Remek stílus és egy lenyűgöző erőforrás – e két komponens teszi igazán egyedivé ezt a cirkálót. Megjelenése tekintélyt
parancsoló, az F6C feltűnő jelenség a város forgatagában. Az eredeti, 1975-ben megjelent GL1000 Gold Wing egyedi külsőt
kölcsönző boxermotorjával és bársonyos teljesítmény leadásával új mércét állított fel a túragépek között. Az 1987-ben átdolgozott, 1500 köbcentisre hízott blokk már nem csak a Gold Wing, hanem a csupasz F6C Valkyrie modellben is helyet kapott. Újabb lépcsőfok következett az ezredfordulón, ekkor jelent meg az azóta ikonná vált GL1800, melynek erőforrását a 2014-ben érkező F6C is megörökölte.
Áttekintés
Nem csak az erőforrás, hanem a váz is a jelenleg forgalmazott Gold Wingből származik, az F6C azonban felépítésében és stílusában is markánsan eltér a műszaki alapot kölcsönző GL1800-tól. Az újdonság kereken hetven kilóval könnyebb testvérénél, és 1832 köbcentis, hathengeres, injektoros blokkjának, valamint dupla kipufogójának köszönhetően hátborzongató hanggal, illetve lenyűgöző nyomatékleadással kényezteti vezetőjét. Az F6C egyfajta átmenet a V4-es CTX1300 és a baggerek osztályába tartozó Gold Wing F6B típus között. Lényegesen könnyebb, mint a Gold Wing, s kiváló irányíthatóságához az ergonomikus üléspozíció mellett a remek felfüggesztés és a négydugattyús féknyergekkel felszerelt dupla első tárcsafék is hozzájárul. Alacsony, hosszú és masszív felépítése révén azonnal a figyelem középpontjába kerül az F6C, a hangsúlyos alumíniumváz, valamint a méretes blokk egyszerűen nem maradhat észrevétlenül a tömegben.
Váz
Az F6C könnyű, több részből összehegesztett alumínium hídvázában úgy helyezték el a – teherviselő elemként is
funkcionáló – erőforrást a Honda mérnökei, hogy a motorkerékpár tömegközéppontja egészen alacsonyra kerüljön, s ezáltal minden sebességtartományban könnyen kezelhető legyen. Az új, könnyűfém segédváz révén az ülésmagasság mindössze 734 milliméter, ráadásul a kényelmes nyereg alatt a motor csak harminc centiméter széles, vagyis nem kényszeríti terpeszbe a pilótát, ezzel is megkönnyítve a fel- és leszállást, valamint a biztos talajfogást megálláskor. Elől 45 mm átmérőjű teleszkópokat találunk, hátul pedig állítható előfeszítésű központi rugóstag dolgozik, ami Pro-Link, azaz három ponton támaszkodó himbarendszerrel kapcsolódik a féloldalas lengőkarhoz. Természetesen a GL-ből érkező rugóstagokat áthangolták, méghozzá az F6C lényegesen szerényebb tömegéhez igazítva őket. A stílusnak megfelelően az F6C futómű-geometriája eltér a többi GL-étől, villaszöge 30,5 fok, utánfutása121,5 milliméter. A motor hosszúsága 2473, szélessége 942, magassága 1154 mm, menetkész tömege 341 kg. Az F6C átgondolt tömegelosztása a stabilitást szolgálja, az első és hátsó tengely között 49,9/50,1% arányban oszlik meg, és a blokk felfüggesztése is hozzájárul, hogy a vezető még pontosabb visszajelzéseket kapjon. A széles, gumiágyazású kormány segítségével könnyedén és kényelmesen terelgethető a modell. Az F6C szinte teljesen semleges a kanyarokban, amiben nagy szerepe van az öntött könnyűfém kerekekre húzott 130/60R19 és 180/55R17 méretű abroncsoknak is. Úszóágyazású, dupla első féktárcsája 310 milliméter átmérőjű, míg a hátsó tárcsa 316 mm-es. Ezekhez két- és négydugattyús féknyergek kapcsolódnak, a fékerőt pedig kétcsatornás blokkolásgátló felügyeli. Egyszerre kifinomult és erőt sugárzó az F6C, megjelenését hangsúlyos hídváz és méretes erőforrás uralja az első traktusban, míg a hátul többek között a kipufogó vonja magára a tekintetet. Nem mindennapi vonalait fénydiódás lámpák ékesítik, a fényszóró, a hátsó lámpa és az irányjelző is nagy fényerejű, kiváló láthatóságot biztosító LED-ekből épül fel. A műszerek rendhagyó módon „negatív” folyadékkristályos kijelzőt kaptak. Az F6C az alábbi színekben lesz kapható: Bordeaux Red Metallic (metálvörös), Graphite Black (fekete).
Erőforrás
Egy cél lebegett a tervezők szeme előtt az F6C blokkjának megalkotásakor, mégpedig az, hogy a másodperc törtrésze
reagáljon a gázparancsokra. Ehhez egyenletes nyomatékgörbére volt szükség, hogy a motor minden fordulatszám-tartományban lágyan, de határozottan gyorsuljon. A Honda hat hengeres, boxer hengerelrendezésű, 12 szelepes erőforrása
megfelel a fenti elvárásoknak. Üzemanyag-ellátásáról PGM-FI kódjelű elektronikus injektor gondoskodik, két 40 milliméter
fojtószelep-átmérőjű Keihin befecskendezővel és 6,6 literes légszűrőházzal együttműködve. Az erőforrás 74 mm furatával,
71 mm löketével és 9,8:1-es sűrítési viszonyával már négyezres percenkénti főtengelyfordulatnál 167 Nm-es
forgatónyomatékot produkál, csúcsteljesítménye pedig 115,6 lóerő (85kW/5500 f./perc). A cruiseres stílusjegyek miatt a hűtőradiátorokat nem szerelhették a megszokott módon a blokk elé, ezért – a korábban már sportmotorokon is alkalmazott séma szerint – a motor két oldalán kaptak helyet, s speciális légcsatornák terelik rájuk a levegőt.
A hat hengeres blokk erejét ötfokozatú, hosszú ötödik fokozattal (overdrive) ellátott váltó a strapabíró, gondozásmentes kardántengely közvetítésével juttatja el a tizennyolc centi széles hátsó kerékre. Emellett a hidraulikus tengelykapcsolót is átdolgozták, ezáltal könnyebben, mindössze 60 Newton erőkifejtéssel mozgatható a kuplungkar. Tíz különböző kipufogórendszert teszteltek az F6C fejlesztése során, számos belső kialakítást és külső palástot kipróbálva. A mérnökök arra törekedtek, hogy látványos, s egyben mély baritont biztosító rendszert alkossanak, és ezt végül aszimmetrikus végdobokkal érték el – a baloldali egység kereken fél literrel öblösebb, mint a jobboldali.
Az F6C teljesíti az Euro III. környezetvédelmi normát, amelyet a kipufogórendszerbe épített légbefúvók, illetve a Honda háromfázisú katalizátorának alkalmazásával értek el. Ennek a műszaki megoldások köszönhetően jelentősen csökkent a hathengeres blokk nitrogén-oxid, szénhidrogén és szén-monoxid kibocsátása.
Kiegészítők
Az Eredeti Honda Kiegészítők között számos tételt találni, amivel fokozható az F6C szépsége és kényelme. Ilyen például a LED-es ködfényszóró, túra plexi, krómozott oldaltámasz, krómozott oldalidom, csomagtartó konzol, bőr oldaltáskák, légterelő
elemek.
Szöveg és kép: Honda Hungary