BMW Concept Stunt G 310 tanulmányának a legnagyobb dél-amerikai motorkerékpár kiállítás alkalmával tartott bemutatójával egészen új kategóriában jelenik meg a BMW Motorrad. Az egyhengeres motorral készült tanulmánymodell a rendkívül mozgékony kaszkadőr motorkerékpár kompromisszumot nem ismerő interpretációja. A BMW Concept Stunt G 310 megalkotásában nagy szerephez jutott a négyszeres motoros kaszkadőr világ- és Európa-bajnok Chris Pfeiffer sokéves tapasztalata.
„A motoros „stuntsport” igen sokrétű, egyben meglehetősen nehéz. Optimális
eszköze a kompakt és különösen fordulékony motorkerékpár, amely emellett egyszerre robusztus és stabil, az agresszivitás és a teljes uralhatóság ideális ötvözete” – magyarázta Chris Pfeiffer.
Kompakt méretek és a legmagasabb fokú agilitás
Minden fent említett tulajdonsággal felruházták a BMW Concept Stunt G 310 modellt és ez azonnal észre is vehető. Teljes egészében új fejlesztésű, egyhengeres blokkjának innovatív koncepciója igen kompakt méreteket tett lehetővé. Legfőbb különlegességei hátrafelé megdöntött hengere és 180 fokban elfordított hengerfeje, amelyeknek köszönhetően az aggregát optimális helyre kerülhetett a vázban és a hosszú lengőkar ellenére is a magas fokú agilitást segítő rövid tengelytávot alkalmazhattak a tervezők. A mélyre húzott orr és a magasra emelt far már első pillantásra rendkívül gyors irányváltásokat és dinamikus motorozást ígérnek. A szívótraktus előrébb helyezése a kipufogódob ülés alatti, függőleges elrendezését is lehetővé tette, így az kellően védett és a motorost sem akadályozza. Noha alig látható, feltétlenül jól hallható: a BMW Concept Stunt G 310 hangja azonnal gondoskodik a kellő figyelemről.
Érzelmekben gazdag formavilág vérbeli BMW Motorrad stílusban
Markáns háromdimenziós hatású felületek határozzák meg a Concept Bike intenzív érzelmeket ébresztő oldalnézetét. A precízen kidolgozott vonalak és a
kontúrok kifejező játéka már álló helyzetben is a mozgás és a sebesség benyomását keltik. Különösen markáns formai elem az üzemanyagtartály oldalsó szárnymotívuma, amely hangsúlyosan kiemeli az említett hatásokat. Az összes vonal – a BMW Concept Stunt G 310 már-már játszi könnyedségű irányíthatóságára utalva – az első kerék felé mutat, miközben a felületek kompakt és zárt körvonalai a motorblokk környékére helyezik a vizuális súlypontot. Karcsú elölnézetében szintén jól érzékelhetők a BMW Concept Stunt G 310 agilis menettulajdonságai. Az üzemanyagtartály markáns stílusban kiformált felületei széles vállövet alkotnak, amelynek vizuális hatását az első rész is tovább erősíti. Az orrhoz hasonlóan a magasra emelt és könnyed far is a rendkívül gyors irány váltási képességekre utal, miközben a vizuális súlypontot szintén előrefelé tolja és a hasidommal közösen szintén az első kereket emeli ki.
Széles körű kaszkadőr módosítások
A kaszkadőr-motorkerékpárokra jellemző módosításokat Chris Pfeiffer sokéves professzionális motoros kaszkadőr pályafutása során gyűjtött tapasztalatai alapján alkalmazták a BMW Motorrad Design csapat szakemberei a BMW Concept Stunt G 310 konstrukcióján. Legfőbb céljuk az volt, hogy a kaszkadőr-motoros a lehető legmagasabb fokú szabadságot élvezhesse motorkerékpárja irányíthatóságában „aszfalttánca” során. A rögzíthető gázmarkolat akkor is állandó gázadást biztosít, ha éppen el kell engedni a kormányt. Az áttételezés enyhe módosítása már az alacsony fordulatszám tartományokon is intenzívebb vonóerőt eredményez a hátsó keréken, míg a célzottan túlméretezett hátsó fék minden helyzetben megbízhatóan gondoskodik a kellő lassulásról. Egy további, még nagyobb méretű hátsó fék révén a hátsó kerék akár a bal kéz középső ujjával is hatásosan fékezhető, ha a jobb láb éppen nincs a lábtartón a fékpedál lenyomásához. A kiegészítő fékkar különleges, a kormány bal oldalán megoldott elrendezésének köszönhetően akár a tengelykapcsolóval egyidejűleg is működtethető.
A normál lábtartókon kívül az első tengelynél és az ülés környezetében is találhatóak speciális lábtartók. A motorblokk számára a bukócső szolgál hatékony védelemként. A BMW Concept Stunt G 310 további különlegessége a BMW Motorrad által kifejlesztett „stunt tail” farkialakítás, amely ebben a formában újdonság a kaszkadőr-motorkerékpárok körében. A tömör alumíniumtömbből kimart idom közepén speciális nyílás nyújt a motoros lába számára biztos tartást, s az újszerű alumíniumelem – a csúszásgátló üléssel együtt – formájával is nagyban hozzájárul a stabil üléspozícióhoz.
Modern színek és anyagok
A tanulmánymodell színkoncepcióját a BMW Motorsport hagyományos szín összeállítása – fehér alapon piros és kék – határozza meg, ám ez alkalommal a brazil nemzeti színekkel megfogalmazott, modern interpretációban. A látványos neon sárga és neon zöld felületek alkotta dizájn igencsak figyelemfelkeltő. Az élénk neonszínek a motorkerékpár teljes törzsén végighúzódva emelik ki még jobban annak dinamikus vonalvezetését. A jármű szíve, azaz hajtásrendszere sötét tónusban alkot velük határozott kontrasztot, még lejjebb süllyesztve a vizuális súlypontot.
Amint Edgar Heinrich, a BMW Motorrad dizájnrészlegének
vezetője összefoglalta: „A BMW Concept Stunt G 310 mágnesként vonzza a
tekinteteket, s minden porcikájában a gravitációval játszik.”
Szöveg és kép: BMW Magyarország