Amikor a BMW Motorrad 2013-ban bemutatta R nineT modelljét, jól érzékelhetően többről volt szó, mint csupán egy klasszikus mintára készült roadsterről. Az R nineT ugyanis már a kezdetektől igényes kézi munkával ötvözte a hagyományos motorkerékpár-építést és a modern technikát, amire többek között csiszolt oldalfelületű alumínium üzemanyagtartálya szolgálhat kiváló példával. Természetesen számos más megoldás is hűen tükrözte az R nineT csapat részletek iránti kiemelkedő figyelmességét, s ez a manufaktúra-karakter az új R nineT esetében is pontosan érzékelhető, ám immár fejlesztések egész sora mellett.
Más stílusú, ám éppúgy hamisítatlan klasszikus karakter az új R nineT Urban G/S. Immár több mint 35 esztendeje szolgál a GS rövidítés a BMW Motorrad motorkerékpárjaival összefüggésben a két keréken megélhető szabadság és a kalandvágy szinonimájául, utcán ésBMW R nineT terepen egyaránt. Az R nineT Urban G/S az első és legendás BMW R 80 G/S génjeit eleveníti fel a nyolcvanas évekből, és korszerű technikával klasszikus enduro-stílusú, boxermotoros BMW motorkerékpárként testesíti meg napjainkban őket.
Mindkét új BMW Heritage modell hajtásáról az 1170 köbcentiméter hengerűrtartalmú, lég-olajhűtésű, erőteljes boxermotor gondoskodik, mégpedig 81 kW (110 LE) teljesítménnyel. A jól ismert erőforrás hatfokozatú sebességváltóhoz csatlakozik. Mindkét motorkerékpár teljesíti az Euro 4 szabvány előírásait. A nemesacél kipufogórendszer bal oldalon kivezetett hangtompítódobbal illeszkedik a klasszikus stílusba.
Modulrendszerű vázkoncepció széles körű egyéni kialakítási lehetőségekkel
A modulrendszerű vázkoncepció tág teret nyit a két új boxermotoros BMW motorkerékpár megjelenésének és karakterének egyéni kialakítása előtt, például a BMW MoBMW R nineTtorrad kiegészítőprogramjában
kínált, különböző ülésváltozatokkal. Az R nineT vázát az eddigiekhez hasonlóan négy fő komponens alkotja: az első és a hátsó fő vázelem, a levehető vázvég, illetve az ugyancsak leszerelhető utasoldali vázrész. Az R nineT Urban G/S esetében háromrészes vázat alkalmaztak a tervezők, amely az első és az integrált vázvéggel kialakított hátsó fő vázelemből, valamint az utasoldali vázrészből épül fel.
R nineT állítható, fordított teleszkópvillával és továbbfejlesztett futóműgeometriával, illetve R nineT Urban G/S enduro-stílusú futóművel
Az új R nineT első kerékfelfüggesztésének feladatát az eddigiekkel megegyezően igényes, fordított (upside-down) teleszkópvilla látja el, amely most teljes mértékben állítható konstrukcióként érkezik. A még pontosabb kormányzás és precízebb irányíthatóság, illetve még inkább semleges kanyarbeli menettulajdonságok szolgálatában a megújult R nineT futóműgeometriáját is továbbfejlesztették a tervezők.BMW R nineT Az R nineT Urban G/S elején hagyományos teleszkópvilla dolgozik, míg a hátsó kerék vezetéséről – akárcsak az R nineT esetében – szimpla Paralever lengőkar gondoskodik, amely központi rugóstaghoz csatlakozik. Az R nineT elöl 3,5 x 17’’, hátul 5,5 x 17’’ méretű, új drótküllős kerekeket kapott, amelyekre elöl 120/70 ZR 17, hátul 180/55 ZR 17 jelzésű gumiabroncsot szerelnek. A biztonságos lassulásról elöl az eddigiekhez hasonlóan blokkolásgátlóval (ABS) kiegészített, radiális felfogatású, négydugattyús monoblock-féknyergek és úszó ágyazású féktárcsák gondoskodnak. Az R nineT Urban G/S alapkivitelében könnyűfém-öntvény keréktárcsákkal készül. Tökéletes összhangban áll az enduro-stílusú klasszikus gép fellépésével 19’’ peremátmérőjű, 120/70 ZR 19 méretű gumiabronccsal szerelt első kereke, amely hátul 17’’ tárcsával és 170/60 ZR 17 dimenziójú gumiabronccsal egészül ki. Gyári extrafelszerelésként az új boxer BMW klasszikus stílusát még jobban kiemelő, terepmintázatú gumiabroncsokkal (széria: utcai mintázat) és karcsú drótküllős kerékpántokkal is rendelhető. Négydugattyús féknyergekkel, fém BMW R nineTfékcsövekkel és 320 milliméter átmérőjű féktárcsákkal itt is blokkolásgátlóval (ABS) kiegészített, nagyteljesítményű fékberendezés szolgál intenzív és megbízható lassulási képességekkel. Síkos úton a hátsó kerék kipörgésének megelőzésére extrafelszerelésként az automatikus menetstabilizáló rendszer (Automatic Stability Control; ASC) is rendelkezésre áll.
Az új R nineT: puritán stílusú roadster manufaktúra-karakterrel, kívánságra gyárilag egyéni színvilággal
Az R nineT megújulva is lezser eleganciával és a klasszikus BMW roadsterek jellegzetes arányaival tűnik ki. A motorkerékpár-építés hagyományos és modern stílusjegyeinek ezen igényes felületi kialakításokkal kombinált, színvonalas ötvözete minden irányból rátekintve meghatározó az R nineT megjelenésében. Noha a sebesség- és a fordulatszámmérő két körműszerével az R nineT eddigi kombinált műszeregysége is harmonikusan illeszkedett a klasszikus környezetbe, a két külön házba foglalt új megoldás még meggyőzőbb stílusú. A megújult R nineT mit sem veszített manufaktúra karakteréből, így számos igényes részletével dobogtatja meg a rajongók szívét.BMW R nineT Ilyen például egyebek mellett a 18 literes, csiszolt oldalfelületű alumínium üzemanyagtartály, vagy éppen a jobb oldalon, a légbeszívó nyílás feletti, gravírozott „R nineT” feliratot hordozó alumíniumlemezből készült burkolati elem. Noha az R nineT klasszikus stílusú, ezüst és fémes kontrasztokkal kiegészített fekete
(Blackstorm metallic) színvilága eddig is csaknem tökéletesnek hatott, az új R nineT itt is „feltette az i-re a pontot”. Fekete felületű komponenseihez – mint például a váz és a motorburkolat – illeszkedve immár a Paralever kerékfelfüggesztés lengőkarja és a hátsó hajtás háza is fekete bevonatot kap. Az R nineT első ízben két egyéni, manufaktúra karakterét erősítő színvilággal is rendelhető gyári extraként, ezzel a BMW Motorrad először bővíti ki immár a fényezésekre is egyéni kialakítási lehetőségei palettáját. A Fekete (Blackstorm metallic) / Vintage különleges fényezés sárga alapon lévő „21”-es raBMW R nineTjtszámmal emeli ki a Fekete (Blackstorm metallic) / Ezüst tónusú alumínium üzemanyagtartály manufaktúra-karakterét. A kézi munkával végzett koptatás eredményeképpen e díszítés kimondottan nemes hatást kelt. Ebben a kivitelben a támpárnával szerelt alumínium hátsó idom is szériafelszerelés. A másik különleges fényezés, a Kékl (Blueplanet metallic) / Alumínium újszerű megfogalmazásban hangsúlyozza az R nineT klasszikus stílusát. A lecsiszolt hegesztési varratokkal készült, fényesre lakkozott alumínium üzemanyagtartály és a szintén alumínium ülésidom – mindkettő kézi csiszolású felületekkel – középső sávja egyaránt aranyszegélyű kék (Blueplanet metallic) fényezést kap, amely árnyalat ez esetben az első sárvédőn is megjelenik.
R nineT Urban G/S: tradicionális színvilág és formai nyelvezet az első BMW R 80BMW R nineT G/S stílusában
Az R nineT Urban G/S hasonlósága legendás őséhez már az első pillantásra feltűnő, s annak színkoncepcióját is csaknem változatlan formában hordozza. Akárcsak több mint 35 esztendeje, a tank és a magasra emelt első sárvédő egyaránt fehér (Lightwhite) alapszínben jelenik meg, s ezzel harmonizál a fényszórómaszk is, amely formájával pontosan a régi BMW G/S stílusába illeszkedik. Az R nineT Urban G/S üzemanyagtartályának dekorációját – szintén úgy, mint egykor – a kék két árnyalata alkotja, amit élénkvörös kétszemélyes ülés egészít ki – a BMW korábbi versenysport-színeit idézve. A régmúlt idők emlékezetét a fekete váz teszi teljessé. Harmonikusan illeszkedik a fényszórómaszkba az analóg körműszerként kialakított sebességmérőből, ellenőrző lámpákból, illetve kétsoros LCD-kijelzőből álló kombinált műszeregység. Az R nineT Urban G/S szintén különösen színvonalas részletmegoldásokkal büszkélkedhet. Ezek között említhetők az olyan igényes kovácsolt alumínium alkatrészek, mint például a villahidak és a kónuszos kiképzésű alumíniumcső-kormány bilincsei. A klasszikus enduro-megjelenést erősítő érdekes megoldás a kétrészes első sárvédő. Az első védőidom az alsó villahídra erősítve célzottan a klasszikus enduro-stílus kifejezője, míg a hátsó egy villastabilizátorhoz csatlakozva szorosan a kerékre simul.
Szöveg és kép: BMW Magyarország