Honda CBR 1000 RR-R és SP

Idestova 29 éve, hogy az ikonikus Honda Fireblade felbukkant a horizonton és átrendezte a literes gyorsasági motorok piacát. Azóta a japán legenda olyan gépek alapjául szolgált, melyek tulajdonképpen minden világversenyen remekeltek, beleértve a Man-szigeti TT-t is. Hogy a legenda megőrizhesse előkelő pozícióját az utakon és a pályákon, a mérnökök 2022-re még magasabb műszaki színvonalra emelték. Munkájuk gyümölcseként két újdonság látott napvilágot: a CBR1000RR-R Fireblade és a CBR1000RR-R SP Fireblade.

A levegő a fejidomon kialakított, nagy nyomást szavatoló ram-air nyíláson keresztül jut a légszűrőházba, mérete megegyezik az RC213V MotoGP gépen kialakított beömlőével. Az örvénylést fokozó, bordás falú bal és jobb oldali cső segít a lehető legjobban kihasználni a menetszél előnyeit, ugyanakkor alig van hatással a kezelhetőségre.

HONDA CBR1000RR-R 30TH ANNIVERSARY FIREBLADE

Ez többek között annak tudható be, hogy a nyílás belső „falainak” gondosan megválasztott szögállása nagy sebességnél és gyorsításnál is fenntartja az áramlást.
Hogy a teljesítmény a teljes sebességtartományban stabil legyen, a nagynyomású levegő egyenesen, akadály nélkül áramolhat át a fejidomon, a villanyak két oldalán. E kifinomult járat kialakítására a 25 fokos villaszög és a Honda által fejlesztett intelligens kulcs (Smart Key) ad lehetőséget, ugyanis így nincs szükség a hagyományos gyújtáskapcsoló beépítésére.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

Szintén a lehető legnagyobb levegőmennyiség bejuttatását tartották szem előtt a mérnökök a nagy, 52 mm-es átmérőjű fojtószelepházak tervezése során. Fontos újítás, hogy a 2022-es változaton módosították a légszűrőház „piszkos” oldalát, vagyis azt a felét, amelyik a beáramló levegőt a szűrőbetéthez irányítja. A fejlesztés legfontosabb hatása, hogy szabályozható a levegő áramlása, örvénylése. Ráadásul a tiszta, szűrt levegő mostantól ferdén metszett szívócsonkokon keresztül jut a hengerekbe, és a két középső szívócsonk 15 mm-rel rövidebb lett. Mi több, a szívócsonkok belső átmérője csökkent, ezáltal nagyobb sebességgel zúdul a levegő a hengerekbe – ebből fakad a hatékonyabb keverékképzés és a középső fordulatszám-tartományban elért nagyobb teljesítmény.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP

Tovább fokozza a robbanékonyságot, hogy – a módosításokkal összhangban – 40 helyett 43 fogas hátsó lánckereket építettek be, vagyis a rövidebb áttétel révén a középső fordulatszám-tartományban még dinamikusabban gyorsul a motor, miközben továbbra is ugyanolyan élénk a felső fordulatszám-tartományban. Akárcsak a szívócsonkok, a kipufogórendszer leömlőit sorba fűző, úgynevezett átkötőcsövek is ovális keresztmetszetűek. Újratervezték a 4-2-1 rendszerű kipufogórendszer középső elemét és a katalizátort is, hogy még gyorsabbá váljon a gázáramlás. A végdob fejlesztésében az Akrapovič munkatársai is szerepet vállaltak. A titánból készülő egység kicsi és könnyű, tehát jócskán hozzájárul a tömeg-középpontosításhoz, illetve növeli a pályán és közúton elérhető maximális dőlésszöget.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

A kipufogószelepet szintén az Akrapovič szakembereivel közösen fejlesztette a Honda, hogy az alsó és a felső fordulatszám-tartományban is maximális legyen a teljesítmény. Érdekes részlet a szabadalmaztatott az ún. „szelepmegállító”, hiszen megakadályozza a gázok szivárgását a szelep zárt állásakor, egyszersmind jelentősen csökkenti az erőforrás zajszintjét. A szívószelepek átmérője 32,5 mm a kipufogóké 28,5 mm, mozgatásukról szelephimba gondoskodik. A szelepszög a szívóoldalon 9°, ami csökkenti az égéstér felületét, egyszersmind növeli az égés hatékonyságát. Az erőforrásban számos olyan megoldást láthatunk, mely korábban a MotoGP-versenymotorokban tűnt fel elsőként.

HONDA CBR1000RR-R 30TH ANNIVERSARY FIREBLADE

Például mérsékelték a hajtómű belső súrlódását, s ezt úgy értek el, hogy – a RC213V-S-hez hasonlóan – gyémántkeménységű bevonattal (Diamond Like Carbon, DLC) kezelték a vezérműtengely bütykeit. Ez a technológia elsőként jutott szerephez sorozatgyártású motorkerékpárnál a 2020-as Fireblade-ben, és roppant kedvező hatása volt, ugyanis a vezérlési rendszer súrlódásból eredő veszteségek 35%-kal csökkentek. A vezérlést szabadalmaztatott, láncos-fogaskerekes erőátviteli rendszer hajtja. Hogy a magas fordulatszám és a nagy szelepemelés egyaránt gond nélkül elérhető legyen, a láncot nem közvetlenül a főtengelyre felszerelt fogaskerék hajtja, hanem egy másodlagos fogaskerék beiktatásával kapja a forgási energiát – így rövidebb lehet a lánc és kisebb méretű az erőforrás.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

A kovácsolt, kis tömegű, – Honda által fejlesztett – TI-64A jelölésű titánból készülő hajtórudakkal és hajtórúdfedelekkel 50%-os súlycsökkentést sikerült elérni a króm-molibdén rendszerekhez mérten. A csavarokat egyébként HB 149-es Cr-Mo-V ötvözetből gyártják, és rögzítésükhöz nincs szükség anyacsavarra. A tartósságot az RC213V-S-nél is bevetett alapanyagok garantálják. Ilyen például a kimagasló fordulatszámot is jól bíró, C1720-HT kódú, berillium-réz ötvözet a súrlódófelületeken (pl. perselyek) és a DLC a nagy igénybevételnek kitett részeken. A dugattyúkat A2618-as alumíniumból kovácsolják (akárcsak az RC213V-S esetében), így kisebb a tömegük, nem mellesleg erősebbek és tartósabbak. Hogy a dugattyúszoknyák is bírják a nagy fordulatszám okozta terhelést, teflon- és molibdénbázisú bevonatot kapnak, és ugyanezért kerül nikkel-foszfor bevonat a hajtórúd-csapszeg hornyába.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

A dugattyúk hőháztartását többpontos kenőanyag-befecskendező rendszerrel optimalizálták. Ennek fejei több irányból „locsolják” olajjal a dugattyúkat, ezzel is csökkentve a súrlódást és a kopást. Alacsony fordulatszámnál, mikor nem szükséges ilyen mértékű kenés, a rendszerben elhelyezett szelepgolyók elzárják az olaj útját, hogy megelőzzék a nyomásesést. Hogy elkerüljék a hengerek alakváltozását és az ebből fakadó súrlódásnövekedést, a hengerek hűtőfolyadéktereit alul összekötőcsövekkel nyitották egybe. E megoldásnak hála a hideg hűtőfolyadék a radiátorból egyenesen a fő hűtőfolyadéktérbe áramlik, miközben az alsó rész a még nem hűtött „vizet” használja.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

A hatás nem más, mint az alacsonyabb, kedvezőbb hengerhőmérséklet az alkatrész teljes felületén. A motor szélességének csökkentését szem előtt tartva az önindítót nem a fő-, hanem a kuplungtengelyhez társították. Ezt a találmányt szintén a Honda jegyzi, és legfőbb előnye, hogy kisebb méretű főtengely használható, az eddiginél kisebb, kevesebb foggal ellátott primer fogaskerék pedig kettős szerepet tölthet be, így az önindító erejének átvitelére is használható. Bárhogy is, a hajtómű kimondottan rövid, elvégre a fő-, az előtét- és a váltótengely közötti távolság rendkívül csekély. További érdekesség, hogy a hengereket is magában foglaló öntvény a központi hátsó rugóstag bekötési pontjaként is szolgál.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

A 2017-es CBR1000RR az első soros, négyhengeres motorkerékpár volt a Honda kínálatában, amelyhez elektronikus gázmarkolatot (TBW) társítottak a mérnökök. Ez a rendszer egyenesen a RC213V-S-ből érkezett, és az volt legfőbb feladata, hogy lineáris teljesítményleadást és precíz, természetes érzetet nyújtó gázadagolást biztosítson. Mivel ez rendkívül fontos terület a fejlesztés során, a 2022-es modell tervezésekor is különösen nagy figyelmet fordítottak rá. Hogy a működése összhangban legyen a megnövekedett teljesítménnyel és gyorsulással, visszavették a gázmarkolat rugóellenállását, ettől még közvetlenebb lett a gázreakció és lineárisabban adagolható a teljesítmény. Szintén a könnyebb kezelhetőséget szolgálja a továbbfejlesztett, 9 fokozatú, teljesen kikapcsolható Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC).

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

Elődjén, a 2020-as CBR1000RR-R Fireblade SP-n már – az első és a hátsó kerék forgási sebessége közötti eltérést figyelő – sodródásszabályozóval egészítették ki a HSTC-t, hogy kiküszöböljék a hátsó kerék hirtelen kipörgését. Ez annyiban módosult a 2022-es kiadáson, hogy változott beavatkozás időzítése és a rendszer érzékenysége is, ettől még simább, ha úgy tetszik, ösztönösebb lett a működése. Hogy a lehető legtökéletesebb legyen, – többek között – a HRC-pilóták visszajelzései, tapasztalatai alapján fejlesztették a HSTC új szoftverét. A rendszer három menetüzemmódot, valamint további beállítási lehetőségeket kínál fel a teljesítményleadás és a motorkarakterisztika megváltoztatására. A teljesítményszabályozó (Power, P) ötfokozatú, az erőforrás az 1. szinten adja le a legnagyobb motorerőt.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

A háromfokozatú motorfék-szabályozó (Engine Brake, EB) zárt gázállásban jut szerephez, a legnagyobb motorfék 1. szinten jelentkezik. Szintén az 1. szinten avatkozik be legerősebben az egykerekezés-gátló (Wheelie Control, W), ennek érzékenységét három lépcsőben szabályozhatja a pilóta. Az egykerekezés-gátló nemcsak az IMU – dőlésszögre vonatkozó – adatait elemzi, hanem az első és a hátsó abroncs forgási sebességét is figyeli, hogy mindig ideális legyen a nyomatékleadás, és ne zavarjon be az első kerék elemelkedése a gyorsításokba. A Fireblade SP-hez alapáron jár a – Start Mode-ként elnevezett – rajtelektronika. Ennél beállítható, hogy 6, 7, 8 vagy 9 ezres percenkénti főtengelyfordulatnál tiltson-e le a motor (akár nagy gázadásnál is).

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vezető minden idegszálával a kuplungolásra, valamint a felvillanó lámpákra összpontosíthat a rajtoknál. A jövő évi változat egyik fontos újítása, hogy még kifinomultabbá vált alapfelszereltség a gyorsváltó, ennek köszönhetően rövidebb ideig szünetelteti az üzemanyag-befecskendezést, illetve váltás után kisebb terhelésváltással jár, amikor újra gyorsítani kezd a motor.
A gyémántalakú, négy elemből összeállított hídváz 2 mm-es falvastagságú alumíniumszelvényekből készül, és a sajátos technológia eredményeként minden eddiginél pontosabban meghatározható volt a nyúlványok merevsége.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

Az erőforrás immáron hat ponton kapcsolódik a vázszerkezethez, ettől pedig tovább javult a motor kezelhetősége. A szerkezet hosszanti és torziós merevségét gondosan kiegyensúlyozták, hogy közúton és pályán is pontos visszajelzéseket kapjon a vezető. A tengelytáv 1460 mm, a villaszög és az utánfutás 24°, illetve 102 mm, míg a Fireblade SP menetkész tömege 201 kg. Súlyelosztása ideális, 53 és 47% az első-hátsó tengelyen, alacsony tömegközéppontja pedig segíti a gyors irányváltásokat. A 18 különféle vastagságú alumíniumból sajtolt lengővilla azonos a RC213V-S-nél használttal, azaz itt is 622,7 mm hosszú. A – vázhoz hasonlóan – hosszirányú és függőleges merevségét úgy hangolták, hogy tapadás és visszajelzések terén is a maximumot hozza a hátsó kerék.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

Az optimális vázmerevség és a súlycsökkentés érdekében a Pro-Link himbarendszerre épülő hátsó rugóstag felső bekötési pontja – egy konzol beiktatásával – az erőforráshoz csatlakozik. A kompakt segédvázat legömbölyített, vékony falú alumíniumcsőből állították össze a mérnökök. Szemben a hagyományokkal, ez nem a váz oldalához, hanem annak felső részéhez kapcsolódik, így roppant karcsú a modell az üzemanyagtartály és az ülés magasságában, tovább fokozva a kényelmet és az aerodinamikai hatékonyságot, beleértve a pilóta körüli légáramlást is. Az ülésmagasság 830 mm, ehhez társul a lendületes motorozást szolgáló, messze elöl rögzített kormány és a magasra szerelt lábtartó. A Fireblade SP a – Showával közösen fejlesztett – Honda Elektronikus Kormány-lengéscsillapítót (Honda Electronic Steering Damper, HESD) is megkapta.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

Ez a kis tömegű, tolórudas konstrukció a villanyak alsó felén kapcsolódik a vázhoz és az alsó villahídnál az első felfüggesztéshez. Működését a kerekek forgási sebességét figyelő jeladók, valamint az IMU adatai határozzák meg, és három üzemmódban használható. Hogy minél jobb köridőket érhessen el a Fireblade SP, úttartásáról második generációs Öhlins Smart Electronic Control (S-EC) felfüggesztés gondoskodik. A 43 mm-es csúszószár-átmérőjű NPX villa belsejében túlnyomás uralkodik, ezáltal megelőzhető a kavitáció, azaz végsebesség közelében is tökéletes a teleszkópok csillapításszabályozása és ütéselnyelő-képessége. Nem mellesleg így az első abroncs tapadása is javul, és még több visszajelzés érkezik a pilótához. Persze azt se feledjük, hogy a hosszú teleszkópok révén tágabb határok között változtatható a motor futómű-geometriája.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

Hátul is egy Öhlins-különlegesség, nevezetesen egy TTX36 központi rugóstag felel a tapadásért, és mindkét alkatrész hangolása az OBTi-n (Öhlins Objective Based Tuning interface) keresztül végezhető el. A sokoldalú kezelőfelület előnye, hogy – adott gyári beállításon belül is – szabadon változtathat a pilóta a felfüggesztés viselkedésén. Ha például változik a pálya hőmérséklete, a kopás miatt kevésbé tapad az abroncs vagy az üzemanyag fogyásával párhuzamosan csökken a motor tömege.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

Ha egy beállítás ideálisnak bizonyul, el is mentheti a vezető, hogy legközelebb, hasonló körülmények között egy gombnyomással előhívhassa azt. A Fireblade SP lassításáról négydugattyús, radiálisan rögzített Brembo Stylema féknyereg, valamint Brembo főfékhenger és fékkar gondoskodik. Az első nyergek 330 mm-es átmérőjű, 5 mm vastag és kiemelkedő hőtűrésű első tárcsákat fognak közre, míg a hátsó féknyereg megegyezik az RC213V-S-en használt Brembo egységgel.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP

A hátsó kerék elemelkedését gátló rendszer és a blokkolásgátló beavatkozásának mértékét továbbra is a pillanatnyi dőlésszög határozza meg, ennek hála még magabiztosabban kanyarodhat a pilóta. A nagy fékerővel és minimális sodródással kecsegtető SPORT állás közúti motorozáshoz passzol, míg TRACK-be kapcsolva a nagy sebességű pályázás igényeihez igazodik a működés. A hátsó, 17”-os kerékre 200/55-ZR17 méretű gumiabroncs szerelhető, hogy közúti gumiról pályaabroncsra váltva minél kevésbé változzon a futóműgeometria, az első keréken pedig 120/70-ZR17 méretű köpeny feszül.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

A 2022-es kiadás felnijei látványos, aranyszínű fényezést kaptak, így az SP kivitel első ránézésre megkülönböztethető az alapmodelltől.
Bár nem volt könnyű dolguk, a mérnököknek sikerült látványos és rendkívül hatékony köntöst szabniuk a CBR1000RR-R Fireblade SP-re, melynek légellenállási együtthatója a kategória legalacsonyabbja (pilótával együtt, versenypályán), ugyanakkor az idomzat meggátolja az első kerék elemelkedését gyorsításnál és stabilabbá teszi a motort erőteljes fékezésnél. Az üzemanyagtartály magasságának csökkentése volt az egyik legfőbb cél, mivel így mélyebbre dőlhet a pilóta és mérséklődhet a légellenállás. A kitartó munka gyümölcseként a 35 fokban megdöntött plexi hatékonyan tereli el a menetszelet a vezetőről, viszont saját légellenállása rendkívül alacsony.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

Az idomzat felső részén kialakított rések szabályosan hasítják a levegőt, ezzel is csökkentve a légellenállást kanyarodás közben. Hogy még könnyebb legyen a kormányzás, a sárvédőkön domború, konvex felületet alakítottak ki, ami a kerekek felől az oldalidomokra, valamint az olaj- és a hűtőfolyadék-radiátorra vezeti el a menetszelet. Ezzel a megoldással a levegő sebességét és nyomását is fokozták, még hatékonyabb lett tehát a hűtés. Az idomzat alsó részét a hátsó kerék tájékán valamelyest kibővítették, és úgy formázták, hogy lefelé irányítsa a levegőt. Ennek gyakorlati előnye, hogy száraz időben kevesebb levegő, esőben pedig kevesebb víz éri a hátsó abroncsot, nagyobb tapadást biztosítva a minél jobb köridőkért folytatott harcban. Szinte akadálytalanul áramolhat a levegő a pilóta lábai körül, és a hátsó sárvédő aerodinamikai teljesítménye is elismerést érdemel, tudniillik eltéríti az áramló levegőt a lengővillától, ezzel is redukálva a motor hátuljára ható felhajtóerőt.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

Mindez a versenymotorok szintjére emeli a Fireblade SP-t, amit jól érzékeltet, hogy a légellenállási együttható a kategória legjobbja: 0,270 cW. Az alacsony légellenállás és az optimális leszorítóerő érdekében a CBR1000RR-R SP-nél is bevetették a 2018-as RC213V MotoGP-versenymotoron alkalmazott légterelő szárnyakat. A szabályozott levegőáramlásnak köszönhetően kevésbé emelkedik el a motor eleje gyorsításkor és stabilabb fékezésnél, illetve a kanyarok bejáratánál. A három szárny függőlegesen egy vonalban áll az oldalidomok légbeömlőnyílásainak belsejében, keskeny és magas, felfelé szélesedő kialakítása nincs káros hatással az irányváltási képességekre, illetve a fordulékonyságra. Mivel a szárnyak közötti távolság állandó, az idomzat belső fala pedig behatárolja a légáram megoszlásának szintjét, maximális leszorítóerő érhető el.

HONDA CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30TH ANNIVERSARY

A szárnyak szögállása kiegyenlíti a kanyarok eltérő torziós, illetve csavarási szögéből adódó leszorítóerő-különbséget, hogy – főleg csúszáshatáron – stabilabb legyen a motor. A szárnyak felett és alatt az áramlás sebessége eltérő, ezzel akadályozták meg, hogy a levegő „csapdába essen” az idomzat oldalán és kedvezőtlenül befolyásolja az irányíthatóságot. A Fireblade SP könnyű és intuitív kezelhetőségét hivatott elősegíteni a nagy felbontású, színes, 5″-os TFT-műszeregység.  Ez tökéletesen személyre szabható, mindig azt mutatja tehát, amit a vezető látni szeretne, és roppant egyszerűen, gyorsan használható, mert négyirányú kapcsoló került a kormány bal oldalára. Az alsó és felső gombbal a paraméterek állíthatóak, a jobbal és a ballal a menüben járhatunk körbe. A hétköznapi használatot megkönnyítő Smart Key szintén az alapfelszereltség része, nem kell tehát elővenni a kulcsot az indításhoz és a kormányzár oldásához.

HONDA CBR1000RR-R 30TH ANNIVERSARY FIREBLADE

További fontos hozadéka, hogy nagyobb ram-air nyílást alakíthattak ki a hondások, hiszen ezáltal nincs szükség a hagyományos gyújtáskapcsoló felszerelésére.
A 2022-es CBR1000RR-R Fireblade SP-hez gyári kiegészítők széles választékát kínálja a Honda, melyek külön-külön vagy a „Carbon”, „Racing” és „Long Distance” csomagokban megvásárolhatóak. Ilyen kiegészítők például a szénszálas légszűrőborítás, szénszálas alsó idom, szénszálas első sárvédő, szénszálas hátsókerék-borítás, színre fényezett hátsóülés-takaró, vázra erősíthető bukógomba, hátsólánckerék-borítás, áttetsző vagy füstszínű magas plexi, tankmatrica, alcantara nyereg, HRC-stílusú olajbetöltő, felnimatrica, USB-aljzat, 7 literes tanktáska, bővíthető, 15-22 literes hátsóülés-táska, bel- és kültéri motortakaró ponyva.

Szöveg és kép: Honda

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes