RÁCSVÁZ – AZ MV AGUSTA EGYIK ALAPPILLÉRE

A rácsváz az F4 és Brutale szériákon a kezdetektől jelen van, mely a két modell fejlődés történetének egyik alappillérét jelenti. De miért? Miért alkalmazzunk rácsvázat? Mik azok
az előnyök és okok, melyek egy ilyen különleges választást indokolnak? Először is az MV Agusta erőssége mindig is az volt, hogy ki tudta választani a legjobb alkatrészeket a motorkerékpárjaihoz anélkül, hogy költségtényezők által diktált kompromisszumokat kelljen kötnie.

Ez is egy elsődleges fontosságú szempont, mivel a rácsváz alkalmazása jelentősen
drágább, mintha a hagyományos gerendavázat választották volna.

Ha ez utóbbit, mint az esetek többségében, alumíniumból öntéssel és sajtolással állítják elő és egy öntőforma adja meg a keresztmetszetét és geometriai jellemzőit, a rácsvázas szerkezet sokkal összetettebb munkafolyamatot eredményez, tagoltsága majdhogynem kézműves jellegű munkát igényel. Az egymásba fonódó csövekből álló bonyolult keret megformálásához először meg kell találni a merevség, a rugalmasság és az ellenállás megfelelő egyensúlyát, azaz meg kell tervezni a csőátmérőt, az alkalmazott anyag vastagságot és a csövek csatlakozásának módját, azok kiosztásán felül. Ez a szerkezet természeténél fogva számos előnyt képes nyújtani a hagyományosabb vázakhoz képest, különösen olyan esetekben, ahol a váz minden szegmense a merevségre, csavarodásra és a hajlításra van kihegyezve.


Az egyik tényező, ami a gyártási munkaórák számában és az általános költségek
növekedésében szerepet játszik, az a pontosság, amivel a csöveket megmunkálják a
hegesztés előkészítéséhez, hogy tökéletes csatlakozást kapjunk. A hegesztés egy másik jelentős művelet: a maximális hatékonyságon felül, mivel ez „tartja össze a motorkerékpárt”, homogén megjelenésűnek kell lennie, tiszta vonalakkal, majdhogynem hímzettnek és szemet gyönyörködtetőnek. Tökéletesen bele kell illeszkednie az MV
szerkezetébe ágyazott technológia koncepciójába. A hegesztéseket egy TIG (Tungsten Inert Gas – AVI, semleges védőgázas volfrámíves hegesztés) nevű rendszerrel készítik. Az
eljárás során volfrám elektródát használnak semleges védőgázas védelemmel ellátva, melyet töltőfémmel vagy anélkül lehet alkalmazni.

Ez egy teljesen kézi hegesztési mód, ami kiváló minõségű csatlakozásokat eredményez és eredetileg a repülőgép gyártásban – a II. világháborúban – használták a számos szegecs kiváltására, melyek bár ugyanolyan erősek, de jelentősen nehezebbek voltak. A csőrácsváz előnyei így egy magas csavarodási ellenállású és páratlan hozzáférhetőséggel rendelkező, viszonylag kisebb szerkezetben mutatkoznak meg. Alapvetően jobban kihasználja az 1000 köbcentis, nagy teljesítményű motor lóerőit, a motorkerékpár feszesebb és kisebb méreteivel, egyben lehetővé teszi a könnyű karbantartást és hozzáférhetőséget a rajta dolgozók számára kézzel, ill. szerszámokkal. Mindezek után óvatosan kell bánni az olyan általános kijelentésekkel, hogy „a rácsváz merevebb, mint a többi”.

Ez egy nagyon leegyszerűsítő vélemény és nem lehet teljes mértékben egyetérteni vele. A rácsváz az azt tervezők szándékainak megfelelően merev, ill. rugalmas elemekből áll. A Brutale és F4 esetében, ahol a négyhengeres motorok jelentős teljesítményt biztosítanak, egyértelmű, hogy egy szilárd és erős vázat terveztek olyan rendkívüli igénybevételek negatív hatásainak kiküszöbölése érdekében, melyek következtében a fékezés, kanyarodás és gyorsítás pontosságának teljes hiánya is előfordulhat. Ha túl merev lenne azonban, egyéb következményekre is számítani lehetne…

Szöveg: Ede

Kép: MV Augusta

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes