Új C evolution robogójával a BMW Motorrad új fejezetet nyit a nagyvárosi mobilitás („Urban Mobility”)
területén. Már belsőégésű motorral szerelt két nagy robogója, a C 600 Sport és a C 650 GT is a robogók agilitásával és konstrukciójukból fakadó kényelmével ötvözi a motorkerékpárok kiváló menettulajdonságait. Az új, immár elektromos hajtásrendszerű C evolution a motorozás élvezetét és dinamikáját a nulla károsanyag kibocsátású járművek előnyeivel és egészen újszerű élménnyel kombinálja.
A BMW csoport hosszú távú fenntarthatósági stratégiájának megfelelően az elektromos mobilitás témaköre a BMW Motorrad számára is a következetes fejlesztés kiemelt fontosságú területe. A BMW i márka modelljeihez hasonlóan ezért a C evolution fejlesztésekor is a mindennapos használhatóság és az inspiratív formavilág jellemezte járműkoncepció látványos víziója állt a középpontban.
Erőteljes hajtásrendszer folyadékhűtésű elektromos motorral és léghűtésű nagyfeszültségű
akkumulátorral; a gyakorlatban is jól kihasználható 100 kilométeres hatótáv
A C evolution hajtásáról – fogasszíj és bolygóműves sebességváltó segítségével – folyadékhűtésű állandó gerjesztésű szinkronmotor gondoskodik, mégpedig a motort és sebességváltót is magában foglaló lengőkar-konstrukció formájában. Az elektromos gép, amelynek névleges teljesítménye 11 kW (15 LE), maximális teljesítménye pedig 35 kW (47,5 LE), akár 120 kilométer/órás sebességig (elektronikus úton leszabályozva) gyorsítja a C evolution modellt, s olyan gyorsulási képességgel ruházza fel, amely sok 600 köbcentiméteres vagy még nagyobb belsőégésű motorral szerelt nagy robogóét is felülmúlja. A léghűtésű, nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor bőséges, 8 kWh kapacitása akár 100 kilométer hatótávot is lehetővé tesz, mielőtt a háztartási elektromos hálózatra csatlakoztatva esedékessé válna töltése. A teljesen lemerült akkumulátor feltöltése a megszokott 220 voltos hálózati csatlakozó 12 A áramerősségén mintegy négy órát (220 V/16 A
esetén három órát) igényel.
Intelligens rekuperáció és négy üzemmód az élvezetes és gazdaságos motorozás szolgálatában
C evolution modelljében a BMW Motorrad a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) az egy nyomon haladó járművek körében mindeddig egyedülálló formáját valósította meg. A folyamat a sebességszabályzó markolat visszaengedésekor, illetve konkrét fékezéskor egyaránt önműködően aktiválódik. A
C evolution vezetője mindjárt négy üzemmód segítségével, egyéni igényei szerint határozhatja meg a menetdinamika és gazdaságosság kívánt ötvözetét. A „Road” üzemmódban maximális gyorsulás, lassításkor mintegy 50, míg fékezéskor száz százalékos energia visszatáplálás áll rendelkezésére. Az „Eco Pro” módban korlátozott a gyorsulási képesség, s ezzel az energiafelvétel, maximális rekuperáció mellett. A „Sail” menetprogramban lassításkor nincs energia visszatáplálás, így a markolat visszaengedésekor a C evolution csaknem minden fékezőnyomatéktól mentesen gördülhet tovább. A különösen dinamikus közlekedéshez készült „Dynamic” üzemmódban a maximális gyorsulásokat erőteljes rekuperáció egészíti ki.
