
A gyártóknak rendkívül fontos, hogy új vásárlókat, illetve követőket szerezzenek. Nos, a látványos megjelenésű Honda CB125F minden szempontból tökéletes választás, hiszen strapabíró, fürge, takarékos és rendkívül élvezetes vezetni – ilyen egy igazi, felhasználóbarát kezdőmotor. Erős, egyszerű felépítésű, elnyűhetetlen elődeinek minden jó tulajdonságát örökölte, ugyanakkor minőség, kezelhetőség és stílus tekintetében is nagyot lépett előre, hogy a kezdők is a végsőkig kiélvezhessék a kétkerekűek előnyeit, és örökre beleszeressenek a motorozásba.
A CB125F léghűtéses, 124 cm3-es, kétszelepes, SOHC-vezérlésű motorját kifejezetten városi használatra fejlesztették, s hogy a lehető leghosszabban szolgálhassa gazdáját, különösen nagy hangsúlyt fektettek a megbízhatóságra és az alacsony üzemanyag-fogyasztásra. 7500-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező maximális teljesítménye 8 kW (10,88 LE), míg legnagyobb forgatónyomatéka eléri a 10,9 Nm-t (6000 f./perc).

HONDA CB125F
A furat és a löket 50 mm, illetve 63,1 mm, a sűrítési viszonyt pedig 10,0:1 arányban határozták meg. A modern műszaki megoldásoknak hála a CB125F kifejezetten dinamikus: álló helyzetből indulva 12,4 másodperc alatt tesz meg 200 métert. Tán ennél is fontosabb, hogy fogyasztása csupán 1,4 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát a 11 literes üzemanyagtartály több mint 730 kilométeres hatótávolsággal ruházza fel a típust. Magát az eSP motorkonstrukciót a 125 cm3-es motorkerékpárok fokozódó térnyerésére tekintettel dolgozták ki, illetve tökéletesítik évről évre a Honda mérnökei. Új építésmódról lévén szó, tiszta lappal kezdtek, s arra törekedtek, hogy a lehető legkisebb legyen a belső súrlódás.

HONDA CB125F
Első lépésként a tömeget igyekeztek csökkenteni, s kijelenthetjük, hogy igen jó munkát végeztek, hiszen a 2021-es eSP motor 7 kg-mal lett könnyebb elődjénél. Emellett eltolták a dugattyúcsap tengelyét a hengertengelytől (ti. dezaxiálták), csökkentették a súrlódás mértékét a dugattyúszoknya és a hengerfal között, a dugattyút pedig egy olajbefecskendező fej „fürdeti” alulról azonos céllal. Nem elhanyagolható az sem, hogy a szelepek mozgatását tűgörgős csapággyal ellátott, görgős himbákra bízták a hondások, míg az áramtermelést önindítóként is funkcionáló generátor (ACG) végzi, jelentősen hozzájárulva a tömegcsökkentéshez. Az – önműködő dekompresszorral kiegészített – rendszer hihetetlenül kifinomultan működik, indításkor ugyanis nem gátolja a kompresszió a főtengely megforgatását, leállításkor pedig mindig a szívási ütem előtti pozícióban áll meg a dugattyú.

HONDA CB125F
Az már csak hab a tortán, hogy az ACG rendkívül csendesen működik, ilyenformán még kulturáltabbá teszi a CB125F-et. Az ACG-re épülő Alapjárat-leállító Rendszert a Vision 110, az SH125i és a PCX125 robogóban már korábban is alkalmazta a Honda, de hagyományos, lábbal kapcsolható váltóval még nem társították – a 2026-os CB125F az első ilyen motorkerékpár a gyártó kínálatában. A szabadon kikapcsolható Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) automatikusan leállítja, illetve újraindítja a motort a közlekedési lámpáknál, függetlenül attól, hogy épp milyen fokozatban van az erőátviteli egység. A frissített a motorvezérlő elektronika (ECU) és az új oxigénszenzor révén a károsanyag-kibocsátás mértéke már az EURO5+ normának is megfelel, az akkumulátor kapacitása pedig 4-ről 6 Ah-ra nőtt, hogy mindig biztos legyen az indítás.

HONDA CB125F
Az erőátvitelről ötfokozatú váltó és tömített, 428-as lánc gondoskodik. A 2026-os CB125F-et friss, kifinomult stílus jellemzi, megjelenése kétségtelenül a nagymotorokéhoz áll közel. A formai egység alapját a széles oldalburkolatokkal jellegzetesebbé tett tüzelőanyag-tartály adja, innen rugaszkodnak neki a kifejezetten lendületes megjelenést kölcsönző, feszes vonalak, hogy az átrajzolt, nagy méretű hátsó takaróidomon találjanak ismét egymásra. Modernebbé vált az orr-rész is, nem mellesleg kisebb, karakteresebb, fekete légterelőt szereltek rá, ami a terebélyes „vállakkal” együtt remek időjárás-védelmet nyújt.

HONDA CB125F
A vadonatúj, LED-fényszórót egyedi, feltűnő, láthatóság szempontjából roppant előnyös, függőleges fénycsík teszi karakteressé, míg a hátsó – szintén fénydiódás – lámpa tetszetős formájával hívja fel magára a figyelmet. A motorindítás és -leállítás feladatát egyetlen kapcsoló látja el, miként a távolsági fényszóró és a fénykürt is közös kapcsolót kapott. Az újfajta vezetési élményhez nagyban hozzájárul a vadonatúj, színes, 4,2”-os TFT-műszeregység, amin a sebességmérő mellett többek között fokozatkijelző, üzemanyagszint-jelző és óra is helyet kapott. A rendszer Bluetooth kapcsolatra is képes, sőt a Honda RoadSync segítségével okostelefonokkal is párosítható.

HONDA CB125F
Így a műszeregység kanyarról kanyarra irányító, ún. turn-by-turn navigációra is képes, és ha a vezető bluetoothos sisakbeszélővel motorozik, zenét is hallgathat és hívásokat is fogadhat. Ehhez csupán annyit kell tennie, hogy letölti az ingyenes Honda RoadSync alkalmazást az App Store-ból vagy a Google Play áruházból, készülékével csatlakozik a CB125F-hez, és már indulhat is. Hogy a telefon energiaellátása se okozzon problémát, a kormányon elhelyeztek egy USB-C-aljzatot. A motor, a kipufogó leömlője és a teleszkópok hüvelye természetesen fekete, így a feltűnő fényezés kap némi kontrasztot és még ütősebb az erőteljes vonalakkal elért összhatás. Szintén feketében pompázik a kipufogódob, és itt sem marad el az „esztétikai csavar”, hiszen a hővédő burkolat krómbevonatot kapott.

HONDA CB125F
Ugyancsak szemet gyönyörködtető részlet az oldalidomokat díszítő, térhatású Honda-szárny, valamint a motor formanyelvéhez igazodó tükör- és irányjelző-garnitúra. Ahogy az egy mindennapos ingázásra szánt, motorosképzéseken is előszeretettel használt kezdőgéptől elvárható, a CB125F üléshelyzete kényelmes és pihentető. Ez nem csak a puha, komfortos nyeregnek köszönhető, az előre helyezett lábtartópár és a széles kormány is az elsőrangú ergonómiát, valamint a könnyű kezelhetőséghez és a magabiztos irányítást szolgálja. A 790 mm magasra helyezett nyereg elég hosszú ahhoz, hogy két felnőtt is kényelmesen elférjen rajta, a felegyenesedett pozíció pedig elősegíti, hogy a vezető könnyen áttekintse a forgalmat és biztonságosan motorozzon.

HONDA CB125F
Az alapfelszereltségként adott alumínium utaskapaszkodó és középállvány már csak hab a tortán. A CB125F nagy szakítószilárdságú, acélból készülő csővázának tervezésekor a kiváló menetkomfortot, a biztos egyenesfutást és a könnyed, mégis precíz irányíthatóságot tartották szem előtt a mérnökök, s arra is ügyeltek, hogy kellően sportos érzést nyújtson a tempós kanyarvételeknél, illetve a mély döntéseknél. Erős és merev gerincnyúlványán alakították ki az erőforrás függesztési pontjait, s olyan futómű-geometriát határoztak meg, ami igazán sokoldalúvá teszi a típust. A villaszög 26°, az utánfutás 92 mm, a tengelytáv 1285 mm, a menetkész tömeg pedig csupán 117 kg.

HONDA CB125F
A futómű ugyancsak kiváló minőségű. Elöl 30 mm-es csúszószár-átmérőjű teleszkópokból összeállított villa vasalja ki az úthibákat, míg hátul két – 5 fokozatban szabályozható előfeszítésű – rugóstag dolgozik. A présöntésű, ötágú alumíniumkerekek átmérője 18”, így jobb az úttartás és a rossz városi utakon is első osztályú a menetkomfort. Az első abroncs mérete 80/100 R18, a hátsóé 100/80 R18. A 240 mm átmérőjű első tárcsát egydugattyús féknyereg fogja közre, míg hátra 130 mm-es dobfék került. A Kombinált Fékrendszer (CBS) mindig az aktuális viszonyoknak megfelelően osztja el a fékerőt az első és a hátsó kerék között, így a vezető minden helyzetben magabiztosan lassíthat és kis sebességnél is pontosan irányíthatja a motort.

HONDA CB125F
A 2026-os CB125F az alábbi látványos, merész színekben elérhető: Imperial Red Metallic (metálpiros), Matt Marvel Blue Metallic (metálkék), Matt Axis Grey Metallic (metálszürke).
Szöveg és kép: Honda Magyarorszá