A négyhengeres motorral hajtott CB-sorozat története egészen 1969-ig nyúlik vissza, mikor is bemutatkozott a kor legfejlettebb szériagyártású motorkerékpárja, a CB750. Azóta több mint negyven év telt el, de a CB család tagjai még mindig dominálnak a piacon, beleértve a középkategóriás változatokat is, melyeket alacsony súlyuknak és erős hajtóműveiknek köszönhetően könnyen kezelhető, funkcionális járműként ismerhetett meg a
vásárlóközönség. A változó fogyasztói igények hatására az elmúlt évekbenkitolódtak a kategória határai, pontosabban egyre nagyobb hengerűrtartalmú középkategóriások láttak napvilágot. Ezzel ellentétben a Honda mérnökei nem a köbcentik gyarapításában látták a megoldást, hanem egy élvezetesen vezethető, négyhengeres középkategóriás motorkerékpár megalkotásában, ami stílus és teljesítmény terén egyaránt a legmagasabb színvonalon áll, ugyanakkor kedvező áron megvásárolható, s megfelel a mindenesekkel szemben támasztott követelményeknek.
A CB600F Hornet utódjának tekinthető CB650F érkezésével új fejezet nyílik a típus történetében, hiszen a két motornak nincsenek közös alkotóelemei, a Honda szakemberei minden egyes alkatrészt átterveztek. A lelkes, fiatal mérnökgárda munkájának eredményeként a CB650F pilótája tökéletes összhangban lehet motorjával, s annak tudatában szállhat nyeregbe, hogy stílusos és egyedi járműdolgozik alatta.
Áttekintés
A soros, négyhengeres, dupla-vezérműtengelyes, 649 köbcentis hajtómű teljesen új, tervezésénél arra törekedtek a fejlesztők, hogy gyorsan reagáljon a gázadásokra és a teljes fordulatszám tartományban bőséges nyomatékkal gazdálkodhasson a pilóta, különös tekintettel a négyezres percenkénti főtengelyfordulat alatti régióra. A sok húszas éveiben járó mérnököt is magában foglaló fejlesztőgárda elsősorban a fiatal vásárlók igényeit tartotta szem előtt. Úgy határoztak, hogy csúcsteljesítmény helyett a forgatónyomatékra helyezik a hangsúlyt, így a CB650F már egészen alacsony fordulaton is bivalyerősen húz, s – amellett, hogy gyorsak a gázreakciói –, elképesztően rugalmas a középső tartományban. Emellett természetesen a hatezer feletti fordulatszám-régióban is átlagon felüli teljesítményt nyújt a CB650F, és elmondható róla, hogy üzemanyag fogyasztása autópálya-tempónál is igen kedvező. Mindez a modern, hatékony erőforrásnak köszönhető, amit úgy helyeztek el a vázban, hogy ideális legyen a motorkerékpár súlyelosztása. Ráadásként a hajtómű dizájnelemként is fokozza a CB650F vonzerejét, letisztult, technós vonalaival, s rejtett csöveivel a Hondákra jellemző magas műszaki minőséget hivatott megjeleníteni a külső szemlélő számára.
A perimeter acélváz, a lengőkar tengelyének végeihez kapcsolódó lemezek és az alumínium lengőkar rossz minőségű útburkolaton is rendkívül merevséget, illetve menetkomfortot garantálnak. Szintén a kiváló úttartást szolgálja a 41 milliméteres csúszószár átmérőjű teleszkópok alkotta első villa, valamint a lengőkarhoz közvetlenül kapcsolódó központi hátsó rugóstag. Az igencsak tetszetős, ötküllős alumíniumfelnik mellett a – blokkolásgátlóval kiegészíthető – fékrendszer is elismerést érdemel, a lassításról ugyanis két 320 milliméteres első és egy 240 milis hátsó féktárcsa gondoskodik. A modell 35 kW-os változatban is elérhető lesz, így az A2-es vezetői engedéllyel rendelkezőknek sem kell lemondania a CB650F nyújtotta előnyökről. Ehhez a verzióhoz alapáron jár a blokkolásgátló. Erőteljes, határozott vonalaival és jellegzetes sziluettjével a CB650F egyértelműen kiemelkedik a szürke, hétköznapi motorok közül, egyszersmind alacsony súlypontja, karcsú felépítése, kényelmes üléspozíciója és széles kormánya révén kifejezetten könnyű irányítani. Hogy teljes legyen az összhatás, a vásárlók háromszínű fényezéssel is megrendelhetik a modellt, fehér, vörös és kék trikolorral utalva a HRC (Honda Racing Corporation) elérte sportsikerekre.
Erőforrás
A CB650F folyadékhűtésű erőforrása különleges konstrukció alapján épül fel, hatfokozatú váltója, önindítója és
tengelykapcsolója kompakt egységet alkot a harmincfokos szögben előredöntött négyhengeres blokkal.
A DOHC rendszerű vezérlés tengelyei közvetlenül mozgatják a 16 szelepet, ezáltal négyezres percenkénti főtengelyfordulat alatt is tekintélyes nyomatékkal gazdálkodhat a pilóta, s alacsony tempónál is gondtalanul
manőverezhet. A 67 miliméteres furat és 46-os löket önmagában is komoly teljesítményt garantál, a jövőbe mutató műszaki megoldások azonban még magasabb technikai szintre emelik a CB650F hajtóművét. Jó példa erre a hajtókarok optimalizálása, hiszen ezáltal csökkentek az oldalirányban fellépő erőhatások, de említhetjük
a blokköntvény – főtengelycsapágyak körüli – falain kialakított szellőző furatokat is, általuk ugyanis jelentősen
visszaszorítható a fordulatszám emelkedésekor jelentkező pumpálási veszteség. A dugattyúk tervezésekor
komoly szerepet kaptak a számítógépes kalkulációk (Computer Aided Engineering – CAE), az ultramodern szoftverek alkalmazásával sikerült olyan precízen megmunkált, aszimmetrikus dugattyúszoknyákat létrehozni,
melyek csak minimális mértékben érintkeznek a hengerfallal, s rendkívül alacsony a súrlódásuk. A hüvelyek külső felületén kialakított, vastartalmú tüskék a hatékony hőelvezetést biztosítják, alkalmazásukkal az olajfogyasztás
és a súrlódás is mérséklődött. További fontos fejlesztés, hogy a CB650F vezérműtengelyeit csendes működésű lánc hajtja, melynek csapjai vanádium bevonatot kaptak az alacsonyabb belső súrlódás érdekében. A vízpumpa
tervezésénél megint csak óriási szerepe volt a CAE folyamatnak, a folyadékáramlás tanulmányozása, s az adatok pontos kiértékelése révén ugyanis kisebb, könnyebb és hatékonyabb szivattyú kerülhetett a modellbe. Az innovatív műszaki megoldásoknak hála a CB650F motorja 11 ezres percenkénti főtengely fordulatnál 87 lóerőt teljesít, nyolcezernél pedig 63 Nm-es forgatónyomatékot ad le.
Mindehhez végtelenül kifinomult járáskultúra társul a teljes fordulatszám tartományban, anélkül, hogy a négyhengeres hajtóművekre jellemző karakteres viselkedésről és kellemes rezgésről le kéne mondania a tulajdonosnak. A hűtőfolyadék keringtetését az erőforráson belül oldották meg a Honda mérnökei, így az elegáns hajtómű formai egységét nem törik meg kívül elhelyezett csövek. Szintén ez a cél lebegett a szakemberek előtt a motorolaj cirkulációjára vonatkozólag, ezért a kenőanyag szűrője a hajtómű mögött, hűtője pedig a motor bal elején kapott helyet, s az olajcsatornák a blokkon belül futnak. Ez a megoldás nem csak esztétikai szempontból fontos, hanem azt is lehetővé tette, hogy a 4-2-1 rendszerű kipufogórendszer a motor jobb oldalára kerülhessen. Megőrizve az 1974-es Honda CB400/4 formajegyeit, a CB650F optimalizált hosszúságú és átmérőjű leömlőt kapott, amiben szabadalmaztatott elhelyezésű lemezek szabályozzák a légáramlást,hogy nagyobb legyen a forgatónyomaték. A kompakt kipufogódobot, illetve a belsejében kialakított 400 cellás katalizátort a tömeg-középpontosítás jegyében helyezték el. A PGM-FI kódjelű elektronikus befecskendezés esőáramú légszűrőházon és keskeny, 30 milliméter átmérőjű, fokozott áramlási sebességű szívócsatornákon jut el az égéstérbe, az áramlás útvonala tehát a lehető legegyenesebb. A rendszer hatékonyságát növeli, hogy a 32 milliméter átmérőjű fojtószelepházakban négy különálló szenzor gyűjti az információkat a vezérlőegység számára, ezzel is elősegítve a határozott és pontos gázreakciókat. A fojtószelepházak pozíciója és szöge keskeny váz alkalmazását teszi lehetővé, így még könnyebben irányítható a motorkerékpár. Kiemelkedő teljesítménye ellenére a CB650F kifejezetten takarékos jármű, üzemanyag-fogyasztása csupán 4,76 l/100 km (WMTC szabvány szerint), hatótávolsága pedig 350 km. A gazdaságos üzemben közrejátszik, hogy a vezérlőegység folyamatosan figyeli a gázállást, és ha úgy érzékeli, hogy tartósan egy fordulaton utazik a pilóta (pl. hosszabb túrákon), változtat a gyújtástérképen.
Váz
Az acélból készülő, gyémánt alakú perimeter váz 64×40 milliméteres, elliptikus oldalelemekből épül fel, anyag tulajdonságai részegységenként eltérőek. Míg a váznyak környékén kifejezetten merev a szerkezet, az oldalelemek valamelyest rugalmasak, így egyszerre garantált a kiváló útfekvés, a precíz irányíthatóság és a közvetlen visszajelzés. A villaszög 25.5°, az utánfutás 101 mm, a tengelytáv 1450 mm, a CB650F menetkész
tömege pedig 206 kg (ABS-szel 208 kg). Az átlagon felüli stabilitás érdekében a lengőkar tengelyének végeihez kapcsolódó lemezeket először kovácsolják, s csak azt követően hegesztik, és a présöntéssel készülő alumínium
lengőkar különleges formai kialakítása is ezt a célt szolgálja. Magáról a csillapításról hátul hét fokozatban állítható, közvetlenül a lengőkarhoz kapcsolódó központi rugóstag és 41 miliméter csúszószár átmérőjű teleszkópokból összeállított, 120 milliméteres rugóúttal büszkélkedő első villa gondoskodik. Az első és hátsó felfüggesztés hangolásánál arra törekedtek a Honda mérnökei, hogy a rugózóelemek egységet alkossanak a vázzal, s összehangolt működéssel garantáljanak biztos, stabil úttartást minden helyzetben. Persze
ehhez a kiváló tapadás is elengedhetetlen, ezért a CB650F ötküllős, öntött alumíniumfelniket kapott, melyeken 120/70 R17, illetve 180/55 R17 méretű radiális gumiabroncsok feszülnek. A hullámos tárcsák azonos technológiával készülnek, mint a kéthengeres NC750-széria esetében: a 240 millis hátsó egységet a 320 milliméter átmérőjű első tárcsából vágják ki, ezzel anyagot és pénzt spórolva meg a vásárló számára. A megfelelő fékhatás érdekében előre kétdugattyús nyergek kerültek, míg hátul egydugattyús változat tartja kordában a kereket. A kétcsatornás blokkolásgátló opcióként rendelhető. A hangsúlyos első rész, valamint a rövid első és hátsó túlnyúlások maszkulin, tettre kész megjelenést kölcsönöznek a modellnek, miként a rövid üzemanyagtartály, a lenge burkolat, a karakteres fejidom és a tömzsi faridom is a drámai összhatást fokozza. Karbantartási szempontból nagy előnyt jelent, hogy az üzemanyagtartály hátradönthető, könnyedén hozzáférni tehát az erőforráshoz.
A LED-es hátsó lámpa és első helyzetjelző a CB-kre jellemző V-alakban épül fel, még agresszívebb külcsínnel felruházva a típust. Kihasználva a tömeg középpontosítás előnyeit, a nyereg kissé előre került, az üléspozíciót pedig úgy alakították ki a mérnökök, hogy a pilóta természetes testtartásban élvezhesse a motorozást. A magasra húzott, üreges kormány a karoknak is kényelmes helyzetet biztosít, s a helykínálat, valamint a csúszásmentes üléskárpit is javítja a komfortot. Az ülőlap magassága csupán 810 milliméter, de még kevesebbnek tűnik, ugyanis keskeny formájának köszönhetően az alacsonyabb termetűek lába is könnyedén eléri a talajt. A műszeregységet két fehér háttérvilágítású digitális kijelző alkotja. A baloldalin a fordulatszám- és sebességmérő adatai jelennek meg, míg a jobboldalin az üzemanyagszint-mérő, az óra, a kilométer-számláló és a figyelmeztető lámpák kaptak helyet. Hogy ne törhessen el az indítókulcs, a nyelv wave jellegű kialakítást kapott. A CB650F az alábbi színekben lesz elérhető: Pearl Metalloid White (trikolor), Pearl Himalayas White (gyöngyház fehér), Matt Gunpowder Black Metallic (metálfekete), Sword Silver Metallic (ezüstmetál), Pearl Queen Bee Yellow (gyöngyház sárga).
Szöveg és kép: Honda Hungary