HONDA VFR800F

Idestova negyven éve, hogy a Honda piacra dobta első V4-es erőforrását, és a konstrukció fejlesztése azóta is rendületlenül zajlik. Nem véletlen a szoros kötődés, ez a bonyolult, mégis kompakt henger elrendezés ugyanis kiemelkedően hatékony, és semmivel össze nem téveszthető hangulatot áraszt. Ilyen hajtómű dolgozik a Honda RC213V kódjelű MotoGP versenygépben, és a márka zászlóshajóját, a VFR1200F-et is V4-es aggregát mozgatja. Ezek alapján nem nagy merészség kijelenteni, hogy a V4-es konstrukció története összeforrt a Hondáéval, s a közös menetelés a jövőben is folytatódik. Kevés modellhez áll oly’ közel a V4-es motor, mint a legendás VFR800F-hez – a világszerte népszerű sporttúrázót tulajdonképpen ez henger elrendezés tette ikonná.

Erőteljes, megbízható blokkja vásárlók százezreit csábította az elmúlt húsz évben szalonokba, ezt bizonyítja, hogy csak Európában 75 ezer példány rója mindmáig az utakat. A VFR800F rajongók tábora pontosan tudja, hogy mit szeret motorkerékpárjában, ugyanakkor annak is hangot adott, hogy min változtatna a következő generáció tervezésekor.

A Honda mérnökei nagy örömmel fogadták az észrevételeket, és saját kísérleteik mellett a vásárlók tapasztalataira alapozva alkották meg az új szériát. Ennek megfelelően a 2014-es VFR800F erősebb lett az alsó és a középső fordulatszám tartományban, megjelenése modernebbé vált, menetkész tömege csökkent, és jóval karcsúbb, mint felmenője. Nem kell tovább várni – az új VFR800F megérkezett.

Erőforrás
A VFR800F 782 köbcentis, folyadékhűtésű, 16 szelepes, DOHC vezérlésű, 90 fokos hengerelrendezésű V4-ese főként vezérlését illetően változott, a szakemberek módosították a szelepnyitások időtartamát és mértékét is.

Ezzel sikerült nagyobb teljesítményt és forgatónyomatékot előcsalni a blokkból, azaz 10 250-es fordulatszámnál 106 lóerőt (77,9 kW) ad le a 2014-es VFR800F, míg maximális, 75,1 Nm-es forgatónyomatéka 8500-as fordulaton jelentkezik. Miként az előző modellen, az új VFR800F-nél is terheléstől függően változik az erőforrás működése. Ha nyugodtan motorozik a pilóta, hengerenként csak két szelep nyit-zár, a további kettő csak akkor kapcsolódik be a munkába, ha egy adott fordulatszámnál magasabbra pörgetjük az erőforrást. A VTEC vezérlés átállását alig venni észre, így a VFR rendkívül egyenletes nyomatékgörbére lehet büszke, és autópálya tempónál is szempillantás alatt letudhatók vele az előzések. A V4-es blokk furatainak átmérője 72, a dugattyúk lökete pedig 48 milliméter, a sűrítési viszony 11,8:1 arányú. A 36 milis fojtószeleppel gyártott PGM-FI befecskendezést teljesen átprogramozták, hogy igazodjon az új vezérléshez, s még kedvezőbb legyen az üzemanyag fogyasztás. Ennek hatására a VFR800F száz kilométeren csupán 5,6 liter benzint vesz magához
átlagban. A hét kilogrammal könnyebb kipufogórendszer mellett egyéb jó hírekkel is szolgálhat a Honda a típus vásárlóinak, nevezetesen, hogy a kipörgésgátló (Traction Control System – TCS) is az alapfelszereltség része. Működését a kormány bal oldalára szerelt kapcsolókonzolról vezérelheti a pilóta, hangulatának, illetve az időjárási és útviszonyoknak megfelelően.

Váz
A három részre osztott, gyémánt alakú, alumínium perimeter váz nem változott, a présöntéssel készülő, szintén alumínium segédkeret viszont átalakult, egyúttal három kilóval könnyebb lett. Ezzel és a többi csökkentő változtatással 10
kilót sikerült lefaragni a VFR800F súlyából, így menetkész tömege csupán 239 kg. A villaszög 25°30’, az utánfutás 95 mm, a tengelytáv 1460 mm. Teljesen új az alumíniumból gyártott Pro-Arm lengőkar is, akárcsak a 43 mm-es belsőcső átmérőjű teleszkópokból összeállított, Honda Multi-Action System (HMAS) névre keresztelt első villa. Az előfeszítés elöl és hátul egyaránt állítható, sőt a – Pro-Link himba rendszerhez kapcsolódó – HMAS központi hátsó rugóstag esetében a húzófokozati csillapítás is fokozat mentesen kalibrálható. A rugóút elöl-hátul 108 milliméter. Az első teleszkópokat úgy tervezték át a Honda mérnökei, hogy a négydugattyús féknyergeket radiálisan lehessen rögzíteni, ennek megfelelően a külső csövet két részre osztották. Újak a precíziós eljárással présöntött (Fine Die-Cast – FDC), 17 x 3,5 colos, illetve 17 x 5,5 colos alumínium felnik is, az elsőn két 310-es, a hátsón egy 256 milliméter átmérőjű tárcsa teljesít szolgálatot. A tapadás kérdését 120/70 ZR17M/C (58W) és 180/55 ZR17M/C (73W) méretű abroncsokra bízták, míg a biztonságos lassításról kétcsatornás ABS gondoskodik.

Az „elegánsan sportos” kifejezés remekül foglalja össze a VFR800F formavilágának mondanivalóját, egyúttal a motor két személyiségéről is árulkodik. Az éles vonalak és lágy ívek alkotta egységben a jelenkori trendek és a VFR800F családra jellemző stíluselemek egyaránt felfedezhetők, elég csak egy pillantást vetni az oldalelemen kialakított apró levegőnyílásra. X-alakú fényszórójával a VFR800F összetéveszthetetlen jelenség, pláne, hogy az új modellben már fénydiódás izzók világítanak. A jobb láthatóság érdekében az első irányjelzőket a tükrök házába integrálták, a széles farokidom pedig bőséges helyet nyújt az utasülésnek és az irányjelzőkkel összevont, víztiszta búrával fedett hátsó lámpának, amiben szintén LED-ek szolgálnak fényforrásként. A típus túrajellegét erősíti, hogy az üzemanyagtartály befogadóképessége 21,5 liter és az átlagfogyasztás csupán 5,6 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát a tulajdonosok több mint 380 kilométert tehetnek meg egy tankkal. Az oldalidomok két széle között mért 500 milliméter 40 millivel csökkent, így a VFR800F még karcsúbbnak és kompaktabbnak hat. Az ülésmagasság – a mellékelt szerszámmal – 789 és 809 milliméter között állítható, míg a kormány 15 milliméterrel emelhető meg a Honda által kínált adapterrel.

Felszerelések
A Honda által kifejlesztett önműködően kikapcsoló irányjelzők tovább fokozzák a
VFR800F különlegességét. Ahelyett, hogy egyszerű időzítőt használtak volna a mérnökök, a rendszer figyeli az első és hátsó kerekek közötti fordulatszám különbséget, s akkor fejezi be az indexelést, ha úgy érzékeli, hogy a pilóta befejezte az aktuális manővert. Az új műszerfal digitális sebesség- és analóg fordulatszámmérőn jeleníti meg a legfontosabb adatokat, valamint az aktuális váltófokozat, fogyasztás és a környezeti hőmérséklet is leolvasható róla.

Emellett külön visszajelzőt kapott az ötfokozatú markolatfűtés is, ami az alapfelszereltség részeként jár a modellhez. Hogy a kulcs el ne törjön, az autókéhoz hasonló, wave jellegű kialakításban készül.

Kiegészítők
A típus történetében először váltást segítő elektronika is rendelhető a VFR800F-hez, ezt az Eredeti Honda Kiegészítők között találhatják meg a vásárlók.

Ez a könnyedén felszerelhető rendszer jelentősen meggyorsítja a kapcsolásokat, ugyanis nincs szükség a kuplung használatára a váltásoknál. Emellett érdemes megvásárolni az új hátsó védőelemet, amivel a rugóstagot és a himbarendszert óvhatjuk a külső behatásoktól, valamint a motorkerékpár színére fényezett, 45 literes topboxot, illetve a hozzá tartozó oldaldobozokat, melyek immáron az új kulccsal is használhatók.
Szöveg és kép: Honda Hungary

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes