
Nem tárok fel nagy titkot, ha leírom ismét, hogy vonzódok a túrarobogókhoz. Tettem már kísérletet két saját nagy robogóval ebbéli víziómat megvalósítani, de minden alaklommal visszatértem a klasszikus építésű motorokhoz. Talán a Honda a Forza családdal válaszolta meg legjobban, hogy mire volna igazán szükségem.
Napi szinten ingázom a főváros és egy kisváros között, ezért számomra fontos a jó kezelhetőség, a praktikum, a megfelelő teljesítmény és a komfort.

Ideális túragép – Honda Forza 750 teszt
A Forza családba tartozó modellek mindegyike a maga nemében ezt tudja, de nekem vannak utazási szokásaim, amihez a szállítható poggyászok terjedelme is fontos. Minden évben teszünk egy hosszabb túrát Európa különböző régióiba két személlyel, ilyenkor jön jól az autópályákon egy tartalékokkal rendelkező erőforrás. Hiszem, hogy nem vagyok egyedül az igényeimmel, különben nem fejlesztené évek óta a Forza 750-es modelljét a Honda. Az idei kiadás új első idomokat kapott, aminek kifejezetten örültem. Az első szériások kicsit esetlenül néztek ki, de mostanra egész szép kontúrokat rajzoltak a tervezők. Egy sportosra szabott megjelenéshez megfelelő hozzávalók is járnak futómű, elektronikai és komfort növelő kiegészítők tekintetében.

Ideális túragép – Honda Forza 750 teszt
Az első futóműbe felfordított teleszkópokat, a tárcsafékekhez radiális féknyergeket illesztettek. A hátsó rész egyedi megjelenésű lengővillát, széles hátsó abroncsot kapott. A verseny szellemiséget a rövid felhúzott kipufogó hivatott tovább erősíteni nem csak kialakításával, hanem hangjával is. Aztán itt nálam be is fejeződött sport karakter, miután beültem az ülésbe. Nem véletlen használom ezt a kifejezést, a láb helyzete a vízszintes lábtartón kicsit olyan, mintha egy fotelben ülnénk. A nagy kerekű robogóknál megszokott „hokedli” ülés helyzettől kicsit magasabbra kerül a comb, ezért eleinte furcsának érezzük, de nem kényelmetlen. Sportos testtartást talán csak az utas lábtartójára helyezett lábakkal lehetne elérni, de ez annyira távol áll tőlem, hogy meg sem kíséreltem.

Ideális túragép – Honda Forza 750 teszt
Úgy éreztem, mintha túra motoron ülnék, előre nyújtott lábakkal meg igazán jó. A lábtartó trepni első részében kialakítottak egy „gödröcskét”, ami a cipő sarkának elhelyezéséhez kiváló, kinyújtott lábaknál. Azonban szokni kell, hogy ez a megoldás nehezítheti a lábletételt, ha a cipő orra éppen ott van ennél a peremnél, és beakad. Nekem egy napba telt megszokni, aztán nem jelentett gondot. Az ülés megfelelő helyet kínál a vezetőnek és utasnak egyaránt, akkor kerülhetnek sisakjaik közel egymáshoz, ha a vezető előre nyújtott lábbal vezet, az utas pedig felegyenesedett tartásban ül mögötte. A hátsó lábtartók jó helyen vannak, kényelmes térdszög mellett utazhat, aki a hátsó ülésen foglal helyet. Talán a hátsó idom „kitüremkedése” lehetnie kisebb, a még nagyobb komfort érzethez.

Ideális túragép – Honda Forza 750 teszt
A vezetőnek még egy dologra kell figyelnie az üléssel kapcsolatban. Az első rész elég széles, ezért alacsonyabbaknak nem sikerül majd mindkét talppal talajt fogni a megállások során. Ez nem hiányossága a „robogónak”, inkább jellegzetessége. Az első idom az állítható szélvédővel kiváló szélvédelmet biztosít. Az előd modellnél szélesebb plexi, felső állásban vezetőtől és utastól egyaránt távol tartja a menetszelet, ahogy ez nagy túra motoroknál már megszokott. Menet közben gondtalanul élvezhetjük a motorozást, erről az 58 lóerős erőforrás és 69 Nm-es nyomatéka gondoskodik. A dupla kuplungos váltót már nem kell bemutatni senkinek, tökéletesen működik az elektronikai vezérlő egységekkel összhangban.

Ideális túragép – Honda Forza 750 teszt
Ez utóbbi több választási lehetőséget is kínál, két saját beállítás mellett eső, normál és sport fokozat is rendelkezésre áll. A lehetőségek közüli választásnál más-más motorfék reakció, kipörgésgátló beavatkozás és teljesítmény leadás várható a motortól. Őszinte leszek nem időztem sokat ezek kipróbálásánál, a legtöbbet Standard állásban használtam a gépet. Igényeimhez ez passzolt a legjobban, mert autópályán, országúton és városban egyaránt hozta azt, amire szükségem volt. A futómű elemekről már esett szó, de a menet közbeni viselkedésükről még nem. Egyszerűen úgy jellemezném, hogy jó kompromisszumot kínál a feszes és a kényelmes között. Nem hintázik lágyan, mint egy hajó, de nem is olyan kemény, hogy megérezzen az ember minden keresztbordát az úton.

Ideális túragép – Honda Forza 750 teszt
A fékekre nem lehet egy rossz szavam se, az elsők derekasan lassítják a gépet, ha nagyon kell a hátsóval is be lehet avatkozni, és közben elmarad a hagyományos kialakítású robogókon ismert, hátsó rész besüllyedése. Külön érdemes beszélni az elektronikai csomagról, amely nélkül ma már „elképzelhetetlen” az élet. Az első szélvédő állítása bekerült a menü rendszerbe, a bal kormány kapcsolóval könnyedén megtaláljuk és állíthatjuk kedvünk szerint.

Ideális túragép – Honda Forza 750 teszt
Szerencsére megjegyzi a beállítást, így indulás után nem kell minden alkalommal újra kezdeni a műveletet elölről. Csatlakoztathatjuk okos telefonunkat a géphez, így akár telefonálhatunk, zenét hallgathatunk, de nekem a legfontosabb, hogy egyszerű navigáció megjelenítésével segíti a kijelző, hogy megtaláljuk az általunk keresett címet.

Ideális túragép – Honda Forza 750 teszt
Ehhez csak a HondaSync alkalmazást kell telepíteni az okostelefonra, és megteremteni a kapcsolatot a motorral. Ezt most nem használtam, mert csak olyan útvonalakon közlekedtem, ahol erre nem volt szükség. A középső kormány burkolatba süllyesztve elhelyeztek egy USB töltő aljzatot, hogy ne kelljen hosszú töltő kábelt alkalmazni, ha valaki a kormányon rögzíti telefonját.

Ideális túragép – Honda Forza 750 teszt
A kulcs nélküli indítás sem újdonság ebben a kategóriában, én nagyon kedvelem, ahogy a sebességtartó automatikát is. Kezelése egyszerű, autópálya szakaszokon csak így közlekedtem. A mindennapokhoz elengedhetetlen dolgok elhelyezéséhez kellő hely állt rendelkezésre. Az ülés alatti tároló teleszkópjai nyithatnák kicsit magasabbra az ülést, hogy könnyebb legyen a pakolás, mert a hátsó doboz közelsége megnehezíti azt.

Ideális túragép – Honda Forza 750 teszt
A felső doboz adta lehetőséget kihasználva, kényelmesen elfértek a cuccaim. A gyár által ígért fogyasztási értéket nem tudtam a vegyes használat mellett kihozni a Forza 750-ből, nálam 4,2 liter benzinre volt szükség 100 km megtételére. Az „ECO” felirat csak bizonyos gázkar állásnál jelenik meg a kijelzőn, lehet vele játszani, akár 130-as tempónál is tartható a gazdaságos üzemmód, de tempomat használata mellett már csak néha villan be az ikon. Az általam kifogásolt megoldásoktól függetlenül, két személy számára is megfelelő teljesítménnyel rendelkező túra motort fejlesztettek Forza 750 név alatt. Szándékosan nem mondtam robogót, mert kinézetében valóban egy robogóra hasonlít, de felépítését, menetteljesítményét tekintve, megállja a helyét közép kategóriás túra motorként is.

Ideális túragép – Honda Forza 750 teszt
Ezt a Honda alátámasztja a típushoz kapható oldal koffer készlettel, de a túra kiegészítő gyártók kínálatában is megtalálható a típushoz illeszthető oldal és felső doboz a tartóval együtt. Amúgy sem gyárt ilyen kategóriába sorolható gépet már senki, mindenki az on-off kategóriában látja a túra motorokat már jó néhány éve. Tehát két személyes üzemre, hosszabb távra bátran ajánlom azoknak, akik félre tudják tenni a motorkerékpár kategória skatulyákat, nem teljesítmény őrültek és nem vesznek fölöslegesen nagyobb motort csak azért, hogy legyen.
Szöveg és kép: Buny