A CBR1000RR alumíniumból készült váza, 43 milliméteres, fordított Showa Big Piston villája és az ugyancsak Showa márkájú hátsó rugóstagja nem változott az előző modellhez viszonyítva. A 999 köbcentis, négyhengeres blokkot ugyanakkor alaposan kezelésbe vették: az átalakított hengerfejnek köszönhetően javult a szívó-és kipufogó-oldali gázáramlás, ami növelte a motor hatásfokát. Az eredmény 2,7 lóerővel (2 kW) nagyobb
csúcsteljesítmény és megnövekedett nyomaték a középső fordulatszám-tartományban. A vásárlói visszajelzéseknek megfelelően a Honda mérnökei kényelmesebbé tették az üléspozíciót, és a kormány, illetve
a lábtartók helyzetén is változtattak.
Erőforrás
A CBR1000RR 999,8 köbcentis, 16 szelepes, sornégyes motorjának továbbfejlesztésekor a mérnökök ezúttal a hengerfejre koncentráltak. A szívó-, illetve kipufogócsatornák átalakításával és felpolírozásával javítottak a
gázáramláson, ezáltal javult a motor működésének hatásfoka, különösképpen nagy fordulaton, mikor a légellenállás már jelentősen megnő. Az új hengerfejben a szelepfészkeket is áttervezték, egyúttal a szívótorkok formáján is változtattak, méghozzá ugyanazt a ’slash cut’ nevű megoldást bevetve, amit a Superbike-vb-n is használnak.
A 76 mm x 55,1 mm-es furat és löket nem változott az elődhöz képest, miként a 12,3:1-es sűrítési viszony is maradt a régi. A hengerfalon alkalmazott nikkel-szilícium-karbid (Ni-SiC) felületkezelés csökkenti a súrlódást és hosszabb élettartalmat garantál. A fenti változtatásoknak köszönhetően magasabb fordulatszámot tudtak elérni a mérnökök, ami nagyobb csúcsteljesítményt jelent, anélkül, hogy a motor megbízhatósága vagy strapabírósága romlott volna. A csúcsteljesítmény immáron 180,9 lóerő (133 kW/ 12 250 f./perc), ami 2,7 lóerővel több az elődnél, míg a 114 Nm-es maximális forgatónyomaték 10 500-as főtengely fordulatnál jelentkezik, de lényeges változás, hogy négy- és hatezres fordulat között bőségesebb nyomatékkal gazdálkodhat a pilóta. Ebből is látszik, hogy a Honda szakemberei számára az volt a legfontosabb szempont a
fejlesztés során, hogy a motor minden körülmények között a lehető legjobban teljesítsen, különösen részben nyitott gázállás esetén. A PGM-DSFI (Programmed Dual Sequential Fuel Injection) kódjelű elektronikus befecskendezést úgy programozták át, hogy hatékonyan működhessen együtt az új hengerfejjel. Segítségével precízen adagolható az üzemanyag, az erőforrás pedig alacsonyabb fordulaton leadja teljesítményét, így minden lassú kanyart tökéletes kigyorsítás követhet. A 25 százaléknál kisebb gázállásoknál a PGM-DSFI kifinomult és állandó teljesítmény-, illetve forgatónyomaték-leadást biztosít, lehetővé téve, hogy a pilóta a legnagyobb kanyarsebességet érje el. 25 százaléknál nagyobb gázadásnál a teljesítményleadás intenzitása
exponenciálisan nő, gyors gázreakciókkal és – a hátsó keréktől érkező – kiemelkedően precíz visszajelzésekkel
megajándékozva a vezetőt. A MotoGP-ből származó nyomatékhatárolós tengelykapcsoló (csúszókuplung) a legkritikusabb helyzetekben (például kanyarodás előtti erőteljes fékezéskor) segít csökkenteni a hátsó
kerékre jutó forgatónyomatékot, megakadályozva annak blokkolását és ezzel a motor egyensúlyvesztését. A
középtartományban jelentkező nagyobb nyomaték eléréséhez 38-ról 35 milliméterre csökkentették a kipufogócső átmérőjét, valamint egy függőleges nyomáskiegyenlítő furatot alakítottak ki a kettes és hármas henger között a simább járás érdekében.
A nagyobb és jobb hatásfokú katalizátor egy fejlett oxigénszenzorral együttműködve gondoskodik arról, hogy mindig a lehető legoptimálisabb legyen a keverékarány és ezzel együtt a fogyasztás.
Váz
A CBR1000RR prés öntött alumínium hídváza tökéletes egyensúlyt jelent a merevség, a könnyű súly, valamint a kompakt felépítés között. Kialakításánál és a motor megépítésénél a tömegközpontosítás volt az egyik legfontosabb szempont, ez a szemlélet egyébként az összes Honda motor esetében főszerepet játszik, függetlenül attól, hogy közútra vagy versenypályára készülnek. A villaszög 23° 30’, az utánfutás 96 mm, a tengelytáv 1410 mm, a 200 kilogrammos száraz tömeg pedig 52,6/47,4 arányban oszlik el az első és hátsó tengelyen. A vásárlói visszajelzéseknek megfelelően a Honda mérnökei agresszívebbé tették az üléspozíciót. A kormányt egy fokkal lejjebb és öttel előrébb helyezték, a lábtartók pedig 10 mm-rel hátrébb kerültek. A hosszú, sirályszárny alakú hátsó lengővilla és a – MotoGP-ből átvett – Unit Pro-Link rendszerű hátsó felfüggesztés egyedülálló tapadást és precíz visszajelzést biztosít, akárcsak a két 43 milliméteres csúszószár-átmérőjű,
fordított első Showa Big Piston teleszkóp. Utóbbiak a különleges, nagy dugattyús konstrukció révén nagyobb
csillapítóerőt produkálnak, nem mellesleg hatékonyan csökkentik a be- és kirugózáskor fellépő hidraulikus nyomást. A gyakorlatban mindez egyenletesebb, finomabb rugózást, jobb kezelhetőséget és ezzel együtt biztosabb tapadást jelent, még nagy sebességnél is. A 120 milliméteres rugóúttal rendelkező első teleszkópok nyomó- és húzófokozati csillapítása, valamint előfeszítése egyaránt fokozatmentesen állítható. Az ugyancsak minden paraméterében állítható hátsó Showa rugóstag érdekessége a duplafalú kialakítás, ami egy plusz belső hengert jelent a csillapítóházban.
Ez lehetővé tette a szelepek elhagyását a belül mozgó dugattyúról, tehát a berugózáskor préselt olaj egy külső tartályba áramlik. Ez a megoldás – azon túl, hogy még pontosabb beállítást tesz lehetővé – egyenletesebb átmenetet biztosít az összenyomódás és a kirugózás között, ezáltal jelentősen növeli a hátsó kerék tapadását. A könnyű és gyors beállítás érdekében a nyomó- és húzófokozat a lengéscsillapító tetején állítható, míg az előfeszítés a baloldalon módosítható. A kormányszitálás megakadályozásáról a Honda második generációs elektronikus kormány-lengéscsillapítója (HESD) gondoskodik, melynek keménysége a sebesség függvényében változik. Ez nagy stabilitást biztosít forszírozott tempónál, hiszen megakadályozza a hirtelen kormánymozgásokat, alacsonyabb sebességnél viszont nem érezni a működését, ugyanolyan könnyű és természetes érzés elfordítani a kormányt, mint egy hagyományos motoron. A pontos és könnyű kezelhetőségben nem csupán a fejlett Showa futóműnek, hanem a 12 küllős, rendkívül merev, ugyanakkor könnyű, öntött alumíniumból készült felniknek is nagy szerepük van. Előre 120/70 ZR17, hátulra 190/50 ZR17 paraméterű gumik kerültek. A súlycsökkentés és merevség előnyeit szem előtt tartva a négydugattyús alumínium féknyergek egy darabból állnak, s ráadásként radiálisan szerelték fel őket az első villákra. Elöl 320 milliméter átmérőjű, úszó ágyazású tárcsákat, hátul 220 milliméteres féktárcsát találni egydugattyús nyereggel.
Felszereltség
Az új, wave jellegű indítókulcs strapabíróbb, és nagyobb biztonságot jelent az előző megoldáshoz képest. A tanksapkát szintén átalakították, így a szellőzőn hatékonyabb a légáramlás. A CBR1000RR-en egy multifunkciós folyadékkristályos kijelzőt találni, amelyen a versenysportból átvett, balról jobbra növekvő, csíkszerű fordulatszámmérő dominál. Ez alatt jelennek meg a motor legfontosabb paraméterei, mint például az aktuális
sebességfokozat, a hűtőfolyadék hőmérséklete, a sebesség, az óra és a köridő, valamint a fogyasztás, az üzemanyagszint és a megtett kilométerek száma. Alul találhatók a fényszóró, az indexe, az olajnyomás és az üres fokozat visszajelző lámpái. A legkülönfélébb fényviszonyok mellett is könnyen leolvasható legyen a motor fordulatszáma, az LCD négyféle üzemmódot kapott: alapesetben (Conventional) a fordulatot egy fekete – balról jobbra felépülő – csík jelzi. Fordított (Reverse) állásban fekete a háttér és fehér csík mutatja az adatot, míg Peak Hold-állásban a megszokott módon látszik csík, és egy kis vonal jelzi az elért legmagasabb fordulatszámot. A Single Segment beállítást kiválasztva mindössze egy mozgó rovátka tájékoztat az aktuális értékről, de arra is van lehetőség, hogy a sebességmérő helyén számok mutassák az adatot. A köridőmérő minden fontos adatot megoszt a pilótával, beleérte a pillanatnyi és átlagos üzemanyag-fogyasztást, a megtett
távolságot és a pályán eltöltött teljes időt. Emellett visszakereshetjük a leggyorsabb körünket, és azt is megtudhatjuk, hogy mikor futottuk. Arról, hogy mindig az optimális fordulatszámnál váltsunk, öt – változtatható fényerejű – LED gondoskodik. Ezek fokozatosan gyulladnak ki a fordulatszám növekedésével párhuzamosan, majd, amikor a motor eléri az előre beállított értéket, egyszerre is felvillannak. Ez alapesetben 13 ezres fordulatra van beállítva, de négyezertől 13 000-ig tetszés szerint változtatható, miként azt
is megszabhatja a vezető, hogy a LED-sor diódáinak felvillanása között két- vagy négyszázas fordulatszám-különbség legyen.
Elektronikusan szabályozott kombinált ABS
Opcióként továbbra is elérhető a CBR1000RR-hez a Honda nagy teljesítményű, elektronikusan vezérelt kombinált blokkolásgátlója. Az elmúlt három évben minden versenyén ezt a rendszert használta a német
IDM nemzeti bajnokságon induló Holzhauer Racing csapat, amelynek színeiben Karl Muggeridge 2011-ben megnyerte a szériát. A Honda TT Legends névre keresztelt gárda 2011 óta ugyancsak alkalmazza a márka fejlett blokkolásgátlóját az Endurance világbajnokság futamain. Az elektronikus ABS hatékony működése és állíthatósága annak köszönhető, hogy ‘brake-by-wire’ elv alapján működik. Ez azt jelenti, hogy a fékkaron, illetve a fékpedálon mért nyomásértéket egy vezérlőegység (ECU) elektronikus jellé alakítja, majd ennek megfelelően küld parancsot, és állít elő hidraulikus nyomást, illetve fékerőt a nyergeknél. Ennek az elektronikus vezérlésnek több előnye is van: az első és legfontosabb, hogy megszünteti a fékkaron érezhető lüktetést, ami egy hagyományos blokkolásgátló működése közben elkerülhetetlen. Emellett a rendszer gyakorlatilag késedelem nélkül tud beavatkozni, mikor a kerék megcsúszását érzékeli, minimalizálva ezzel a tapadásvesztést és az esetleges blokkolás kockázatát. A végeredmény egy rendkívül stabilan és természetes lassuló motor, ami nagy
magabiztosságot adhat a pilótának még a legkeményebb fékezés közben is. A rendszer kombinált, de úgy van beállítva, hogy ha a motoros csak finoman használja a hátsó féket, akkor az elsők nem aktiválódnak. Ez lehetővé teszi, hogy a pilóta kizárólag a hátsó fékkel változtasson a sebességen, ami főleg pályán lehet hasznos, ahol a versenyzők általában így szabályozzák a motor sebességét az ívek előtt.
Kiegészítők
A CBR1000RR könnyedén személyre szabható az Eredeti Honda Kiegészítők széles választékával. Mindegyik elem tökéletesen illeszkedik a motorhoz, ugyanis kifejezetten ehhez a típushoz fejlesztették őket. Ez egyben azt is jelenti, hogy szigorú minőségi teszteken mentek keresztül, tehát ezekre is két éves gyári garancia vonatkozik.
Hátsó sárvédő
Az extraként rendelhető fényezett sárvédő megakadályozza, hogy a hátsó rugóstagra kosz vagy víz verődjön fel, egyúttal sportos megjelenést biztosít. Az egy darabból készült elem a motorhoz választható összes színben rendelhető.
Karbon kiegészítők
Szénszálból készült kiegészítők teljes sora biztosítja, hogy a CBR1000RR külseje még exkluzívabb legyen, és jelezze a modell szoros kötődését a versenysporthoz. A Honda Racing logóval ellátott karbon hátsó sárvédő hasonló, mint amit a MotoGP futamain induló RC21V versenygépen is alkalmaznak. A karbonból készült elemek az alacsony tömeghez, a könnyű kezelhetőséghez és a tartóssághoz is hozzájárulnak. Akárcsak a hátsó, az első kerék fölé szerelhető karbon sárvédő is a márka versenysportok iránti elkötelezettségéről árulkodik,
csak úgy, mint a rajta elhelyezett Honda Racing logó. A blokk baloldalára szerelhető szénszálas koptatók megvédik a forgattyúházat egy esetleges esésnél, míg a jobboldalon a kuplungházra lehet karbon védőfedelet ragasztani. Mindegyik kiegészítőn megtalálható a Honda Racing logó.
Üléstakaró
Még sportosabb és agresszívabb külsőt kölcsönöz a CBR1000RR-nek a hátsó üléstakaró idom, ami a hagyományos hátsó ülés helyére szerelhető fel. Akárcsak a hátsó sárvédő, ez is elérhető a motorhoz rendelhető összes fényezéssel, s persze Honda Racing logóval.
Magasabb szélvédő
A gyárinál 27 milliméterrel magasabb, sötétített szélvédő megfelel az európai homológizációs előírásoknak, és nagyobb mérete ellenére se csökkent a láthatóságon vagy ront a motor kezelhetőségén. Akárcsak a többi kiegészítőn, ezen is ott szerepel a CBR1000RR gyökereire utaló Honda Racing logó. A 2014-es CBR1000RR háromféle fényezéssel lesz rendelhető: Ross White (háromszínű), Graphite Black (fekete), Pearl Glare White (gyöngyház fehér).
Szöveg és kép: Honda Hungary