Yamaha XV 950 R

Ezzel a motor teszttel nehéz fába vágtam a fejszémet. Most látom csak, ahogy a billentyűzet előtt ülök, és próbálom összeszedni a gondolataimat. Kavarognak fejemben az alcímnek megfelelő kifejezések: “építhetőség”, a “stílusos gyári építésű motor”, a “hadüzenet az amerikai gyártó legkisebb modelljeinek” vagy “írjunk egyszerűen a tapasztalatokról” megközelítés körül. Ezért most mindegyik szemszögből írok, és mindenki eldönti, hogy melyikből kívánja szemlélni ezt a motort.

 

Építhetőség
Nagy divat manapság az egyedi motor építés, és ez már nem csak a cruiser motorokra jellemző. Már egy éve a piacon van, mégsem találni az Interneten átépített motorokról képeket. Ennek több oka is lehet, talán a cruiser szegmensben eladott darabszámok alacsonyak, vagy a motor úgy jó, ahogy van, és nem kell vele semmit csinálni.

Stílusos gyári építésű motor
Szerintem helyes döntést hozott a Yamaha, amikor a tulajdonosoknak lehetőséget adott a motorok egyéni igények szerinti kialakításához. Az alap modellekhez kínált kiegészítők révén mindenki olyan motort “épít” magának, amilyet elképzelt. Persze ennek a gyári kínálat skálája szab határt. Ha ennél tovább engedi a képzeletét a vásárló, felkeresi az egyéb kiegészítőket gyártó vállalkozásokat, s onnan rendeli a megfelelő alkatrészeket. Az elkészült gépeket nézve, csak radikális beavatkozásokban gondolkodtak az építők. Ez dícséret lehet a gyártónak, mert sikerült olyan motort készíteni, ami megfelel az igényeknek. Aki készen szeretne egy bobber stílusban épített motort venni, az megtalálja a számítását, de akkor hol marad az építés öröme?

Hadüzenet az amerikai gyártó legkisebb modelljeinek
A Sportster különböző típusai évtizedek óta szélesítik vevő körüket, fel van adva a lecke, ha valaki innen akar vevőt elcsábítani. Amennyiben a stílus iránt fogékony új belépőket kell megszólítani, akkor sem könnyű a Yamaha helyzete.

A Harley-Davidson modellek ára ugyanott van, ahol a japán gyártóé, így a vásárló döntése érzelmi alapon fog megszületni, hogy egy legendát, vagy a kihívóját veszi megYamaha XV 950 R magának.

Írjunk egyszerűen a tapasztalatokról
Éveken át nem gondolkodtam alacsony üléssel szerelt motorok túra alkalmasságáról. Az utóbbi időben, azonban ez a gondolat is befészkelte magát a fejembe, és nem hagy nyugodni. Ezért voltam kíváncsi a Harley-Davidson Street 750 illetve az XV 950 R által nyújtott élményekre. A Yamahán végig pillantva beugrott, hogy már láttam ezt a tank sziluettet valahol. Keresgéltem egy kicsit, és megtaláltam az emlékeimben élő formát. Hasonló kontúrokkal már dolgozott a Yamaha, igaz a ’80-as évek elején-közepén. Visszanyúltak 30 évet, és kiemeltek valamit abból a korból, amikor soft choppernek hívták ezeket a modelleket. A tesztmotor ülő alkalmatosságát nézve, állandó utasom az alábbi megjegyzést tette: “A vezetőnek a nagyi fotelja, az utasnak, a sámlija jutott. Köszi!” Hiába próbáltam a stílussal érvelni, nem sok eredménnyel jártam. Ezek után két személyes beszámolóra már nem volt lehetőségem, gyakorlatilag megtagadták tőlem az utas tesztet. Azért sikerült elérnem, hogy álló helyzetben felüljön mögém, és legalább a hátsó lábtartóról adjon információt. A közöltek alapján bátran merem leírni, hogy a lábszög jó, nincs túlságosan fent. Azért a párnás, varrott Yamaha XV 950 Rülések adta lehetőséget is kipróbálnám, ha már a ’80-as évek trendjét követjük néhol. A vezető testhelyzetére jellemző, hogy nem előre nyújtott lábakkal ül, ami a menetszél szempontjából kedvező lenne, de a jobb térdnél ott van a légszűrőház, ami miatt mégis kicsit terpeszes az utazás. Az első kilométerek nem nyűgöztek le, akkor úgy gondoltam, ha ez így folytatódik, akkor nem tudok majd miről írni. Aztán szaladtak a kilométerek, és egyre bátrabb lettem. A főváros útjai nem jelentettek kihívást a kétYamaha XV 950 R hátsó rugónak, az elsők meg elég hosszú úton mozognak, hogy kiküszöböljék az egyenetlenségeket. A motor nyomatékos, az ember hajlamos elfelejteni, hogy csak 52 lóerő mozgatja a járművet. Autóúton és autópályán is könnyen tartja a megengedett sebesség határokat, még előzésre is futja az erejéből. Persze a szél ilyenkor már nagyon fúj, de kemény legényeknek szánták a masinát, tessék kapaszkodni! Kényelmesen 100-120 km/ó sebességgel lehet haladni, ilyenkor érdekes hang hallatszik a hátsó henger felől, ami a szakszerviz állítása szerint teljesen normális. Megjegyzem, a teszt ideje alatt nem nyugtatott, hogy hallom. Meglepő volt a hosszabb távon is kényelmes vezető ülés, nem nyom, és jól tart. A kormány, ülés, lábtartó egymáshoz viszonyított helyzete gémberedés mentes utazást tesz lehetővé átlagos méretűeknek. Tetszett a vastag kormány, és a hozzá méretezett kezelő szervek kialakítása. A fékek a teljesítményhez elegendőek, a hullámos tárcsák egész jól illenek az összképbe. A kormányon, a tank felé hátranyúló digitális műszer egység a legfontosabb információkkal szolgál csak, de annyit tisztult már a kép az elmúlt évtizedek alatt, hogy fordulatszámmérővel nem rontják a stílust. Jobban nézne ki a kilométeróra a lámpa fölött, de mint tudjuk ez izlés dolga. Az első lámpa nagyon jól bevilágítja az utat, kocsisorok között jól jön a magassága. A hátsó ledes, kör alakú lámpa pedig kifejezetten szép, emellett retinába égő, vörös fényt bocsát ki. Jó tudni, hogy messziről láthatóak Yamaha XV 950 Rvagyunk a nagy magyar éjszakában.

Tetszik, nem tetszik
Nem voltam elragadtatva a váz két oldalán futó vezeték és kuplung bowdent tartó kötöző látványától. A tank és az ülés között néhány centiméter hosszan látszik a hátsó váznyúlvány csatlakozása, itt fut körbe a műanyag szalag. A tank hátsó cYamaha XV 950 Rsavarjához rögzített fém karikák talán szebb megoldást kínálnának, és nem hiszem, hogy sokkal többe került volna.
A blokk látványa lenyűgöző, a kipufogók elvezetése, az erőforrás jobb oldalán végig futó védő rácsok mintájára készült borítás a hátsó fék tartályon, kifejezetten egyedivé teszik a motort. Fontos számomra, hogy üzemeltetés szempontjából milyen költségekkel számolhatunk, ezért jó látni a hátsó kerék hajtására szolgáló fogasszíjat, és a számológép által mutatott 4,3 literes átlag fogyasztást, az elhasznált üzemanyag és megtett út hányadosaként.
Egy biztos, aki jó alapot keres a motor építéshez, és a metrikus világban él, az ebben a típusban megtalálhatja a számítását, de munkába járni, vagy a hétköznapi problémákat feledtető motorozásra is kíváló.

Szöveg és kép: Buny

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes