Apám álma

Fiatal gyerekként apám nem igazán az iskolával vagy a tanulással volt elfoglalva. Ehelyett híres motorosokról álmodott, és szenvedélyes gondolatai voltak motorossá válásával kapcsolatban. A Husqvarna rajongója volt, és aktív pályafutása fél évtizedig tartott. A múlt század 20-as éveinek végére kezdett versenyezni, folytatta a 30-as évek elején, a Husqvarna kezdeti nagy korszakában.

Apu Norrköpingben született 1911-ben egy forró nyári napon. Tore Olausson három évvel később már Malmöben élte az életét, mint minden más gyerek. Tore azonban már régóta érdeklődött a motorkerékpárok iránt, és időnként látta csak ezeket a járműveket a város utcáin, mert akkoriban (1918) a Husqvarna csak 19 motort adott el évente, ezért az utcákon elég ritka látvány volt.
Egy régi gyűjtő, borítója egy barnás, félig vastag csomagolópapír, spirálkötéssel.

Husqvarna régi idők

Apa már szerepel a napilapokban 18 éves korában az 1929-es években megjelent cikkekből ez olvasható. Ő volt a nyolcadik legjobb versenyző Gunnar Kalén, Malmö-csillagán kívül, aki később a Husqvarna versenyzője lett a 30-as évek elején. Kalén 19 győzelmet aratott, míg ellenfele Olausson hat győzelemmel, két második hellyel és három harmadik helyezéssel büszkélkedett.

Husqvarna régi idők


1930. augusztus 22-én Tore Olausson egyike volt a 80 indulónak a híres Bedinge hegyi felfutó versenyen Dél-Svédországban. 500 köbcentis AJS-szel a második helyen végzett. Az egy kilométeres pályát 21,8 másodperces idővel teljesítette, ami körülbelül öt másodperccel volt lassabb, mint a verseny motorok a 750 cm3-es kategóriában. Akkoriban egy ilyen esemény 15 000 nézőt vonzott egy nyári napon.
A motorkerékpár versenyzés kezdeti szakaszában kevés olyan ember állt rajthoz, aki gyári támogatással készített különlegesen hangolt, egyedi alkatrészekkel indult. A versenyzők hétköznapi, utcai gépeken versenyeztek. Néhány évnyi versenyzés után Tore anyja, Mindkilda belefáradt fia motorkerékpár szenvedélyébe. Azt akarta, hogy fejezze be a versenyzést, mielőtt valami rossz történik – mondta egyszer. A fiaim néhány barátja motorkerékpár balesetben halt meg.

Husqvarna régi idők

Szóval mit kéne tenni? A közepes méretű motorok alternatívájaként úgy gondolta, hogy Tore leállna a versenyzéssel, ha nehéz, nagy hengerűrtartalmú Harley-Davidsont kap. Ezt rendes utakon kell használnia. – magyarázta. Természetesen igaza volt, de csak egy időre hagyott fel apám a versenyzéssel. Nem sokkal azelőtt, hogy az amerikai gépével versenyezni kezdett volna, anyja Bothilda elhunyt. Apám álma, hogy versenymotorja legyen, végül 1934-ben teljesült, akkor jutott hozzá egy 350-es könnyű Husqvarna-hoz.

Husqvarna régi idők

Megvette a 350DT-t – az úgy nevezett „Különleges versenymotor” és a „Szegény ember versenymotorja” fejlesztését, amelyet 1931 és 1933 között árultak A gyakorlatban ezekben az időkben mindenki versenyzett. Senki sem gondolt a fizikai védelemre, de az apám kitalálta mi lesz jó volt a motorversenyre. Egy régi fotóalbumban fantasztikus képet találtam Tore-ról két barátjával. A motoros felszerelése hihetetlen, de célszerű. A sisakok abban az időben már léteztek, de nem voltak kötelezőek. Vannak képek az apámról sisakkal vagy néha klubszalaggal, de vannak olyan képek is, ahol igazán semmi védelmet nem viselt.

Husqvarna régi idők

Egy póló és egy pulóver van a kezében, míg a kerékpáros nadrág széles volt a lábánál mint a lovagló nadrág. A bőrcsizma hosszú és térdig ér. Micsoda látvány! Tore egyik legnagyobb sikerét a Helsingborg város közelében található Lyckas pályán aratta. Nagy esőzések után két tényezőt kellett figyelembe venni a verseny napján, csak 1500 néző volt jelen, és a hegyi felfutó trükkös volt, mivel nedves és csúszós talajon kellett feljutni a célig. Ennek ellenére szerencsére nem történt jelentős baleset. A pálya csak 575 méter hosszú volt, így a meglévő körülmények között közel fél percig tartó vágtára lehetett számítani.

Husqvarna régi idők

A verseny délután két órakor kezdődött, és menő versenyzők is rajthoz álltak. debütáltak. Összesen tízen indultak, és az idejük 38 másodperc körül volt. Végül, a 6. kategóriába sorolt versenymotorok osztálya következett. Hat versenyzőt neveztek, de közülük csak négy indult el, és itt volt Tore Olausson a Husqvarna könnyű motkerékpárjával. Első helyezést ért el, 32,9 másodperces idővel. A második 3,2 másodperccel volt lassabb, ami azt jelenti, hogy Tore 10 százalékkal gyorsabb volt, mint bárki más. Kalapok és zsebkendők repültek a levegőben az éljenző tömegből. A leggyorsabb volt ezen a napon.

Husqvarna régi idők


– Nagyszerű pillanat volt – mondta apám amikor mutogatta nekem a relikviákat. – Nagyon boldog és büszke voltam, amikor Piper grófnő kezéből átvettem a trófeát – mondta mosolyogva. Apa soha nem lett legendás versenyző, helyette Tore alázatos ember volt, aki az álmait és versenymotorjait kergette csaknem egy évszázaddal ezelőtt volt. A motorjait kedvelte, legyen az bármilyen méretű vagy hengerűrtartalmú, de a kedvenc gépe a Husqvarna versenymotorja volt. Apa valódi scrambler volt, az ereiben, csontjaiban a versenyezésért élt. Ez volt a nagy szerelem a kőkorban … írta Kenneth Olausson, a fia. 

Szöveg: Buny

Kép: Husqvarna

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes