A fennállásának századik évfordulója alkalmából a Moto Guzzi nemcsak egy mérföldkövet ünnepel, hanem egy új kiindulópontot is, amelyre a jövőt építheti. Egy új kezdet a XXI. században, és a Moto Guzzi továbbra is csodálatos motorkerékpárokat gyárt, hiteles és erős karakter. A megjelenéstől és a legmodernebb technológiától hemzsegő motorokra büszkék Olaszországban és a Mandello del Lario-i gyárban, amely továbbra is ennek a szenvedélynek az epicentruma.
A Moto Guzzi V100 Mandello egy vadonatúj fejezet kezdetét jelenti a Moto Guzzi történetében. Egy olyan motorkerékpár, amely nem hajlandó megfelelni egy kategóriának se, egyesíti a dinamikát a túra alkalmassággal, ami valójában minden Moto Guzzi-ban ott van.
Egy Moto Guzzi, amelyet a legmodernebb technológia jellemez, egy innovatív dizájn, amely párosul az egyedi és utánozhatatlan V-motorral. Olyan külső kontúrok jellemzik, amelyek nosztalgikus, és modern megjelenést kölcsönöznek a márka stílusának. Ez jól látható a tank alakján, az ülés alatti oldal paneleken, amin a kivágások egyértelműen utalnak a legendás 1976-os Le Mans-ra, és a fényszóró tisztelgés a 1981-es Le Mans 850 III előtt. Egy 21. századi motor, ami stílusában és technológiájában megtestesíti az összes Moto Guzzira jellemző karaktert. A Moto Guzzi V100 Mandello néhány nagyon fontos technológiai újítást vezet be.
Ezek között megtalálható az adaptív aerodinamika, a hattengelyes inerciális platform, a kanyar ABS, a félaktív felfüggesztés és gyorsváltó, hogy csak néhányat említsünk a legfontosabb jellemzők közül. Ez az első Moto Guzzi, amelyet az új „kompakt blokk” hajt, a 90°-os hengerszög, a keresztirányban elhelyezett V-motor maradt, ahogy az egyedi nyomatékleadás és az utánozhatatlan hangzás is. Az innovatív kialakítás lehetővé tette egy rendkívül kompakt és könnyű motor megalkotását, amely 103 mm-rel rövidebb, mint a V85 TT erőforrása. Az új hengerfej kialakítás – a kipufogó elölről oldalra került – növeli a kényelmet és racionalizálja a szívó- és elektronikus befecskendező rendszer alkatrészeinek elhelyezését. A tényleges lökettérfogat 1042 cm3, a folyadékhűtéses, hengerenként négy szeleppel működő hengerfejekben a vezérműtengelyeket lánc hajtja meg.
Ezenkívül nedves olajteknős kenőrendszert és hidraulikus működtetésű nedves tengelykapcsolót is kapott a blokk. A teljesítmény meghaladja a 115 LE-t, és a nyomaték is több 105 Nm-nél, ez utóbbi érték 90%-a már elérhető 3500-as fordulatszámon. A fordulatszám határoló csak 9500-as percenkénti fordulatnál avatkozik be. Adatok, amelyek hatékonyan mutatják be az új motor karakterét és erejét, de a menet közbeni viselkedéséről, már alacsony sebességnél érzékelhető kezességéről tapasztalatokat csak az szerezhet, aki a nyergébe ül. A tengelyhajtást egy hosszú alumínium egyoldalas lengőkarban helyezték el, a motor baloldalán. A hajtótengely kilépési helyzete, sokkal alacsonyabb az előző Guzzi motorokhoz képest. Ez sima utazást tesz lehetővé, miközben gyorsításkor és motorfék üzemben a lánchajtáshoz hasonló reakciókat produkál a gép.
A kardántengely jellemző előnyei a kevesebb karbantartási igény és a nagyobb tisztaság továbbra is maradtak. A V100 Mandello sportjellegéhez nem csak a teljesítmény, hanem a kompakt váz tulajdonságai is hozzájárulnak, hogy a kanyarokban és gyors szakaszokon a stabilitás megfelelő legyen, ahogy hosszú távú utazások alkalmával a motorozás élvezetét nyújtsa. Túra képességét növeli a kényelmes nyereg és az aktív, de mégis nyugodt ülőpozíció. Az alumínium kormány illeszkedik a modell filozófiájához, tökéletesen biztosítja az irányítást, magasabb elhelyezése miatt kényelmesebb testtartást tesz lehetővé menet közben. A két fős utazás a projekt alapja volt, az utas jól párnázott nyeregrészre számíthat olyan testtartással, amely biztosítja a pihentető utazást.
A komfort és védelem növeléséhez egy adaptív aerodinamikai rendszer járul hozzá, ami automatikusan beállítja a légterelők helyzetét a 17,5 literes üzemanyag tartály oldalán, a sebességtől és a kiválasztott menet módtól függően. Ennek eredményeként 22%-kal csökkent a motorosra ható légnyomás, ami a plexi elektromos magasság állításának köszönhetően eléri a nagy túra motorok adta kényelmet és védelmet.
Az elektronikai csomag Ride by Wire elektronikus gázkart, Marelli 11MP ECU-t, hattengelyes inerciális platformot, sebességtartó automatikát és kanyar ABS-t tartalmaz a gazdaságos üzemeltetés és az aktív biztonság érdekében. Négy vezérlési mód áll rendelkezésre, utazás, sport, eső és közúti.
Ezeken kívül négy szintű kipörgésgátlót, három fokozatú motorfék üzemmódot, valamint az Öhlins Smart EC 2.0 félaktív felfüggesztés beállítási lehetőségeit is tartalmazza a csomag. Ez utóbbi automatikusan, percről percre igazodik a vezetés stílusához és az útviszonyokhoz. Mint mindig, a Moto Guzzi technológia nem csak a biztonságos és izgalmas utazást szolgálja, hanem megkönnyíti az életet a nyeregben. A vezetőnek csak a módot kell kiválasztania, ami megfelel az igényeinek, és a legjobb automatikus beállítás előnyeit élvezheti a paraméterek közül, amelyek szintén személyre szabhatók, így minden tulajdonos egyedi beállításokat is használhat.
Az alapfelszereltség része az 5 hüvelykes, színes TFT műszerfal, teljes LED-es világítás nappali menetfénnyel, ami kiegészíthető egy pár lámpával, ami növelheti kanyarokban a megvilágítást. A V100 Mandello két változatban érhető el, amelyek felszereltségükben különböznek egymástól. A drágább változathoz alapból jár az Öhlins félaktív felfüggesztés, a gyors váltó, a fűtött markolatok és a Moto Guzzi MIA multimédiás platform, amely lehetővé teszi egy okostelefon csatlakoztatását Bluetooth-on keresztül. Így elérhető a menedzsment információs és szórakoztató rendszer, ami tartalmazza a hangasszisztens, telefonhívások és zene intuitív kormányvezérlőkkel történő vezérlését, és a GPS funkciót, amely közvetlenül a műszerfalon jeleníti meg az okostelefonon beállított célhoz vezető útvonalat.
Szöveg: Buny
Kép: Moto Guzzi