Újabb kalandok az olasz technikával 2. – Gilera Nexus 500

Oldal dobozok nélkül, egy személlyel tettünk egy 400 km-es túrát tavaly Pünkösd ünnepe előtt tisztelegve, majd két személlyel, dobozokkal kerültünk még egyszer ennyit, hogy lássuk mennyire avatkoztunk be a menetteljesítményekbe.

A robogó mindkét alkalommal kitűnőre vizsgázott, a magas plexi kellően távol tartja a szelet, a vállaimnál érzem egy kicsit, de túra szempontból határozottan kellemesebb így az utazás.

Újabb kalandok az olasz technikával – Gilera Nexus 500

A tankolásoknál azt vettem észre, hogy teletöltve állandóan tócsában áll a benzin a motor alatt. Az idomoktól semmit nem látni, ezért körbe néztem az Interneten, hogy mi okozhatja a problémát. A hiba forrásának legtöbben a betöltő nyílás és a tank közötti gumit jelölték meg. Több sem kellett, szétszedtem és szörnyű látvány tárult elém. A gumi „tölcsér” az alsó bilincs fölött egy szakaszon elszakadt. Az alsó átmérőnek 48 mm-t, a felsőnek 70 mm-t mértem, a hossza 80 mm, ezt kellett kiváltani valami a gyárinál olcsóbb, de tartós megoldással. A CN-SL-470 méretbeli eltérései ellenére, két új bilinccsel kiváló megoldás lett erre a problémára.

Újabb kalandok az olasz technikával – Gilera Nexus 500

Nem magamtól találtam ki, a Gilera Nexus Hungary Klub tagsága segítőkész volt, és valójában egy bevált megoldást alkalmaztam. Jó az, ha az ember bejelentkezik egy ilyen csoportba, sok hasznos információhoz lehet hozzájutni. A saját készletemből pótoltam a gyári, egyszer használatosnak tűnő bilincseket, és összeszerelés után már vártam a következő tankolást. Munkám eredményes volt, ezt a hibát sikerült 2000,- Ft alatti költséggel és némi ráfordított idővel elhárítani. Ahogy utolsó túránkról visszaértünk, már gyanús volt a hátsó fékkar működése, fékezéskor azonnal felkeményedett, és nem volt határozott nyomáspontja. Emlékeimben felsejlett egy túra, amikor a Beverly-vel hasonló élményem volt, annak eredményét azonban szerettem volna elkerülni.

Újabb kalandok az olasz technikával – Gilera Nexus 500

Egyik délután berobogtam Gábor barátomhoz, elektromos eszközével bemértük mindkét fékolaj tartályban lévő folyadék vezetőképességét, és beigazolódott félelmem. A mérőműszer mindkét esetben piros fény felvillanásával tudatta, hogy ez már rég csere érett. Ekkor eszembe jutottak az előző tulaj szavai, miszerint ő mindig elvitte a szervizbe a motort, és ott mindent cseréltek neki, ami szükséges volt. Nem állítom, hogy rosszul tudta, de biztos, ami biztos alapon, eljött a pillanat, amikor a fékfolyadék mellett, a motorolaj, olajszűrő és levegőszűrő cseréjére is sort kell majd kerítenem. A fékműködtetése DOT 4-es szintetikus folyadékot kíván, ebből volt tartalékban majdnem egy liter, tehát nem állta útját semmi a cserének. De a fékfolyadék már nem ilyen egyszerű, ahhoz segítséget hívtam. Gábor egy verőfényes szombat délelőttjét áldozta fel, hogy Hondájának már-már unalmas karbantartási tevékenysége mellett, egy igazi olasz robogó műszaki megoldásaiban is elmélyedjen az integrált fékrendszer folyadék cseréje kapcsán. A Beverly-hez van eredeti szerelési könyvem (idegen nyelvű), az abban leírtakat tanulmányoztam felkészülés gyanánt. Nem bonyolították túl a dolgot, kezdjünk a hátsóval, majd fejezzük be az elsővel, röviden ennyi.

Újabb kalandok az olasz technikával – Gilera Nexus 500

Találtam egy angol nyelvű leírást az Interneten, azt átküldtem Gábornak, ő otthonosan mozog abban a “szövegkörnyezetben”, de ő is csak hasonló fordításra jutott, mint én. Akkor ennek fényében úgy döntöttünk, hogy rendelkezünk elég fékfolyadékkal, így az „átmosásos” technológiának semmi akadálya. Lebontottuk az első idomot, mert mögötte van egy elosztó, ezen is kialakítottak egy légtelenítőt. Szerelés közben jöttünk rá, hogy olyan mértékig kellett volna még szétszedni a motor elejét, hogy a csillag kulccsal működni tudjunk, amire nem vállalkoztunk. Ha azt ott nem bántjuk, és nyomással ürítjük a rendszert, vigyázva, hogy levegő ne kerüljön be, akkor célt érhetünk. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a főfékhenger tartályának folyamatos feltöltése mellett, a hátsó munkahenger légtelenítőjén keresztül új folyadékot pumpáltunk keresztül a rendszeren.

Újabb kalandok az olasz technikával – Gilera Nexus 500

Minden feltöltésnél behúzva tartva a fékkart, és közben elzárva a hátsó légtelenítőt, hogy a feltöltött tartályból a dugattyú folyamatosan folyadékot pumpáljon a rendszerbe. A sötét színű „lötty”, ami a műanyag csövön egy üvegbe folyt ki, nem volt túl meggyőző. Mikor először megjelent az áramló aranyszínű folyadék, a közepén fekete kis részecskékkel már biztató volt, de még nem tökéletes. Addig pumpáltuk, míg el nem tűntek a lebegve úszkáló szilárd részecskék, akkor áttértünk a jobb első féknyeregre, és ott is hasonló metódus alapján nyomtuk ki az elhasznált folyadékot a rendszerből. A másik főfékhenger és a hozzátartozó munkahengerben lévő folyadék cseréje már gyorsabb volt, és a műveletek utáni próbakör igazolta, hogy még időben sikerült végrehajtani a beavatkozást, mielőtt komolyabb probléma merült volna fel. Az egészre azért volt szükség, mert terveink között szerepelt egy lengyelországi nyaralás, de az élet úgy hozta, hogy le kellett mondjuk, így a következő szezonra marad a „hosszútávú tartós teszt”. A karbantartás következő fázisában egyedül küzdöttem le az olaj, olajszűrő és levegő szűrő csere kihívásait. A polcon a legutóbbi személygépkocsi olajcseréből maradt Motul 5W40-es kenőanyag, ezt ki kell majd egészítenem egy liter vásárlásával a megfelelő szint eléréséhez.

Újabb kalandok az olasz technikával – Gilera Nexus 500

A rendelkezésemre álló idegen nyelvű kezelési útmutató szerint a csere periódus 10.000 km, és nem írnak elő mellé vagylagosan évenkénti kötelezettséget. A hűtőfolyadék és fékfolyadék esetében van két évenkénti csere. Az általam vásárolt szintetikus olaj specifikációja API:SN, ami meghaladja a gyár által megkívánt API:SJ szintet. Mivel a blokkban nincs nedves kuplung, az arra vonatkozó szabványoknak nem kell megfelelnie a motorolajnak. Azért fejtem ezt ki bővebben, mert lehet használni egyéb specifikációnak is megfelelő olajat, de fölösleges emiatt több pénzt kiadni, mint ami feltétlen szükséges. Tehát olaj megvan, olajszűrőből a COF084 kóddal ellátott Champion-ra esett a választásom. Kerestem az Interneten levegőszűrőt, de a találatok alapján nem kívántam 4000,- Ft-ot adni érte. Viszont az UFI 30.836.00 kódszámon futó szűrő, a gyári váltójaként szerepelt valamelyik oldalon, így az UFI honlapján megnéztem mihez használnak még ilyet.

Újabb kalandok az olasz technikával – Gilera Nexus 500

A VW I-es Golfban is funkcionáló alkatrészre rákeresve, az egyik hazai autóalkatrész kereskedő webáruházában már egész baráti áron is hozzá lehetett jutni. Ez fontos volt, mert az üzletük a közelben van, az olaj is onnan jön majd az olajszűrővel együtt, rendelkezem náluk kedvezménnyel, és nincs költsége a szállításnak vagy másik üzletbe kocsikázásnak. Végül az olaj, olajszűrő és levegőszűrő csere az 1 liter olajjal együtt alig haladta meg az 5.000,- Ft-ot, és az összeg több, mint felét az olaj adta. Mai áron (2020.01. hó), kedvezmények nélkül az ajánlat szerint az olajszűrő 2731.- Ft, a légszűrő 1361.- Ft lenne. A gyertyát és a hátsó hajtóműben lévő olajat békén hagytuk, majd a téli leállás idején arra is sort kerítek.

Szöveg és kép: Buny

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes