X-Lite X-403GT sisak teszt

A két szabványnak megfelelő, levehető állas sisakok lassan kihaló félben vannak, manapság már csak a Nolan kínál ilyet. A gyártónál a prémium kategóriát az X-Lite testesítette meg, amit a sisak előállítása során felhasznált anyagokkal hangsúlyozott. Éveken át használtam a címben szereplő sisakot, a tapasztalataim rövid összefoglalása következik.

Annyira „nyomták“ egy időben a nyitott-zárt sisakokat, hogy már-már azt hihette minden motoros, hogy a jövőben uralni fogják a piacot az ilyen megoldással készített fejvédők.

X-Lite X-403GT

Aztán a Cafe Racer hullám és a retro megjelenéssel együtt, a nyitott sisakok kerültek a vásárlóknál az érdeklődés középpontjába, ahol a klasszikus megjelenés vitt mindent. Ebben a közegben nehéz volt a modern megjelenésű, hátra elnyújtott, napszemüveges levehető áll résszel készített sisakoknak helyt állni, hiszen a túrások már rég a felhajtható állrészesre szavaztak. Számomra fontos volt, hogy a zárt sisakokhoz képest, – a keskenyebb első áll rész miatt – a nagyobb plexin keresztül elég legyen egy pillantást vetni lefelé, hogy lássam a GPS-t. Ilyen az, amikor az a fránya elektromos navigáció nem fér el egy motoron a szem magassághoz közel. A régi sisakom helyett szerettem volna egy másikat, a születésnapom is közeledett, tehát adott volt az alkalom szert tenni egy új védőeszközre. Annyi sajtóanyagot jelentettem meg a levehető állú sisakokkal kapcsolatban, hogy láttam benne lehetőséget egy hosszabb távú tesztre. Összekötve a kellemest a hasznossal, körül néztem a lehetőségek között. Minimum üvegszálas héjszerkezet jöhet szóba, és szükségem volt egy beépített napszemüvegre is. Nyári napokon szívesen leveszem az áll részt a városban, ha cserébe szellősebb a viselet. Az egyik motoros felszereléseket forgalmazó weboldal a születésnapomra megajándékozott egy kuponnal, amit széles körben beválthattam.

X-Lite X-403GT

Ekkor kezdődött igazán a döntés előkészítés, mert az akciós árú termékekből is járt még az extra kedvezmény. A kínálatuk széles volt, mégis az X-Lite fogott meg leginkább, kialakítása szemüvegeseknek előnyös, üvegszálas héjszerkezetű, és a vásárlói vélemények egybehangzóan dicsérték. A magyarországi forgalmazó akciós ára 115.000,- Ft lett volna. A külföldi weboldal házhoz szállítással együtt 93.000,- Ft-ot kért, így az utóbbi mellett döntöttem.
Egy szép napon megérkezett a doboz, benne a prémium kategóriába sorolt új sisakommal. Az első használat során feltűnt, hogy nem annyira szellős. Ezt a tulajdonságát, az állnál mikroplüss belsővel varrt, az arc alsó részéhez jól illeszkedő zárásnak tudtam be. A szellőzők nyitása-zárása jó, a műanyag mechanika könnyen billen egyik állásból a másikba az áll részen és a fejtetőn is. Ez utóbbival kapcsolatban írták, hogy zárt állapotában érdekes búgó hangot lehet hallani nagyobb sebesség mellett.
Valóban így van, eleinte a hűvös idő miatt hallgattam egy darabig, majd kinyitása után sokkal csendesebbé vált. Előnye, hogy az általam használt elődjeihez képest a szellőzése sokkal jobb, menet közben érezhető a fejtetőnél áramló levegő simogatva hűtő hatása. Nyitottként használva, a plexi alatt is „bejön“ a szél. A matt fekete szín ellenére soha nem éreztem, hogy haladnom kell a hűtés érdekében. Hidegben az állszellőző a plexire tereli a menetszelet, de az átlátszó szélvédő mérete miatt a kilégzésnél bepárásodik, ami kellemetlen lehet a városi forgalomban, ahol többször kell megállni és indulni. A nyitása segítség lehet ilyenkor, elég fokozattal rendelkezik ehhez a mechanika. Pinlock-ot nem használtam, az előkészítés rendelkezésre áll a kiegészítőhöz.

X-Lite X-403GT

A plexi teljesen nyitott állapotában sokkal nagyobb felületű, ha a menetszél belekap hátra akarja hajtani a fejet. Ez az érzés azért nem olyan markáns, mint az állból felnyíló sisakoknál, de aki zárt sisakot használt előtte, annak elsőre furcsa lehet a jelenség. A napszemüveg jól eltalált, szemüveget viselve is megfelelő távolságban ereszkedik le előtte. Nem akad bele a látásjavító eszközbe, és az archoz, orrhoz közel van a végállása. Ezzel a megoldással sikerült elkerülni a levegő kellemetlen áramlását ezeken a részeken. A bal kézzel, a sisak bal halántéka feletti részen elhelyezett kis „kar“ könnyedén kezelhető kesztyűben, finoman működik, amit ebben a kategóriában elvár az ember. A napszemüveg és a plexi is jól viseli a mindennapos használatot, néhány év használat után sem volt karcos egyik sem. A dupla „D“ csat után, szoknom kellett a „mikrometrikus“ zárást. Nem bonyolultabb, mint a csat, de valahogy eleinte nem igazán tetszett. Aztán a végére már semmi gondom nem volt vele, hozzászoktam. A matt fényezés kiállta az idők próbáját, a Nitro sisakomon néhány év elteltével már jelentkezett a „radír“ effekt. Ez alatt azt kell érteni, hogy a sisakot kézzel erősebben dörzsölve, le lehetett radírszerűen választani egy réteget. A levehető állrész ellenére, nem használtam a sisakot sokat nyitott formában.

X-Lite X-403GT

Robogón, magas plexi mögött kötelező, de az elmúlt években nem volt ilyen alkalom. A két piros „billentyűt“ megnyomva az áll rész eltávolítható. Nyitott sisakként is jó megjelenésű marad az X-403GT. Ilyenkor a teljesen lecsukott plexi a két oldalt „összehúzza“, ezt az arcpárnák szorításán keresztül érezni. Egyszer próbáltam hosszabb távon így közlekedni, de a megszokottól hangosabb volt, így a továbbiakban mindig felkerült országúton az állvédő. A negatívumot a végére hagytam, amiért végül megváltam az X-Lite-tól. A szemüvegszár kialakítása más elképzelés alapján valósult meg, mint az előző Suomy Vandal sisakomnál. A szárnak viszonylag kis helyen kell becsúsznia a helyére a fül mögé, mégis előfordult, hogy a sisak bélése a jó illeszkedése miatt, nyomja a szárat a „fejembe“. Hosszútávon ez fejfájáshoz, rossz közérzethez vezet, ezért ilyenkor mindig igazgattam megállásnál, másodikra, harmadikra már sikerült is a megfelelő helyre kerülni a szárnak. A probléma fokozódott, amikor a szemüveg cseréje miatt, az új okuláré szára vastagabb lett, és állítás ide vagy oda, mindenképpen nyomott.

X-Lite X-403GT

Próba gyanánt visszavettem a Suomyt az új szemüveggel, és abban nem jelentkezett ez a probléma. Így elbúcsúztam a nyitott és zárt sisakok biztonsági követelményeinek is megfelelő X-403GT sisakomtól. Az új tulajdonos visszajelzése alapján a sisak kitűnő, a fülnél lévő kis „dudor“ füldugóként szolgál, ami csökkenti a menet zajt, és viselése hosszútávon is kényelmes, de ő nem használ vezetéshez szemüveget.

Szöveg és kép: Buny

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes