Honda CB500F – 2022

A CB500F 2013-ban, a kalandmotoros CB500X és az áramvonal-idomos CBR500R meztelen testvéreként jelent meg a piacon. Koncepcióját a Honda már kipróbált és bevált formulája alapján határozták meg a mérnökök, így hamar közkedveltté vált a vásárlók körében. A 2019-es modellváltozat még markánsabb formavilággal és fejlettebb műszaki alapokkal érkezett a kereskedésekbe, a 2021-es pedig új grafikával, kibővített színpalettával és Euro 5-ös normákat teljesítő motorral igyekszik kiszolgálni a bukósisakosok minden igényét.

Lényeges változás az előddel szemben, hogy átprogramozták az üzemanyag-befecskendezőt, illetve könnyebb hűtőradiátort szereltek fel. Nem véletlen, ha ismerős a formás első sárvédő, az ugyanis a CB650R-ről érkezett, és további fontos változás, hogy immáron alapáras a sportos hatású alumínium lábtartó.

2022 – HONDA CB500F

Csakúgy, mint a 2021-es modellen, fokozatkijelzős, a váltásokra is figyelmeztető LCD-műszeregységről olvashatóak le az adatok. A jobb észlelhetőség érdekében minden lámpatest – beleértve az új helyzetjelzőket is – LED, az átdolgozott fényszóró pedig tompított és távolsági módban egyaránt hatékonyabban világítja meg az utat. A 2022-es CB500F-et az alábbi színekben rendelhetik meg a vásárlók: Grand Prix Red (piros), és az újak Matt Axis Grey Metallic (ezüst), Pearl Smokey Gray (szürke), Pearl Dusk Yellow (sárga). 

2022 – HONDA CB500F

A 35 mm átmérőjű acélcsövekből összeállított váz megegyezik az elődével, mivel könnyű, erős szerkezet, és tervezett rugalmassága révén – változatos minőségű útfelületen is – bőséges visszajelzést ad a vezetőnek. Hála a motortartóbakok alakjának, elhelyezésének, valamint a váz merevségének, nem jutnak el a zavaró rezgések a pilótáig. Már az első métereken feltűnik, milyen nagy változást hozott a módosított első felfüggesztés.

2022 – HONDA CB500F

A sportosság és az első osztályú kezelhetőség érdekében ugyanis lecserélték a korábbi, hagyományos teleszkóppárt, és vadonatúj, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált funkciójú, nagy dugattyús (SFF-BP) Showa fordított villát építettek be a Honda mérnökei hondások, mi több az alsó és felső villahíd is új. A villában különválasztották a funkciókat, az egyik szár a rugózásért, a másik a csillapításért felel, s a fejlesztés eredményeként kifinomultabb lett a rugózás, egyben kényelmesebbé vált a motor. Bevált recepthez nyúltak a tervezők, tudniillik a CB650R is pontosan ilyen felfüggesztéssel és beállításokkal készül.

2022 – HONDA CB500F

Tovább fokozza a kezelhetőséget a CB500F új, könnyebb első és hátsó kereke, mely immáron nem 6, hanem 5 darab Y-alakú küllővel tagolt, és az elöl 3,5″, hátul 4,5″ széles, 17″-os átmérőjű, öntött alumíniumfelniken 120/70 ZR17, illetve 160/60 ZR17 méretű abroncsok feszülnek. Az alaposan átdolgozott lengővilla 2 mm-es acélból készül (a korábbi 2,3 mm helyett), új láncvédő ékesíti, az alkatrész keresztmerevítője pedig üreges. A változások összességében fontos grammokkal csökkentik a rugózatlan tömeget, sőt nagyban javítják a CB kezelhetőségét is, mivel az új lengővilla hosszirányban merevebb és oldalirányban rugalmasabb elődjénél. Ismerős lehet a nagy teljesítményű sportmotorokon már alkalmazott, egycsöves központi rugóstag is.

2022 – HONDA CB500F

Ez – szemben a kétcsöves, kisebb dugattyúval felszerelt csillapítóegységekkel – gyorsabb, kifinomultabb válaszokat ad az eltérőútviszonyokra, illetve kormánymozdulatokra, tetejébe hőleadása is hatékonyabb. Rugó-előfeszítése 5 fokozatban állítható, és gyári hangolása tökéletesen illik az új első villáéhoz, hogy minél harmonikusabb legyen a motor viselkedése. Akárcsak az első-hátsó felfüggesztés, a fékrendszer is messze hatékonyabb, mint az eddigi CB500F-é. Míg korábban csak egy darab 320 mm-es tárcsa és hagyományos féknyereg lassította a motort, a 2022-es modellen két 296 mm átmérőjű tárcsa és radiálisan rögzített, négydugattyús Nissin féknyeregpár kapott helyet.

2022 – HONDA CB500F

A kisebb tárcsák alkalmazása kettős előnnyel kecsegtet, ugyanis csökkenti a rugózatlan tömeget és a fékezéshez szükséges erőt is.
Az új CB500F menetkész tömege továbbra is 189 kg, de az módosított súlyelosztás következtében még kezesebbé vált a motor és nőtt az első abroncs tapadása. A változás jól tetten érhető a régi és új arányokat összevetve: 46,8/53,2 helyett immáron ideálisabb, 49,7/50,3 százalék az első és hátsó tengelyre jutó terhelés mértéke. A tengelytáv továbbra is 1410 mm, a villaszög és az utánfutás 25,5°, illetve 102 mm.

2022 – HONDA CB500F

Magával ragadó, lenyűgöző formatervvel büszkélkedhet az új CB. Meghatározó elem a cizellált, mélyre ültetett fényszóró, mely az új, erősebb LED-fényforrás révén még látványosabbá vált, nem beszélve a feltűnő és szintén LED helyzetjelzőkről. Dinamizmust, tettre készséget sugároz az egymáshoz harmonikusan kapcsolódó üzemanyagtartály, erőforrás és oldalidom, s ezt az egységet remekül egészíti ki a nyereg, valamint a formás, határozott élekkel tarkított faridom. Érdekesség, hogy a modell kompakt első sárvédője egyenesen a CB650R-ről érkezik.

2022 – HONDA CB500F

A remek kezelhetőség és a pihentető testtartás érdekében az ülésmagasság 789 mm-re változott, ezáltal a különböző testalkatú pilóták egyaránt kényelmesen utazhatnak a CB nyergében, és immáron változó keresztmetszetű kormánnyal irányíthatják a motort. Lecserélték a gumírozott lábtartókat, a 2022-es modellen karcsú alumínium lábtartókat találunk, melyek nemcsak látványosabbak, hanem 104 g-mal kevesebbet nyomnak. A CB szabad hasmagassága 145 mm, hossza 2080 mm, szélessége 800 mm, magassága pedig 1060 mm. A méretes üzemanyagtartály nem kevesebb, mint 17,1 liternyi benzint képes elnyelni, ami a 3,5 l/100 km-es üzemanyag-fogyasztást figyelembe véve 485 km-es hatótávolsággal kecsegtet.

2022 – HONDA CB500F


A 2022-es CB500F nyolcszelepes, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres erőforrása nem más, mint a méret és a teljesítmény közötti tökéletes egyensúly szimbóluma. Egyenletesen felépülő nyomatéka és pörgős, lendületes karaktere szinte ellenállhatatlanná teszi a 471 cm
3-es hajtóművet, mely a legutóbbi, 2019-es fejlesztések okán az alsó és középső fordulatszám-tartományban egyaránt dinamikusabban gyorsul – akkor 3000 és 7000 fordulat/perc között 4%-os forgatónyomaték- és teljesítménynövekedést értek el a mérnökök.

2022 – HONDA CB500F

A – 8600-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény 35 kW (47,6 LE), a legnagyobb forgatónyomaték pedig 43 Nm (6500 fordulat/perc), tehát A2 jogosítvánnyal is vezethető a modell. A PGM-FI üzemanyag-befecskendező rendszer légárama szinte teljesen egyenesen haladhat a levegőszűrőház és a szívósor között, ezáltal a gázreakció rendkívül spontán, ráadásul a 2022-es modell új üzemanyagbefecskendező-hangolása úgy tette nyomatékosabbá, egyben karakteresebbé az erőforrást, hogy közben jottányit sem csökkent a csúcsteljesítmény.

2022 – HONDA CB500F

A dupla csőben végződő kipufogó dobból jellegzetes, pulzáló hang árad, miközben az erőforrást alaposan felpörgetve vérpezsdítő üvöltés fokozza a gyorsulásérzetet. Szót érdemel az új, esztétikusabb hűtőradiátor is, hiszen a motor éke, egyben kereken 100 g-mal könnyebb a korábbi alkatrésznél, ennek dacára a hűtés hatékonysága nem változott. A 67 mm-es furatátmérő, a 66,8 mm-es lökethossz és a 10,7:1 arányú sűrítési viszony szintén sokat elárul a motorkonstrukcióról, miként a 180˚-os főtengely-elékelés is.

2022 – HONDA CB500F

Az elsődleges kiegyensúlyozó-tengely hatékonyan csillapítja a vibrációkat és mivel a hengerek mögé helyezték, a lehető legközelebb került a tömegközépponthoz. A primeráttétel és a kiegyensúlyozó-tengely ún. ollós, csillapított fogkapcsolású fogaskerekeket kapott, ezek jóval halkabbak a hagyományos konstrukciónál. A főtengelysonkákat úgy formálták, hogy tökéletes erőpár jöjjön létre, ugyanakkor súlyuk a lehető legkisebb, vagyis csekélyebb a tehetetlenségi nyomaték és könnyebben pörög fel az motor.

2022 – HONDA CB500F

A teherviselő elemként is szolgáló erőforrás négy – hengerfejen kialakított – ponton függeszkedik a vázon. Vezérlésének görgős himbái és korongos emelőtőkéi alacsony tömeget garantálnak, míg a kis rugóerejű szeleprugók, valamint a csökkentett súrlódású összetevők hatékonyabbá teszik a működést. A csendes vezérműlánc (SV lánc) vanádiumbevonatot kapott, ennek eredményeként tovább mérséklődött a belső súrlódás, nem mellesleg ellenállóbbá vált az alkatrész a szennyeződések okozta kopással szemben. A szívószelepek tányérátmérője 26,0 mm, a kipufogószelepeké 21,5 mm, minden adott tehát a kiváló gázcseréhez.

2022 – HONDA CB500F

A dugattyú alakját úgy tervezték, hogy csökkentse az alkatrész „zaját” magas fordulatszámon. Hogy a belső súrlódás tovább mérséklődjön, a dugattyúszoknyák oldalán hornyokat alakítottak ki. Ezzel kisebbé vált a hengerfal súrlódó felülete és még hatékonyabb lett a kenés, mert a motorolaj szabadon áramolhat a hornyokban. A főtengelyt, a váltótengelyt és a kiegyensúlyozó-tengelyt egymáshoz közel, háromszög alakban helyezték el, így még kisebb, kompaktabb lehetett az erőforrás.

2022 – HONDA CB500F

Szintén érdekesség, hogy a hengerek centrifugális öntéssel létrehozott, rendkívül vékony falú hüvelyeket kaptak, a motor belső kialakítása pedig csökkenti – a 180°-os főtengely-elékelésre visszavezethető – pumpálási veszteségeket. Ráadásként fokozott áramlású olajpumpa felel a kenésért, s maga az olajteknő kifejezetten mély, ennek köszönhetően kevésbé zavaró az olaj mozgása a forszírozott tempójú kanyarokban és az erőteljes fékezések során.

2022 – HONDA CB500F

A gondtalan motorozást szolgálja az alapáras, kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolóval ellátott tengelykapcsoló, mely kisebb erővel működtethető, biztonságosabbá teszi a visszakapcsolásokat, egyben megkönnyíti a vajpuhán járó hatfokozatú váltó használatát. A motor üzemeltetéséhez szükséges olajmennyiség 3,2 liter.

2022 – HONDA CB500F


A CB500F-hez Eredeti Honda Kiegészítők széles választékát kínálja a gyártó, ilyen például a 35 literes túradoboz, csomagtartókonzol, tanktáska, nyeregtáska, sötétített légterelő, fűtött markolatok, USB Type-C csatlakozós aljzat, utasülés-borítás, felnicsík, tankmatrica, középállvány.

Szöveg és kép: Honda

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes