A teljes idomzatba öltöztetett CBR650F 2014-ben, a meztelen CB650F társaságában robbant be a piacra, újfent rámutatva, hogy milyen elképesztő potenciál rejlik a Honda négyhengeres erőforrásaiban. Ez a középkategóriás modell a sporttúra szegmens legsportosabb gépei közé tartozik, ezért is kapott 2017-ben markánsabb, egyszersmind lengébb idomokat, Showa Dual Bending Valve teleszkópokat, módosított Nissin féknyergeket és jó pár plusz lóerőt.
A 2019-es változatot már nem CBR650F, hanem CBR650R típuskóddal vezették be a piacra, méghozzá a 2018-as CBR1000RR Fireblade átszabott köntösébe bújtatva. Bár az F betűjel R-re változott, mit sem veszített használati értékéből, a nagyobb teljesítmény dacára megmaradt végtelenül könnyen kezelhető, barátságos és takarékos motorkerékpárnak, amivel minden környezetben, így a hétköznapokon és a hétvégi kanyarvadászatok során is villámgyorsan és biztonságosan közlekedhet gazdája.
Remek fogadtatásra talált a modell, elvégre 2019-es megjelenésekor egyből a második legkelendőbb sportmotor lett Európában. Hogy folytatódjon ez a diadalmenet, a 2021-es CBR650R jelentősen átdolgozott első felfüggesztéssel és a felhasználói visszajelzéseknek megfelelő változtatásokkal kerül a szalonokba.
Felfüggesztés
Az acélból készülő, gyémánt alakú hídváz elliptikus oldalelemekből épül fel, melyben a lengővilla befogatási pontja préseléssel nyerte el végső formáját, a váz anyagtulajdonságai pedig részegységenként eltérőek. Míg a váznyak környékén kifejezetten merev a szerkezet, az oldalelemek valamelyest rugalmasak, ezáltal egyszerre garantált a kiváló útfekvés, a precíz irányíthatóság és a közvetlen visszajelzés. A villaszög 25,5°, az utánfutás 101 mm, és jól eltalált a tengelytáv is: 1450 mm, míg a saját tömeg 208 kg.
Kétségtelen, hogy a 41 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa SFF-BP fordított villa jelenti a legfontosabb újítást a modellen. Már csak azért is különleges a nagy dugattyús teleszkóppár, mert a szerényebb tömeget, a hatékonyabb működést, a kiváló menetkomfortot és a sokoldalúságot szem előtt tartva a fejlesztők megosztották a feladatokat: az egyik teleszkóp felel a rugózásért, a másik pedig a csillapításért. Hátul 10 fokozatban szabályozható előfeszítésű, egycsöves központi rugóstagot találunk – ez nyomásos öntéssel készült és stíluselemnek is kiváló, alumínium lengővillához kapcsolódik.
A fékrendszer szintén a legmagasabb színvonalat képviseli, tudniillik elöl négydugattyús, radiálisan rögzített nyergek és 310 mm-es, hullámos peremű, úszóágyazású tárcsák dolgoznak, miközben hátul egydugattyús nyerget és 240 mm-es tárcsát találunk. A kétcsatornás blokkolásgátló természetesen az alapfelszereltség része, akárcsak az öntött alumíniumfelni-garnitúra, melyet 120/70 ZR17, illetve 180/55 ZR17 méretű abroncsokkal szereltek fel a hondások.
Stílus és felszereltség
A formavilág középpontjában továbbra is az álomszép, négyhengeres erőforrás áll, de az átdolgozott idomzat eredményeként 2021-re még markánsabbá vált a CBR megjelenése. A továbbfejlesztett, dupla LED-fényszóró ellentmondást nem tűrő, céltudatos tekintetet kölcsönöz a Hondának, míg a vékony, éles vonalakkal, valamint hegyes szögekkel látványosabbá varázsolt, még mélyebbre nyúló alsó idom erős, izmos motorkerékpár benyomását kelti.
A nyereg szintén kompaktabb lett, ugyanakkor tökéletes formai harmóniában áll a jellegzetes kontúrok határolta faridommal. Lényeges változás, hogy a 2021-es modellen minimalista stílusban fogant, mélyebbre nyúló oldalidom, hátsó sárvédő és rendszámtartó található, így az újdonság első ránézésre is könnyen megkülönböztethető elődjétől.
A korábbi CBR-ekhez hasonlóan ezúttal is a felső villahíd aljához rögzített kormánycsutkák felelnek a sportos üléshelyzetért, a hátsó lábtartót pedig úgy helyezték el, hogy ne zavarja a pilótát sportos motorozás közben. Bővült a felszereltség is, nevezetesen a – 810 milliméter magasan fekvő – nyereg alá beépített USB-C aljzattal, amiről egyszerűen és gyorsan feltölthetjük elektromos készülékeinket.
Stílusos LCD-műszeregységén – az alapvető adatok mellett – helyet kapott a váltófokozat-visszajelző, a felváltás esedékességére figyelmeztető lámpa, sőt a korábban elért, legmagasabb fordulatszámot mutató jelzés is. További újítás, hogy változott a kijelző dőlésszöge és a számok, betűk mérete, ezáltal még könnyebben leolvashatóak az értékek.
Erőforrás
A Honda fejlesztői a legsportosabb, legszórakoztatóbb középkategóriás, négyhengeres motorkerékpár megalkotását tűzték ki célul, így született meg a 649 köbcentis, DOHC-vezérlésű, 16 szelepes erőforrás, amely a teljes fordulatszám-tartományban egyenletesen húz. Csúcsteljesítménye 70 kW, azaz 95,2 LE (12 000 f./percnél), míg – 9 500 f./percnél jelentkező – legnagyobb forgatónyomatéka 63 Nm. Hogy az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők is megízlelhessék a CBR650R nyújtotta élményt, a modellt 35 kW-os változatban is forgalmazza a Honda.
A fejlesztés során több ponton módosították az erőforrást és a hozzá kapcsolódó alkatrészeket, hogy a károsanyag-kibocsátás megfeleljen az Euro5 előírásainak. Például átdolgozott vezérlőelektronika (ECU), a szívószelep nyitási idejét módosító, eltérő profilú vezérműtengely, új leömlőcső, katalizátor és kipufogódob került a motorra, nem beszélve a hatékonyabb irídium gyújtógyertyákról és az új főtengelyhelyzet-jeladóról.
Egyéb innovatív megoldásokat is felfedezhetünk, ilyen például a közvetlen, himba nélküli szelepmozgatás, amely kisebb hengerfej alkalmazását tette lehetővé, miközben a furatátmérő 67, a löket 46 mm, a sűrítési viszony pedig 11,6:1, csakúgy, mint az elődmodellnél.
Említést érdemel még, hogy az üzemanyagtartály két oldalán megfigyelhető légbeömlők nagy mennyiségű levegőt képesek az égéstérbe juttatni, ráadásul jellegzetes szívózajjal teszik különlegesebbé a CBR hangját.
Az aszimmetrikus dugattyúszoknyák a lehető legkisebb felületen érintkeznek a hengerfallal, ezáltal kisebb a súrlódás és halkabb az erőforrás. A hüvelyek külső felületén kialakított bordázat hatékony hőelvezetést biztosít, ugyanakkor gátolja a hüvely deformálódását – alkalmazásával az olajfogyasztás és a súrlódás is csökken. Ez utóbbi miatt hajtják a vezérműtengelyeket vanádiumbevonatú csapokkal gyártott láncok, melyek nem mellesleg csendes működésűek, még kifinomultabbá téve a járáskultúrát. A hűtőfolyadék keringtetését az erőforráson belül oldották meg a szakemberek, nincsenek tehát kívül elhelyezett csövek, azaz semmi nem töri meg az elegáns hajtómű formai egységét.
Maga az erőforrás – teljesítményéhez viszonyítva – rendkívül kis méretű, a 30 fokban előredöntött hengersor, az önindító, a hatfokozatú váltó és a tengelykapcsoló egyedülállóan kompakt egységet alkot. A – 2019-től szériatartozékként kínált – kuplungasszisztens és a nyomatékhatároló megkönnyíti a fel- és visszakapcsolásokat, egyúttal megakadályozza, hogy a hátsó kerék blokkoljon erős fékezésnél és gyors visszakapcsolásnál.
Roppant hasznos a Honda által fejlesztett, szabadon kikapcsolható kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control – HSTC) is, hiszen minden helyzetben, például csúszós útfelületen gyorsítva is biztos tapadást garantál.
A modern műszaki megoldások eredményeként az erőforrás fogyasztása csupán 4,9 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 15,4 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 300 kilométernél is nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus.
Kiegészítők
A CBR650R-hez Eredeti Honda Kiegészítők széles választékát kínálja a gyártó, közöttük az alábbi termékekkel: alumínium stíluselemek (első sárvédőtartó-konzol, oldalelemek, üléstakaró-idom), kerékmatrica-szett, tank- és nyeregtáska (a CB1000R stílusában), gyorsváltó, magas szélvédő (két változat: víztiszta és „füstüveg”), markolatfűtés.
Szöveg és kép: Honda