Az első motorkerékpár a Husqvarna-tól

Az emberiség régóta dolgozik azon, hogy megkönnyítse és kényelmesebbé tegye a dolgait, ennek köszönhető a motorkerékpár megalkotása is. Az 1903-as év hozta el a Husqvarna vállalat életében az első motorral szerelt svéd velocipéd születését. Ez egy teljesen új korszak kezdete volt, amely végül a cég világhírét hozta el. Íme, így hódította meg az embereket az 1900-as évek eleji technológia.

Az előző századfordulón a lópaták csörömpölését hirtelen felváltotta a  négy ütemű motorok dübörgése. A Husqvarna olyan kerékpárokat gyártott ebben az időben, mint a „La Draisine”, „The Bone-shaker”, „The Hi-Wheeler”, „The Kanguru”, „The Giraff” és „The Crypto-machine”.

Az első Husqvarna motorkerékpárok


Az 1897 és 1901 közötti ötéves időszakban a Husqvarna gyártása 4916 motorkerékpár volt. Sok új találmány látta meg ekkor a napvilágot, amit természetesen kétkedés és gúny is fogadott. Az újdonságokban azonban előbb-utóbb meglátták az új járműnek az előnyeit, és a kételyek eloszlottak. Valójában a sok pénzzel rendelkező emberek könnyű életet akartak a kényelmes közlekedésbe fektetve, várakozással tekintve a következő időkre. Az 1890-es években Angliában megjelentek az első motorkerékpárok. Nagyok voltak három kerékkel, nehezek és drágák voltak. Ezért ezek a gyártók nem találtak meg széles vásárló közönséget.

Az első Husqvarna motorkerékpárok

Az újdonságok csak akkor keltették fel az emberek figyelmét, amikor a fejlesztők két kerékben kezdtek gondolkodni. A fegyvergyár mellett a Huskvarna folyó mellett nőtt ki a földből egy azonos nevű üzem. 1898-ban úgy találták, hogy elérkezett az idő a kétkerekű motoros járművek gyártására. Ekkoriban már jelentős import érkezett az Egyesült Államokból és Angliából, több millió svéd koronás forgalmat generálva. Ez felkeltette a vállalat felelős vezetőinek érdeklődését, és a Husqvarna elkezdett motorral szerelt „velocipedeket” gyártani. „Az emberek kényelmesebbé akarják tenni az életüket, ezért adjuk meg nekik, amit akarnak” – hangzott el a vezetőségi tagok egyöntetű döntése.

Az első Husqvarna motorkerékpárok

Ez a lépés végül nemcsak az egyszerű ügyfelektől kapott megrendelések számában, hanem többek között a katonai, távirati és postai szolgálatoktól, valamint a rendőrségtől is érkeztek. Az emberi vágy a körülmények javítására és az élet könnyebbé tételére a közlekedésben is változást eredményezett. Mindenki álma volt, hogy a lehető leggyorsabban elérje úti célját. Így 1903-ban a Husqvarna bemutatta első motorkerékpárját – egy „Motor-velocipede” – motorral hajtott kerékpárt. A svéd mérnökök alaposan átvizsgálták a külföldön gyártott hajtásláncokat, mielőtt az energiaforrást választottak volna. Végül mindenki egyetértett abban, hogy a belga FN-motor (Fabrique Nationale) használata a legjobb megoldás. A liège-i egyhengeres motor űrtartalma 225 köbcenti volt, a teljesítményt pedig egynegyed lóerővel mérték, ami 40-50 km/h-s végsebességet eredményezett.

Az első Husqvarna motorkerékpárok

Mivel a benzintankjában négy liter üzemanyag volt, körülbelül 150 kilométeres távot lehetett megtenni utántöltés nélkül. A termék inkább egy pedálos kerékpárhoz hasonlított, mivel a motorról a kerékre az átvitelt egy bőröv biztosította. Az útmutatóban ez állt: „Nincs akadálya annak, hogy megtanulja, hogyan kell kezelni ezt a motort, és nem kell semmiféle műszaki tudás. De vigyázni kell a gépre és annak megfelelő működésére”. Az indítási folyamatra vonatkozóan tippet is adtak hozzá, ha nehéz lenne: „Ha túl hideg a benzin, felmelegítheti a karburátort úgy, hogy egy égő újságot tart alatta, de ne használjon hegesztőpisztoly, hogy felmelegítse, mert veszélyes lenne – a legrosszabb esetben kigyulladna!”

Az első Husqvarna motorkerékpárok

Továbbá közölték, hogy a fegyvergyár nem vállal garanciát az FN-motorra, de teljes felelősséget vállalt a velocipédért. Miután a tartályra felfestették a Husqvarna logót, a gépet kis szériában állították elő 1903 és 1906 között. Ebből a korszakból nem állnak rendelkezésre eladási adatok, de a bevezető ára 700 korona volt, ami akkor 150 dollárnak felelt meg. A Husqvarna marketingstratégiájában az szerepelt, hogy a svéd termékek kimagasló minőségűek, míg a külföldi versenytársak olcsóbb alapanyagból készült termékeket kínáltak, alacsonyabb áron. „Nem a borítója alapján kell megítélni a könyvet”, a fegyvergyár szerint pedig jó néhány gyengébb termék is befolyásolta a piacot.

Az első Husqvarna motorkerékpárok

A svédek tehát kiváló minőségű árukat kínáltak – nagy önbizalommal és meggyőződéssel, hogy az ár megfelel az elvárásaiknak. Következésképpen a jövő Husqvarna szlogenje már ez volt: „Vegyél svédet!” És az emberek ezt tették, és egy vadonatúj világot fedeztek fel.

Szöveg: Buny

Kép: Husqvarna

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes