A CB1000 Hornet hajtásáról a 2017-es CBR1000RR Fireblade félelmetes teljesítményű sornégyese gondoskodik, ámde a nagy Hornet karakterének megfelelő hangolással, hogy a zsúfolt városoktól az izgalmas szerpentinekig mindenhol könnyen, biztonságosan és milliméterpontosan terelgethető legyen.
A legnagyobb lódarazsak a Fireblade erőművéből nyerik az energiát. A 2017-es CBR1000RR-R-ből átvett, 998 cm3-es, DOHC-vezérlésű, soros, négyhengeres egység lélegzetelállító adatokkal büszkélkedhet: csúcsteljesítménye 151,8 LE (111,6 kW/11 000 f./perc), legnagyobb forgatónyomatéka 104 Nm (9000 f./percnél).
A motorkarakterisztika meghatározásakor az volt a cél, hogy a középtartományban különösen nagy nyomaték jelentkezzen, ugyanakkor lágy és közvetlen legyen a gázreakció. Természetesen nagy hangsúlyt fektettek a felső fordulatszám-tartományra is, ezáltal pörgetve is egyedülálló élményt nyújt a CB1000 Hornet. A mérnökök rengeteg munkát feltettek a teljesítményleadás típusspecifikus hangolásába. Módosították a szívó- és kipufogószelepek nyitásának mértékét és idejét, továbbá a vezérműtengelyt is, hogy a teljes fordulatszám-tartományban maximális hatékonysággal végezze feladatát. Maga a szívószelep acélból készül, és átdolgozták a présöntésű, kis tömegű dugattyúkat is, hogy még erősebbek és tartósabbak legyenek. Az alumínium ACG-burkolattal és olajteknővel felszerelt hajtómű igazán szemet gyönyörködtető alkotás, nem csoda, hogy büszkén tették közszemlére az alkotók.
A váltót ugyancsak a CB1000 Hornet küldetéséhez igazították. Az első két fokozat áttételét – az erőforrás mindenes jellegét figyelembe véve – gyorsulásra optimalizálták, míg a hatodik fokozat az autópálya-szakaszok gondtalan, pihenhető leküzdését szolgálja. A szériatartozékként kínált kuplungasszisztens és nyomatékhatároló megkönnyíti a fel- és visszakapcsolásokat, egyúttal megakadályozza, hogy a hátsó kerék blokkoljon erős fékezésnél és gyors visszakapcsolásoknál. A furat és a löket 76 mm, illetve 55,1 mm, a sűrítési viszony 11,7:1. A levegő-üzemanyag keverék 44 mm-es fojtószelepházon és nagy átmérőjű szívócsatornákon át áramlik a gondosan formált égésterekbe. Pillekönnyű kipufogórendszere még erősebbé teszi a motort a középtartományban, s hozzájárul, hogy igazán könnyű legyen a CB1000 Hornet. A rendszer 4-2-1 képletű, ráadásul OBD2-es érzékelővel és 7,1 literes kipufogódobbal látták el. Az átlagfogyasztás 5,91 l/100 km, az üzemanyagtartály befogadóképessége 17 liter.
A CB1000 Hornet bivalyerős motorjához társított elektronikus gázmarkolatnak (TBW) köszönhetően három gyári – teljesítményleadást, motorféket, egykerekezés-gátlót és HSTC-t szabályozó – és két szabadon programozható USER konfiguráció közül választhat a pilóta. Döntéséről a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsolóval „értesítheti” a rendszert, visszajelzőként pedig a TFT-műszeregység szolgál. A teljesítmény (engine power, P), a motorfék intenzitása (engine brake, EB) szintén három fokozatban szabályozható, a HSTC viszont négyben, sőt akár ki is kapcsolható.
RAIN (eső) üzemmódban visszafogott motorerő, közepes motorfék és érzékeny kipörgésgátló (HSTC) jellemzi a modellt, a csökkentett teljesítmény az első három fokozatban érhető tetten.
STANDARD programnál a teljesítmény, a motorfék és a HSTC egyaránt közepes szinten áll. Az első és a második fokozatban visszafogott a motorerő, a teljesítmény, a forgatónyomaték pedig a teljes fordulatszám-tartományban alatta marad valamicskével a Sport fokozatban tapasztalhatónál.
SPORT üzemmódban maximális a teljesítmény, minimális a motorfék és a teljesítmény 100 százalékát kiélvezheti a pilóta, függetlenül attól, hogy melyik fokozatban motorozik éppen. Ilyenkor a HSTC csak a legszélsőségesebb esetben avatkozik be, hogy semmi ne zavarja az élményt, mindazonáltal a biztonság is garantált legyen. A két USER üzemmód révén a vezető maga határozhatja meg a paramétereket, és el is mentheti a beállításokat a jövőbeni motorozásokhoz.
A CB1000 Hornet egyedülálló adottságaihoz többek között a vadonatúj, egy darabból készülő, acél hídváz is nagyban hozzájárul. Egyrészt tökéletesen illik a különleges erőforráshoz, másrészt karcsú mivoltából fakadóan a Hornet-stílushoz is passzol. Azon túlmenően, hogy a hátsó lengőkar-bekötési pontok közel kerültek egymáshoz, 70%-kal (!) fokozták a torziós merevséget, így még pontosabban irányítható a motor a szűk kanyarokban és a gyors irányváltásoknál. A hátsó motortartó gumibakokhoz aprólékosan kidolgozott első rögíztőlapokat rendeltek, hogy minimális legyen a vázra jutó rezgés, ugyanakkor a lehető legtöbb visszajelzést kapja a pilóta.
A villaszög 25°, az utánfutás 98 mm, a tengelytáv pedig 1455 mm. A farolási hajlam (yaw inertia) csökkentése és a fordulékonyság, illetve a könnyű kezelhetőség érdekében a tömegközéppontot közelebb helyzeték az első kerékhez. Az új építésmódnak megfelelően az erőforrás is előrébb költözött, sőt a hátsó gátlót és az akkumulátort is közelebb vitték az első kerékhez, a levegőszűrőház pedig a hengerek mögül a hengerek fölé került. A mérnökök lelkiismeretes munkájának eredményeként 51,2/48,8 arányú súlyelosztás, a modell menetkész tömege pedig csupán 211 kg.
Az üléspozíciót a streetfighteres stílusnak megfelelően alakították ki. A nyereg magasság 809 mm, ehhez társul a kissé előrébb tolt kormány, illetve a hátrébb és feljebb felszerelt lábtartó is. Ez utóbbi igen sportos lábtartást, és majdnem teljesen felegyenesedett testhelyzetet tesz lehetővé. A fordított, nagy dugattyús, megosztott funkciójú Showa SFF-BP teleszkóppár rugó-előfeszítése, valamint húzó- és nyomófokozati csillapítása egyaránt állítható.
Elsőrangú a Pro-Link himbarendszerre ültetett, egycsöves, külső nyomástárolóval ellátott, központi hátsó rugóstag is, melynek előfeszítését és nyomócsillapítását kalibrálhatja szabadon a felhasználó. A 619,1 mm hosszú, öntött, alumínium lengővilla tervezésénél optimális merevségi egyensúlyra, tapadásra és visszajelzésekre törekedtek a Honda szakemberei. A fékrendszer radiális főhengere radiálisan rögzített, négydugattyús, 310 mm-es, úszóágyazású tárcsákat közrefogó Nissin nyergeknek adja ki a parancsot. Hátul egydugattyús Nissin nyereg és 240 mm-es tárcsa felel a lassításért. Az öt ipszilonküllős kerekek a CBR1000RR-R Fireblade tanulmánymodell felnijeire hasonlítanak, és 120/70-ZR17, illetve 180/55-ZR17 méretű abroncsokat szerelnek rájuk.
A japánban tervezett CB1000 Hornet formaterve agresszív és puritán. Nincsenek felesleges díszítések vagy óvatoskodó részletmegoldások, a lendületes összhatásra és kiváló súlyelosztásra törekvő mérnök erőtől duzzadó, ellenállhatatlanul vonzó motorkerékpárt alkottak.
A szuperkompakt, vetítőlencsés, LED-fényszórópár és a jellegzetes, szárnyakat mintázó Hornet-tank már önmagában ámulatba ejtő, de az – elölről hátrafelé radikálisan elvékonyodó – formaterv a látványos, minimalista stílusban fogant farokidommal és üléssel válik teljessé, s persze lódarázsszerűvé. Mindennek a stíluselemként is szolgáló, új, feketére festett hídváz ad kontrasztot, amelyhez térhálós, acél segédváz kapcsolódik. Fekete a motor, a két kerék, valamint a lengőkar is, és ahogy az egy ultramodern géptől elvárható, minden világítóegység LED. Elismerést érdemel az új, elvékonyodó acélkormány is, akárcsak az 5”-os, színes TFT-műszeregység, melyet úgynevezett optikai ragasztással állítanak össze, azaz gyantával töltik ki a kijelző és a fedőüveg közötti rést, ezzel jelentősen csökkentve a tükröződést és hatékonyabbá téve a háttérvilágítást. Hogy a vezető még inkább személyre szabhassa a CB1000 Hornetet, többféle stílusú (Bar, Circle és Simple) grafikát állíthat be az – iOS és Android rendszerű készülékkel társítható – műszeregységen.
Az okostelefon-csatlakozásnak hála a kijelző roppant egyszerűen használható turn-by-turn navigációra, sőt, ha a vezető sisakbeszélővel motorozik, hívásokat fogadhat és zenét is hallgathat, miközben a háttérvilágítással kiegészített, négyirányú kormánykapcsolóval ösztönösen kezelheti a sokoldalú műszeregységet. Ehhez csupán annyit kell tennie, hogy letölti az ingyenes Honda RoadSync alkalmazást az App Store-ból vagy a Google Play áruházból és készülékével csatlakozik a CB1000 Hornethez. A felszereltségi listán ott találjuk az Automatikus Vészvillogót (ESS) is.
Ez vészfékezéskor automatikusan fel-lekapcsolja a négy irányjelzőt, késlekedés nélkül figyelmeztetve a többi közlekedőt. A CB1000 Hornethez Eredeti Honda Kiegészítők széles palettájáról válogathatnak tartozékokat a vásárlók. Ezek a kiegészítők csomagban és egyenként is megvásárolhatóak.
Style csomag
Ezzel az összeállítással még stílusosabbá tehető a Hornet. A pakk részeként Alcantara borítású vezetőülés, valamint prémiumhatást fokozó olajbetöltőnyílás-fedél, kormánybefogó, radiátorkeret és első pedál, valamint felnicsík jár a modellekhez.
Sport csomag
A Sport csomag gyorsváltóval, műszeregység-légterelővel, valamint alsó burkolattal és üléstakaró idommal teszi látványosabbá a modellt, és hasznos tankvédő matricát is magában foglal.
Comfort csomag
A markolatfűtést, tanktáskát és üléstáskát tartalmazó Comfort pakkal még sokoldalúbbá varázsolható a CB1000 Hornet. Ezek a kiegészítők egyenként is megvásárolhatók. A 2025-ös modellévű CB1000 Hornet az alábbi színekben lesz elérhető: Grand Prix Red (piros), Mat Iridium Gray Metallic (metálszürke), Pearl Glare White (gyöngyházfehér).
Szöveg és kép: Honda Magyarország