Város vagy vidék, hétköznap vagy hétvége – a CB500X-nek mindegy! Ez a motor minden környezetben brillírozik, hiszen igazán kemény, strapabíró kalandmotor, ami hosszú rugóutakkal, egycsöves, prémium hátsó rugóstaggal, kényelmes üléspozícióval és 19 colos első kerékkel segít a pilótának elérni céljait. Ugyancsak a CB500X mellett szól a váltófokozatokat is megjelenítő, váltások esedékességére figyelmeztető, folyadékkristályos műszeregység és a természetesen minden elemében LED világítás.
Stílus és felfüggesztés
A CB500X a korábbinál jóval agresszívabb fizimiskával született újra 2019-ben – különleges stílusa egyértelmű utalás a kalandozásra kész, strapabíró műszaki alapokra. Tekintettel az utazók igényeire, széles fej- és oldalidommal szerelték fel, kényesen ügyelve rá, hogy formailag és műszakilag is egységes konstrukció jöjjön létre.
A harmóniát mi sem szemléltethetné jobban, mint az üzemanyagtartály és az új oldalidomok összefonódása, ami a motor első és hátsó része közötti kohéziót is megteremti.
Bár a CB500X stílusa kétségtelenül lenyűgöző, 2019-es áttervezése sokkal többről szólt, mint az idomzat újrarajzolásáról. A fokozott aerodinamikai teljesítménynek köszönhetően csökkent a fejidomra és a szélvédőre ható légnyomás, egyszersmind nőtt a pilóta szélvédettsége nagy sebességnél. Szintúgy a nagyobb kényelmet szolgálja az átdolgozott nyereg, melynek felső éleit elöl „leborotválták”. Így könnyebb átemelni felette a lábat és a kisebb termetűek talpa is talajt érhet. Hogy a CB500X még fordulékonyabb legyen, a középhelyzettől végállásig mért kormányelfordulási tartomány 38 fokra nőtt (+3°), s igen jó fogású az elvékonyodó, Gunmetal Grey (szürke) kormányrúd is.
A különféle látványos felületekkel körülölelt, folyadékkristályos műszeregység nem csak formai szempontból illik a CB500X-hez, kimagasló tudása szintén érdemessé tette a beépítésre. Azon túlmenően, hogy minden fontos menetadatot megjelenít, váltófokozat-visszajelzéssel és váltások esedékességére figyelmeztető lámpával teszi élvezetesebbé a motorozást. Utóbbi alapesetben 8750-es percenkénti főtengelyfordulatnál villan fel, de a vezető is eldöntheti, hogy mikor lépjen működésbe. A beállított érték 5000 és 8750 között lehet, és 250-es lépcsőkben ugorhat a pilóta. A teljes körű tájékoztatás jegyében a szélvédő konzolját csövekből állították össze, ehhez könnyedén illeszthető a GPS-tartó. Szemben a hagyományos motorokkal, a helymeghatározó itt a műszeregység felett is elhelyezhető, nem takarja el a kijelzőt.
A 35 mm átmérőjű acélcsövekből készített vázon nem változtattak, hiszen roppant könnyű és erős szerkezet, amelynek úgy határozták meg geometriáját, hogy pontos visszajelzéseket adjon az útfelületről. A motortartóbakok alakját és helyzetét, valamint a váznyúlványok merevségét úgy határozták meg, hogy a zavaró rezgések ne jussanak el a pilótáig.
Az utánfutás 108, a tengelytáv 1445 mm, a villaszög pedig 27,5 fok, tehát kifejezetten felhasználóbarát, magabiztosságot fokozó építésmód jellemzi a CB500X-et.
A mindössze 197 kg tömegű CB500X megalkotásakor az ideális súlyelosztásra és a tömeg-középpontosításra is nagy hangsúlyt fektettek, erről árulkodik a hátsó villa motorhoz közeli bekötési pontja, valamint a páratlan fordulékonyság és úttartás is.
Nem változtak számottevően a méretadatok sem. A 2020-as CB500X 2155 mm hosszú, 825 mm széles és 1410 mm magas, szabad hasmagassága pedig 180 mm. Az üzemanyagtartály befogadóképessége 17,5 liter, az átlagfogyasztás pedig 3,6 l/100 km, így egyetlen tankolással akár 480 km is megtehető.
A 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, állítható rugó-előfeszítésű első villa 150, a hátsó futómű 135 mm-es mozgási tartománnyal büszkélkedhet. A nagy összlökettérfogatú sportmotoroknál is használt, egycsöves hátsó csillapítóegység jutott gyors, kifinomult válaszokat ad az úthibákra, illetve kormánymozdulatokra, és hőcseréje is hatékony.
Rugó-előfeszítése öt lépésben szabályozható és merev, zártszelvényekből összeállított lengővillához kapcsolódik, melynek végein új, erősebb, préselt acélból készült láncfeszesség-állítók kaptak helyet. Az erőátvitelről 520-as, burkolt lánc gondoskodik, az első kerék átmérője pedig 19″, tehát könnyű, magabiztos előrejutást garantál a rossz utakon, pláne, hogy nagy a rugóút és enyhe terepezésre is alkalmas abroncsokat választottak a szakemberek. Ezek mérete 110/80 ZR19, illetve 160/60 R17, a kerekek alapanyaga pedig természetesen alumínium.
A 320 mm-es, hullámos peremű, kétdugattyús nyereggel társított első féktárcsa 240 mm-es, szintén hullámos peremű, ámde egydugattyús féknyereggel felszerelt hátsó tárcsával dolgozik együtt, a blokkolásgátló szériatartozék.
A 2021-es CB500X vadonatúj, szemet gyönyörködtető grafikával lép színre, színválasztékában pedig a már korábban megszokott három fényezés szerepel azaz Grand Prix Red, Matt Gunpowder Black Metallic, Pearl Metalloid White. Ezek a kivitelek egytől egyig piros segédvázzal gördülnek ki a gyárkapun, ezzel is tisztelegve a nagy testvér, a CRF1100L Africa Twin előtt.
Erőforrás
Az A2-es jogosítvánnyal is vezethető CB500X nyolcszelepes, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma. Egyenletesen felépülő nyomatéka és pörgős, lendületes karaktere szinte ellenállhatatlanná teszi, különösképpen, hogy már alacsony fordulatszámon elképesztő erővel tolja előre a gépet.
A 2019-es fejlesztések eredményeként az alsó és középső fordulatszám-tartományban egyaránt dinamikusabban gyorsul a CB500X – 3000 és 7000 f./perc között 4 százalékos forgatónyomaték- és teljesítménynövekedés tapasztalható.
A kedvezőbb motorkarakterisztika elérésében a vezérlés tovább fejlesztése is közrejátszott, tudniillik 5 főtengely-elfordulási fokkal hamarabb zárnak a szelepek, s immáron 7,8 mm a szelepemelés, ami 0,3 mm-es növekedést jelent.
A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívósor között, ugyanis az akkumulátort 2019-ben előrébb helyezték a Honda szakemberei, hogy semmi ne állhassa útját az éltető oxigénnek. A hatékony gázcsere és a sportosabb hangzás jegyében a tavalyi modellévre a kipufogót is átalakították, így már két dobban végződik a rendszer és igen jellegzetes, pulzáló hangot áraszt. A – 8600-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény 35 kW (47,6 LE), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 43,3 Nm (6500 f./perc).
A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, ahogy a 180 fokos főtengely-elékelés is. Az elsődleges kiegyensúlyozó tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat, s mivel a hengerek mögé helyezték, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz.
A primeráttétel és a kiegyensúlyozó tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, melyek jóval halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legalacsonyabb legyen, így kisebb a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel a motor.
A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik vázon. A vezérlés görgős himbái és korongos emelőtőkéi alacsony súlyt szavatolnak, míg a kis rugóerejű szeleprugók és a csökkentett súrlódású összetevők hatékonyabbá teszik a működést.
A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, így tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált a szennyeződések okozta kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0, a kipufogószelepeké 21,5 milliméter, minden adott tehát a kiváló gázcseréhez.
A dugattyú formája a 2019-es CBR1000RR Fireblade esetében alkalmazottakéhoz hasonlít, ezért nagy fordulatszámon sincs „dugattyúhang”. Hogy a belső súrlódás tovább csökkenjen, a dugattyúszoknyák oldalán hornyokat alakítottak ki. Ezzel kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még jobb lett a kenés, mert a motorolaj szabadon áramolhat a hornyokban. Miként a CBR1000RR esetében, a CB500X-nél is AB 1-es sós fürdőt és nitrid-bevonatot is alkalmaztak a maximális élettartam, valamint az oxidáció elkerülése érdekében.
A főtengely, a vezérműtengely és a kiegyensúlyozó tengely bezárta háromszög szinte teljesen azonos a négyhengeres Honda RR motoroknál megfigyelhetővel, a belső struktúrát pedig egyenesen a 2019-es CBR1000RR-ből vették át.
A hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, amelyek minimalizálják a – 180 fokos főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket. Ráadásként fokozott áramlású olajpumpa felel a kenésért, maga az olajteknő pedig kifejezetten mély, így kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter.
A CB500X hatfokozatú váltója szintén az RR kódjelű testvérből származik, kapcsolómechanizmusa és -karja például megegyezik a „nagyok” nyomatékelosztójában alkalmazottakkal. A 2019-től szériafelszereltségként adott, kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval ellátott tengelykapcsoló kisebb erővel, kifinomultabban működtethető és biztonságosabbá teszi a visszakapcsolásokat.
Hogy a CB500X továbbra méretosztályának egyik legkedveltebb modellje legyen, még precízebbé tették motorját. Ezt bizonyítja, hogy emissziója megfelel a 2020. január 1-én életbe lépett Euro 5-ös szabályozásnak is. Jelentősen csökkent például a szén-monoxid-kibocsátás és 40 százalékkal mérséklődött a kipufogott szénhidrogének mennyisége. Mindemellett hatékonyabbá vált a kopogásérzékelő és a szilárd részecskék méretét is korlátozza a rendszer.
Kiegészítők
A CB500X-hez Eredeti Honda Kiegészítők széles választékát kínálja a gyártó, közöttük az alábbi termékekkel: középállvány, oldalsó légterelőidomok, kézvédők, fűtött markolat, 35 literes túradoboz, csomagtartókonzol, oldaldoboztartó konzolok, oldaldobozok, bukócsövek, ködfényszóró, tanktáska, nyeregtáska, elektromos aljzat, sötétített szélvédő, kerékmatrica szett, védőelem az üzemanyagtartályra.
Szöveg és kép: Honda