A Yamaha legújabb Yard Built terméke valódi olasz fenevad, egy tracker stílusú átdolgozás visszafogott kialakítással, amely igazi fémmegmunkálási szakértelemről tanúskodik. A Moto di Ferro műhelyének Yard Built XV950-ese, a „Speed Iron” az olasz építő, Marco Lugato elképzelése. Marco is olyan építő, akinek olaj folyik az ereiben. Már fiatal kora óta motoron ül: először terepen, később pedig profi aszfalt versenyzőként száguldott, előmenetelét tehát nem érheti panasz.
Versenyzői karrierjét követően néhány évig különböző műhelyekben pallérozta képességeit, 2009-ben pedig létrehozta a Moto di Ferro (Vasmotor) műhelyt, hogy a saját fantáziája szülte motorokat készíthesse el.
A Yard Builttel kötött együttműködést a Wheels & Waves hozta el, egészen pontosan Marco találkozása Shun Miyazawával és Cristian Barellivel, a Yamaha Motor Europe termék menedzserével és marketing koordinátorával. Az eszmecserét és egymás motorjainak megjáratását követően arra a megállapításra jutottak, hogy egyszerűen muszáj együttműködniük. Kiválasztották, majd leszállították az XV950-öt, és ezzel a projekt megkezdődött.
„A birraitzi találkozás és a beszélgetések egyértelművé tették, hogy azonos szenvedélyt és imádatot érzünk a motorok iránt” – jegyezte meg Cristian Barelli. „Az volt az egyik legfontosabb szempontunk a Moto di Ferróval való együttműködés mérlegelése során, hogy Marco nem egy alkalmi gépként tekintett a modellre, hanem egy olyan XV950 alapú
motorként, amelyet több ügyfelének is elkészíthet majd. Marco a maximumot hozta ki magából és az XV950-ből, ezért természetesen nagyon elégedett vagyok a motor „Speed Iron” változatával.
Egyértelműen látszódik rajta Moto di Ferro-i származása, miközben megtartja az eredeti XV950 egyszerűségét és teljesítményét; lenyűgöző motor, amelyen
továbbra is élvezetes és hálás ülni, sőt, potenciálisan elérhető a Yamaha motorok széles rajongói köre számára is.”
A „Speed Iron” ötletét Marco sebesség iránti szenvedélye ihlette. Olyan motort képzelt el, amely a figyelemfelkeltő megjelenést lágy vonalvezetéssel kombinálja. A vastag abroncsok fontosak voltak, de nem ronthattak a vezethetőségen. Ezek az abroncsok végül gyönyörű Borrani keréktárcsák köré kerültek, az eredeti első felfüggesztés helyét pedig VMAX villák vették át.
A tömeget kézzel készült alumínium tartály és hátsó üléselem csökkenti, amelyek szintén kézzel készült alumínium oldalpaneleket egészítenek ki. Az első féktárcsák 320 mm-re növekedtek, fékerejüket pedig VMAX féknyergek garantálják. A motorosnak szükséges információkat Acewell kilométeróra szolgáltatja, az aláfestő hangsávot pedig egy Arrow kipufogó. Számos egyéb elem teszi teljessé a megjelenést, többek között Tarozzi lábtámaszok és LSL kormány. A kézzel készült hátsó váz tiszta vonalvezetést nyújt a teljes motoron át, az egyedi fényszóró és az irányjelzőkbe épített féklámpák pedig tovább erősítik a letisztult megjelenést.
Jó hír az XV950 tulajdonosainak, hogy Marco a „Speed Iron” számos elemét elérhetővé készül tenni, így bárki elkészítheti majd saját egyedi olasz motorját – sőt, akár Marco kezébe is adhatja XV950-ösét, hogy maga a mester végezze el a munkát. A Moto di Ferro műhellyel kapcsolatos további információért látogasson el weboldalukra.
Szöveg és kép: Yamaha