Honda X-ADV – 2018

Az X-ADV formavilágát és konstrukcióját a Honda római kutatási és fejlesztési központja tervezte, s bizony minden egyes tollvonáson érződik az utazás és a kaland iránti rajongás. A fejidomtól induló, összetéveszthetetlen vonalnak hála szofisztikált, mindazonáltal kemény, terepes benyomást tesz a modell, erre játszanak rá a szögletes oldalelemek, és maga a sziluett, ami magas, rövid arányaiból fakadóan még inkább kihangsúlyozza a kalandmotoros jelleget. Megfelelve az ingázás és a túrázás követelményeinek, az X-ADV öt fokozatban állítható, kiváló időjárás elleni védelmet garantáló szélvédőt kapott, melynek magassága 136 mm-es tartományban változtatható. A plexi dőlésszögét vizsgálva az alsó
és a felső végállás között 11 fokos eltérést mérhetünk. Az X-ADV fejlettségéről tanúskodik, hogy minden lámpa fénydiódás, beleértve a – vékony hűtőráccsal kettéosztott – fényszórót, a dupla lencsés hátsó lámpát és a kompakt irányjelzőket is.

A hatalmas, tereprali-stílusú, CRF450-ről ismerős műszeregység középpontjában hatalmas, digitális sebesség- és fordulatszámmérő áll, ezek éppoly könnyen leolvashatók, mint a többi adat.

 

2018 X-ADV

A legfontosabb információk a képernyő felső részén kaptak helyet, minden egyéb, visszajelzőlámpáinak sora alulra került, hasonlóképpen rendezett formában. Emellett egy különálló kijelzőt is felszereltek a terepes stílusú, hajlított kormány elé, ez mutatja a rögzítőfék és az irányjelző állapotát. Miként a Honda CRF1000L Africa Twin esetében, a X-ADV-nél is masszív védőelemek oltalmazzák a pilóta kézfejeit a menetszéltől, a belógó ágaktól és a felverődő kövektől, s nem maradt pőrén az erőforrás sem, tudniillik 2,5 mm vastag, alumíniumból készülő haspáncél óvja a motor alját. A hagyományos gépekkel szemben óriási előnyt jelent a 21 literes, LED-es világítású, 12 voltos elektromos aljzattal ellátott ülés alatti tárolórekesz, ebbe ugyanis könnyedén elfér egy zárt bukósisak, s minden hétköznapokon, illetve rövidebb túrákon elengedhetetlen holmi.

2018 X-ADV

A – természetesen motortiltással kiegészített – középtámasz szériafelszereltségként jár a modellhez, s minden helyzetben könnyedén, biztonságosan leparkolhatóvá teszi az X-ADV-t. Legalább ennyire praktikus a speciális, rádióhullámokat kibocsátó Smart Key, melynek lényege, hogy a slusszkulcs jelet küld az elektromos rendszernek a pilóta zsebéből, nem kell tehát a kulcsnyílásba helyezni ahhoz, hogy beindítható legyen a motor vagy kinyitható az ülés alatti tárolórekesz és az üzemanyagbetöltő-nyílás. A rendszer szükség esetén kikapcsolható, illetve arra is képes, hogy egy pillanatra „megvillantsa” az irányjelzőket, ha érzékeli a kulcs jelenlétét. Ha hatótávolságon belül van, a motorra szerelt gyújtáskapcsoló elfordíthatóvá válik, s megnyomásával ráadható a gyújtás, oldható a kormányzár, illetve nyitható az üzemanyagbetöltő-nyílás és az ülés alatti tárolórekesz.

