Motorpiac 2013

A forgalomba helyezett új motorkerékpárok száma emelkedett 2013-ban, ez örvendetes tény, de az összehasonlító számok tükrében már nem annyira biztató a kép. Annak ellenére, hogy a 125-ös motorok 2012 tavasza óta egy könnyített vizsga letétele után vezethetőek „B” kategóriás jogosítvánnyal, a más európai országokban tapasztalt jelentős forgalomnövekedést ez sem generált. A motorkerékpár értékesítés volumene az EU egész területén jelentősen csökken, így hazánkban sem várható rendkívüli fellendülés.

Decemberben a piac rendkívül alacsony, összesen 9 db motor eladását jelentette, ez a szám 20 %-os emelkedésnek felel meg az előző hónaphoz képest. Az összesen értékesített  1895 db új motorkerékpárral, 5,5 %-kal sikerült az ágazatnak az előző évi
eladásokat túl szárnyalni.

A Kymco, Rieju, Tauris márkák hivatalos képviselete megszűnt, ezzel ismét szegényebb lett a paletta, főleg a kis henger űrtartalmú motorokat előnyben részesítők nagy bánatára. A teljes forgalomba helyezett motorkerékpárok száma becslések szerint 5602 db volt, ami meghaladja az előző évi mennyiséget. A problémát ebben az esetben a forgalomba helyezett gépek évjárata, és az abból számított életkora okozza. Hiába szárnyal a használt motor piac ilyen mértékben, ha a regisztrált 153.000 motorkerékpár átlagéletkora 14 év. Kifejezetten hátrányos, hogy egy 125-ös motorra jelenleg 95.000,- Ft-os regisztrációs adót kell fizetni, míg egy középkategóriás autónál ez az összeg jóval alacsonyabb. Az MGE célkitűzései között szerepel, hogy ezt a magas összeget 20.000,- Ft-ra csökkentsék. Egy példával illusztrálva: Egy új Honda PCX 125 esetében a nettó árra a regisztrációs adó és az áfa 45%-os adóterhet rak, egy kínai Keeway ARN 125 esetében ugyanez 66%-os pluszt jelent a nettó árhoz képest. Amennyiben jogalkotói szinten elfogadnák az MGE javaslatát, úgy a PCX ára 10%-kal csökkenne, míg az ARN esetében ez az arány 18 % lenne.

A motorozási szokások változása is megfigyelhető a kategória eltolódások alapján. Míg 2012-ben a 125-ös motorok és robogók nagy szeletet hasítottak ki az eladási tortából százalékosan, ez visszaesett 2013-ra. Az on-off, valamint a túra motorok a nyertesei az elmúlt évnek, itt az értékesítések 6 és 4 %-kal magasabbak. A csupasz  bringáknál 1 %-os eltérés mutatható ki pozitív irányba, a chopper, szuper sport osztály stabilan 5%-os részesedéssel rendelkezik, a sport-túra 4-ről 2%-ra esett vissza, a nagy robogóknál sikerült +1%-os növekedést elérni. Ha saját túrás beállítottságom szerint értékelem a fenti számokat, akkor úgy látom a hétköznapi felhasználási célok mellett, a szabadidő eltöltésére is gondoltak a motorkerékpár vásárlók az elmúlt évben. Nem szabad szó nélkül hagyni, hogy az újonnan értékesített motorkerékpárok 70%-a ABS-szel szerelt változat volt, és továbbra is népszerűek a technikai újdonságok, mint a kipörgésgátló, vagy DCT váltó.

Az új európai vezetői engedély szabályoknak megfelelő A2-es kategóriával vezethető motorkerékpárok aránya 27%-os volt a teljes eladott mennyiségből. Ismét reményeimnek adok hangot, amikor azt mondom, talán kialakulóban van az a motoros társaság, amelyik néhány éven belül nagyobb teljesítményűre cseréli majd most vásárolt motorját.

Szöveg: Buny

Adatok: MGE, Datahouse

Kép: MGE

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes