Az 1934-es GOTLAND TT

A nagyszerű Saxtorp Grand Prix után 1934 augusztusában a versenyzők Gotland szigetére utaztak, hogy részt vegyenek egy TT (Tourist Trophy) versenyen. A helyszín tele volt ígéretekkel, ahol a Husqvarna márkát képviselő versenyzők a korábbi Saxtorp-ban elért sikerek után alig várták a versenyt. A pálya tehát nyitott volt az új csatákra, a svéd fegyvergyár motorjai a kedvencek közé tartoztak. De kezdjük el ezt a csodálatos történetet…

A gotlandi emberek a turizmusból éltek egész nyáron. Ez a népszerű sziget mindig vonzó úticél volt külföldieknek, svédeknek, akik pihenni akartak és élvezni a napsütést Visby városában.

Gotland TT – 1934 Husqvarna

Ezért a 30-as években a helyi lakosok körében egy motorkerékpár verseny nem volt nagy felhajtás, ez egy érdekes különlegesség volt csak Roses városának mindennapjaiban. A hét elején az óvároson belül a 13. és 14. századból származó 3,4 kilométeres falakon tartottak sétát a versenyzők. Visby Skandináviában a legjobban megmaradt és megőrzött középkori város. A motoros társaság által napközben meglátogatott bárok és éttermek a 12. században a kikötőben épített „Pisztoly-torony” közelében voltak, szóval, nem a nyugodt szavannán, ez volt az alapozás a másnapi versenyre. A pálya 16 kilométeres kör volt közönséges utakon, amelyeket csak a verseny napján zártak le. A edzés során a versenyzőknek kockáztatniuk kellett a forgalomban, mivel a szervezők nem vették figyelembe az olyan alakiságokat, mint a biztonság.

Gotland TT – 1934 Husqvarna

Ne feledjük, hivatalosan az edzés nem volt engedélyezett, de nem engedheti meg magának egy versenyző se, hogy a verseny kört előre ne ismerje. Gotland szigete főként mészkőből áll, következésképpen az utak tele voltak kövekkel, a pálya néhol poros volt, ami korlátozta a látótávolságot. Fontos megemlíteni azt is, hogy a mészkőből származó lerakódások hatékony erőforrásgyilkosok voltak, mivel az anyag a motorok légszűrőjét eltömítette. A közel téglalap alakú pálya gyorsabb volt, mint Saxtorp, így hosszú ideig teljes gázzal lehetett hajtani, ami nagyon igénybe vette a gépeket. A sebességfokozatokat nagyobb áttételre változtatták, és a 27 induló közül néhánynak a helyi kovács műhelybe kellett mennie, hogy új lánckereket gyártasson.

Gotland TT – 1934 Husqvarna

A futamra 5-6 ezer néző volt kíváncsi ezen a napon. Három géposztályt indítottak együtt, az 500-asoknak 18 kört, a 350-eseknek 16 kört kellett megtenniük. Tehát a verseny nem volt túl hosszú, de versenyző és gép számára egyaránt kihívásokkal teli. Ace Ragnar Sunnqvist az 500-as Husqvarnán az első kanyarban elcsúszott, és mire lefulladt motorját elindította már majdnem egy kör hátrányban volt a vezető fin, Raine Lampinenhez képest. A harmadik körben Lampinen új rekordidőt állított fel hét perccel, ami 138,5 km / ó sebességnek felelt meg. Eközben Sunnqvist előrelépett, és könnyedén tartotta az iramot, inkább a biztonságot részesítette előnyben.

Gotland TT – 1934 Husqvarna

Néhány körrel később Lampinenhez közelebb ért, aki gyorsabb tempóra váltott, hogy megtartsa az előnyét. Lampinen meghemperedett a porban. A 11. körben Ragnar megállt, hogy feltöltse tankját üzemanyaggal. Ez 40 másodpercet vett igénybe, mielőtt visszatért volna a pályára és még mindig a finn előtt volt. Több mint két órányi dráma után Ragnar áthaladt a célvonalon, mint győztes.
A másik géposztályban a harcok közelebbiek voltak és érdekesebbek. A svéd Sten Edlund a Husqvarna legújabb, kéthengeres 350-es motorját kapta, amely Saxtorpban mutatkozott be. Az elején múló nehézségekkel szembesült, amikor a por miatt nem látta az előtte haladót. Edlund azonban folytatta az üldözést, és végül eltűnt előle a por, ekkor látta meg a versenytársat a távolban. Ez nem zavarta Sten Edlundot, aki egy gyors gépen ült. Ezért hamarosan felzárkózott az élbolyhoz, és a kilencedik körben a német Richnow kiállt.

Gotland TT – 1934 Husqvarna

Úgy gondolta, tankol, de a német  motorproblémák miatt feladta a versenyt, mivel a mészkőből túl sok port szívott be a motorja. Szóval, Edlund most már vezető szerepben érezte magát, és olyan ütemet diktált állt, amit senki nem tudott követni. A nap első győzteseként a 16. körben áthaladt a célvonalon. Két óra öt percet vett igénybe számára a futam, átlagosan 123 km / ó sebességgel haladt. A Husqvarna versenyzői Helge Carlsson és Eyvind Eklund lettek a harmadik és a negyedik helyezettek, ezzel fantasztikus eredményt ért el a Husqvarna gyári csapata.

Szöveg: Buny

Kép: Husqvarna

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes