Túra motor álcázva – Kawasaki Versys 1000

Alapvetően nem vagyok rossz viszonyban egyetlen hazai forgalmazóval sem, de most nem rejthetem véka alá véleményemet. A múltkori Honda VFR 1200 X Crosstourer teszt után, most a Kawasaki Versys 1000 modellje került a kezeim közé, és ezzel kapcsolatban szerzett tapasztalataim nem hagynak nyugodni.
A motort képeken és élőben is látva, az jut eszembe, mintha kistestvérébe fújtak volna még néhány légkört. Már ami a külcsínt illeti. A soros, négy hengeres motort a Z 1000-ből emelték át, némi teljesítmény csökkentéssel. A személyes benyomásaim megszerzése előtt már gondolkodtam, mi is lehetett a mérnökök fejében, amikor egy “enduro” motorba soros blokkot képzeltek? Aztán átvettem a motort, nézegettem és szörnyű dologra jöttem rá: tetszik. Borzasztó az első lámpa, mondták rá. De én mögötte ülök, mit érdekel ez engem? Jól világítsa be az utat, aztán: “Jó egészség!”. Így aztán, ha tehettem a nyeregben ültem, ahonnan a 175 centis magasságom ellenére két lábbal elértem a talajt. Könnyen indul a motor hidegen, és a megszokott “sornégy” muzsikál. A váltó nagyon finom, annak ellenére, hogy a tesztmotorban nem volt még 2000 kilométer. Szépen, lágyan veszi a fordulatot, nem kell forgatni a városban haladva. A kezdeti ismerkedés viszonylag rövidre sikerült, mert az első nap nem sokat motoroztam. Másnap reggel 8 Celsius fokot mutatott a műszerfal elinduláskor. Ha említettem a kijelzőt, akkor időzzünk egy kicsit ezen a környéken. A félig digitális, félig analóg (fordulatszám mérő) műszeregység sok információt közvetít egyszerre. Ne próbáljuk mindet megfejteni! A sebesség kijelző megy elsőre, az üzemanyagszintmérő is ismerős. A fordulatszámláló melletti program váltó gombbal választhatunk a kijelző funkciói között, összes megtett út, napi számláló, átlag fogyasztás, óra. Itt egyetlen dolog van, ami magyarázatra szorul, és ez a fogyasztás kijelzése. Japánban nem l/100 km-ben mérik az értéket, hanem km/literben, és ez a kijelző ilyen értéket közvetít felénk! Szerencsésebb lett volna az európai értéket megadni, de a Kawasaki mindíg is különc volt, ez a “Lime” hatása!:) A megjelenő mértékegység ikonja kicsire sikeredett, nehéz leolvasni, ezért rémisztő lehet, ha különösen nagy értéket mutat. Ettől ne rettenjünk meg, a pénztárcánknak az a jó, ha minél többet mutat. Az alsó program váltó gomb a külső, és a motor hőmérséklet kijelzésre volt hatással. (Mást az idő rövidsége miatt nem kerestem.) További lehetőség a bal kormány végen az index kapcsoló felett található módosító gomb, amellyel a teljesítmény variánsok “F” teljes 118 lóerő, vagy “L”, a teljes teljesítmény közel 75 %-át kitevő erőt változtathatjuk. Ez menet közben is megy a le-fel nyíllal jelölt kapcsolóval. A kijelző bal alsó sarkára figyeljünk ilyenkor, a módosító újbóli megnyomásával már a KTRC rendszer választható hozzá. Tulajdonképpen ezzel a kipörgésgátlót állítjuk. Talán egy fokozat kijelző még jól jött volna. Egyszóval, van mit szokni! Egy nagyon hasznos dolog azért akad itt, amire elsőre nem is figyel fel az ember, mégis hasznos. Én csak “Woolmark” jelnek hívtam magamban a formája miatt, azonban ez az ECO felirat. Eleinte csak felvillant, majd a teszt végére néha elaludt. Erről részletesen majd később!
Ami az első pillanattól feltűnt, a rendkívül stabil futómű. Nem találtam olyan útszakaszt, ami kihozta volna a “sodrából”. Pedig az egy napos kiruccanás során körbe néztünk a határban is. Nagy sebesség, két személy nem volt hatással erre a tulajdonságára. A rugóstagok állítási lehetőségeinek kiaknázásáig el sem jutottam sem elől, sem hátul. A fékekről nincs mit írnom, megfelelően végzik a dolgukat, talán a hátsó lehetett volna jobban adagolható. Az ABS rendesen végzi a dolgát. Csomag nem került rá, így e téren nem tudok nyilatkozni, de gyári hátsó csomagtartó alapból jár hozzá, aki Grand Tourer felszereltséggel kéri, az kap hozzá 47 literes hátsó, és 35 literes oldalsó dobozokat. Az általam használt, nagy tanktáska teljesen befordított kormánynál sem ért bele a kapcsolókba, azért ez jó pont! Az ülések kényelmesek, a hátsó lábtartón nincs vibráció, pedig jobb oldalon ehhez rögzítették a végdobot. Az utas térdszöge is jól eltalált, nem kell nagyon “sportosan” maga alá húzni lábait menet közben. Egyetlen hátrány, hogy a hátsó ülésen ülő teljesen “kihúzott” szélvédőnél is kap a menetszélből 110 felett. Engem nem ért!:) A plexi könnyen állítható, a nagy műanyag csavarók jóvoltából. Lehet róla vitatkozni miért ilyen, szerintem belefér az összképbe. A motor formáját nem lágy, hullámos vonalak jellemzik, hanem a szögletek, sarkok. Mégis tetszetős! (Szeretném felhívni a figyelmet, hogy még nem látott orvos, az ellenkező véleményen lévők tudják be ennek!) A műszerfal mellett bal oldalon kialakították a szivargyújtó csatlakozó helyét, de gyárilag nem került beépítésre. Szerintem járhatna hozzá, ha már túrázásra szánták. Az ABS kikapcsolására ne számítsunk, ez egy túra motor, ami elboldogul földes utakon, murván, de nem hard enduro, ne akarjunk ugratni vele!
A végére hagytam a meglepetést! Engem minden esetre érdekel, hogy miként működik egy ECO funkcióval ellátott motorkerékpár. Az előző, hasonló tesztben azt írtam, ha 5,7 liter körüli fogyasztást érnék el egy ekkora motorral, elégedett lennék. Eziránti vágyamat a Kawasaki az első tankolásnál teljesítette, mert a mért érték 5,8 liter volt. (Ez az az időszak, amikor az ECO jel ritkán jelenik meg!) Miután kicsit összecsiszolódtunk, elindultunk a rövid túrára, és 11,15 liter üzemanyagot bírtam belecsorgatni a tankba 232 kilométerre. Nem kell számolni, megmondom az eredményt: 4,806 liter/100 km. (Ekkor volt az, amikor néha elaludt az ECO felirat.) Ide tartozik a földes út, alsóbb rendű úton közlekedés, és némi autópálya használat két személlyel. Lényeges tudni, hogy az ECO felirat gázkar függvénye, nem sebességé. Ha 80-at mutat a sebességmérő, akkor is feltűnik, és 130-nál is, ha valaki ügyesen húzza a gázt. Tehát, lehet tempósan haladni alacsony fogyasztással! Azt hiszem saját maguknak adták fel a leckét a Kawások. Így nehéz lesz majd a kisebb Versyst eladni kis fogyasztásúként!:)
A “fekete leves” mégis a végére maradt, mert az ára, az nagyon nem tetszett. Hangot is adtam véleményemnek, de a Kawasaki műszaki vezetője megnyugtatott, más is mondott már hasonlót. Nem vígasztalt meg! Innen üzenem a tisztelt tesztelőknek: ne használják sokat a motort, kíméletesen menjenek vele, hátha a szezon végére össze tudok gyűjteni egy kis pénzt, és a Kawasaki jó indulatát kihasználva, egyedi áron hozzájuthatok majd ehhez a motorhoz.:)

Szöveg és kép: Buny

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes