Honda XL750 Transalp

Egyedülálló építésmódjából és adottságaiból fakadóan a Transalp vérbeli kalandmotor érzetét kelti és minden helyzetben nagyszerűen teljesít. Kalandmotoros mivoltáról árulkodnak hosszú rugóútjai is, míg gondosan tervezett idomzata és szélvédője átlagon felüli időjárás- és szélvédelmet ígér, annak dacára, hogy kifejezetten karcsú és kecses. Az összhatás letisztult és egyszerű.

A gazdag felszereltség ékköve kétségtelenül az 5”-os, színes, folyadékkristályos műszeregység, ami éles, egyszersmind élénk képernyőn jeleníti meg az adatokat és arra is lehetőséget ad, hogy a felhasználók csatlakoztassák Android- vagy iOS-alapú okostelefonjukat. Ha a készülék csatlakozott a műszeregységhez, a Honda Smartphone Voice Controlt kihasználva hangutasítássokkal is vezérelheti a rendszert a vezető.

Honda XL750 Transalp


A világítási rendszer természetesen minden elemében LED, és az önműködően kikapcsoló irányjelző, valamint az erőteljes fékezésnél aktiválódó Automatikus Vészvillogó (ESS) is szériatartozék.
A háromszínű Tricolour az eredeti XL600V előtt tiszteleg, szemet gyönyörködtető formában adván közre: az ikon visszatért! További szín variációk: matt metál szürke (Matt Iridium Grey Metallic), matt metál fekete (Matt Ballistic Black Metallic).
A Transalp magával ragadó formavilágát a Honda római K+F központjának munkatársai álmodták meg, azt tűzve ki célul, hogy aerodinamikai hatékonyság és időjárás-védelem terén egyaránt a legtöbbet nyújtsa, ugyanakkor könnyed és szabad irányítást tegyen lehetővé kis sebességnél. A koncepció a „Barátságos keménység” nevet kapta, az eredmény pedig egy letisztult, túlzásoktól mentes idomzat lett, amelyet céltudatos megjelenés és kisugárzás, valamint minőségi, strapabíró kivitelezés jellemez.

Honda XL750 Transalp

A tervezők arra is figyeltek, hogy a szélvédő ne zavarja a vezetőt a kilátásban, ezért nagy gondossággal határozták meg magasságát, nem mellesleg úgy formálták, hogy a „csapdába esett” levegő ne keltsen légörvényeket. Magasabb szélvédő és alsó-felső plusz légterelő tartozékként rendelhető a modellhez. Ezeket azoknak szánja a Honda, akik hosszabb utazásokban gondolkodnak és messze átlagon felüli kényelmet szeretnének. Az üléspozíciót úgy alakították ki, hogy pihentető, felegyenesedett testtartásban utazhasson a pilóta. Alapesetben az ülőlap 850 mm-re esik a talajtól, de extraként 820 mm-es nyereg is rendelhető. A vázgeometria akkor is ideális, ha állva motorozik a pilóta, igazán sokoldalú tehát az XL750. Erről árulkodik az is, hogy a csomagtartó konzol az alapfelszereltség része, az ülés alatt pedig elhelyeztek egy USB-aljzatot.

Honda XL750 Transalp

A széles, jó fogású kormányra 5”-os, színes, könnyen leolvasható TFT-kijelző került, ami kétféle módon, óramutatós vagy csíkszerű formában képes megjeleníteni a sebességet és a fordulatszámot, valamint a pillanatnyi fogyasztást, az üzemanyagszintet, a menetüzemmódot, a motoradatokat és az aktuális sebességfokozatot is mutatja, sőt akkor is figyelmezteti a pilótát, hogy ideje felváltania. Az érintőképernyős műszer nemcsak tapintással kezelhető, hanem a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsolóval is. A fedélzeti rendszer szerves része a Honda Smartphone Voice Control (HSVC), ami lehetőséget ad a vezetőnek, hogy csatlakoztassa és hangutasításokkal vezérelje okostelefonját. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a kormány elengedése nélkül kezelheti hívásait, zenéit, e-mailjeit és a navigációs rendszert.

Honda XL750 Transalp

A HSVC az Android- mellett iOS-alapú készülékekkel is kompatibilis. A Honda Smartphone Voice Control rendszer használatához sisakba épített fülhallgatóra van szükség, mindazonáltal a kormány bal oldalán található gombokkal is vezérelhető. Hogy az elektronikai rendszer is minél kisebb és egyszerűbb legyen, a Transalpot CAN-BCU rendszerrel (Controller Area Network, CAN) és másodlagos vezérlőegységgel (Body Control Unit, BCU) látták el. Utóbbi az üzemanyagtartály alatt, a váz bal oldali nyúlványa alatt bújik meg, és olyan különféle jeleket dolgoz föl, melyeket egyebek mellett az ABS, a folyadékkristályos műszeregység és a váltó küld. Prémium modellhez méltóan a lámpatestek egytől-egyig LED-ek. A hátsó irányjelzők Automatikus Vészvillogóként (Emergency Stop Signal, ESS) is hozzájárulnak a menetbiztonsághoz. A funkció 56 km/óra felett kapcsol be, s akkor kezdi – a többi közlekedő figyelmeztetése érdekében – szabályos időközönként fel-le kapcsolgatni az izzókat, ha legalább 6,0 m/s2-es lassulást érzékel.

Honda XL750 Transalp

Bekapcsolt ABS, valamint nedves útburkolat esetén a határérték jóval alacsonyabb, mindössze 2,5 m/s2.
Az automatikus vészvillogást követően önműködően leáll a rendszer, amit nem egyszerű „időkapcsoló” vezérel, hanem összetett elektronika, ami az első és a hátsó kerék fordulatszáma alapján kalkulálja ki, hogy mikor fejezze be a villogást. A Honda mérnökei tiszta lappal kezdték a CB750 Hornetbe és az XL750 Transalpba szánt, vadonatúj, kéthengeres motor fejlesztését. Munkájuk gyümölcseként 755 cm3-es, nyolcszelepes, Unicam vezérlésű erőforrás látott napvilágot, méghozzá 87 mm-es hengerfuratokkal, 63,5 mm-es lökethosszal és 11,0:1-hez arányú kompresszióval. Kifinomult konstrukciójának és ultramodern műszaki megoldásainak köszönhetően kimagasló, 91,8 LE-s csúcsteljesítményt ad le a felső fordulatszám-tartományban, ugyanakkor megdöbbentően nyomatékos az alsó és a középső régióban.

Honda XL750 Transalp

7250-es percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező legnagyobb forgatónyomatéka is elismerésre méltó, hiszen nem kevesebb, mint 75 Nm áll a vezető rendelkezésére. Az impozáns adatok előnyei a gyakorlatban is megmutatkoznak. A motor ereje könnyedén és biztonságosan használható ki, s minden egyes gázadás roppant szórakoztató, függetlenül attól, hogy milyenek az útviszonyok és mennyire tapasztalt motoros a vezető. Az extrém kompakt, kis tömegű erőforrás Unicam rendszerű hengerfeje egyenesen a motokrossz-versenyekre fejlesztett CRF450R-ből érkezik. Szívóoldali, 35,5 mm átmérőjű szelepeit közvetlenül a vezérműtengely bütykei mozgatják (szelepemelés mértéke: 9,3 mm), míg a 29 mm-es kipufogószelepek szárait himbák nyomják le (szelepemelés mértéke: 8,2 mm). Hogy a motor a lehető legkisebb lehessen, nincs külön fogaskerék-áttétele a kiegyensúlyozó tengelynek, inkább a váltó nyelestengelyére bízták forgatását, a hűtőfolyadék szivattyúját pedig bal oldalra, közvetlenül a burkolat alá helyezték, s annyira hatékonnyá tették a kenési rendszert, hogy folyadékhűtésű olajhűtőre nincs is szükség.

Honda XL750 Transalp

A villámgyors erőleadás és gázreakció érdekében kidolgozták az úgynevezett Örvénykeltő Levegőcsövet, ami egyenletesen oszlatja el a levegőt a szűrőházban, így még több oxigén áramolhat a 46 mm-es fojtószelephez. Maguk a dugattyúk – a nagyobb hatékonyság és élettartam érdekében – nikkel-szilíciumkarbid (Ni-SiC, nikasil) bevonatot kapnak, akárcsak a két versenylegenda, a CBR1000RR-R Fireblade és a CRF450R esetében. A 270º-os főtengely-elékelésből és a szokatlan gyújtássorrendből fakadóan a kéthengeres erőforrás karakteres, mély hangon pulzál az alsó fordulatszám-tartományban és rekedtes hangon „ordít” a felső régióba pörgetve. Szerkezeti szempontból a Hornet és a Transalp motorja megegyezik, az Elektronikus Gázmarkolat (TBW) beállításai azonban eltérőek, hogy az XL750 a lehető legbarátságosabb és legélvezetesebb legyen a hosszú túrák során. Az egyszerű használhatóság jegyében alkalmazták a kuplungasszisztenst, a nyomatékhatárolót és a döntött súrlódófelületekkel bevont, úgynevezett FLS tengelykapcsoló lamellákat (F.C.C Leaning Segment).

Honda XL750 Transalp

A konstrukció legfőbb előnye, hogy 30%-kal kisebb erő szükségeltetik a kuplungkar behúzásához, és könnyebbek a felkapcsolások is. Maga a nyomatékhatároló segít megőrizni a hátsó kerék tapadását a gyors visszakapcsolásoknál, valamint az erőteljes fékezéseknél. A modern műszaki megoldások hozadékaként az erőforrás fogyasztása csupán 4,35 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 16,9 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – kb. 390 kilométeres hatótávolsággal büszkélkedhet a típus. A modell természetesen A2-es jogosítvánnyal vezethető változatban is elérhető lesz, az ECU átprogramozását a Honda-márkakereskedők végzik.
A SPORT, STANDARD (alap), RAIN (eső) és GRAVEL (murva) üzemmódot felkínáló Elektronikus Gázmarkolat (TBW) alkalmazásával minden helyzetben precízen és biztonságosan, a vezető elvárásainak megfelelően aknázható ki a motor ereje. Az üzemmódot a TFT-kijelzőn választhatja ki, illetve állíthatja be a pilóta, maga a kapcsoló pedig a kormány bal oldalára került. Az ötödik, úgynevezett Felhasználói üzemmódnál a motoros állíthatja be a paramétereket.

Honda XL750 Transalp

A teljesítményleadás (EP) 4, a motorfék intenzitása (EB) 3, a blokkolásgátló (ABS) 2, a Honda Állítható Nyomatékszabályozó (HSTC) pedig 5 fokozatban szabályozható, utóbbi kettő akár ki is kapcsolható. A menetprogramok a különféle beállítási szinteket kombinálják. A HSTC-be integrált Egykerekezés-gátló alapfelszereltség.
SPORT üzemmódban maximális a teljesítmény (4. szint), minimális a motorfék (1. szint), 2. szinten áll az ABS és a teljesítmény 100 százalékát kiélvezheti a pilóta. A HSTC csak a legszélsőségesebb esetben avatkozik be (1. szint).
STANDARD programnál a teljesítmény és a HSTC egyaránt közepes, azaz 3. szinten áll, a motorfék és az ABS a 2. szintre kerül.

Honda XL750 Transalp


RAIN
üzemmódban visszafogott a motorerő (1. szint), közepes a motorfék (2. szint) és szigorú a kipörgésgátló (2. szint), valamint a HTSC (5. szint).
GRAVEL, azaz murva állásban a teljesítmény 2., a motorfék 3., a HTSC 4. szinten áll, az ABS pedig 1. állásba vált, hogy laza szerkezetű talajon is magabiztosan haladhasson a pilóta.
A USER (felhasználó) üzemmód révén a vezető maga határozhatja meg a teljesítményt (1-4. szint), a motorféket (1-3. szint) és a HSTC működését (1-5. szint). Beállításait természetesen el is mentheti, és a programot később bármikor aktiválhatja.
Az XL750 strapabíró, acél hídváza hihetetlenül könnyű, mindössze 18,3 kg (a CB650X vázánál 10%-kal nyom kevesebbet).

Honda XL750 Transalp

Tervezése és gyártása során arra törekedtek a Honda mérnökei, hogy a lehető legkevesebb részegységből álljon össze. Bár a főnyúlványok és az alsó merevítők falvastagságát egyaránt csökkentették, a merevség számottevően nőtt, amiben az optimalizált geometria mellett az is közrejátszik, hogy a központi hátsó rugóstag felső bekötési pontját és a hátsó villa tengelyét is átformálták. Az új szerkezeti kialakításnak hála minden helyzetben kihasználható a motorban szunnyadó erő és precízen, magabiztosan irányítható a Transalp. Az integrált, megnövelt teherbírású segédváz nagy szakítószilárdságú acélcsövekből készül, hogy kellőképpen erős és strapabíró legyen. A villaszög 27°, az utánfutás 111 mm, a tengelytáv 1560 mm, a motor tömege pedig csupán 208 kg. Hogy a kis sebességű U-fordulók se okozzanak gondot, a kormányelfordulási tartomány jobbra-balra 42-42°, a fordulókör pedig csupán 2,6 méter.

Honda XL750 Transalp

A futómű hangolásánál az volt a cél, hogy passzoljon a Transalp „mindenes” koncepciójához. A hosszú rugóutakkal felvérezett, kimagasló ütéselnyelő képességű felfüggesztésekkel lazán és kényelmesen motorozhat a pilóta aszfalton, és biztonságosan haladhat terepen. Előre 43 mm-es csúszószár-átmérőjű, fordított, szeparált működésű, patronos Showa SFF-CATM teleszkópvilla került, méghozzá 200 mm-es rugóúttal, állítható rugó-előfeszítéssel és alumínium villahidakkal, melyek közül az alsó kovácsolt, a felső öntött. Azért választották ezt a konfigurációt a Honda mérnökei, mert – útviszonyoktól függetlenül – strapabíróság és merevség egyensúlyát biztosítja.
Külső tartályával, 190 mm-es mozgástartományával és állítható rugó-előfeszítésével a központi Showa rugóstag is könnyedén kivívja a pilóta elismerését, főleg, hogy Pro-Link himbarendszerrel társították a fejlesztők. Maga a lengővilla a CRF1100L Africa Twin villájának öntőformájában készül, de az alumíniumötvözet anyagösszetétele a Transalp konstrukciójához igazodik. Az is sokat elárul az XL750-ről, hogy szabad hasmagassága eléri a 210 mm-t.

Honda XL750 Transalp

Ami a fékrendszert illeti, elöl kompakt, kétdugattyús nyergek fogják közre a 310 mm-es átmérőjű, hullámos peremű első tárcsákat, míg hátul egydugattyús nyereg és szintén hullámos peremű, 256 mm-es tárcsa felel a lassításért. A 21”-os első és 18”-os hátsó, rozsdamentes, küllős kerekekre 90/90-21 és 150/70-18 méretű, tömlős Metzeler Karoo Street vagy Dunlop Mixtour abroncsokat szerelnek.
Az XL750 Transalphoz eredeti kiegészítők széles skálájáról szemezgethetnek a vásárlók, hogy minden szempontból saját igényeikre szabhassák a modellt. Egyebek mellett gyorsváltót és alacsony ülést is választhatnak. Az egyes elemek külön-külön is megvásárolhatóak, de érdemes a Honda által előre összeállított 5 csomagot is fontolóra venni.
URBAN CSOMAG : 50 literes felső túradoboz, alumíniumpanel, csomagtartó konzol, utasülés, belső táska, magas szélvédő, középállvány.
TOURING CSOMAG: Oldaldobozok (jobb: 26 l, bal: 33 l), alumíniumpanelek, oldaldoboztartó konzol, belső táska, markolatfűtés.

Honda XL750 Transalp

ADVENTURE CSOMAG: Bukókeret, LED-es ködfényszóró és hűtőradiátor-védő.
RALLY CSOMAG: Gyorsváltó, motorvédő burkolat, haspáncél, off-road ralilábtartó, kézvédő kiegészítővel.
COMFORT CSOMAG: 3 literes tanktáska, plusz légterelők, kényelmesebb utaslábtartók, 12 V-os töltőaljzat. Az egyenként is megvásárolható tartozékok között oldalsó üzemanyagtartály-védő betét és fényezéshez passzoló színű kerékmatrica is szerepel. Minden kiegészítő megvásárolható különállóan.

Szöveg és kép: Honda

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes