Új Yamaha MT-10

Az MT-10 legújabb generációja a legendás R1-hez szorosan kötődő, folyadékhűtéses, keresztsíkú CP4 motor továbbfejlesztett változatával érkezik. A korábbinál nagyobb teljesítményű és erősebb nyomatékérzetet biztosító motor az eddigi legerősebb és legfejlettebb motor, amelyet valaha Yamaha hyper-naked motorkerékpárba szereltek.

A frissített, 2022-es konstrukció a maximális hatékonyság érdekében könnyű alumíniumból kovácsolt dugattyúkat, eltolt hajtókarcsapokat és közvetlen bevonatolt hengereket kapott, és számos újdonsággal rendelkezik, amelyek célja a nyomatékérzet növelése. A nyomatéknak az utcai célú felhasználásnál fontos, középső fordulatszám-tartományban történő fokozása érdekében acéldugattyúk dolgoznak a motorban az R1-ben használt titánalkatrészek helyett, és a forgattyús tengely tehetetlenségi nyomatéka is nagyobb lett.

Yamaha MT10 – 2022

Az üzemanyag-befecskendezési beállításokat módosították, hogy még nagyobb lineáris nyomaték álljon rendelkezésre 4000 és 8000 fordulat/perc között – emellett a szívó- és kipufogórendszer kialakítása is módosult, az MT-10 izgalmasabb és egyedülálló, folyamatos nyomatékérzetet biztosító, 360° Torque Emotion karakterének megteremtése érdekében. Az üzemanyag-fogyasztás javult, a CO2-kibocsátás csökkent, és a nagyobb teljesítményű motor megfelel az EU5-ös előírásoknak. Minden motor egyik legmeghatározóbb jellemzője a hangja – akár a szívó-, akár a kipufogóoldali hangról van szó. A Yamaha mérnökei ezért igazán egyedi hangot terveztek az MT-10 számára, egy teljesen új szívórendszer kialakításával.

Yamaha MT10 – 2022

A 270°–180°–90°–180° fokos, egyenetlen gyújtási sorrendű, keresztsíkú CP4 motor jellegzetes szívó- és kipufogóhanggal ruházza fel az MT-10-et – alacsony fordulaton mélyen dübörgő morgás, nagy fordulaton pedig magas hangú üvöltés jellemzi. A Yamaha fejlesztőcsapata a 2022-es modellhez új, egyedi szívóhangot tervezett, egy teljesen új légszűrődoboz segítségével, amely három, különböző hosszúságú és keresztmetszetű szívócsatornával van ellátva. Mindegyik csatorna más-más szívóhangot produkál, és úgy terveztük őket, hogy harmonikusan rezonáljanak a különböző fordulatszámoknál, így egyedi szívóhangot hozzanak létre, amely fokozza az általános vezetési élményt. A szívórendszer hangolása során a cél az volt, hogy 4000 és 8000 fordulat/perc között, az erősebb megindulások vagy kanyarból történő kigyorsítások során a motor öblös morgással, majd üvöltéssel erősítse az MT-10 hatalmas nyomatékérzetét.

Yamaha MT10 – 2022

A nyomatékélményt hivatottak fokozni az új akusztikus erősítőrácsok is, amelyek a 17 literes üzemanyagtartály elején, kétoldalt kaptak helyet. Ezek felerősítik és közvetlenül a vezető felé továbbítják a motor zenéjét, és a rácsok rezgése is hozzátesz a gázadásra jelentkező érzéki és izgalmas muzsikához. Az MT-10 új, titán kipufogórendszert kapott, újonnan tervezett, könnyű titán leömlőkkel és dobbal. A hangolt szívócsőhöz hasonlóan a kipufogót is úgy tervezték, hogy mély és jellegzetes hangot adjon, amely kiemeli a motor egyenetlen gyújtási sorrendjét. Alacsonyabb fordulatszámon a kipufogó hangja dominál, míg a hangolt szívócső morajlása a közepes és magas fordulatszám-tartományban átveszi az uralmat, és olyan hangorkánt hoz létre, amely az érzékekre hat, és kiemeli az erősebb 2022-es motor lenyűgöző gyorsulását és nyomatékban gazdag teljesítményét.

Yamaha MT10 – 2022


A hyper-naked kategória zászlóshajója már az első MT-10 modell bemutatásától kezdve megtartotta jellegzetes egyéniségét, és a kategória egyik legagresszívebb stílusú motorkerékpárjaként ment át a köztudatba. A legújabb MT-10 is megőrizte egyéniségét, erőteljes és méltóságteljes új külsővel érkezik, amely hangsúlyozza intenzív karakterét és tiszteletet parancsoló megjelenését.
A tervezők ezt úgy érték el, hogy eltávolítottak minden felesleges karosszériaelemet, hogy a figyelmet e karizmatikus motor műszaki szépségére irányítsák. Minden motorkerékpáron az „arc” az egyik legjelentősebb design elem, amely meghatározza a motor megítélését, kívánatosságát, és még a motorozás élvezetét is.

Yamaha MT10 – 2022

Az új MT-10 teljesen új külsőt kapott, amely minimalistább és impozánsabb megjelenést kölcsönöz neki. Az új, kompakt, ikerfényszórós, monofókusz LED fejegység külön távolsági és tompított egységgel kiváló világítást biztosít, erőteljes, egyenletes fényt vetít az útra, a széleken lágyabb fénnyel. A LED helyzetjelző lámpák a fényszórók felett helyezkednek el, az új fejidom megváltoztatja az MT-10 megjelenését, és kifinomultabb, mégis domináns megjelenést biztosít.
Az üzemanyagtartály borításának két oldalán elhelyezett, megnövelt méretű beömlők növelik a szívási hatékonyságot, és jelentősen hozzájárulnak a 2022-es motor megnövekedett teljesítményéhez.

Yamaha MT10 – 2022


A szívónyílások a műszaki funkciójukon túl – miszerint hűvös levegőt juttatnak az üzemanyag-befecskendező rendszerhez – vizuálisan is kiemelik a 998 köbcentiméteres erőforrás kimagasló teljesítményét, és szerves részét képezik a motorkerékpár új külsejének. Az üzemanyagtartály előtt elhelyezett, akusztikus erősítőrácsokkal együtt a dupla beömlő csatornák biztosítják a nyomatékos CP4 motor izgalmas szívóhangját. A minimális túlnyúlás az első részen és a kompaktabb LED hátsó lámpa – a kompakt fejidommal és a nagyobb légbeömlőkkel kombinálva – kihangsúlyozza az MT-10 tömörségét, oldalról nézve brutálisan izmos megjelenést kölcsönöz a gépnek, és nem hagy kétséget afelől, hogy ez a modell az MT motorok királya.

Yamaha MT10 – 2022


Legendás sokoldalúsága tette az MT-10-et az egyik legjobban használható és legnépszerűbb hyper-naked motorrá – szinte bármilyen vezetési helyzetben megállja a helyét, a városi utcáktól, a kanyargós mellékutakon és hosszabb túrákon át akár az alkalmi pályanapokig. A 2022-es modellen a még nagyobb kényelem, illetve többféle üléspozíció érdekében javítottak az ülés-kormány-lábtartó háromszög viszonyain. Az üzemanyagtartály borítása simább, így jobb érzetet biztosít, amikor a motoros a térdével rászorít fékezéskor vagy gyorsításkor – egyben gyorsabb testsúlyáthelyezést tesz lehetővé a kanyarokban. Ezenkívül az ülés keménysége és kialakítása is változott a nagyobb kényelem érdekében.
A megállásról az R1-ből származó, kettős, 320 mm-es, úszóágyazású első féktárcsák és 4 dugattyús, radiális féknyergek gondoskodnak.

Yamaha MT10 – 2022

A 2022-es MT-10 modellen új, Brembo radiális főfékhenger dolgozik, amely jobb fékérzetet és jobb adagolhatóságot biztosít, így a motor a korábbinál is jobban irányítható.
Az új MT-10 egyik kiemelt funkciója a Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL) elnevezésű sebességhatárolója, amely lehetővé teszi, hogy a különböző helyzeteknek megfelelő, maximális sebességhatárt állítsunk be. Amellett, hogy a rendszerrel elkerülhető a közutakon a véletlen sebességtúllépés, nagyon hasznos lehet ismeretlen területeken történő vagy kedvezőtlen körülmények közötti motorozás során is. A korábban opcionális extraként kérhető gyorsváltó (QSS) mostantól szériafelszereltség a 2022-es MT-10 modellen. A sima, kuplung nélküli váltással még izgalmasabb és lehengerlőbb a gyorsulás – és a visszaváltások is simábbak és gyorsabbak.

Yamaha MT10 – 2022

Az MT-10 következő generációs modelljein az R1-ből származó, 4,2 hüvelykes, színes TFT-kijelző található, amelyen áttekinthetően és jól olvashatóan minden fontos információ megtalálható.
A jobb oldali markolatnál található Menü kapcsolóval gyorsan válthatunk a különböző képernyők között – a bal oldali markolatnál elhelyezett Mode/Select kapcsolóval pedig egyenként módosítani tudjuk az elektronikus vezetéstámogató rendszer elemeinek beállításait, és adott esetben ki is kapcsolhatjuk azokat. Az új, elektromos APSG (Accelerator Position Sensor Grip) gázkar és a chipvezérelt fojtószelep (YCC-T) még pontosabb kontrollt biztosít az MT-10 kigyorsításai során.

Yamaha MT10 – 2022

A modern vezérlőrendszer optimalizálja a beszívott levegő mennyiségét, és biztosítja, hogy az MT-10 széles fordulatszám-tartományában egyenletes nyomaték-karakterisztika jelentkezzen. A PWR (Power delivery mode) kapcsolóval a gázreakció jellemzőit is beállíthatjuk. A PWR-1 pályanapokon való agresszív vezetéshez alkalmas; a PWR-2 és PWR-3 módokban a gázreakció már finomabb, és lehetővé teszi a motoros számára, hogy megtapasztalja a motor lineáris nyomatékát, a PWR-4 pedig leginkább nedves vagy csúszós útfelület esetén ideális. Az új MT-10 már a legmodernebb, 6 tengelyes inerciális mérőegységgel (IMU) van felszerelve. Az eredetileg az R1 számára fejlesztett IMU az eredetihez képest mostanra kisebb és könnyebb lett.

Yamaha MT10 – 2022

Az IMU két érzékelővel rendelkezik, amelyek 3 tengelyű szögsebességet mérnek: érzékeli a fel/le billenést, a dőlést, és oldalirányú mozgást, valamint az előre/hátra, fel/le és jobbra/balra irányú gyorsulást. Az adatokat továbbítja az ECU felé, amely vezérli a motor elektronikus vezetéstámogató segédberendezéseit. A rendszer eddig soha nem látott szintű irányíthatóságot biztosít, és képes beavatkozni többek közt a kerék blokkolásának, kipörgésének vagy elemelkedésének megakadályozására. Az MT-10 az egyik legfejlettebb kipörgésgátló rendszerrel rendelkező hyper-naked bike. Az érzékelők figyelik az első és a hátsó kerekek egymáshoz viszonyított sebességét, és ha a hátsó kerekek tapadásvesztését észlelik, az ECU beavatkozik a tapadás és a stabilitás fenntartása érdekében, és elveszi a hajtást.

Yamaha MT10 – 2022

A 6 tengelyes IMU adatait felhasználva, az új, dőlésszög-érzékeny kipörgésgátló rendszer képes a beavatkozás mértékét a motor dőlésszögének megfelelően adagolni, és azt a dőlésszög növekedésével emelni. Összesen öt beavatkozási szint állítható be. A kanyarokban való jobb irányíthatóság és magabiztosabb vezethetőség érdekében az MT-10 csúszásgátló (SCS) rendszerrel van felszerelve. Amikor az érzékelők jelzik, hogy a hátsó kerék csúszáshatáron van, az ECU beavatkozik, és csökkenti a hajtást, amíg a stabilitás vissza nem áll. A rendszer előre beállított beavatkozási szinteket használ, de a motoros ezeket saját maga is beállíthatja, vagy ki is kapcsolhatja a rendszert. Amikor az IMU érzékelői azt jelzik, hogy az első kerék a felemelkedés határán van, az ECU elveszi a hátsó kerékről a hajtást, amíg a gép ismét visszanyeri a stabilitását.

Yamaha MT10 – 2022

Más vezetéstámogató segédeszközökhöz hasonlóan, a beavatkozási szintek itt is előre be vannak állítva, de a motoros ezeken módosíthat vagy ki is kapcsolhatja a rendszert. Az EBM szabályozza a motorfék mértékét gázelvételkor, és a motoros két szint közül választhat. Az 1. szint erős motorféket, míg a 2. szint minimális motorféket állít be, így mindig az adott útviszonyoknak legmegfelelőbb megoldás választható. A módok előre be vannak állítva, de a motoros ezen módosíthat vagy ki is kapcsolhatja a rendszert. A fékvezérlő (BC) rendszer lényege, hogy a kanyar közepén történő fékezés során képes szabályozni és egymástól függetlenül állítani az első és a hátsó fékre jutó fékerőt, ezzel biztosítva a motor irányíthatóságát. A motoros két üzemmód közül választhat: A BC1 üzemmód egy normál, ABS-aktív üzemmód, míg a BC2 a kanyar közepén történő vészfékezési helyzetekre szól.

Yamaha MT10 – 2022

Noha az összes elektronikus vezetési segédeszköz egymástól függetlenül is állítható, a Yamaha Ride Control (YRC) segítségével az MT-10 nyergéből egyszerre lehet a kipörgésgátló, az SCS, a QSS, a LIF, az EBM és a BC beállításait módosítani. Az YRC négy előre beállított üzemmódot kínál, a különböző vezetési körülményeknek megfelelően. Az „A” üzemmód a sportos vezetéshez, a „B” üzemmód a szélesebb körű, általános felhasználáshoz, a „C” üzemmód a városi használathoz, míg a „D” üzemmód az esős vagy rossz időjárási körülményekhez ideális. Az YRC négy üzemmódja előre beállított értékekkel rendelkezik, de a motoros a beállításokat saját preferenciáinak megfelelően módosíthatja.
Az R1 versenygépből származó, alumínium Deltabox váz az egyik legkönnyebb, legerősebb és legjobb irányíthatóságot biztosító konstrukció minden kategóriában. A 200 lóerős teljesítményhez fejlesztett, csúcstechnológiás váz a CP4 motort a váz aktív, teherviselő elemeként használja, a tömeg minimalizálása érdekében.

Yamaha MT10 – 2022

A hosszú alumínium lengőkarral, ugyanakkor rövid, 1 405 mm-es tengelytávval rendelkező Deltabox vázszerkezet könnyű kezelhetőséget és agilitást biztosít a legkülönbözőbb körülmények között, alacsony és magas sebességnél egyaránt. Az MT-10 modern felfüggesztése olyan optimalizált, modellspecifikus beállításokat használ, amelyek pontos kezelhetőséget és magabiztos úttartást biztosítsanak minden körülmények között, a forgalmas városi utcáktól a kemény kigyorsításokkal tűzdelt, hegyvidéki kanyarokig. A 43 mm-es, teljesen állítható KYB első villa 120 mm rugóúttal rendelkezik, és az egyéni vezetési preferenciáknak megfelelően beállítható. A felső kategóriás villákhoz a motor teljesen állítható KYB hátsó lengéscsillapítót kapott, amely a terhelésnek és vezetési stílusnak megfelelően könnyen állítható.

Yamaha MT10 – 2022

Az MT-10 könnyű, 5 küllős, 17 colos alumínium kerekeire a legújabb Bridgestone Battlax Hypersport S22 gumiabroncsok kerültek. A 120/70-ZR17 méretű első és a 190/55-ZR17 méretű hátsó gumiabroncs kiemelkedő tapadást biztosít, és a kifinomult elektronikus vezetéstámogató rendszerrel együtt kiváló kezelhetőséget és kimagasló irányíthatóságot eredményez a legkülönbözőbb útviszonyok között.  A Yamaha az új MT-10-et háromféle színben kínálja. A Cyan Storm izgalmas irányba viszi tovább a DSOJ történetét, a technikai és trendorientált színvilágot újragondolva. Az Icon Blue dinamikus új szín, amelyet a gyár versenymotorjai ihlettek, kék karosszériaelemekkel és kék abroncsokkal. A Tech Black éjsötét és baljós megjelenésű, teljesen fekete elemekkel és fekete keréktárcsákkal.

Szöveg és kép: Yamaha

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes