A két évvel ezelőtt bemutatott Honda NC700X a három típust felvonultató New Concept (NC) modellcsalád tagjaként lépett színre, s olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy már az első évben kivívta helyét Európa legkelendőbb motorkerékpárjai között. A stílusos megjelenésű modell a különféle kategóriák legjobb tulajdonságait sűríti egyetlen motorkerékpárba, nyomatékban gazdag, soros, kéthengeres motorral, alacsony fogyasztással, ergonomikus üléssel és sokcélú használatra alkalmas futóművel varázsolva el vásárlók ezreit. Az NC700X elsőként tanulmánymodellként látott napvilágot – a Fun Crossover Commuter a Honda legújabb innovációit hivatott összegezni.
Ezek közé tartozott például a hatalmas tárolórekesz, amit a – hagyományos motorkerékpárokkal szemben – az üzemanyagtartály helyén találunk, s még tucatnyi más újítás, melyek valóban hasznos, hétköznapokra és hétvégi kirándulásokra egyaránt ideális járművé tették a típust. Az NC700X 2014-ben már NC750X néven folytatja pályafutását, a modell ugyanis teljesen megújult, s immáron 745 köbcentis erőforrás hajtja. A változtatások eredményeként még kifinomultabb formában érvényesülnek az elődmodell legjobb tulajdonságai, minden idők talán legpraktikusabb motorkerékpárjával ajándékozva a bukósisakos közönséget.
Erőforrás
Az NC750X motorjának hengerfuratai továbbra is 80 milliméter átmérőjűek és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony sem változott, a hengerűrtartalom viszont 75 köbcentivel nőtt, ugyanis az SOHC vezérlésű, folyadékhűtésű, sorkettes erőforrás löketét 73-ról 77 milliméterre változtatták a mérnökök. Ezáltal a modell három lóerővel izmosabb lett (54,8 LE/ 6250 f./perc), forgatónyomatéka pedig 6 Nm-rel gyarapodott 4750 f./perc). A változtatások eredményeként az új NC750X a teljes fordulatszám-tartományban erősebb és nyomatékosabb lett, mint a korábbi, 670 köbcentis hajtóművel felszerelt változat. Konstrukciójából fakadóan a sorkettes motor rendkívül erőteljes az alsó és középső fordulatszám-tartományban, viszonylaghosszú lökete, speciális kialakítású égéstere és nagy tehetetlenségi nyomatékú főtengelye bőséges, lineárisan felépülő forgatónyomatékot biztosít már egészen alacsony fordulattól. Ráadásként a Honda mérnökei egy másodlagos
kiegyensúlyozó-tengelyt építettek az erőforrásba, ami csak a „jó rezgéseket” engedi át a vázra. A két
kiegyensúlyozó-tengely kiszűri a nagy fordulaton jelentkező zavaró vibrációkat, így a motor járása még kifinomultabb lett, méghozzá anélkül, hogy a pilótának le kéne mondania a – 270 fokos gyújtási sorrendnek köszönhető – kellemes pulzálásról. Nagy változást hozott az új kipufogórendszer is, hiszen az ellennyomás szabályozásával még hatékonyabbá vált a hajtómű, s hangja is karakteresebb lett. Az áttételezés 6 százalékkal hosszabb, így még kényelmesebben cirkálhatunk az autópályákon, és a hasznos fordulatszám-tartomány még szélesebb lett. Azon vásárlók, akik DCT-vel választják az NC750X-et (a vásárlók 34
százaléka döntött így 2013 első kilenc hónapjában), az első öt fokozatot hat százalékkal hosszabb áttételezéssel kapják, és a hatodik fokozat is hosszabb három százalékkal. A motorkonstrukció mellett praktikum és hatékonyság terén is a legmagasabb színvonalon áll a modell. Átszabott idomzata alatt rengeteg hely szabadult fel, így hatalmas tárolórekeszt találni az ülés alatt, melybe két hagyományos, zárt bukósisak is befér. Mivel az alkatrészek számát minimálisra csökkentették, az erőforrás rendkívül könnyű (69,2 kg), hatékony és megbízható lett.
Ezért van csak egy – 36 milliméter átmérőjű – szívótorok, és ahol csak lehetett, összevonták a részegységek feladatait. Kitűnő példa erre a vezérműtengely, ami a szelepek mozgatása
mellett a vízpumpát is forgatja, vagy az olajpumpát is hajtó kiegyensúlyozó tengely. A hatékony, környezetbarát működésben hatalmas szerepe van az üzemanyag-levegő keverék folyamatos vizsgálatának. A rendszer mindig sztöchiometrikus keveréket biztosít a motor számára, így fordulatszámtól, illetve forgalmi szituációtól függetlenül mindig tökéletes és tiszta az égés. Mindössze 3,46 l/100 km-es fogyasztásával (WMTC
szabvány szerint) az NC750X kitűnő jármű a hétköznapokra, sőt hatótávolság terén is az élvonalba tartozik, hiszen a 14,1 literes üzemanyagtartály tartalmával akár 400 km-t is megtehetnek a tulajdonosok. Ennek
jótékony hatása a károsanyag-kibocsátáson is tetten érhető, már csak azért is, mert a PGM-FI elektronikus befecskendezés a kipufogórendszerben elhelyezett oxigénszenzor adatai alapján állítja elő a keveréket.
Az új, fokozott szűrőképességű katalizátor közelebb került a motorhoz, így a kiáramló gázok még magasabb hőmérsékleten jutnak el a szerkezetbe. Ez elősegíti, hogy a katalizátor hamarabb elérje az üzemi hőmérsékletet, s még hatékonyabb szűrést tesz lehetővé.
Duplakuplungos automatikus váltó (DCT)
Az opcióként megrendelhető dupla kuplungos erőátviteli egység hatékonyabbá és kényelmesebbé teszi a motorozást, így valódi segítséget nyújt a pilóták számára a hétköznapok során. Ezt a műszaki megoldást a Honda alkalmazta először szériagyártású motorkerékpárban, a rendszer a VFR1200F-ben debütált 2010-ben.
Azóta a mérnökök tovább fejlesztették a konstrukciót, így az új NC750X-ben a korábbinál modernebb és kifinomultabb szerkezet dolgozik, amit még könnyebb megszokni. A még finomabb működés érdekében D állásban az elektronika folyamatosan figyeli a pilóta vezetési stílusát, s felismeri, hogy városi környezetben, országúton vagy szerpentinen közlekedik-e. Ez még kényelmesebbé és hatékonyabbá teszi a motorozást, s a fogyasztás csökkentését is elősegíti. Az NC750X-ben dolgozó DCT váltó új, intuitívabb szoftvert kapott,
ami igazodik a motoros stílusához, s ha kell, gyorsabban kapcsol vissza, hogy nagyobb fékerő álljon a pilóta rendelkezésére, s még könnyebben kanyarodhasson. Emellett a hirtelen gyorsításokat megelőző visszakapcsolás is finomabb lett, hála a gyorsabb működésnek.
Váz és futómű
A szilárd, gyémántalakú váz – városi körülmények között és országúton egyaránt – felhasználóbarát, agilis viselkedést biztosít, s karcsú mivoltának köszönhetően hozzájárul, hogy az NC750X-szel szűk helyeken, zsúfolt városi forgalomban is könnyű legyen a manőverezés.
A villaszög 27°, az utánfutás 110 mm, a tengelytáv pedig 1540 mm, a 219 kilós menetkész tömeg 48:52 arányban oszlik el az első és hátsó tengelyen. A DCT-vel
felszerelt változat menetkész tömege 229 kg. A 830 milliméter magasra helyezett ülőlap új, jobb tapadású
kárpitot kapott, maga az üléspozíció viszont maradt éppoly kényelmes és ergonomikus, mint volt, felegyenesedett testtartást és magas nézőpontot biztosítva a pilóta számára. A modellfrissítés részeként hat fokozatban állítható fékkar került az NC750X-re, így mindenki saját méreteihez igazíthatja a motort. Az endurós testtartás, az alacsony súlypont és a 35 fokban elfordítható kormány további előnye, hogy kis sebességnél
is kiegyensúlyozottan, magabiztosan irányítható a modell. A nagy gondossággal megtervezett szélvédő plexi és idomzat révén a levegő szabályozottan áramlik a motor körül, stabilizálva a járművet nagy sebességnél és megóvva a pilótát az időjárás viszontagságaitól. Az első teleszkópok csúszószár-átmérője 41 mm, a rugóút elöl
153,5, hátul 150 milliméter. A központi hátsó rugóstag Pro-Link himbarendszerrel kapcsolódik a lengőkarhoz, rossz minőségű úton, valamint nagyobb bukkanókon is kiváló menetkomfortot és irányíthatóságot biztosítva az NC750X tulajdonosának. Elöl 320 milliméteres, hullámos tárcsa és kétdugattyús féknyereg felel a hatékony lassításért, míg hátul szintén hullámos tárcsát találunk, 240 millis átmérővel és egydugattyús nyereggel. Az
alacsony súlyú, kétcsatornás ABS nedves, csúszós útburkolaton is biztonságos fékezést tesz lehetővé, és természetesen az alapfelszereltség részeként juthatnak hozzá a vásárlók.
A 17” x 3,5”, illetve 17” x 4,5 colos öntött alumínium felniken 120/70 ZR17 és 160/60 ZR17 méretű abroncsok feszülnek. A letisztult, könnyen leolvasható műszeregység részeként digitális sebességmérőt és kilométer-számlálót kapott az NC750X, valamint az időt, az üzemanyagszintet és a két napi kilométer-számláló adatait is mutatja. A 2014-es év hozadékaként immáron az aktuális sebességfokozatot, a pillanatnyi és átlagfogyasztást is megjeleníti a folyadékkristályos kijelző.
Az NC750X alapáras tartozékai között ott találjuk az indításgátlót (Honda Ignition Security System – HISS) is, ami hatékony eszköz a lopás megakadályozására. Működésének lényege, hogy minden motorhoz egyedi, chippel kiegészített kulcs jár, s a motorvezérlés (ECU) csak akkor engedi beindítani az erőforrást, ha az adott
motorkerékpárhoz tartozó kulcsot helyezzük a gyújtáskapcsolóba. A rendszer azt is érzékeli, ha a tolvajok megpróbálják áthidalni vagy kicserélni a gyújtáskapcsolót, s ilyenkor is letiltja a motor indítását.
Az NC750X az alábbi színekben lesz megrendelhető: Sword, Silver Metallic (ezüstmetál), Graphite Black (fekete), Matt Pearl Glare White (gyöngyház fehér), Candy Arcadian Red (vörös).
Kiegészítők
Az NC750X könnyed túrázásra és városi, elővárosi ingázásra egyaránt megfelelő, a tulajdonosok az Eredeti Honda Kiegészítők közül válogathatva szabhatják saját igényeikre a modellt. A választék legfontosabb elemei: 35 és 45 literes top boksz, 29 literes oldaldoboz szett, díszítőelemek az oldaldoboz szetthez, díszítőelemek az oldalidomokra, belső táska a top boxokhoz, belső táska az oldaldobozokhoz, túraplexi, DCT lábváltó, szélterelő a lábakhoz, szélterelő a lábfejekhez, markolatfűtés, fénydiódás (LED) ködlámpák, bukókeret, 12 voltos csatlakozó, középtámasz, riasztórendszer, U-lakat.
Szöveg és kép: Honda Hungary