A német autóklub, ADAC baleseti elemzése szerint a motoros balesetek ötödét lehetett volna megelőzni, ha a balesetben részes motorkerékpárok rendelkeztek volna blokkolás gátlóval. A motorkerékpárok biztonságának növelése érdekében a Continental egy csatornás ABS rendszert fejlesztett, amelyet 2014. tavaszától a Vespa Primavera és Sprint robogó modelleknél alkalmaznak először az olasz Piaggio csoportnál.
Az elmúlt tíz évben a Continental folyamatosan fejlesztette és gyártotta
blokkolásgátló rendszereit kétkerekű járművekhez, hogy folyamatosan javítsa az aktív biztonságot a motorkerékpároknál. Egy vezérlődoboznak lényegesen kisebbnek kell lennie a 300 köbcentiméteres robogó kategóriában, mint a nagyobb motorokon.
A most beépítésre kerülő 420 grammot nyom, így könnyen alkalmazható, a kisebb robogók széles körénél. A kerék fordulatszám érzékelő folyamatosan figyeli az első kerék forgási sebességét és ebből az algoritmusok alapján az egység kiszámítja, hogy a fékezés az első kerék megcsúszása nélkül, milyen intenzív legyen. Az egy csatornás ABS kiegészíti a Continental motorkerékpárokhoz jelenleg sorozatgyártásban lévő rendszereit. A nagyobb motorok integrált fékrendszerei és blokkolásgátlói két és három csatornás ABS rendszerei már ismertek. A Piaggio Group mindig is úttörő szerepet játszott a
robogó és motorkerékpár biztonság terén is, és további modellekhez is bevezetné a Continental technológiáját. Így a Vespa GTS 300, a Piaggio Beverly, a Vespa 946, a Piaggio X10 valamint a csoporthoz tartozó motorkerékpárok két csatornás ABS-szel szereltek. A Piaggio MP3 már három csatornás rendszerrel
elérhető. Egyre nagyobb igény van a blokkolásgátló rendszerekre, amelyet a World Health Organization (WHO) 2013-ban végzett kutatása is alátámaszt: a közlekedési balesetben elhunytak 23 %-a világszerte két és háromkerekű járművek vezetői voltak. Míg ez a szám Európában 12%, ez az érték 33%
Délkelet-Ázsiában.
Az ABS széles körben elterjedt használata motorkerékpárok és robogók esetében jelentősen hozzájárulhat a súlyos sérüléses és halálos balesetek számának csökkenéséhez. Európában is alacsony a blokkolásgátlóval felszerelt motorkerékpárok aránya. Az Európai Unió (EU) reagált erre a kérdésre és minden 125 köbcentiméternél nagyobb henger űrtartalmú motort kötelező lesz ABS-szel szerelni. Ez a rendelet érint minden új típus engedélyezett motorkerékpárt 2016-ban, és vonatkozik minden újonnan forgalomba helyezett
motorkerékpárra 2017-től. A Continental a biztonsági fejlesztései révén, a Piaggio csoporttal közösen most bemutatott blokkolás gátló rendszerével szeretne hozzájárulni a motorkerékpárok biztonságosabb közlekedéséhez.
Szöveg: Buny
Kép: Continental