
A Forza 125 azon európai robogósoknak készül, akik az átlagosnál jóval többet várnak egy nyolcadliteres géptől. Ennek megfelelően a sport- és a túrarobogók minden erényét magáénak tudhatja, ráadásul hihetetlenül szép idomzatba bújtatták. Átlagon felüli képességeinek és a – felhasználói visszajelzéseken alapuló – frissítéseknek köszönhetően a vásárlók egyik kedvence, erről tanúskodik, hogy 2023 szeptemberéig 115 000 ezer példány kelt el belőle. A 750 mm széles kormány és a 1125 mm magasra emelt visszapillantó-tükrök pofonegyszerűvé teszik a motorozást a zsúfolt városi utcákban, és ideális a 780 mm-re helyezett nyereg is. Elég hosszú ahhoz, hogy ketten is kényelmesen elférjenek rajta, maga az üléshelyzet pedig elősegíti, hogy a vezető könnyen áttekintse a forgalmat és biztonságosan motorozzon.
A Forza 125 négyszelepes, SOHC-vezérlésű, folyadékhűtéses eSP+ erőforrása 14,6 LE-s teljesítményt ad le 8750-es percenkénti főtengelyfordulatnál, maximális forgatónyomatéka pedig 12,3 Nm (6500 f./percnél). A furat 53,5, a löket 55,5 mm, a kompressziós viszony 11,5:1. Már alapjáratról vehemensen húz, így álló helyzetből indulva csupán 13,3 másodperc alatt tesz meg 200 métert.

Honda Forza 125
Felettébb erős a – a lakott területen gyakran használt – középső fordulatszám-tartományban is, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy 40 és 60 km/órás sebesség között feltűnően rugalmas a motor. Mindemellett természetesen nagyobb iramnál sem jön zavarba: könnyedén tartja a 90 km/órát és akár 108 km/órával is hasíthat. Az erőforrás fejlesztése során az eSP+ elnevezésű, kis belső súrlódást eredményező gyártási technológiát alkalmazták a Honda mérnökei. Fontos, hogy a kompakt égéstér, a 4,7 literes űrtartalmú légszűrőház, valamint 26 mm-es szívócsővel társított PGM-FI üzemanyag-befecskendező optimalizált égésterjedési sebességet és jobb hűtést szavatol.

Honda Forza 125
Különleges részlet az intelligens tervezésű, forgattyúházba épített olajszivattyú is, melynek hála tovább nőtt a motor hatásfoka. Ráadásként kissé eltolva helyezték el a hengert a főtengely hosszanti középsíkjához mérten, jelentősen mérsékelve a dugattyú és a hengerfal közötti súrlódást, valamint elősegítve a mozgási energia átadását a főtengelyre. Az apró, külső tüskékkel ellátott, öntöttvas persely nem deformálódik, ezáltal kevésbé feszül a dugattyúgyűrű és persze kisebb a belső súrlódás. A motor jobboldalára felszerelt, kisméretű, de nagy hatásfokú radiátort apró és kifejezetten könnyű ventilátor hűti az alacsony súrlódási veszteség és légellenállás érdekében.

Honda Forza 125
Az erőátviteli rendszerben három speciális főcsapágy gondoskodik az alacsony gördülési ellenállásáról, ezeket a rájuk rótt terhelés egyenkénti, lehető legpontosabb meghatározásával tervezték meg. A hajtótárcsán kialakított bordázat révén jelentősen visszaesett a légellenállás, a speciális hajtott tárcsa pedig csökkenti a szíjra nehezedő nyomást, így még kisebb az energiaveszteség az erőátvitel során. Az elektronikus vezérlésű, szénkefe nélküli, váltakozó áramú generátor önindítóként is szolgál (ACG). Mivel a főtengely végén kapott helyet és közvetlenül hajtja a motort, a hagyományos mechanika keltette zaj elmarad az indításoknál.

Honda Forza 125
Álló helyzetben az Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) három másodpercnyi alapjárati működés után automatikusan leállítja a Forza motorját, majd a gázkar elfordítására azonnal újraindítja. Az – önműködő dekompresszorral kiegészített – rendszer hihetetlenül kifinomultan működik, leállításkor ugyanis mindig a szívási ütem előtti pozícióban áll meg a dugattyú. Hogy az akkumulátor le ne merüljön, az Alapjárat-leállító Rendszer folyamatosan figyeli a töltöttségi szintet, és kritikus helyzetben automatikusan kikapcsol. Az elektromosságot hosszú életű akkumulátorból nyeri a rendszer. A Forza 125 tervezésekor az volt az egyik legfontosabb szempont, hogy az átlagos felhasználónak hetente csupán egyszer kelljen tankolnia.

Honda Forza 125
Nos, a 11,7 literes üzemanyagtartállyal és a már-már valószerűtlenül alacsony, 2,4 l/100 km-es átlagfogyasztással (WMTC szabvány szerint) ezt a célt is elérték a hondások: a hatótávolság kis híján 500 km! Mindezt kifejezetten visszafogott károsanyag-kibocsátás mellett éri el a modellt, tudniillik az ECU átprogramozásával, a kipufogórendszer optimalizálásával és SO2-szenzor beépítésével az Euro 5+ szigorú előírásainak is megfelel a modell.
A Forza 125 alapjául szolgáló acélváz kellőképpen merev és erős, hogy a legkülönfélébb helyzetekben is biztos úttartást, illetve hosszú élettartamot garantáljon.

Honda Forza 125
Roppant teherbírók a masszív, 33 mm-es csúszószár-átmérőjű első teleszkópok is, akárcsak az egy darabból álló, alumínium lengőkarhoz kapcsolódó hátsó rugóstagok, amelyek rugó-előfeszítését 5 fokozatban, az aktuális terhelésnek megfelelően szabályozhatja a pilóta. A modern műszaki megoldások és a gazdag felszereltség dacára a Forza 125 kifejezetten könnyű, csupán 164 kg. Ez tulajdonképpen minden helyzetben megkönnyíti a használatot, beleértve a sétatempójú manőverezést és a parkolást is. Stabilitásában nagy szerepe van az 1510mm-es tengelytávnak, a fordulékonyság és a pontos irányíthatóság pedig az átgondolt geometria számlájára írható – villaszöge 26,5°, az utánfutás pedig 89 mm.

Honda Forza 125
Kezelhetőség, menetkomfort és közlekedésbiztonság szempontjából egyaránt rendkívül fontos, hogy kiváló tapadású abroncsok kerültek a Forza 125-re. A 15 colos, alumíniumból öntött első keréken 120/70 R15 méretű gumi feszül, míg a hátsó köpenyről 140/70 R14-es érték olvasható le. A 256 mm-es első és 240 mm-es hátsó tárcsára épülő fékrendszer ugyancsak elsőrangú, különösképp, hogy működését – nedves úton is biztonságos lassítást szavatoló – blokkolásgátló felügyeli.

Honda Forza 125
Eredeti Honda Kiegészítők széles választéka garantálja, hogy minden vásárló saját ízlésére és igényeire szabhassa a Forza 125-öt. A tartozékok gondosan összeválogatott csomagban és egyenként is megrendelhetőek. A Style csomag esetében az esztétikum, a kényelem és a sportos, prémium színvonalú megjelenés áll a középpontban, ennek megfelelően az alábbi tartozékokat foglalja magában: lábtartópanel, komfortülés, háttámla az utasnak. Az Urban csomaggal még praktikusabbá varázsolható a Forza 125, így a hétköznapi ingázás is gondtalanabb lehet.

Honda Forza 125
Tartalma: markolatfűtés, lopásgátló csipogó. Elérhető továbbá: 45 literes Smart Top Box túradoboz, 35 literes túradoboz, belső táska túradobozhoz, csomagtartókonzol.
A Honda Italia Industriale által gyártott Forza 125 vásárlói az alábbi színárnyalatok közül választhatnak 2025-ben: Matt Cynos Gray Metallic (metálszürke), Pearl Falcon Gray (gyöngyház-szürke), Matt Pearl Pacific Blue (gyöngyházkék), Matt Pearl Cool White (gyöngyházfehér). A Forza 125 Special Edition az alábbi színben lesz elérhető 2025-ben: Matt Cynos Gray Metallic (metálszürke) bronzszínű kerekekkel és exkluzív grafikával.
Szöveg és kép: Honda Magyarország