A BMW Motorrad nem csupán a nagyméretű túra endurók piacán szerepel a legsikeresebb gyártóként, hanem F 700 GS és F 800 GS modelljeivel a középkategóriájú endurók körében is éllovasnak számít. Az új F 800 GS Adventure e vezető pozíciót erősíti tovább. Az F 800 GS dinamikus, kifejezetten a terepezésre összpontosító karakterének alapjain az Adventure az agilitás, a sokoldalú túra-alkalmazhatóság és a magas színvonalú terepes képességek optimális ötvözetét kínálja.
A nagysikerű boxermotoros GS Adventure modellek nyomdokain és példája nyomán most újabb vérbeli GS Adventure koncepció jelenik meg a túramotorosok, világjárók és endurósok számára a
középkategóriában.
Az új F 800 GS Adventure az F 800 GS bevált és karakteres, vízhűtésű, hengerenként négyszelepes, kéthengeres erőforrását vette át. A legfontosabb műszaki eltérések áttekintése:
BMW F 800 GS Adventure BMW F 800 GS
Üzemanyagtartály térfogata: 24 liter 16 liter
Ülésmagasság alapkivitelben: 890 mm 880 mm
Alacsony ülésmagasság: 860 mm 850 mm
Alacsonyított kivitel elérhető: nem igen, 820 mm
Saját tömeg (DIN): 229 kg 214 kg
Terhelhetőség: 225 kg 230 kg
Méretek hosszúság/szélesség/
magasság: 2.305/925/1.450 mm 2.300/920/1.345 mm
Üzemanyag fogyasztás
90/120 km/h: 4,3/5,7 l 3,8/5,2l
BMW GS Adventure – a motoros kalandok szinonimája
Motorkerékpárral bejárni a Föld legtávolabbi tájait, ott is továbbmenni, ahol mindenki más már
visszafordulna – ezt kínálják immár sok éve a nagy BMW GS Boxer sorozat Adventure
modelljei.
Az F 800 GS Adventure formájában a BMW Motorrad első ízben kínálja e koncepcióját a középkategóriájú endurók szegmensében is, amely a boxer család GS Adventure tagjaihoz hasonlóan kimondottan a nehéz körülmények közötti terepes bevetésekre összpontosít.
Nyomatékos és rendkívül kulturált járású „sorkettes” erőforrás
Akárcsak az F 800 GS, úgy az F 800 GS Adventure is a különösen kompakt felépítésű, 8,3 fokban előre megdöntve beépített, hengerenként négyszelepes, soros kéthengeres motorral készül. Összlökettérfogata 798 köbcentiméter, elektronikus benzin befecskendezéssel és szabályozott katalizátorral működik, s hatfokozatú sebességváltóhoz csatlakozik. Érzékeny gázadási reakciói, meggyőző vonóereje és csekély üzemanyag-fogyasztása egyaránt alapvető erényei között szerepel. Egyedülálló a sorozat gyártású motorkonstrukciók körében a kiegészítő hajtókarral
megoldott tömeg kiegyenlítés, amely az első és másodrendű tömegerőket csaknem teljes
mértékben kiegyenlítve gondoskodik a kéthengeres messzemenőkig rezgésmentes üzeméről. A folyadékhűtésű erőforrás 7500-as percenkénti fordulatszámnál változatlanul 63 kW (85 LE) teljesítménnyel szolgál, maximális forgatónyomatéka pedig 5750-es percenkénti fordulatnál 83 newtonméterre adódik.
Robusztus futómű megerősített hátsó vázzal és blokkolásgátlóval
Az új F 800 GS Adventure az F 800 GS robusztus és jól bevált, magas torziós merevségű, csőváz rendszerű acél vázszerkezetére épül, amely a motort is teherviselő elemként integrálja. A tervezők a csomólemezekkel megerősített kormányagy-rögzítést és az egyrészes, kokillaöntési eljárással készült kettős alumínium lengőkart is változatlanul hagyták. Egyedül a négyszögletű
acélcső-profilból készült hátsó vázat erősítették meg, amely így biztosan megfelel a nyolc literrel megnövelt üzemanyagtartály, illetve a fokozott terepes használat igénybevételének. Mint a BMW
minden sorozatgyártású motorkerékpárja, az új F 800 GS Adventure is már alapkivitelében
blokkolásgátló berendezéssel (ABS) készül, s mint az F 800 GS felszereltségében, az Adventure fékrendszerében is a Bosch 9M BMW különösen könnyű és kompakt kétcsatornás rendszere dolgozik. E technika a még érzékenyebb reakciók szolgálatában lineáris szabályzású belépőszelepekkel, illetve olyan kerékfordulatszám érzékelőkkel készül, amelyek önműködően felügyelik a szenzor és az érzékelő-kerék közötti távolságot. A blokkolásgátló – például
lendületes terepmotorozáskor – a motoros kívánsága szerint gombnyomásra ki is kapcsolható.
Elektronikus futóműállítás (ESA) gyári extra felszerelésként
Gyári extrafelszerelésként, s a középkategóriájú endurók piaci szegmensében egyedülálló megoldásként szerepel a palettán az Elektronikus futóműállítás (Electronic Suspension Adjustment; ESA) rendszere. E technikával a motoros – mint az F 800 GS esetében – igen kényelmesen, a bal oldali kormány armatúráról egyszerű gombnyomással, s akár menet közben is állíthatja a hátsó rugóstag széthúzási csillapítását.
Az elektronikus szabályzás a motoros által választott „Komfort”, „Normal” vagy „Sport” üzemmód szerint határozza meg a csillapítás optimális karakterisztikáját, majd ennek megfelelően állítja át a rendszert. A műveletet a lengéscsillapítóra épített kisméretű és könnyű léptetőmotor végzi, miközben a műszeregységen a megfelelő szimbólum jelzi a változást. A rugótalp ezzel szemben manuálisan, a jól hozzáférhető kézikerékkel állítható.
Kipörgésgátló (ASC) gyári extra felszerelésként
Ugyancsak egyedülálló technika a közép kategóriájú endurók szegmensében – akárcsak az F 800 GS esetében – a BMW Motorrad kipörgésgátló (Automatic Stability Control; ASC) vezetői segédrendszere.
E kipörgésgátló az útfelület és a hátsó kerék közötti pillanatnyi súrlódási tényező függvényében korlátozza szükség szerint a motor forgatónyomatékát, így időben elejét veszi a hátsó kerék hajtásából eredő megcsúszásának (kipörgésének). Az eredmény pedig még hatékonyabb vonóerő-átadási képességekben, illetve a fokozott biztonságban érzékelhető. Amennyiben a motoros nem kíván beavatkozást a motor szabályzásába, a berendezést – akár menet közben is – egyszerű gombnyomással ki is kapcsolhatja.
A középkategória további újdonságaként kínálja az F 800 GS Adventure kipörgésgátló (ASC) opcionális rendszeréhez külön extraként rendelhető enduro üzemmódot. A motoros ekkor a műútról a terepre letérve kényelmesen, a kormányról válthat e menetprogramra, az ASC és a blokkolásgátló (ABS) rendszerek működésének e speciális, terepes változatára. E móduszban az ASC és az ABS egyaránt magasabb beavatkozási küszöbértékek mentén dolgozik, valamivel nagyobb kipörgést téve lehetővé a hátsó kerék számára. Ennek eredményeképpen laza talajon kedvezőbb gyorsulási és lassulási értékek érhetők el, a terepmotorozás még dinamikusabb és aktívabb élménye mellett. Az enduro üzemmód csak az extra felszerelésként kínált ASC berendezéssel együtt, az enduro csomagban rendelhető, de az ASC a továbbiakban is – önállóan is – rendelkezésre áll.
Új dizájn és a további felszerelésekkel még hangsúlyosabb világjáró-karakter
Az új F 800 GS Adventure specifikus felszerelések egész sorával kíván megfelelni világjáró enduró karakterének, amellyel a világ legtávolabbi zugai is megbízhatóan és biztonságosan fedezhetők fel. Az új F 800 GS Adventure már megjelenésében is az élmények és kalandok megtestesítője. A nagyméretű boxermotoros GS Adventure stílusában fellépése autentikus, s kimondottan férfias és robusztus. A markáns és oly jellegzetes „GS Flyline” minden tekintetben zavartalanul érvényesülhet.
Az új F 800 GS Adventure az ergonómia és a kényelem területén az F 800 GS modelléhez képest komfortosabb, s valamivel magasabb
ülésével is jelzi világjáró karakterét, amelyen a hosszú napi etapok még könnyebben teljesíthetők. Alacsonyabb kivitelű ülés extra felszerelésként kapható. A nagyobbra méretezett szélvédő még hatékonyabb védelemről gondoskodik az esővel és a széllel szemben, de masszív markolatvédők, illetve állítható kuplung és fékkar is rendelkezésre áll. A fokozott terepes használhatóság elemei a rezgéscsillapító hatású, a terepes bevetések során eltávolítható gumifelülettel kialakított enduro lábtartók. A lábfékkar állítható kialakítása még terepen, álló testtartással is hatékonyan segíti a hátsó fék optimális adagolhatóságát. Az úttalan utak gyakran zord körülményeihez igazodik a lábfékkar megerősített konstrukciója, valamint motorvédő csőidom és egyidejűleg az üzemanyagtartály védelmeként is szolgáló oldaldoboz-tartó. A 24 literes tank 8 literrel
nagyobb az F 800 GS tartályánál, nagyjából 120 kilométerrel növelve a hatótávot.
F 800 GS Adventure „Launch Edition” széles körű felszereltséggel a piaci bevezetésre
Az új F 800 GS Adventure piaci bevezetésére jelenik meg ezer darabra limitált sorozatban a gazdag felszereltségű „Launch Edition” speciális modellváltozat. Az eleve széles körű
alapfelszereltség így a matt „Sandrover” színű F 800 GS Adventure „Launch Edition” esetében három további csomaggal bővíthető.
A komfort-csomagban fedélzeti számítógép, markolatfűtés és fősztender szerepel, míg az enduro csomag esetén a „Launch Edition” kivitel is rendelkezhet az ASC rendszerével és annak enduro üzemmódjával. A felszereltségi kínálatot a különleges kiegészítők csomagja teszi teljessé, zárható alumínium csomagtartódoboz készletével, felső doboz (Topcase) tartójával, valamint a BMW Motorrad Navigator Adventure navigációs rendszerrel (a megfelelő tartóval és kábellel).
Gyári extrafelszerelések és kiegészítők a széles körű egyéni kialakítási lehetőségek szolgálatában
Az új F 800 GS Adventure egyéni igények szerinti felszerelésére és kialakítására a BMW Motorrad jól megszokott, gyári extra felszerelések és kiegészítők igen széles körű kínálatával áll rendelkezésre. Az extra felszerelések gyárilag, közvetlenül az összeszerelési folyamat során kerülnek a motorkerékpárokra, a kiegészítőket pedig a BMW Motorrad márkaszerviz vagy akár személyesen az ügyfél szerelheti fel. A motorkerékpárok felszereltsége így igény szerint utólagosan is bővíthető. Az új F 800 GS Adventure két új
színével is kifejezésre juttatja kalandra termett karakterét. A „Matt Sandrover” árnyalat közvetlenül utal az F 800 GS Adventure kalandvágyó egyéniségére, kifejezetten robusztus és férfias megjelenés mellett. Piros (Racing red) színében az F 800 GS Adventure ezzel szemben különösen könnyed és sportos hatást kelt, dinamikus karakterét emelve ki leginkább.
Szöveg és kép: BMW Magyarország