2018 X-ADV

Ha a gyújtáskapcsoló válaszjelet kap a Smart Key-től vagy megnyomja a pilóta, kéken világítani kezd. Az alapáron kínált kiegészítők között az indításgátlót és a kormányzárat is ott találjuk, míg az extra lista legvonzóbb eleme kétségkívül a két zárt bukósisak szállítására is alkalmas, négyféle színben rendelhető, háttámlával felszerelt túradoboz. Akinek túl nagy, 35 literes, egy zárt sisakot befogadó, alumíniumhatású festéssel feldobott változatot is rendelhet, sőt csomagtartókonzolt, bukókeretet, lábvédő szélterelőt és különféle padlóborításokat is kérhet a modellhez. Az X-ADV-hez öt speciális fényezés közül választhatnak a vásárlók (országonként változhat): Candy Chromosphere Red – 2018 újdonsága (piros), Digital Silver Metallic (ezüst), Matt Bullet Silver (matt ezüst), Pearl Glare White (fehér) – az Africa Twin trikolor összeállításában, Grand Prix Red – a CRF családra emlékeztet.

2018 X-ADV

Erőforrás

Az X-ADV soros, kéthengeres, folyadékhűtésű, nyolcszelepes, SOHC-vezérlésű motorját úgy tervezték a mérnökök, hogy már egészen alacsony fordulatszámon dinamikusan gyorsítsa a gépet, s a középtartományban is kellőképpen rugalmas legyen. Hála a nagy
forgatónyomatéknak és a DCT rövidebben áttételezett fokozatainak álló helyzetből és 30 km/óráról is lenyűgözően „lő ki”. A 6250-es percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező, 54,8 LE-s csúcsteljesítmény bőven elegendő a dinamikus, gondtalan motorozásokhoz,
miként a 68 Nm-es legnagyobb forgatónyomaték (4750 fordulat/percnél) is tiszteletre méltó. Ezentúl a motorelektronika magasabb fordulatszámon, 7500 fordulat/percnél szabályoz le, így még nagyobb tartományban használható ki a teljesítmény. A modell ezentúl 35 kW-os változatban elérhető, így az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők is kihasználhatják az X-ADV képességeit.

2018 X-ADV

A fojtószelepház cseréjével és az ECU átprogramozásával bármikor kivehetik a „fojtást” a Honda márkaszervizek, így a tulajdonosnak nem kell új motort vennie, ha megszerzi a korlátlan vezetői engedélyt. Bárhogy is, az esetek többségében nem érződik a teljesítmény csökkenés, az állórajttal vett 100 méteres távot például azonos idő alatt futja az alapmodell és az A2-es verzió. A 2018-as modellév hozadékaként az X-ADV – hagyományos és DCT váltóval felszerelt változata – is megkapta a Honda Állítható Nyomatékszabályozót (Honda Selectable Torque Control, HSTC). Ez a menetbiztonsági eszköz két lépcsőben állítható. Az első szinten (Level 1.) enged némi kipörgést a hátsó keréknek (pl. murván vagy sárban), a másodikon (Level 2.) azonban a lehető legszigorúbb, azaz biztos tapadást kínál csúszós útfelületen is. A gyártó az utóbbi üzemmódot állítja be alapprogramnak, a kormány bal oldalán elhelyezett gombbal Level 1-re válthat a pilóta, illetve ha hosszan nyomva tartja, akkor kikapcsolhatja a berendezést.

2018 X-ADV

A viszonylag nagy löket és a speciálisan formázott égéstér mellett a nagy tehetetlenségi nyomatékú főtengely és a 270 fokos főtengely-elékelés is hozzájárul a nagy nyomatékhoz, míg a finom járáskultúrát két kiegyensúlyozó-tengely biztosítja. A furat 77, a löket 80 mm, az erőátvitelről burkolt lánc gondoskodik. A 13,1 literes üzemanyagtartállyal és 36 mm-es fojtószeleppel felszerelt PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer úgy szabályozza az üzemanyag-levegő keverék arányát és a gyújtás időzítését, hogy teljes és tiszta legyen az égési folyamat. Ennek köszönhető az EURO4-es emissziós besorolás (szén-dioxid-kibocsátás: 81 g/km), valamint a rendkívül kedvező, mindössze 3,63 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztás, ami több mint 300 kilométeres hatótávolsággal ruházza fel az X-ADV-t.

2018 X-ADV

Dupla kuplungos Automatikus Váltó (DCT)

A Honda által fejlesztett DCT erőátvitel évről évre egyre népszerűbb a vásárlók körében, ezért az X-ADV-hez alapáron adja a gyártó. A rendszer két tengelykapcsolót használ, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős. Előbbi tengelye üreges, ezen belül fut az utóbbi tengelye, A szerkezet másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérelik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. A két automatikus üzemmód mellett a váltó – a kormányon elhelyezett gombokkal – kézzel is kapcsolható. Az X-ADV DCT váltójának különlegessége, hogy D üzemmódban a rugalmasság és a könnyebb városi motorozások érdekében hamarabb visszakapcsol, mint a többi DCT-vel szerelt gép, a három alprogrammal ellátott S állásban pedig gyorsabban, agresszívebben reagál a gázadásokra. A kiválasztott alprogramot a rendszer eltárolja, és a későbbiekben alapbeállításként kezeli. Hogy a pilóta mindig tudja, melyik program aktív, a műszeregység megjeleníti az aktuális üzemmód számát. Terepes használatra külön üzemmódot tartogat a DCT fejlett vezérlőelektronikája, amelyet a műszeregység jobb oldalán elhelyezett, G feliratú kapcsoló megnyomásával aktiválhat a vezető. Ilyenkor jobb a tapadás és könnyebben kezelhető modell, ugyanis a rendszer rövidebben csúsztatja a kuplungot a váltásokkor, azaz közvetlenebbé válik a
tengelykapcsoló működése.

Váz és futómű

Az X-ADV vadonatúj, acél csővázra épül, ami nemcsak merev és tartós, hanem arra is lehetőséget adott, hogy az 450 mm széles ülés alatt méretes pakolóhelyet alakítsanak ki a mérnökök. A villaszög 27°, az utánfutás 104 mm, a tengelytáv 1590 mm, a kormány pedig 39° fokos tartományban forgatható, így a fordulókör sugara csupán 2,8 méter. Folytatva az érdekes adatok sorát, a 153,5 mm-es első és 150 mm-es hátsó rugóutat kell megemlítenünk, illetve sokat elárul a 162 mm-s szabad hasmagasság és a 238 kg-os tömeg is.

2018 X-ADV

Az ülés 820, a széles, jó fogású kormány 910 mm-re esik a talajtól, kifejezetten egészséges, felegyenesedett üléspozícióban utazhat tehát a pilóta. Ez segíti a tájékozódást és a motor kezelését, s mivel az ülés szélei lekerekítettek, a lábak is könnyedék elérik a talajt. A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, állítható rugó előfeszítésű és húzócsillapítású, patronos USD teleszkópok terepen, illetve rossz minőségű burkolaton is remek menetkomfortot szavatolnak, akárcsak az állítható rugó-előfeszítésű, belsőtartályos
központi hátsó rugóstag, ami Pro-Link himbarendszer közbeiktatásával kapcsolódik – az üreges keresztmerevítővel és U-szelvény karokkal erősebbé tett – alumínium lengővillához. Az elöl 17”, hátul 15”-os felnik ráfjait rozsdamentes küllők kötik össze a kerékaggyal, igazodva az X-ADV terepes küldetéséhez. Az erdei barangolásokat jócskán
megkönnyíti, hogy a tervezők bütykös gumikkal álmodták meg a modellt, s hogy a nyomásállítás se okozzon gondot, L-alakú levegőszelepeket alkalmaztak. Az abroncsok mérete 120/70 R17, illetve 160/60 R15, a hatékony lassításról pedig radiálisan rögzített, négydugattyús első nyergek és 296 mm-es első tárcsák gondoskodnak, méghozzá
blokkolásgátlóval kiegészítve.

Szöveg és kép: Honda Hungary

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes