A Panigale V4 2022-es verziója a Ducati Corse sokéves tapasztalatának, valamint a versenyzés világából származó tudás és technológia bevezetése a sorozatgyártásba. Így lehetne jellemezni ezt az új modellt. Az újdonság kifejezi a márka egyediségét, amely immár második éve birtokolja a MotoGP konstruktőri világbajnok címet. A versenyzés során fejlesztett elemek átkerülnek azokra a motorokra, amelyeket a versenygépek szerelmeseinek gyárt.
Emiatt a Panigale V4 folyamatosan megújul és fejlődik, akárcsak a MotoGP és a WorldSBK motorjai. A Ducati mérnökei a burkolatra helyezték a hangsúlyt, amely immár kompaktabb és vékonyabb, emellett kettős profilú és nagyobb hatékonyságú szárnyakat tartalmaz. Ez a frissítés ugyanúgy 37 kg-ot nyom 300 km/h-nál, mint az elődjénél.
A burkolat alsó részét légbeömlőkkel látták el, hogy javítsák a hűtőrendszer és ezáltal a motor teljesítményét, különösen ha pályán használják. A fejlesztés az ergonómiára is kiterjedt, hogy a vezető a legtöbbet hozza ki a Panigale V4 teljesítményéből, akár egyetlen körön, akár intenzív pályahasználat során. Az ülés laposabb formával és más burkolattal rendelkezik, hogy még jobban megtámassza a vezetőt fékezéskor, és nagyobb mozgásszabadságot biztosítson számára. A 2021-es verzióhoz képest új formát kapott az üzemanyag tartály hátsó része, most jobban szorítható fékezéskor. Ennek az új ergonómiának köszönhetően a motoros teljesen a motorkerékpár része lesz. A működtető karok elérése is javult, amikor a motoros teljesen a kerékpár mellé dől, lelóg róla, akkor is biztonságosan kezelhetőek maradjanak.
A motor középpontjában az 1103 köbcentis Desmosedici Stradale erőforrás áll, amely a MotoGP motorból származik, és számos frissítést kapott. Néhány technikai újításnak köszönhetően a teljesítmény tovább nőtt, ráadásul a gázreakció most még közvetlenebb. A motor új olajszivattyút kapott, a kipufogó leömlőinek megnövelt átmérője lehetővé teszi az ellennyomás csökkentését, és ezáltal a motor teljesítményének növelését. Ezeknek az intézkedéseknek és az új, speciális motorvezérlési sémáknak köszönhetően a Desmosedici Stradale Euro 5-ös kibocsátási értékek mellett, 215,5 LE teljesítményt ad le 13 000-es fordulatszámon. A motor 123,6 Nm-es nyomatékát 9500-as fordulatszámon adja, és már 6000-es fordulatszámtól elérhető a maximális nyomaték 80%-a. Az egyik részlet, ami sokat elárul ennek az új motornak a 2022-es fejlesztéséről, az új áttétel. Az első, második és hatodik fokozat most hosszabb.
Ez az új SBK áttétel „inkább versenyorientált”, ezért alkalmasabb a versenypálya használatra. Az új osztásnak köszönhetően jobb a motorfék és a kigyorsítás a kanyarokban. Ezenkívül az első és a második sebességfokozat közötti kisebb ugrás lehetővé teszi a Ducati Quick Shift System (DQS) számára, hogy hatékonyabban kapcsoljon, és ezáltal javítsa a teljesítményt. Az 1,8%-kal hosszabb hatodik fokozat a megnövelt motorteljesítménnyel kombinálva 5 km/h-val nagyobb végsebességet tesz lehetővé, mint a Panigale V4 2021-es verziójában. Új logikát alkalmaztak a Panigale V4 2022 teljesítmény üzemmódjainak kialakításánál. A négy különböző motorkonfiguráció közül a Full és Low beállításokat átírták, míg a High és Medium sémák új elgondolás alapján dolgoznak. A Power Mode Full a legsportosabb, amit valaha Panigale V4-en használtak.
Az első fokozat kivételével a motor teljes potenciálját elektronikus szűrők nélküli nyomatékgörbékkel lehet kihasználni. A Power Mode Low-t viszont azért fejlesztették ki, hogy még kellemesebbé tegye a közúti vezetést, 150 LE-re korlátozza a motorkerékpár maximális teljesítményét. A Desmosedici Stradale teljesítménye tovább javítható a Ducati Performance katalógusban szereplő versenykipufogók használatával. Annak érdekében, hogy mindenkinek lehetősége legyen valódi versenykipufogóval közlekedni, a szigorú zajkorlátozású pályákon is használható a titánból készült Akrapovič, ami tiszteletben tartja a 105 dB-es (102 dB-es) zajhatárt a felszerelt dB szűrővel. Az új kipufogó a csúcsteljesítményt 228 LE-re, a csúcsnyomatékot pedig 131 Nm-re növeli, ugyanakkor a súly 5 kg-mal csökken. Ezt az új kipufogót a kompaktabb, komplett versenyrendszer mellé kínálják, amely a motor alá kerül, és szintén teljes egészében titánból készül.
Azonos teljesítményértékek mellett 6 kg-mal csökkenti a súlyt, zajszintje pedig 109 dB, ami a dB killerrel 107-re csökken. A Desmosedici Stradale blokk a váz szerkezeti elemeként (tartóelemeként) is szolgál, és közvetlenül kapcsolódik az első vázrészhez. A vázat a könnyű magnézium első és az öntött alumínium hátsó rész teszi teljessé. A Panigale V4 S új, elektronikusan vezérelt Öhlins NPX 25/30 gázos első villával készül, amely az Öhlins versenyvillából származó patront kapott. Az eredmény jobb vezetési stabilitás fékezéskor, és ezzel egyidejűleg az ütések jobb elnyelése, ami jobb vezetési élményt jelent. Az új villa 125 mm-es úttal rendelkezik (+5 mm a Panigale V4 2021 villához képest). Ez lágyabb beállításokat tesz lehetővé (a rugóerőt 10,0-ról 9,5 N/mm-re csökkentették). Ezzel simábbak a reakciók egyenetlen útfelületen és jobb a tapadás. Javult a visszajelzés kemény fékezési zónákban, ami további tartalékokat biztosít a versenyzésben.
Az Öhlins TTX36 lengéscsillapítóval és az Öhlins kormánycsillapítóval kombinálva lehetőséget kínál, hogy a vezetési helyzethez (fékezés, kanyarodás, gyorsulás) hozzáigazítható legyen a felfüggesztési elemek működése. A versenyző számára ez nagyobb fokú ellenőrzést jelent a motorkerékpár irányíthatósága felett, ami javítja a közúti biztonságot és a köridőket a pályán. Ráadásul az alumínium egyoldalas lengőkar forgáspontja 4 mm-rel magasabban van, ami növeli a guggolásgátló hatást. Ez azt jelenti, hogy a hátsó rész nem nyomódik össze olyan mélyen gyorsításkor. A Panigale V4 S kovácsolt 3 küllős alumínium felnije és Pirelli Diablo Supercorsa SP abroncsokkal van felszerelve (elöl 120/70 ZR17, hátul 200/60 ZR 17). Az első fékrendszer Brembo Stylema monoblokk féknyergekből áll, mindegyik négy 30 mm-es átmérőjű dugattyúval. A 330 mm átmérőjű féktárcsákkal kombinálva ez kivételes fékteljesítményt biztosít. A hátsó kerék 245 mm-es féktárcsát és két dugattyús féknyerget kapott.
Még a Panigale V4 standard változata is a legmodernebb vázzal és állítható, 43 mm-es átmérőjű Showa Big Piston teleszkóp villával (BPF) kombinált Sachs kormánycsillapítóból áll. Az öntött alumínium felnik öt küllős kivitelűek. A Panigale V4 megkapta a legújabb generációs elektronikai csomagot, amiben egy hat tengelyes inerciális platform képes azonnal érzékelni a motorkerékpár dőlését, elfordulását és dőlésszögét a térben. Minden menetfázishoz tartalmaz négy elérhető vezetési módot (Race A, Race B, Sport, Street). Ezek a paraméterek a továbbfejlesztett kijelzőnek köszönhetően még tisztábban jeleníthetők meg. Egyes funkciókat külső jelzőfények képviselnek. De ez még nem minden: a Ducati technikusai egy további információs módot is kifejlesztettek. Ezt a MotoGP versenyzőivel folytatott konzultációt követően hozták létre a „Track Evo”-t , ennek élesítésekor a fordulatszámmérő tetején található vízszintes skálán jeleníti meg az információt, mert ez a terület látható a legjobban a vezető számára.
Ilyenkor a képernyő közepén a sebességfokozat, jobb oldalon négy különböző színű szektor található, mindegyik egy-egy elektronikus vezérléssel (DTC, DWC, DSC, EBC) van társítva. A megfelelő szektor kigyullad, amint az elektronika beavatkozik. A kijelzők mindaddig aktívak, amíg a vezető fel nem ismeri, hogy melyik elektronikus segítség van aktiválva. Ez az üzemmód megkönnyíti a vezető számára, hogy gyorsan megértse, melyik vezérlés volt használatban valójában, így pontosabb döntéseket hozhat az optimális beállításhoz. A kijelző bal oldalán látható a köridő, a megtett körök száma és a sebesség. A kijelző bal oldalán zöld LED került az optimális kapcsolási pont azonosítása érdekében. Ez a megoldás javítja a láthatóságot és pontosabb visszajelzést ad. A megjelenést is felülvizsgálták, és egy újabb adag agresszivitást kapott a Ducati Centro Stile által tervezett példátlan grafikával. Most fekete logók láthatóak a vörös karosszériarészeken.
Az ülés két különböző anyagból készül, az S változaton két színű. Az S változat fekete kerekei piros dizájnelemekkel rendelkeznek. A Panigale V4 és a Panigale V4 S klasszikus „Ducati Red” színben elérhető. A tartozékok széles választéka mellett a motorhoz illeszkedő Ducati bőrruhákat (légzsákrendszerrel), sisakot, csizmát és kesztyűt is kínál a biztonság érdekében.
Szöveg: Buny
Kép: Ducati