Televíziós sorozat ihlette túra – Bulgária 2024

A sorozat függőknek egy sorozatról. Ha az ember lánya nem szereti a thrillert, sci-fit vagy a „gyilkosságos” filmeket, akkor csak módjával követi, ezeknek a cselekményét, de annál jobban, hogy hol is forgatták a történetet. Így esett, hogy a DirectOne műsorán futott bolgár sorozat, egy érdekes helyszínre irányította a figyelmünket. Ez pedig az Ördög-torok barlang és benne a Balkán -félsziget legmagasabb barlangi vízesése.

Bulgária déli részén a Rodope hegységben, nemzeti park, kiránduló helyek és síparadicsom található. Erre vettük az irányt.

Bulgária 2024


Az út hossza közel 1000 km odáig, ennek felét ma Romániában tettük meg, egészen Szörényvárig motoroztunk. A táv 491 km volt. Az előző napi román szállásunk kiválasztásánál szempont volt, hogy ne kelljen sokat menni a bulgár határig. A 100 km megtétele több, mint egy órába telt, pedig azt hittük mindenki otthon piheg vasárnap. Nem jött be ez az elképzelés, ezért egy szirénázó tűzoltóautó mögött haladtunk sokáig, majd a hegyi utakon araszoltunk teherautók mögött.

Bulgária 2024

Végre kiértünk a határátkelőhöz vezető útra, alig tettünk meg néhány kilométert, máris a kamionsor végén találtuk magunkat. Betértünk az utolsó benzinkútra, ez egy MOL kút volt. A kávé és a kapucsínó íze megegyezett a hazaival. Tovább gurultunk a kamionok mellett, és némi várakozás és útlevél ellenőrzés után máris felhajthattunk a Dunán átívelő hídra, ennek a közepén tábla jelölte, hogy átléptünk Bulgáriába. A GPS a Szófiába vezető 1-es út helyett egy mellékutat javasolt, amit nem használhatnak kamionok. Haladtunk alig volt forgalom, délután egy óra magasságában érkeztünk Montanába. Ettünk néhány hot-dogot, tankoltunk, mert a térkép, nem sok benzinkútat mutatott a fővárosig.

Bulgária 2024

A netes oldalak a nagy kúthálózatok töltőállomásait ajánlják. Ez lehet Shell, ÖMV, Lukoil, Gazprom. Lukoilra esett a választásunk, már nem először. Ismét hegyi szerpentinek következtek, már alig vártuk, hogy elérjük Bulgária fővárosát. Az autópálya melletti KFC-ben fagyiztunk, és megmozgatni az elgémberedett tagjainkat. Ekkor még mindig 125 km hátra volt, és négy óra felé járt az idő. Innen lehetett jól haladni, az utolsó 40 km-ig ahol ismét a hegyek között kanyarogtunk. Elértük a szállást Bansko városában, lepakoltunk, és egy belvárosi étterembe mentünk vacsorázni. A megtett táv 454 km volt.

Bulgária 2024

A harmadik napra még szép napos időt ígért a meteorológia, ezért neki futottunk a 260 km-es oda-vissza távnak, hogy megnézzük az Ördög -torok barlangot. Viszontagságos volt. Ha nem a rossz állapotú útburkolat, akkor a hegyi szerpentin, vagy az úton álldogáló állatok lassították a haladást. A táj szép, itt a hegyvidéken hozzá kell szokni, hogy sokat kell menni, ha valamilyen látnivalóra kíváncsi az ember. A barlang bejárata egy szurdok mélyén fekszik, térerőről, ne is álmodjon itt senki. A görög mondavilág szerint, ebbe a barlangba szállt le Orfeusz, hogy megmentse az alvilágból Euridikét. A barlang magassága 89 méter, a benne lezúduló víz 42 métert esik. Ebből gyakorlatilag alig látni valamit, a víz annyira mélyen folyik, hogy a barlang legalsó részéről lehet csak szemmel követni a víz folyását.

Bulgária 2024

Cserébe innen 288 lépcsőt kell megmászni, hogy ismét lássuk az eget. Ez nem tűnik soknak, de átlagban, egy normál épületben 20 lépcsővel megvan egy emelet. Akkor ez hány emelet? A levegő párás, mire kiértünk, a tüdőnk minden hörgöcskéjére és hólyagocskájára szükségünk volt a megfelelő légzéshez. Aztán egy laza sétával az országúton vissza is értünk a parkolóba.

Bulgária 2024

Másik útvonal nem lévén, az ide vezetőt teljesítettük visszafelé is. Egy kisvárosban furcsa feliratra lettünk figyelmesek, eddig azt hittük, hogy a hajdani, hazai légiközlekedési vállalat már nevében sem létezik, de itt más üzleti tevékenységgel összekötve még virágzik…

Bulgária 2024

A szálláson átöltöztünk, sétáltunk 10 percet a tegnap tesztelt étteremig, hogy egész napos koplalásunknak véget vessünk.
Az időjárás nem kedvezett a negyedik napon a motorozásnak. Mit volt mit tenni, pihentünk a szállodai szobában, és kiolvastuk az internetet. Aztán jött az ötlet, hogy ez jó alkalom arra, hogy a bolgárok életéről, az ételekről, árakról is beszámoljunk. Amikor először megnéztem a leva árfolyamát kicsit szíven ütött, hogy kétszáz forintot kérnek egy leváért. Így egyszerű lesz számolni.

Bulgária 2024

A benzinkutakon a 95-ös benzinért 2,51 levát kérnek literenként, így nem csoda, hogy a hegyvidéki emberek a terepjáróknál, nem a legkisebb hengerűrtartalmú modelleket részesítik előnyben. Persze ez nem teljesen igaz, sok autó meglehetősen lelakott állapotban közlekedik az utakon. Van, amit egyszerű módszerrel környezetbaráttá alakítottak.

Bulgária 2024

A boltban az otthoni árakhoz hasonlókkal találkoztunk, a gyorséttermeknél sem találtunk különbséget. Egyik este elmentünk vacsorázni a belvárosba. Szállásadónk javaslatára a Bai Kotse vendéglőt választottuk. Helyi specialitásként Katino Mezét ettem, Csilla házi készítésű Domásná tortát, ittunk két üdítőt és fizettünk 31,70 levát kártyával.

Bulgária 2024

Ez utóbbi fizetési megoldás nem annyira elterjedt, mint hazánkban. A benzinkutakon, nagyobb áruházakban elfogadják, de egy kifőzdében, pubban, csak készpénzzel lehet rendezni a számlát. A tegnapi barlangi belépőnk, 12 leva volt fejenként. Ha motorral közlekedik az ember nem kell fizetni az úthálózat használatáért, mert erre felé nincs elkülönített autópálya és egyéb útdíj.

Bulgária 2024

A főutak jó állapotúak, az autópályán 140 km/óra az engedélyezett sebesség. Ja, a pálya melletti benzinkutakon sehol nem kell felárral számolni a tankolások alkalmával.
A szobafogság után végre újra portyázhattunk a környéken. Az időjós oldalak, nem festettek felhőtlen égboltot, inkább az esőt tartották valószínűnek.

Bulgária 2024

Ezért nem merészkedtünk messzire, Bansko városától 7 km-re fekszik Banya település, ahol jelen pillanatban is, a földből nőnek ki sorra, az új épületek. A hotelek és lakóparkok, a gyógyvíz miatt épülnek. Az Izgreva fürdőben töltöttük a délelőtt nagy részét. Uszkáltunk a kőből épített medencékben. Alapvetően az ötlet kiváló, a közeli hegyekben találni elég követ, amit betonba ültetnek és kész. Fognak itt csempével meg ragasztóval szórakozni? Ennél természetesebb anyagot nem is találhattak volna. Kicsit óvatosabban kell közlekedni a lépcsőkön, de a medence szélén a hasított kő sosem lesz olyan csúszós, mint a hazai fürdőkben. Ilyen melegvízhez még nem volt szerencsénk, határozottan szokni kellett, amikor beléptünk a fedett, kis medencébe.

Bulgária 2024

Az eredetileg 57 Celsius fokos víz nem tudom mennyit hűlt, míg a medencébe ért, de 40 fok felett volt még biztosan. Nem is bírtam sokáig, vissza mentem a „hidegbe”, amit 30 fok körülire tippeltem. Kiírt információ a víz hőfokáról, nincs a medence mellett. Gondoltak a gyerekekre is egy pancsolóval. A három medencében összesen nyolcan voltunk. A fürdő belépőért a törölközővel és köntössel együtt fizettünk 50 levát két személyre, ez a napi jeggyel együtt ennyi. A gyógyvíz számos egészségügyi problémára enyhülést hozhat, idegrendszer, belső szerv, mozgásszervi, bőr és nőgyógyászati problémák, valamint nehézfém mérgezésekre is jó hatással van. A fürdő mellett szálló és étterem is várja a vendégeket, így ez utóbbi kézenfekvő megoldást nyújtott ebédelni.

Bulgária 2024

A komplexumban csak készpénzt fogadnak el. A falu legközelebbi ATM-je a centrumban van, az orvosi rendelő oldalában, a wellness centrumoktól kb. 400 méter távolságra. A lehetőség adott, a fejlesztés olyan nagy mértékű ezen a területen, hogy bármely bank kihasználhatja ezt a kínálkozó lehetőséget, akár ATM vagy bank terminálok formájában. Ebédre két húslevesért, egy Stilton csirkéért és egy karamellás, almás palacsintáért fizettünk 30 levát. Jól laktunk, indulhattunk vissza a szállásra, nem lévén több program. Ismét szép napos időt ígértek az időjárás jósló oldalak. Ennek megfelelően, akkora köd volt reggel a völgyben, hogy a környező hegyekből semmit se lehetett látni.

Bulgária 2024

Szállásadónk szerint a kamera, a hegyen fent, már napos időt mutat, ennek tzdatában egy óra múlva indulhattunk. Az úticélunk a Rilai kolostor volt. A táv 96 km, erre a GPS 1,5 órát jelölt. A pontosság végett a kolostor nem a nevét viselő faluban van, hanem onnan még 30 kilométerrel beljebb az erdős Rila hegy kebelében, a Rilska folyó partján. Az oda vezető úton 500 méterenként hotelek és éttermek váltják egymást. A kolostort Bulgária kincstárának, a nemzet bölcsőjének, irodalmi és kulturális tárházának nevezik méltán. A kolostor udvarára bárki bemehet. A 10. században Rilai Szent János ide vonult remeteségbe, halála után itt épült a kolostor. Az 1300-as években védőtoronnyal, kolostori cellákkal, és a templommal bővült.

Bulgária 2024

A mai templomot 1834-ben erre építették. Könyvtár és könyvkötő műhely is működött, valamint 1860-tól iskolai oktatás, gimnázium is volt itt. A múzeumban, amely már belépővel nézhető meg, a cárok és királyok adomány leveleit, bolgár államférfiak leveleit, irodalmi műemlékeket őriznek. 1983-ban az UNESCO felvette a világörökségi listára. A mondás azt tartja hogy Szent János imái tartották meg napjainkig, ebben a sértetlen állapotban. Így lett Bulgária legnépszerűbb és a ortodox egyház legszentebb zarándok helye.

Bulgária 2024


Az eredeti tervben az szerepelt, hogy arra megyünk haza, amerre jöttünk. Az időjárás már két napi programunkat törölte, az előrejelzések a továbbiakra sem kecsegtettek semmi jóval. Szeptember elején a napi közép hőmérsékletként ígért 12 Celsius fok új megvilágításba helyezte a haza utat. Szerbia felé vettük az irányt. Az autópálya és a több, mint 100 km-es rövidítés, a hidegben nem mindegy.
Az első napi román szállás amúgy sem volt valami nagy szám, ezért lecseréltük egy hazafelé fél úton lévő szerbre. A bolgár fővárosig autópályán haladtunk, majd egy rövid szakaszon kétsávos főútra váltottunk. Ezerrel építik a bolgárok a 8-as utat autópályává, így az átadott részen már ismét gyorsultunk.

Bulgária 2024

Az előjelzőtáblák még hiányoznak, benzinkút se nagyon van az út mellett, egy éles jobb kanyar után, a leállósávon álló kamionsorból tudtuk, hogy közel a határ. A bolgár kilépés sem volt egyszerű, hiába volt hét vagy nyolc sáv nyitva a határellenőrzéshez, az áthaladás lassú. Aztán újabb sorban állás a szerb belépéshez. Szerencsénk volt, nyitottak egy újabb kaput, odasoroltunk. Ekkor már a sisakból folyt ki az izzadság hátul a nyakamon. A fiatal szerb határőr sem volt a helyzet magaslatán, legalább kétszer lépett be a rendszerbe, mire neki látott dolgozni. Azután nem működött a sorompó, kézzel kellett nyitni. Újra a papírjainkat kérte, de ezek már előtte voltak az asztalon.

Bulgária 2024

Ekkor már csak a forgalmi kellett. Hármunk keze között nyilván csak ez eshet a földre. A szűk helyen Csilla leszállt, én a motort döntöttem jobbra, hogy elérje. Megoldottuk, bejutottunk, kaptunk pecsétet a útlevélbe, amúgy is olyan üresen tátongtak a lapjaink.
Az A4-es autópályán egy-két mobil wc-vel tűzdelt pihenőhelyen túl, senki ne számítson semmire, cserébe a látvány pazar és az út minősége kiváló. Nis után az A1-esen már van benzinkút is bőven, de fizetős a sztráda. Kapus rendszer van, a jegyet olvassák be, és a megtett távolság alapján taksálják az útdíjat. Tankoltunk az első Gazprom kútnál, majd meglátogattuk a mosdót külön- külön. Annyi furcsa arc volt ott, hogy jobbnak láttuk így megoldani a helyzetet.

Bulgária 2024

Álltam a motor mellett, egyszercsak mellettem a fiatalember leterítette a kis szőnyegét, kibújt a szandijából és imát mormolva letérdelt a szőnyegre. Arrébb húzódtam, nehogy megzavarjam áhitatában. Indultunk, kezdtem beöltözni, ekkor a nejem még a netet vadászta, wifi jel formájában, az épület falánál. Muszlim autósunk tolatni kezdett, de a vizes palackot a szélvédőnek támasztva felejtette a motorháztetőn. Intettem neki, majd levettem a flakont, és benyújtottam az ablakon. Németül hálálkodott, majd elhajtott. Csilla letett róla, hogy gondolatait megossza az interneten keresztül, így neki lódultunk a mai etap utolsó nyolcvan kilométerének.

Bulgária 2024

Újonnan foglalt szállásunk messze jobb, mint a szörényvári volt, és nem sokkal drágább. Délután négykor ültünk neki az ebédnek, ami kifejezetten sok volt, nem bírtuk megenni. A mai táv csak 387 km volt. Következő nap hazáig egy kicsit több lesz …
Egy kiadós reggelit követően beöltöztünk „Michelin gumiembernek”, hogy testünktől kellő távolságban tartsuk a hideget és az esőt, amit ígértek a mai napra. Induláskor nem esett az eső, és azzal számoltunk, ha minden jól sikerül, akkor pont két felhőzóna között átsiklunk. Kiváltottuk az autópálya jegyet, és neki lódultunk a mai napra tervezett 490 km-nek. Haladtunk tempósan, szombat délelőtt kevesen autóztak Belgrád felé, az eső is került minket.

Bulgária 2024

Terv szerint a szerb főváros környékén meg kellett állni tankolni. Minden úgy alakult, ahogy szerettük volna, egyetlen apróságot kivéve, az esőt. A tankolás után a kesztyűre felhúztuk még az eső kesztyűt is. Mentünk 20 kilométert, és alább hagyott az égi áldás, de napsütés az nem jött. Pedig jól esett volna, mert az út feletti tájékoztató táblán a hőmérsékleti értékek éppen meghaladták a 10 fokot. Csilla azt mondta, ne álljunk meg, hátha kevésbé ázunk a hátralévő 320 km-en. Tartottam is az eddigi utazósebességet, de újból ki kellett szabadítani a nejem kezét, mert autópálya kapuhoz értünk. Kis kártya odaad, díj kiszámol, bankkártya érint, mehetünk tovább.

Bulgária 2024

Elméletileg, mert ilyenkor ismét kártya el, dzseki és esőkabát cipzár fel, kesztyű felhúz, hosszú szára begyömöszöl esőruha kabát ujja alá, esőruha kesztyű felhúz, szára bedugdos az esőkabát ujja alá. Mindezt az egyik kézen a kétujjas kesztyűvel. Addig állunk. Na, megvolt ez is, már csak egy utolsó kapu volt hátra, és a határ átlépés. Szerb oldalon is tömeg, magyaron még nagyobb. Előzőnél hamar átjutottunk, másodiknál a kocsisorok között előre lavíroztunk más motorosokkal együtt. A kocsiban ülőknek ez annyira nem tetszett, de ez nem nagyon zavart minket.

Bulgária 2024

Várakozás közben megbeszéltük, hogy most már toljuk hazáig. Így is lett. Ugyan az autópálya lehajtó melletti benzinkúton egy kicsit még rátankoltam, hogy a maradék 15km-en meg ne álljon alattunk a motor. Így esett, hogy a 9 órás indulás és délután fél négyes érkezés között egy tankolásnyi időre álltunk csak meg, hogy elkerüljük az esőt. Persze ez nem igaz, az utolsó 40 kilométeren áztunk meg nagyon. Itthon voltunk végre, átázva, átfagyva. Szeptemberben azért egy kicsit jobb időre számítottunk, amikor az utat terveztük.

Bulgária 2024

Az előzetesen kalkulált költségeknél olcsóbb lett a túránk, a Rügenen tett kirándulásunkhoz képest fel annyiból kihoztuk szállással, üzemanyaggal, éttermi költéssel együtt. Igaz két napi tervezett programunk az időjárás miatt elmaradt.

Szöveg és kép: Hajnal és Buny

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes