A retro lázban égő európai kontinensen tavaly jelent meg a CB1100, mindent megadva azon vásárlók számára, akik ragaszkodnak a – Honda régi négy hengereseire jellemző – klasszikus formavilághoz, ugyanakkor nem mondanának le a modern műszaki megoldásokról. Klasszikus, múltidéző vonalaival, tetszetős, léghűtésű hajtóművével és egyedülálló minőségével a CB1100 a tulajdonosok büszkesége, nem is csoda, hogy a 2013-as bemutató azonnali sikert hozott Európa-szerte. Reagálva a vásárlói visszajelzésekre, a 2014-ben két változatban lesz elérhető a típus, a CB1100 EX kivitelt kifinomult stíluselemek és különféle technikai csemegék különböztetik meg az alapmodelltől.
Erőforrás
A CB1100 EX legszebb és leghangsúlyosabb részlete egyértelműen a DOHC vezérlésű motorblokk. A 335 mm széles, kilenc részre osztott olajhűtő és a hengertömb két milliméteres hűtőbordái nem csak széppé, de hatékonnyá is teszik az egységet, ezt bizonyítja, hogy a percenkénti főtengelyfordulat a 8500-at is elérheti, a sűrítési viszony pedig 9,5:1. Hála a kifinomult műszaki megoldásoknak, a CB1100 maximális teljesítménye 90 lóerő (7500 f./perc), míg a forgatónyomaték 91 Nm-nél éri el csúcsát (5000 f./perc).
Egyenletesen leadott teljesítménye és forgatónyomatéka révén a CB1100 EX minden helyzetben kényelmesen használható, tulajdonképpen nincs olyan fordulatszám tartomány, ahol ne állna bőséges erőtartalék a vezető rendelkezésére. Ráadásként – a Honda négyütemű négy hengereseitől megszokott – kifinomult járás és felhasználóbarát viselkedés a jellemző. A 73,5 mm furatú hengerben, 67,2 mm úton mozognak a dugattyúk.
A középen elhelyezett, lánccal hajtott vezérműtengelyek 26,5 fokban megdöntött, 27, illetve 25 mm átmérőjű, 2,5 mm vastag szárakkal készülő szívó- és kipufogószelepeket mozgatnak. Kiegyenlítő tengely biztosítja a motor sima járását. A dupla kipufogórendszer dobjai 40 mm-rel rövidebbek, mint a szimpla változaté, hangolásuknál arra törekedtek a mérnökök, hogy minél szebb, élettel telibb hangon szólaljon meg a motor. A krómozott dupla falú leömlőkön nagy hő hatására sem színeződik el a krómbevonat.
Az eddig alkalmazott ötfokozatú váltó áttételei tökéletesen passzoltak a motor karakterisztikájához, ezért a mérnökök csak annyit változtattak rajta, hogy beépítettek egy hosszú hatodik fokozatot, amivel alacsonyabb fordulaton, kedvezőbb fogyasztással teljesíthetők a nagy sebességgel megtett szakaszok. A motor teljesítményét 530-as lánc továbbítja a hátsó kerékre. Az új erőátvitel és a hatékony PGM-FI elektronikus befecskendezés révén a CB1100 EX üzemanyag-fogyasztása csupán 5,6 l/100 km (WMTC szabvány szerint).
Váz és futómű
A sokoldalú CB1100 EX többek között erős motorjának és kiegyensúlyozott futóművének köszönheti egyedülálló képességeit, no meg, hogy minden szituációban könnyedén, biztonságosan és élvezetesen irányítható. A hagyományos, acél csövekből összeállított dupla bölcsővázban négy merev és két rugalmas tartóbak rögzíti a hajtóművet. A lengőkar acél zártszelvényekből épül fel. A 41 mm-es csúszószár átmérőjű első teleszkópok és a hátsó Showa rugós tagok rugó előfeszítése állítható. Az üzemanyagtartály befogadó képessége 2,9 literrel haladja meg az alapmodellét, így 17,5 liternyi benzint vihet magával a pilóta, és természetesen nagyobb hatótávolsággal számolhat. További fontos eltérés, hogy az oldalidomok markánsabbak az alapmodellhez viszonyítva, az utaskapaszkodót pedig vízszintesen szerelték fel, ezzel is utalva a hatvanas, hetvenes évek népszerű Honda modelljeire.
A vezető és az utasa fokozott kényelmét szolgálja a nyereg vékonyabb, puhább kialakítása. A 25 mm-rel megemelt fényszóró jobban igazodik a kormány alakjához és a motor stílusához. Az alumínium ráfokkal kínált, küllős kerekeket kifejezetten a CB1100 EX-hez fejlesztették a Honda mérnökei, gondosan kiszámolva, hogy milyen méretű, súlyú és merevségű felnik passzolnak a modellhez. Az eloxált, alumit bevonatú felniken 110/80 R18, illetve 140/70 R18 méretű abroncsok feszülnek, melyek méretükből, illetve kialakításukból adódóan egyenesben és kanyarban egyaránt precíz visszajelzést nyújtanak. A blokkolásgátlóval kiegészített fékrendszer részeként elöl 296 mm átmérőjű, úszóágyazású tárcsákat és négydugattyús Nissin féknyergeket alkalmaztak, míg hátul 256 mm-es szimpla tárcsa és egydugattyús nyereg felel a lassításért. A motor teljes hosszúsága 2195 mm, szélessége 835. További érdekes adat az 1490 mm-es tengelytáv és a 135 mm-es szabad hasmagasság, valamint a mindössze 795 mm ülésmagasság, ami rendkívül könnyen kezelhetővé teszi a CB1100 EX-et. Ha már az adatoknál tartunk, a villaszög 27°, az utánfutás 114 mm, a menetkész tömeg pedig 260 kg.
A kör alakú sebesség- és fordulatszámmérő a régi Hondákra emlékeztet, ugyanakkor könnyen leolvasható, így fokozza a biztonságot. A módosítások eredményeként 2014-től az aktuális váltófokozat és fogyasztás is megjelenik a műszeregységen, s ezentúl a középtámasz, valamint a – hátsó utas kényelmét szolgáló – kapaszkodó is az alapfelszereltség része. A CB1100 EX az alábbi színekben rendelhető: Candy Glory, Red/Eternal Silver oldalidomok, Pearl Milky White/Eternal Silver oldalidomok, Graphite Black/Graphite Black oldalidomok.
Szöveg és kép: Honda Hungary