Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports – 2020

Noha váza, erőforrása és üléspozíciója gyakorlatilag megegyezik a kifejezetten terepmotorozásra született CRF1100L Africa Twinnel, mégis sokoldalúbb annál, mivel az Adventure Sports egyaránt ideális társ a kontinenseket átszelő, aszfaltos túrákon és az erdők-mezők felfedezésében. Legfontosabb különbségként az Adventure Sports lényegesen nagyobb, 24,8 literes üzemanyagtartálya, hatékonyabb időjárás-védelme és állítható magasságú légterelője említhető, de szót érdemel a nagyméretű haspáncél, az alumínium csomagtartó, a tömlő nélküli abroncs, valamint az alapáron kínált fűthető markolat és a 12 V-os aljzat is.

A tökéletes első és hátsó tapadást szolgálja az – opcióként elérhető – Showa EERA felfüggesztés, mely négy alapbeállítást kínál fel a vezetőnek: SOFT, MID, HARD és OFF-ROAD.

Africa Twin Adventure Sports

Ezen túlmenően a pilóta szabadon megváltoztathatja a futómű beállításait a USER (felhasználó) menüpontban, így például – álló helyzetben – a központi rugóstag előfeszítését is módosíthatja. Az alapmodellhez hasonlóan az Adventure Sports legnagyobb forgatónyomatéka 6, csúcsteljesítménye pedig 7%-kal nőtt, és sorkettese a teljes fordulatszám-tartományban erősebbé vált. Nagyobb összlökettérfogat ide vagy oda, a CRF1100L Africa Twin károsanyag-kibocsátása mérséklődött, könnyedén teljesíti az Euro 5-ös környezetvédelmi norma előírásait. A jelentős súlycsökkenésben a teljesen áttervezett váz, az új, csavarkötéssel rögzített, alumínium segédváz és a CRF450R krosszmotor alumínium lengővillájára épülő hátsó felfüggesztés is közrejátszik.

Africa Twin Adventure Sports

Legalább ilyen fontos újítás, hogy immáron hattengelyes inerciaérzékelő (Inertial Measurement Unit, IMU) segíti a 2020-ra továbbfejlesztett, hétfokozatú kipörgésgátló (HSTC), a – háromállású, off-road üzemmódot is felkínáló – kanyar-ABS, az első (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését meggátoló rendszer (Rear Lift Control), valamint a DCT vezérlését. Ugyancsak alapáron jár a biztonságot növelő, rendkívül nagy fényerejű, LED nappali menetfény (DRL), miként a sebességrögzítő (tempomat) is.

Africa Twin Adventure Sports

Legalább ilyen fontos újítás az Africa Twin Adventure Sports háromfázisú Kanyarfényszórója, mely az IMU adataira támaszkodva mindig a pillanatnyi dőlésszögnek megfelelően világítja be a motor előtti ívet. Az alacsonyabb vezetőkre gondolva karcsúbb nyerget terveztek az új modellhez, az ülésmagasságot pedig 50 mm-rel, 850 mm-re csökkentették. Az alapmodellhez hasonlóan az Adventure Sportson is alapáras az Apple CarPlay alkalmazással és Bluetooth-kapcsolattal megspékelt, színes, 6,5”-os, érintőképernyős TFT-kijelző, amelyen a Showa EERA felfüggesztés pillanatnyi beállításai is megjelennek.
Stílus és felszereltség
Az Africa Twin Adventure Sportsot kifejezetten hosszú utazásokra tervezték, erre utal a nagyméretű, kiváló időjárás-védelmet nyújtó idomzat és az öt helyzetben rögzíthető légterelő is.

Africa Twin Adventure Sports

Fontos változás, hogy kereken 50 mm-rel csökkent az ülésmagasság, így most megegyezik az alap-Africa Twinével – a korábbi 900-920 mm helyett 850, illetve 870 mm. Karcsúbbá vált a segédváz és a motor hátsó része, valamint a nyereg is – ez utóbbi 40 mm-rel lett keskenyebb, tehát immáron az alacsonyabb motorosok is könnyen talajt érhetnek az Africa Twinről. Emellett az ülés alakja is változott, ezáltal még könnyebb előre és hátra mozogni terepezés közben, és az sem mellékes, hogy extra alacsony, 825-845 mm, valamint extra magas, 875-895 mm nyeregmagassággal is elérhető a modell.

Africa Twin Adventure Sports

Ezek nyomán gyakorlatilag egyforma lett a két Africa Twin ülés-kormány-lábtartó alkotta háromszöge, azaz a nagyméretű kézvédővel, fűthető markolattal és 12 V-os aljzattal felszerelt Adventure Sports pont olyan üléshelyzetben vezethető, mint az alapmodell. Fontos különbség azonban, hogy 24,8 literes üzemanyagtartályával és 4,8 l/100 km-es fogyasztásával (WMTC szabvány szerint) az Adventure Sports 500 km feletti hatótávval büszkélkedhet. Valódi kalandmotorhoz méltóan a masszív haspáncél és az alumínium csomagtartó is alapáras, akárcsak a látványos, szintén alumíniumból készülő betétek az idomzaton.

Africa Twin Adventure Sports

Fontos részlet, hogy éjszaka is magabiztos haladást ígér az új Africa Twin, ugyanis vadonatúj, kettős LED-fényszórója remekül bevilágítja az utat, ráadásul a fényviszonyokhoz automatikusan alkalmazkodó nappali menetfénnyel egészítették ki. Emellett az IMU jelei alapján működő, háromfázisú Kanyarvilágítás fokozza a biztonságot, mindig a pillanatnyi sebességnek és dőlésszögnek megfelelően bevilágítva a motor előtti területet. Ez a trió könnyebben észrevehetővé teszi a motorost és nagyobb biztonságot nyújt rossz látási viszonyok közepette. A LED-világítás alapáron jár, akárcsak a gyári kézvédő.

Africa Twin Adventure Sports

Nagyban megkönnyíti a motorozást – és a megfelelő üzemmód kiválasztását – a 6,5”-os, színes Multiinformációs Kijelző (MID), mivel kesztyűben is remekül kezelhető érintőképernyőn tűnnek fel a különböző értékek és beállítási lehetőségek, a kezelőfelület pedig szabadon „átrendezhető”, ha esetleg valakinek nem esne kézre a gyári beállítás. Természetesen beépített navigációs eszközként is használható a műszeregység, sőt még USB-kimenetet is találunk rajta, hogy menet közben tölthessük a kijelzővel összekapcsolt telefont.

Africa Twin Adventure Sports

További előnye, hogy a Bluetooth-kapcsolat révén kifejezetten egyszerűvé vált sisakban hívásokat indítani és fogadni, s a telefon kezelése is rendkívül könnyű, hiszen a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsolóval szabadon barangolhatunk az iOS és Andorid operációs rendszerrel futó készülékek menüjében. Ahogy az elődön is láthattuk, az irányjelzők egyben vészjelzők is. Ha 50 km/h sebesség felett vészfékez a vezető, automatikusan bekapcsolnak, késlekedés nélkül figyelmeztetve a többi közlekedőt. Az Automatikus Vészvillogó (Emergency Stop Signal) kikapcsolásával nem kell törődnie a pilótának, tekintve, hogy a rendszer folyamatosan figyeli az első és hátsó kerék forgási sebessége közötti különbséget, így önműködően kikapcsol a rendszer, ha a jármű egyenletes sebességgel halad.

Africa Twin Adventure Sports

Ez a hasznos kiegészítő az alapáras felszereltség része, akárcsak a hosszú, autópályás szakaszok legyűrését megkönnyítő sebességrögzítő.
Felfüggesztés
A motor szívében helyezkedik el a közúton és terepen egyaránt hasznos Bosch MM7.10 típusú, hattengelyes inerciaérzékelő (IMU), ami valós időben gyűjt adatokat a jármű pozíciójáról, beleértve, hogy a hossz- és keresztirányú dőlést, valamint a sodródást. Ez küldi az adatokat a kipörgésgátlónak (HSTC), a kanyar-ABS-nek, az Egykerekezés-gátlónak (Wheelie Control) és a hátsó kerék elemelkedését megakadályozó Rear Lift Controlnak.

Africa Twin Adventure Sports

Teljesen átdolgozták a modell acél, ipszlonbölcső-vázát, ideális egyensúlyt találva a merevség és az elvárt rugalmaság között. Ez jobb terepes és aszfaltos menetteljesítményekkel ruházza fel az Africa Twint és a kezelhetőséget is javítja. Úgy módosították a villanyakat, hogy még több visszajelzés érkezzen a vezetőhöz az első keréktől, s az sem mellékes, hogy az első váznyúlványok vékonyabbak és egyenesebbek lettek, így eltűnhetett a keresztben behegesztett merevítő. A módosításokkal 1,8 kg-t faragtak az Africa Twin vázának tömegéből. Lényegesen, 40 mm-rel keskenyebbé vált az immáron vörös színben pompázó, csavarkötésű segédváz, és mindössze 195 mm-es szélességével nagyban hozzájárul, hogy az alacsonyabb pilóták is könnyedén talajt érjenek a nyeregből. Megújult a lengővilla is, a CRF450R-ből érkezett alkatrész 500 g-mal nyom kevesebbet elődjénél, és merevsége révén jobban kiaknázható a motor teljesítménye, valamint lényegesen több visszajelzés érkezik a hátsó keréktől.

Africa Twin Adventure Sports

Az extraként elérhető Showa EERA™ felfüggesztés legfontosabb erénye, hogy a rugózás és a csillapítás is teljes mértékben a vezetési stílushoz, a terheléshez és az aktuális útviszonyokhoz igazítható. Az elektronikusan vezérelt villa és központi rugóstag tökéletesen alkalmazkodik a gyorsan változó útminőséghez, egyszersmind kényelmessé teszi az utazást, ha lassan halad a vezető, nagy sebességnél pedig példás stabilitása révén lesz élvezetes és biztonságos a motorozás. Természetesen a felfüggesztés vezérlőrendszere is elemzi a hattengelyes inerciaérzékelőből (IMU) kapott az adatokat, kiegészítve a rugóstagok összenyomódásának mértékét figyelő szenzorok jeleivel. Három előre beprogramozott beállítás közül választhat a vezető, melyek közül a SOFT a „legpuhább”, ekkor a lehető leglágyabb ugyanis a csillapítás, s ebből fakadóan a motor reakciói is finomabbak, kiegyensúlyozottabbak.

Africa Twin Adventure Sports

A szinte bármilyen útfelületen használható MID üzemmód jelenti a középutas megoldást, ellenben HARD üzemmódban lassú és gyors berugózásnál is kimondottan erős a csillapítás, ami elengedhetetlen a sportos és élvezetes aszfaltos motorozáshoz. OFF-ROAD üzemmódban a rugóstagok összenyomódásának sebessége határozza meg a csillapítás mértékét, azaz minél gyorsabban ül össze a rugó, úgy lesz egyre feszesebb a felfüggesztés. A csillapításhoz hasonlóan a központi rugóstag előfeszítésének módosítása is gombnyomásra történik. Megállás után négy előre beprogramozott lehetőség közül választhat a vezető, úgymint utas és csomagok nélkül (1), szólóban csomagokkal (2), utassal (3), utassal és csomagokkal (4). Ezen túlmenően a USER (felhasználó) menüpontban fokozatmentesen változtatható az első és hátsó csillapítás mértéke, valamint 24 lépcsőben a központi rugóstag előfeszítése. A Showa EERA™ mellett hagyományos felfüggesztéssel is elérhető az Africa Twin Adventure Sports. Ez esetben a 45 mm-es csúszószár-átmérőjű, patronos, fordított Showa teleszkópokból összeállított villa rugóútja 230 mm, húzó- és nyomófokozati csillapítása pedig egyaránt állítható. Noha ránézésre szinte megegyezik a korábbi modelleken látott alkatrésszel, az új első villa – hosszú rugóútjával és átdolgozott belső rendszerével – aszfalton és terepen is jobban teljesít, már csak azért is, mert a 4-4 csavarral rögzített teleszkópokat üreges alumíniumcsővel összekapcsolt alsó és felső villahíd fogja össze. Érdekesség, hogy a felső villahíd alumíniumból készül, az alsó pedig kovácsolt. Természetesen a központi rugóstag is sokkal kifinomultabb szerkezet elődjénél, a 46 mm-es dugattyú-átmérőjű alkatrész 220 mm-es mozgási tartománnyal büszkélkedhet, és külső gáztartály segíti extrém terepviszonyok közepette. Jelentős előnye, hogy a tartályon található tekerőgombbal pillanatok alatt megváltoztatható az előfeszítés, és természetesen a húzó-, illetve a nyomófokozati csillapítás is szabadon kalibrálható. Nemcsak a lengőkar, hanem annak befogatási pontja is változott. Ezúttal 600 MPa szakítószilárdságú acéllapok kerültek a váz belső részére, az ezeket összekötő keresztmerevítő pedig a központi hátsó rugóstag felső bekötési pontjaként szolgál, hogy még pontosabb visszajelzések érkezzenek a hátsó kerék tapadásáról. A dőlésszöget, valamint a kerekek forgási sebességét és csúszását egyaránt monitorozó IMU az ABS beavatkozásának erősségét is meghatározza, ugyanakkor azonnal érzékeli a hátsó kerék elemelkedését, és finoman szabályozza a fékerőt, hogy a motor megőrizze stabilitását. Ha a vezető úgy kívánja, a hátsó kerék blokkolásgátlója – álló helyzetben – kikapcsolható. A változtatások dacára a szabad hasmagasság továbbra is kereken 250 mm, ehhez társul az 1575 mm-es tengelytáv, a 27,5º-os villaszög, valamint a 113 mm-es utánfutás. A sok-sok könnyű alkatrész összességében öt kilóval csökkentette az Africa Twin Adventure Sports menetkész tömegét, ami immáron 238 kg-mal mérlegel, míg a DCT-s változat kereken tíz kilóval nyom többet. A Showa EERA futóművel felszerelt modellek 2-2 kg-mal nehezebbek a hagyományos felfüggesztésű motoroknál.

Africa Twin Adventure Sports

A vázzal és a futóművel ellentétben a fékrendszer változatlan maradt, továbbra is a jól bevált, radiálisan rögzített, négydugattyús nyergek harapnak a 310 mm-es átmérőjű, „hullámos”, úszóágyazású első tárcsákba, míg a hátsó kerék megzabolázásáról 256 mm-es tárcsa és egydugattyús féknyereg gondoskodik. A tárcsák 21”-os első és 18”-os hátsó, rozsdamentes, fűzöttküllős kerekekre rögzítettek, melyeken – a könnyebb defektjavítás érdekében – 90/90-21 és 150/70-18 méretű, belső nélküli abroncsok feszülnek. Felszerelhetőek valódi terepezésre fejlesztett „bütykösgumik” is, beleértve a Continental 90/90-21M/C 54S és 150/70B 18M/C 70Q jelzésű párost.
Erőforrás
Alapvető felépítésében nem változott, de 1084 cm
3-re nőtt a Honda soros, nyolcszelepes, SOHC-vezérlésű kéthengerese. Ennek gyümölcseként 95,2-ről 102 LE-re (70-ről 75 kW-ra) nőtt a – 7500-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény.

Africa Twin Adventure Sports

Ezzel együtt természetesen a forgatónyomaték is gyarapodott, immáron 95 helyett 105 Nm-t ad le 6250 f./percnél. Mindebből annyit érez a vezető, hogy 2500-as fordulatszámtól tulajdonképpen minden fordulatszám-régióban nagyobb erő áll rendelkezésére. Érdekesség, hogy a hengerfurat mérete nem változott, továbbra is 92 mm, viszont a lökethossz 75,1-ről 81,5 mm-re módosult, méghozzá 10,1:1 sűrítési viszony mellett. A széleskörűen alkalmazott könnyűfém alkatrészek (pl. alumínium dugattyúhüvelyek) révén hajtáslánc jóval könnyebb, mint az elődön. A DCT erőátvitellel társított erőforrás 2,2, a hagyományos váltóval felszerelt pedig 2,5 kg-mal nyom kevesebbet, mint korábban, tehát a 2020-as modelleknél 74,9 és 66,4 kg mérhető. Az elődhöz hasonlóan az új modell is 270º-os főtengely-elékelésű, ebből fakad az Africa Twinre jellemző, sajátos hang és pulzálás és az is, hogy a motor rendkívül spontán, de kiszámítható, így könnyen kontrollálható a hátsó kerék kipörgése.

Africa Twin Adventure Sports

A hengerfej teljesen új fejlesztés, miként a megnövelt, 46 mm-es átmérőjű fojtószelepház is – mindkettő azt szolgálja, hogy a benzin-levegő keverék a lehető leghatékonyabban jusson az immáron nagyobb égéstérbe. Emellett változtak az ECU, azaz a motorvezérlő elektronika beállításai, illetve más szögben állnak az üzemanyag-befecskendező fejek, hogy tökéletes legyen az égés a duplagyertyás hengerekben. Szelepnyitásáról a CRF450R krosszmotorból érkező, SOHC Unicam vezérlés gondoskodik, melynek alacsonyra helyezett, öntött vezérműtengelye szintén közrejátszik abban, hogy ilyen kompakt az Africa Twin hengerfeje. A 2020-as modellen lényegesen nagyobb a szelepemelés mértéke, a szívóoldalon 9,2-ről 10,1 mm-re, a kipufogóoldalon pedig 8,6-ról 9,3 mm-re nőtt, és változott a szelepösszenyitás időtartama is.

Africa Twin Adventure Sports

A hatékonyabb szívóoldali kialakítás és az ebből fakadó nagyobb teljesítmény optimális kihasználásáért a dobba integrált, magas fordulatszámon nyitó kipufogószelep (ECV) felel, ami szinte teljesen megegyezik a CBR1000RR Fireblade esetében alkalmazott megoldással. Beépítésével csökkent az üzemanyag-fogyasztás, nagyobb lett a motorerő, részterhelésnél pedig még jellegzetesebben pulzál az erőforrás. Érdekesség, hogy a forgattyúház függőleges osztású, és sajátos megoldásként a hűtőfolyadék-szivattyú a váltóházban, a termosztát pedig a hengerfejben kapott helyet, ezáltal még kompaktabbá vált a hajtómű. Ilyen tekintetben nincs különbség a hagyományos és DCT-erőátvitelű modellek között, mindkettő azonos felépítésű, és további közös pont, hogy a hűtőfolyadék- és a kenőanyag-szivattyú is a kiegyenlítőtengelyről kapja a hajtást. Különleges megoldás, hogy a félszáraz olajteknő révén lényegesen alacsonyabbá vált az erőforrás, és további előny, hogy az olajszivattyú magában a teknőben kapott helyet, ezáltal nincs szükség bonyolult csőhálózatra a kenési rendszerben. Hasonlóan nagyszerű a rezgéscsillapítás is, tekintve, hogy az elsődleges – terhelésváltozásokból és kapcsolódásokból fakadó – rezgések megszűntetését a két kiegyenlítőtengelyre bízták a mérnökök, a másodlagos vibrációkat pedig az ellentétes irányba mozgó dugattyúk semlegesítik. Előbbiek továbbfejlesztett formában kerültek a 2020-as modell hajtóművébe, és a módosításoknak köszönhetően mellőzhették a szakemberek a korábban használt ollós fogaskerekeket.

Africa Twin Adventure Sports

Legalább ilyen fontos újítás, hogy a főtengelyen elhelyezkedő, impulzusos szenzorgyűrű figyeli a tökéletlen égésre utaló jeleket, ami elengedhetetlen az Euro 5-ös norma teljesítéséhez és az OBD2 kiépítéséhez. Szintén az új, szigorúbb környezetvédelmi előírások miatt cserélték le a hagyományos oxigénszenzort – köznyelvben: lambdaszondát – a sokkal kifinomultabb, leömlőben elhelyezett Linear Air Fuel (LAF) érzékelőkre, melyekkel pontosabban mérhető a benzin/levegő arány. Az alumíniumból készülő kuplungkosár és nyomólap segédbütykökkel könnyíti meg a felkapcsolásokat, valamint csúszóbütykökkel a visszaváltásokat, ráadásul kisebb lett az kuplung átmérője és lágyabb rugókat kapott, így sokkal kisebb erő kell a kuplungkar behúzásához. Mindemellett erősebb anyagokból készülő, hatékonyabb sebességváltót szereltek be, és az újításoknak köszönhetően még pontosabbá vált a hatfokozatú egység. Természetesen a 2020-as Africa Twinhez is elérhető a kiegészítőként rendelhető gyorsváltó.

Africa Twin Adventure Sports

Motor- és futóművezérlő elektronikák
Két éve – tapadásvesztést felügyelő – kipörgésgátlót (HSTC) és elektronikus gázmarkolatot kapott az Africa Twin, így még kifinomultabban szabályozhatóvá vált a teljesítményleadás. Ezt a 2020-as modellváltozatnál hattengelyes inerciaérzékelővel (IMU) fejelték meg a Honda szakemberei, e modern eszköz segíti a vezetéstámogató rendszereket, melyek még pontosabban működnek, mint korábban. A vezető négy különböző teljesítményszint közül választhat, a motorfék mértékét pedig három lépcsőben szabályozhatja. Továbbra is hétféle érzékenységi szint található a HSTC beállításai között, ám fontos változás, hogy immáron a kerekek sebessége és a motor dőlésszöge, tehát az IMU által küldött adatok alapján avatkozik be a rendszer. Az idei módosításoknak köszönhetően a HSTC egyes szintjei között kisebb az eltérés, vagyis könnyebben megtalálható a valóban tökéletes beállítás, arról nem beszélve, hogy a segédlet igény esetén szabadon kikapcsolható. A HSTC-vel ellentétben az Egykerekezés-gátló (Wheelie Control) teljesen új funkció az Africa Twin Adventure Sportson. Ezúttal is az IMU adatai alapján, az elektronikus gázmarkolat révén, háromféle érzékenységi szinten lép közbe az elektronika, ha gyorsítás közben elemelkedik a talajról az első kerék. Egyes szinten engedi, hogy lassan egykerékre álljon a motor, de meggátolja a hirtelen gázadásokat, a második szint ennél korábban avatkozik közbe, míg a hármas teljesen kizárja az egykerekezést. Ha a pilóta nem vágyik segédletre, természetesen ez a rendszer is deaktiválható. Szabad kezet kap a pilóta a különböző üzemmódok személyre szabásában is, a TOUR, URBAN, GRAVEL és OFF-ROAD álláson belül megváltoztathatja a HSTC és az Egykerekezés-gátló érzékenységét, valamint a DCT Sport üzemmódjának beállításait, s ha ez is kevés lenne, a két USER (felhasználó) menüpontban kedve szerint módosíthatja az egyes részegységek működését.

Africa Twin Adventure Sports

A TOUR (túra) választásakor – közepes, azaz kettesszintű motorfék-intenzitás mellett – elérhetővé válik a maximális teljesítmény és bekapcsol a kanyar-ABS. URBAN (városi) üzemmódban csökken a teljesítmény (2. szint), míg a motorfék mértéke (2. szint) és az ABS működése nem változik. Ezzel szemben a GRAVEL (murva) a lehető legkisebb teljesítményt (4) és motorféket (3) engedi a hajtott kerékre, a kanyar-ABS továbbra is aktív, de már off-road beállítások határozzák meg működését, és a hátsó keréken nem lehet kikapcsolni a blokkolásgátlót. OFF-ROAD üzemmódban a második legalacsonyabb teljesítményszint (3) érhető el a legenyhébb mértékű motorfék (3) mellett, viszont itt már kikapcsolható a hátsó kerék blokkolásgátlója. Sokkal nagyobb szabadságot nyújt a két USER (felhasználó) menüpont, ahol tetszés szerint beállíthatóak a vezetéssegítő rendszerek, így például az ABS on- és off-road üzemmódja, a teljesítményleadás (1-4), a motorfék mértéke (1-3), valamint az elektronikus vezérlésű felfüggesztés csillapítása és előfeszítése.

Africa Twin Adventure Sports


Dupla kuplungos erőátvitel

A máig egyedülálló DCT legfontosabb előnye, hogy szupergyors, pontos, zökkenőmentes váltókapcsolásokat biztosít, ezért rendkívül könnyű megszokni a használatát. A Honda által fejlesztett, egyedülálló DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, nem meglepő hát, hogy pár perc alatt hozzászoknak az eddig lábbal kapcsolható váltót használó tulajdonosok is. A rendszer két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., a 3. és az 5., a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatokért felelős. Az elindulásnál aktív tengely üreges, ezen belül fut az utóbbi alkatrész, hogy minél kisebb, könnyebb legyen a szerkezet. A tengelykapcsolókat különálló, elektrohidraulikus rendszer működteti, a rendszer pedig azért gyors, mert mindig „előkészíti” a következő fokozatot, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja a parancsot. Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek tudhatók be a szélsebes, rántás nélküli váltások.

Africa Twin Adventure Sports

A DCT egyik legnagyobb erénye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék hajtását, a motor pedig éppoly közvetlennek érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek. Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Az már csak hab a tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a városi motorozás és a túrázás. Továbbra is a vezető dönt arról, miként szeretné használni a DCT-t. MT állásban – a kormányon elhelyezett gombokkal – maga kapcsolhat a sebességfokozatok között, az automatikus és kifejezetten takarékos D-üzemmód városban és autópályán ideális, míg a három alprogrammal ellátott S-állás sportos motorozáshoz passzol. Ilyenkor az ECU magasabb fordulatszámra engedi pörögni az erőforrást a felkapcsolások előtt, és hamarabb visszakapcsol fékezésnél, hogy a lehető legnagyobb mértékű motorfék segítse a vezetőt.

Africa Twin Adventure Sports

Amennyiben a pilóta szeretne beavatkozni az automatika működésébe, a kormányon elhelyezett gombokkal ezt – D- és S-állásban is – bármikor szabadon megteheti. Amennyiben már nem kapcsol kézzel, a gázállást, a sebességet és az aktuális váltófokozatot egyaránt figyelő rendszer idővel visszatér automatikus üzemmódba. Terepes használatra külön üzemmódot tartogat a DCT fejlett vezérlőelektronikája, ezt az érintőképernyős TFT-műszeregységen feltűnő G-jelzés megnyomásával aktiválhatja a vezető. Ilyenkor a tengelykapcsoló működése közvetlenebbé válik, ugyanis a rendszer rövidebb ideig csúsztatja a kuplungot váltáskor. A maximális biztonság és menetkomfort érdekében a DCT hosszirányú dőlésszög-érzékelőt is kapott, azaz mindig a terepviszonyok alapján számítja ki váltások esedékességét. A CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT rendszerének egyik legfontosabb újdonsága, hogy érzékeli, egyenesen halad vagy kanyarodik-e a motor, és az IMU értékei alapján ehhez igazítja a sebességváltás időzítését, hogy minél természetesebbnek hassanak a kapcsolások.

Africa Twin Adventure Sports


Kiegészítők, felszerelések
Újabb hasznos, gyári kiegészítőkkel bővült az Africa Twin Adventure Sports extralistája, úgymint a prémiumminőségű, alumínium hátsó doboz (42 liter) vagy éppen kiemelkedően nagyméretű, 58 literes, műanyag alternatívája. Emellett alacsonyabb és magasabb nyereg is elérhető a modellhez, ezekkel 825 és 845 mm, valamint 875 és 895 mm között változik a nyeregmagasság. Ezen túlmenően megtaláljuk a listában a kiegészítő túraplexit, a 4,5 literes tanktáskát, az üzemanyagtartály oldalát védő betéteket, haspáncélokat, bukócsöveket, LED-ködfényszórókat és a középállványt is.

Szöveg és kép: Honda

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes