Érzelmekben gazdag, konkrét formában öltött testet a 2014-es Concorso d’Eleganza
Villa d’Este alkalmával a BMW Motorrad boxermotoros roadstereinek jövőbeni generációja – megszületett a BMW Concept Roadster. Tavaly ugyanitt mutatta be a BMW Motorrad a BMW Concept Ninety tanulmányt, amely a klasszikus boxermotoros BMW motorkerékpárok modern interpretációjaként érzékeltette, milyen érzelem dús történetre tekinthet vissza a 90 esztendős BMW Motorrad.
A BMW Concept Roadster ezzel szemben a BMW boxermotoros roadstereinek jövőjét fogalmazza meg: „A BMW Concept Roadster jól érzékelteti, hogy a BMW számára a motorozás messze többet jelent csupán a tökéletes funkcionalitásnál. E
tanulmánymodell pontosan azt jelképezi, mennyire modern és érzelem dús is lehet a BMW boxermotoros roadstere” – fejtette ki Edgar Heinrich, a BMW Motorrad Design
igazgatója.
Hagyományos értékek modern stílusban
A BMW Concept Roadster erőteljes, kéthengeres boxermotorral hajtott, jellegzetes BMW roadster, egyoldali hátsó lengőkarral és kardánhajtással, illetve csővázzal, ám a
legkorszerűbb, dinamikus formában vonultatva fel e klasszikus megoldásokat. „A BMW Concept Roadster a BMW roadsterek erőteljes karakterét testesíti meg. Már rátekintve is izgalmas egyéniség, de legalább ennyire izgalmas a motorozás is rajta. E roadster – a BMW jóvoltából – ismét forradalmasítja a motorozást” – emelte ki Ola Stenegard, a BMW Motorrad Vehicle Design igazgatója. A BMW boxermotorjai mindig is mély benyomást keltő menetteljesítményeket és teljes fordulatszám tartományukon intenzív vonóerőt kínáltak. Legújabb nemzedékük 1170 köbcentiméter henger űrtartalmából 7750-es percenkénti fordulatszámnál 92 kW (125 LE) teljesítményt, 6500-as fordulatnál pedig
125 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál. A motor a BMW Concept Roadster vizuális középpontjában helyezkedik el. Kompakt arányai alacsony elejével és magas hátuljával ék alakú sziluettet kölcsönöznek számára, amelynek köszönhetően e motorkerékpár már álló helyzetében is a gyorsulás érzetét sugallja. Ez az ugrásra kész
benyomást keltő, kifejezetten az első kerekekre összpontosító alapforma a különösen rövid farkialakítással eleve agilis, és könnyű irányíthatóságot sugall. Kéttónusú fényezés erősíti a motor alsó, sötét traktusa, illetve az ülés, az üzemanyagtartály és a far felső, könnyed hatást keltő régiójának elkülönítését. Alsó sötét része vizuálisan még inkább az útfelülethez közelíti a BMW Concept Roadstert, ezzel is a motorozás kimondottan az útra összpontosító élményét ígérve. Mindeközben a világos felső szekció könnyedséget árasztva kölcsönöz alacsony vizuális súlypontot a koncepciómodell számára. Fényszórója a klasszikus kerek lámpák modern, dinamikus utódja. Igényes, LED-technikájú világítótestek formálják meg a BMW Concept Roadster egyéni arculatát, kifejezetten „technikai” karakterrel ruházva fel azt. A LED-technika emellett igen vékony fényszóró kialakítását tette lehetővé, amely oldalnézetben különösen könnyed hatást kelt. Mögötte visszafogott, a lényegre összpontosító, ám exkluzív high-end stílusú műszeregység szolgál a szükséges információkkal.
Érzelemdús formák
Az üzemanyagtartály, az ülés és a hűtő harmonikus összhangban alkot tökéletes formai egységet. A BMW formatervezőinek gyakorlott keze nyomán a felületek olyan érzelmekben gazdag összjátéka született meg, amelyet aligha készíthetett volna
bármilyen számítógép. E felületek részletesen tükrözik a BMW Concept Roadster karakterét. A szoborszerűen kiformált fehér (Sparkling Light White) tank precíz kidolgozásával a tanulmánymodell előretörő hatást keltő fellépését emeli ki és dinamikus menetteljesítményeire utal, miközben az optimális irányíthatóság szolgálatában ergonómiailag a térdek számára is tökéletes fogást kínál. A tartály közepének matt rozsdamentes acél borítása high-end stílusú, mégis robusztus
stílusjegyként jelenik meg. Az üzemanyagtartály tekintetet vonzó vizuális folytatása a fényes, marási eljárással megmunkált alumíniumból készült meredek hátsó traktus. Az önhordó farszerkezet egyetlen darabból készült, így különösen visszafogott és finoman
kidogozott hátsórész születhetett. A marás szándékosan jól láthatóan meghagyott felületi mintázata kemény karakterű, „ipari” megjelenést eredményez, sajátos kontrasztot alkotva a fényezett és galvanizált felületekkel. A hátsórész kifejezően megformált alsó és felső felületei kifinomult stílusban közvetítik a BMW Concept Roadster érzelmekben gazdag üzenetét. Az integrált egyszemélyes ülés megjelenésében a motorversenyzés világát idézi, miközben e motorkerékpár dinamikus ambícióinak stílusos kifejezője is egyben. Az üléspárna alsó részének neon sárga (Neon Yellow) motívuma merész színkontrasztot alkot a perforált Alcantara bőrborítás alatt. További neon sárga felületek tűnnek fel a szelepfedeleken és az oldalsó burkolat légbeömlő nyílásaiban látható hűtőbordákon, tovább tagolva a motorkerékpár oldalnézetét. A
különleges kék árnyalatú (Sparkling Racing Blue) térbeli csőváz teherviselő elemként megjelenésében is igazi különlegesség, olyan kifejező kidolgozással, amely némi modern sportos stílust is kölcsönöz a boxermotoros BMW roadsterek e hagyományos szerkezeti elemének. A BMW Motorrad az üzemanyagtartályon feltűnő jellegzetes fehér árnyalata és e ragyogó kék sajátos összhatása révén a tank és a váz a BMW Motorrad
hagyományos színvilágának karakteres, egyben kimondottan modern hatású
megfogalmazása.
Mart alumíniumelemek prémium minőségben
A farrész mellett további mart alumínium komponensek is hangsúlyozzák az oldalnézet igényesen kiformált, „technikai” stílusát. A legmeghatározóbbak az oldalsó légbeömlő nyílások, amelyek szintén magas fényű, felületükön marásnyomokat őrző alumíniumelemek, amelyek sajátos összhatást alkotnak a feketére fényezett hűtővel. Együttesen előrefelé nyitott háromszöget alkotnak, amely formailag a BMW szuper sport motorkerékpárjai „kopoltyú-motívumán” alapulnak. Miközben feladatuk az áramló levegő
hűtő felé terelése, erőteljesen emelik ki az oldalnézet dinamikus karakterét is. A neonsárga belső hűtőbordák csupán közelebbről szemügyre véve tűnnek fel. Az ugyancsak mart alumíniumból készült szelep fedelek különlegessége, hogy intenzív háromdimenziós hatást keltő formáik az üzemanyagtartály felületeinek is egyfajta előretörő hatást kölcsönöznek, különösen atletikus megjelenést biztosítva a BMW
boxermotor számára. A szelep fedelek védőburkolata egyértelműen jelzi, hogy a BMW Concept Roadster nyergében már-már extrém bedöntéssel is vehetők a kanyarok, s a versenyruhák térdprotektorait idézve a versenymotorok stílusából is elhoznak valamennyit a BMW Concept Roadster számára. Neon sárga motívumaik még inkább kiemelik e radikális karakterű elemeket.
Innováció a forma és a funkció terén – a motorburkolat
A forma és funkció innovatív összhangja jellemzi a motor jövőbe mutató burkolatát, amely a BMW Concept Roadster esetében nem csupán aerodinamikai feladatot lát el,
hanem a jövő zajszint előírásaira tekintettel a teljes első kipufogódobot is magában foglalja. A rövid és meredek állású kipufogó-végcsővel kiegészülve, a motorburkolat formai kialakítása és funkciója tekintetében egyaránt az erőforrásra összpontosít, még inkább kiemelve az oldalnézet kompakt és dinamikus stílusát, illetve a kimondottan rövid farkialakítást. A BMW Concept Roadster a high-end karakterű mart alumínium komponensek mellett is kizárólag a legigényesebb anyagokból készült legmagasabb minőségű alkatrészekből épül fel. Első villája, hátsó lengéscsillapítója és fékei elegánsan tűnnek ki galvanizált felületeikkel, kifejezetten exkluzív és sportos stílust kölcsönözve a BMW Concept Roadster számára.
Szöveg és kép: BMW Magyarország