Magas fokú biztonság a BMW csoporton belüli együttműködésnek köszönhetően
A C evolution fejlesztése során a BMW Motorrad tervezői a BMW csoport tagjaként a BMW személyautó
fejlesztési mérnökeivel is szorosan együttműködtek. A töltéstároló modul és a BMW i3 modellekben alkalmazott további elektromos komponensek átvétele mellett a közös munka főként a személygépkocsik magas szintű elektromos biztonsági követelményeire összpontosított. A C evolution az első olyan elektromos hajtású kétkerekű, amely a vezető autógyártók által elfogadott szabványoknak (az üzemi biztonság terén az ISO
26262, a magasfeszültségű biztonság tekintetében pedig az ECE-R100) is megfelel. Futómű-technikájának
különlegessége, hogy a C evolution már nem rendelkezik a hagyományos értelemben vett vázzal. Központi elemként itt a magasnyomású öntési eljárással készült alumínium akkumulátorház szolgál, amelyhez elöl az acélcsőből kialakított kormányagy, hátul pedig a szimpla lengőkar és az ugyancsak acélcsőből kiformált hátsó vázkeret csatlakozik. A rugózás és a csillapítás feladatát elöl fordított (upside-down) teleszkópvilla, hátul pedig a bal oldalra beépített rugóstag látja el. Mint a BMW Motorrad minden modellje, a C evolution is már alapkivitelében kínálja a blokkolásgátló berendezés (ABS) és az erőteljes tárcsafékek biztonságát.
Torque Control Assist (TCA) kipörgésgátló
A belsőégésű erőforrással szerelt BMW motorkerékpárok Automatikus menetstabilizáló rendszeréhez (Automatic Stability Control; ASC) hasonló technikaként az új C evolution a Torque Control Assist (TCA) berendezéssel készül. A TCA a hátsó kerék hajtásból eredő megcsúszásának (kipörgésének) függvényében csökkenti automatikusan az elektromotor forgatónyomatékát. A forgatónyomaték vezető általi optimális szabályozhatóságának érdekében az elektromos gép szabályzóegysége folyamatosan ellenőrzi a kerekek fordulatszám eltérését, s egy bizonyos küszöbérték felett korlátozza a motor forgatónyomatékát. A TCA elsősorban induláskor könnyíti meg a motoros dolgát, de mérsékelt tapadási tényezőjű útfelületen (például nedves macskakövön) is hatékonyan veszi elejét a hátsó kerék szabályozatlan kipörgésének. A Torque Control Assist emellett intenzív energia-visszatáplálás mellett is időben előzi meg a hátsó kerék – fokozott rekuperációs
fékező hatása eredményeképpen, síkos úton fenyegető – megcsúszását.
Nagyméretű színes TFT-képernyő és LED-technikájú nappali menetfény
A C evolution további igényes megoldásokkal is kifejezésre juttatja innovatív karakterét. Felszereltségében
a tolató-segédrendszer is megtalálható, amely a lépésben végzett manővereket könnyíti meg. Újdonságként immár LED-technikájú nappali menetfénnyel rendelkezik, amely tompított formában helyzetjelzőként szolgál. A hideg napokon a markolatfűtés fokozza a kényelmet. A vezetőt nagyfelületű, színes TFT-képernyő látja el információk sokaságával. A motoros így nem csupán a sebességről, hanem olyan adatok felől is tájékozódhat,
mint az átlagos energiafogyasztás (kWh/100 km), az összfogyasztás, az akkumulátor töltöttségi állapota (kWh), az átlagsebesség, a fedélzeti, illetve a nagyfeszültségű elektromos hálózat feszültségszintje, valamint
a rendelkezésre álló hatótáv éppen választott üzemmódtól függő értéke (km). A pillanatnyi energia-felvételről illetve az energia-visszatáplálás (rekuperáció) folyamatáról szemléletes oszlopdiagram tájékoztat.
Inspiratív formavilág
Végül, de korántsem utolsósorban a C evolution forma- és színvilága terén is új utakat jár. Dizájnja ezzel együtt harmonikusan illeszkedik a BMW Motorrad modellcsaládjába, miközben fehér (Light white) és zöld (Electric green) árnyalatokból összeállított színkombinációja a lehető leginkább környezetkímélő üzem mellett kínált színvonalas menetdinamikára utal.
Szövegés kép: BMW Magyarország