HONDA CTX1300

A „vízszintes dinamizmus” névre keresztelt stílust a GL1800 Gold Wing honosította meg a Honda palettáján, s ezt az irányvonalat követi a CTX1300 is. Maszkulin, erőteljes megjelenésében nagy szerepe van a hangsúlyos első traktusnak, ami egyúttal a tömeg középpontosításhoz is hozzájárul. A gyakorlati szempontok a tervezés minden mozzanatánál érvényesültek, a mélyre húzott övvonal például az alacsony ülésmagasságot (mindössze 735 mm), ezáltal az általános használhatóságot szolgálja. Az üzemanyagtartály az ülés alatt kapott helyet, így még alacsonyabbra kerülhetett a súlypont, s nagyobb tank beszerelésére nyílt lehetőség.

A CTX1300 tulajdonosa 19,5 liternyi üzemanyagot vihet magával utazásaira, ami az 5,8 l/100 km-es kombinált fogyasztást (WMTC szabvány alapján) figyelembe véve nagyjából 330 kilométeres hatótávolságot jelent. A CTX1300 jellegzetes megjelenésében az alacsony szélterelő is közrejátszik, miként a méretes oldaldobozok is szerves részét képezik a formai egységnek.

A hátra húzott kormánynak és az előre helyezett lábtartóknak köszönhetően az üléspozíció szinte minden testalkat számára kényelmes, s ötfokozatú, alapáron kínált markolatfűtés is növeli a komfortérzetet. A két hangszórós, tankról vezérelhető sztereo audiorendszer kompatibilis a legtöbb MP3 lejátszóval (pl. iPod) és okostelefonnal, a zeneszámokkal kapcsolatos információkat pedig megjeleníti a műszeregységbe integrált folyadékkristályos képernyőn. A Bluetooth kapcsolat révén sisak kommunikációs eszközt is használhat a pilóta. Az analóg sebesség- és fordulatszámmérő értékei könnyedén leolvashatók, illetve értelmezhetők, akárcsak az LCD panelen megjelenő információk, beleértve a – napi és a teljes futásteljesítményt egyaránt összegző – kilométer-számlálót, a fogyasztás- és környezeti hőmérőt, valamint az órát. Sokat dobnak az összhatáson a fénydiódás lámpatestek is, lévén, hogy a fényszórókban, az irányjelzőkben és a hátsó lámpában is LED-ek világítanak. Kezelhetőség szempontjából a CTX1300 a cruiserek és túramotorok vékony határmezsgyéjén egyensúlyoz, kényelmes, hátradőlős üléspozícióval, átlagon felüli fordulékonysággal és felhasználóbarát viselkedéssel megörvendeztetve a pilótát.

Ez az együttállás a rövidebb és a hosszabb túráknak egyaránt kedvez, így a vezető minden körülmények között luxus színvonalon, kényelmesen motorozhat. A CTX1300-hoz alapáron jár a Honda automatikus irányjelzője is. Ez az intelligens rendszer a távolságot, az időt és a kerekek forgási sebességét figyeli, s automatikusan kikapcsolja az indexet, ha a pilóta befejezte az előzést vagy a kanyarodást. A modell duplabölcsős acélvázra épül, villaszöge 28°30’, utánfutása 118 mm, tengelytávja 1645 milliméteres, 338 kilós menetkész tömege pedig 48:52 arányban oszlik el az első és hátsó tengelyen. Hangsúlyos látványt nyújt a 690 mm hosszú – kétoldali, állítható előfeszítésű rugóstagokkal megtámasztott – alumínium hátsó lengőkar, és a 43 miliméteres csúszószár átmérőjű fordított első teleszkópok is emelik a motor nívóját, amellett, hogy remek úttartást és menetkomfortot garantálnak.


A CTX1300 alumíniumöntvény kerekeken gördül, a 18” x 3,5” méretű első és 17” x 6,25 colos hátsó felnin 130/70 R18, illetve 200/50 R17 méretű, sportos gumiabroncsok feszülnek. Hasonlóképpen magas színvonalon áll a kétcsatornás blokkolásgátlóval kiegészített kombinált fékrendszer (
Combined ABS), ugyanis az első keréken két 310-es, a hátsón pedig egy 316 milliméter átmérőjű tárcsa kapott helyet, és elöl-hátul háromdugattyús féknyergeket alkalmaztak a mérnökök. A kombinált fékrendszer jelentősen megkönnyíti a pilóta dolgát, hiszen egyedülállóan hatékony lassítást tesz lehetővé időjárási és útviszonyoktól függetlenül, így a motor
vészfékezésnél sem veszít stabilitásából és esős időben, illetve csúszós útburkolaton is biztonsággal megállítható. A CTX1300 alapáras tartozékai között ott találjuk az indításgátlót (Honda Ignition Security System – HISS) is, ami hatékony eszköz a lopás megakadályozására. Működésének lényege, hogy minden
motorhoz egyedi, chippel kiegészített kulcs jár, s a motorvezérlés (ECU) csak akkor engedi beindítani az erőforrást, ha az adott motorkerékpárhoz tartozó kulcsot helyezzük a gyújtáskapcsolóba.

A rendszer azt is érzékeli, ha a tolvajok megpróbálják áthidalni vagy kicserélni a gyújtáskapcsolót, s ilyenkor is letiltja a motor indítását. A CTX1300 az alábbi színekben lesz elérhető: Candy Prominence Red (vörös), Darkness Black Metallic (metálfekete), Pearl Sunbeam White (gyöngyház fehér).
A hosszában beszerelt, 1261 köbcentis, nyolcszelepes, folyadékhűtésű, kilencven fokos hengerszögű V4-est elektronikus befecskendező táplálja, a nyomaték az alsó és középső fordulatszám-tartományban egyaránt lenyűgöző. Emellett hangzás világában is egészen különleges az új erőforrás, bearanyozva minden egyes percet, amit a CTX1300 nyergében tölt a vezető. Túra cruiserről lévén szó, a csúcsteljesítményt visszafogták a Honda mérnökei, a CTX1300 esetében inkább a nyomatékon és a karakteres motorhangon volt a hangsúly. Utóbbit 4-2-2 rendszerű kipufogórendszerrel oldották meg a szakemberek, míg a kiemelkedő motorerőről tovább fejlesztett változó szelepvezérlés és új PGM-FI befecskendezés gondoskodik. Emellett az emisszió csökkentése
sem szorult háttérbe, a CTX1300 oxigénszenzoros katalizátora hatékonyan szűri ki a károsanyagokat a kipufogógázból.

A furat 78, a löket 66 milliméter, a sűrítési viszony pedig 10,0:1, a felhasználók számára azonban sokkal érdekesebb adat, hogy a CTX1300 hatezres fordulaton 84 lóerőt (62 kW) teljesít, és 4500-as percenkénti főtengely fordulatnál 106 Nm-t szabadít a hátsó kerékre. Ennek ellenére a modell kifejezetten barátságos, a gázadásokra gyorsan, mégis kifinomultan válaszol, s a viszonylag hosszú áttételeknek köszönhetően higgadtan, alacsony fordulaton vezethető. Könnyű kezelhetőségéhez a precíz, ötfokozatú váltó és a kis kézerőt igénylő hidraulikus kuplung is hozzájárul, míg a gondozásmentes kardánhajtás a hosszabb élettartamot és a kényelmes túrákat szolgálja. A CTX1300-hoz alapáron jár a Honda kipörgésgátlója, ami
folyamatosan figyeli a gázállást, valamint a kerekek forgási sebességét. Amennyiben a rendszer úgy ítéli meg, hogy a két kerék közötti fordulatszám különbség túl nagy, a vezérlőegység azonnal megakadályozza, hogy a hátsó kerék kipörögjön. A beavatkozás szinte észrevétlen, így a motor nem rángat, hanem biztonságosan, egyenletesen gyorsít időjárási és útviszonyoktól függetlenül.
Az Eredeti Honda Kiegészítők között számos felszerelést találni, melyekkel tovább fokozható a CTX1300 nyújtotta vezetési élmény, funkcionalitás és megjelenés. Ilyen például a túraplexi, ködlámpa, top box (túradoboz), hátsó csomagtartó, konzol a hátsó csomagtartóhoz, párnázott háttámla, krómozott motorburkolat, szelepfedél, bukócső, rendszámkeret, főfékhenger-fedő, fék-, illetve kuplung állító gomb és kormányvégek.

Szöveg és kép: Honda Hungary

 

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes