Suomy Vandal

Új problémákat vet fel a sisak vásárlás, ha már állandóan szemüveget kell viselnie az embernek. A régi sisakomban nem volt kialakított hely a szemüveg szárnak, és amúgy is időszerű volt a csere. Körül néztem a piacon, hogy mi lenne a legmegfelelőbb, de azért a ráfordítás költségét is figyelembe kellett vennem. A rostán végül a Suomy Vandal sisak maradt fent, mint ár-érték arányban a legmegfelelőbb.

A sisak gyártóról nem sokat tudtam, neve első hallásra távol-keletinek tűnt, aztán kiderült, hogy ez egy olasz márka.

Suomy Vandal

Egyre jobban beleástam magam ebbe történetbe, és kiderült, hogy az 1997-ben sisak gyártásba kezdő társaság, 2000-től a Ducati szuperbike csapatának hivatalos szállítója lett, majd 2001-ben Max Biaggi a World 500 GP harmadik helyét megszerezve, nagy lökést adott a márka ismertségének. 2009-től Latin-Amerika is belép a képbe, Argentínában az olasz gyárból származó sablonok felhasználásával indul a gyártás. 2013-ban egy magán befektető alap megszerzi a sisakgyártó részleget, de az alapanyag gyártás lényeges elemei, mint a kevlár, a bőr továbbra is Olaszországban készül, a cégvezetés is marad helyben.

Suomy Vandal

2014-ben partneri együttműködést kötnek az indonéz KYT sisak gyártóval, európai képviseltet látnak el, illetve a kutatás fejlesztés és a verseny tapasztalatokat megosztja a két cég egymás közt. Az indonéz vállalat csoport 21 éve az ázsiai piac jelentős részét lefedi termékeivel. A verseny sportban Max Biaggi, mint nagykövet mellett, Andrea Dovizioso, Francesco Bagnaia a GP-ből, Stefano Manzi a Moto2-ből, Romano Fenati a Moto3-ból, Gino Rea és Andrea Boscoscuro az Endurance-ból választotta a márkát. A Dakar révén megismert Joan Barreda is ilyen sisakot visel, és még sorolhatnám a neveket az MX és Enduro világbajnokságon indulók közül, de térjünk vissza a Vandal-hoz. A verseny tapasztalatokat az utcára vinni, ez a cég filozófiája, ami a valóságban úgy jelenik meg, hogy a pályán használt sisakokkal megegyezőek kerülnek a kereskedelmi forgalomba.

Suomy Vandal


A Vandal megvásárlása előtt az alapvetés az volt, hogy a szemüvegnek el kell férnie a sisakban, a héj szerkezete legalább üvegszálas legyen a tömege miatt, és ne kerüljön sokba. Tudom, ez utóbbi mindig attól függ, hogy milyen vastag pénztárcával nézi az ember a kínálatot, nekem az ára belefért, bár még sosem adtam ennyi pénzt védőeszközért. A hazai forgalmazónál kifutó típus volt a Vandal, ezért egy kis árkedvezmény is belefért a vételárba. Az áll résznél található – más sisakoknál hálós – „bogár fogó“, itt feláras extra, ezért arról lemondtam. A “sisakos” dobozt otthon kibontottam, és az „elfekvő“ sisak alkatrészek között találtam egy „bogár hálót“, ami tökéletesen illet az arcpárnák alsó részei közé. A sisak tetején két „csáp csökevény“ biztosítja – a zárt áll rész mellett – a szellőzést. A felső két kerek szellőző elfordításával lehet megszüntetni a légáramlást.

Suomy Vandal

A sisak hátsó részén „felgyűrt“ részek vannak, ami az aerodinamika szempontjából fontos, cserébe tesztelések alkalmával tapasztaltam, hogy az NC sorozatú Hondák sisaktartójába nem fér be, hiába hirdetik úgy a motort, hogy egy teljes sisak befogadására képes. A sisak könnyű, a nyak résznél és az arcnál jól zár. A rögzítésről dupla „D“ csat gondoskodik, kis műanyag patentos rögzítéssel a kilógó szíj résznek. A kis piros kelléket elnézve nem fűztem hozzá sok reményt a hosszú élettartam tekintetében. Előítéletemre rácáfolt, az eltelt évek alatt ugyanúgy rögzít, nem érezhető kopás. Ezt nagy előnynek értékelem, ahogy a szemüveg szár helyének kiképzését is. A sisakot felvéve, a szemüveg szára a sisak belső bélésében kialakított helyre csúszik be, és az tartja.

Suomy Vandal

Tehát nem a fejen-fülön van a szemüveg, hanem a sisakban. Ez volt az első sisakom, amelynek kialakítása során figyelemmel voltak a szemüveg viselésre, azóta ez nálam az etalon. Talán ezért vannak fenntartásaim a most használt X-Lite-tal kapcsolatban, sokkal többet szórakozok a szár elhelyezésével, mint a Suomy-nál. A szellőzés a kis átmérőjű felső szellőzők miatt behatárolt, kánikulában jobb nyitni a plexit is, ha nem akar az ember hőgutát kapni. Ez utóbbihoz talán a sisak héj fekete színe is hozzájárul. Aztán menet közben már nincs ilyen gond, de a városi közlekedésnél kellemetlen lehet a forróság a sisak belsejében. A Vandal még abból a korszakból való, amikor nem mindenki látta el a sisakokat belső napszemüveggel, így nálam a multifokális napszemüveg plusz tartozék volt.

Suomy Vandal

A bélés kivehető, két kis kar kiakasztásával az arcpárnák könnyedén kivehetőek, ezután a nyak záró és a bélés többi része is eltávolítható minden szerszám nélkül. Az arcpárnákról le lehet venni a „huzatot“, a mikroszálas anyag több év használat, és számtalan mosás után sem mutatja nagy kopás, vagy anyag elvékonyodás jeleit. A plexit soha nem cseréltem, szerencsére sosem dobtam el a sisakot. Ha már nagyon nem fértem hozzá a plexi felső részéhez takarítás során, akkor egyszerűen, szerszám nélkül levettem és úgy tisztítottam meg. Felnyitott állásban több pozícióban rögzíthető, és menetszél hatására sem nyílik feljebb vagy záródik be az átlátszó arcvédő. Amikor teljesen becsukódik, akkor csak erőteljesebb mozdulattal lehet nyitni, ezt egy ideig szoknom kellett. Ez a rögzített állapot a zárásnál hozzájárult, hogy a plexi ne „fütyüljön“, maradt az egyéb sisakzaj, de az sem fülsüketítő még nagy sebességnél sem, amúgy hosszú úton füldugót használok.
Eltelt néhány év, kívül-belül rendbe raktam, gondoltam eladom. Félek nem lesz rá kereslet, mert nincs benne napszemüveg, és viszonylag ismeretlen sokaknak a márka. Pedig a
Sharp vizsgálat alapján biztonság terén nem hagy kívánnivalót. A külső héjról nem pattog a festék, most újra felpróbáltam. Rájöttem mennyire hiányzott ez a kényelem az elmúlt időszakban, talán el sem adom, jó lesz hűvösebb napokon. Most döbbentem rá, hogy legutóbbi sisak vásárlásom alkalmával keresnem kellett volna újra egy Suomy-t. Na, majd legközelebb.

Szöveg és kép: Buny

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes