A Yamaha hosszú évtizedek óta az egyik legsikeresebb és legelismertebb gyártó Európában az 50 köbcentiméteres robogók fontosnak számító szegmensében. Az 1990-es évektől kezdve a vállalat Yamaha és MBK márkanevek alatt az iparág legsikeresebb modelljeit gyártotta – köztük olyan valódi ikonokat, mint a BW’s/Booster, az Aerox/Nitro és a NEO’s/Ovetto belsőégésű változata.
A belsőégésű motorokkal kapcsolatos alaptevékenységével párhuzamosan, a Yamaha több mint 30 éve végez kutatásokat és fejlesztéseket az elektromos robogók terén, és 1991-ben, a Tokiói Autószalonon mutatta be első elektromos robogóját, a Frogot.
A Yamaha azóta folyamatosan dolgozik az elektromos robogók fejlesztésén, és már több elektromos modellel is megjelent különböző ázsiai piacokon. A 2022-es, újgenerációs NEO’s a Yamaha első sorozatgyártású elektromos robogója az európai piacon, az „50cm3 belső égésű motornak megfelelő” kategóriában. Az elérhető árú, nulla károsanyag-kibocsátású új modell hatékony szerepet játszhat az európai városi közlekedés átalakításában.
Letisztult, sportos és univerzális stílus
A NEO’s modellcsalád mindig is egyszerű, univerzális, mégis vonzó stílusáról volt ismert. Az új, elektromos modell is modern, letisztult külsővel érkezik, minimális első és hátsó túlnyúlással, egyedi, sajátos karakterrel.
A kompakt külső, és a lágy, lekerekített formák nyugodtságot hangsúlyoznak, és előrevetítik a rendkívül csendes, nulla károsanyag-kibocsátású robogó könnyen vezethető jellegét. A friss és modern megjelenést kölcsönző, fehér fényszórógyűrűkkel körülvett, ikerfényszórós LED lámpát az eredeti NEO’s ikonikus formaterve ihlette. Az esztétikus külső mellett a NEO’s olyan praktikus tulajdonságokkal is rendelkezik, amelyek ideálissá teszik a napi szintű, városi bejárásra. A belső rész szélein levő gumiborítás nemcsak elegáns megjelenést kölcsönöz a robogónak – hiszen számos rögzítőelemet is eltakar –, de segít megvédeni a kisebb ütésektől és karcolásoktól is. A NEO’s két egyszerű, de hatásos színben érhető el, amelyek tökéletesen érzékeltetik visszafogott, mégis erős karakterét: Milky White és Midnight Black. Mindkét alapszín esetén, az elektromos Yamaha modelleket megkülönböztetni hivatott aqua színt kap az akkumulátorfedél és a 3D NEO’s logó.
Yamaha Integrated Power Unit (YIPU) – Sima, csendes és hatékony
Az új NEO’s robogót a legújabb generációs kerékagy-motor, a Yamaha Integrated Power Unit (YIPU) hajtja, amelyet a vállalat a Passol, az EC-03 és más elektromos robogók fejlesztése során, az elmúlt három évtizedben szerzett, széles körű ismeretek felhasználásával fejlesztett ki.
A kompakt, közvetlen meghajtású kerékagy-motorban újonnan kifejlesztett, léghűtéses, kefe nélküli, nagy nyomatékú villanymotor dolgozik, amely sima futást, erős gyorsulást és rendkívül csendes működést biztosít. A második generációs YIPU egyik fő jellemzője a rendkívül hatékony, fogaskerék nélküli kialakítás, amivel jelentősen csökkenthetők a fogaskerekek és szíjak esetén fellépő erőátviteli veszteségek. A Yamaha közvetlen meghajtású konstrukciójának másik nagy előnye, hogy gyakorlatilag kiküszöböli a mechanikus zajokat, így rendkívül csendes futást biztosít, és ezzel pihentető és élvezetes közlekedést tesz lehetővé – a kevesebb mozgó alkatrésznek köszönhetően pedig az üzemeltetési költségek is minimálisra csökkennek.
Az innovatív YIPU egyben hátsó kerékagyként is funkcionál, magában foglalja a hátsó fékrendszert, és az egység közvetlenül a hátsó keréktárcsába kerül. Az egyoldali hátsó lengővilla tartalmazza a teljesítményt szabályozó motorvezérlő egységet (MCU), és a hátsó keréktárcsa mindössze öt csavarral, könnyen eltávolítható a gumicseréhez. Az intelligens, egyszerű, gazdaságos és megbízható új NEO’s ideális választás mindazoknak, akik megfizethető, újgenerációs, zéró kibocsátású robogót keresnek a mindennapi bejáráshoz és városi közlekedéshez.
Kivehető Yamaha lítium-ion akkumulátor
Az ülés alatt, a váz közepén elhelyezett, mindössze 8 kg tömegű 50,4 V/19,2Ah lítium-ion akkumulátor táplálja a nagy teljesítményű kerékagy-motort.
A Yamaha saját fejlesztésű és gyártású, nagy energiasűrűségű akkumulátora teljes feltöltéssel körülbelül 37 km-es hatótávot biztosít – a WMTC 1. osztályú, STD üzemmódban, 25 °C akkumulátor-hőmérsékleten végzett mérései alapján. Az alapfelszereltségként egy akkumulátorral ellátott NEO’s-hoz második akkumulátor is csatlakoztatható (külön csatlakozó és hely kialakítva), amellyel körülbelül 68 km-re növelhető a hatótáv. Az akkumulátor a helyén, vagy a kényelmes beltéri töltés érdekében a helyéről kivéve is tölthető. A NEO’s tartozéka egy hordozható akkumulátortöltő, amellyel háztartási konnektorról körülbelül 8 óra alatt tölthető fel teljesen az akkumulátor.
Intelligens akkumulátor és motorteljesítmény
Az új NEO’s tervezése során a cél az volt, hogy különböző körülmények között is optimális hatékonysággal működjön.
A járművezérlő egység (VCU) és a motorvezérlő egység (MCU) ennek megfelelően minden körülmények között biztosítja az 50,4V/19,2Ah lítium-ion akkumulátor és a közvetlen meghajtású elektromos motor teljesítményének maximális kihasználhatóságát. A VCU/MCU szabályozza, hogy mikor és hogyan használja a motor az egyes akkumulátorokat. Ha az akkumulátor merülőben van, a teljesítmény automatikusan korlátozódik, amit a műszerfalon látható teknős ikon jelez. Ha az opcionális, második akkumulátor is beszerelésre került, a rendszer automatikusan átvált a második akkumulátorra, amikor a sok megállással járó, tipikus városi közlekedés során a motor megáll, illetve a hosszabb, megállás nélküli utak során.
Lendületes és jól szabályozható gyorsulás
A nagy hatékonyságú, közvetlen meghajtású kerékagy-motor és a Yamaha nagy energiasűrűségű, 50,4 V/19,2Ah lítium-ion akkumulátora minden gázadásnál elegendő nyomatékot és azonnal elérhető teljesítményt biztosít, így a robogó állórajtnál és menet közben is kiemelkedően jól gyorsul. A tengelykapcsoló és sebességváltó nélküli rendszer egyenletes erőleadást biztosít, így a könnyen vezethető és rendkívül hatékony NEO’s ideális a gyakori megállással és elindulással járó, városi közlekedésre. A Yamaha különös gondot fordított a NEO’s gázreakciójára és a teljesítmény adagolhatóságára.
A gondos fejlesztésnek és tervezésnek köszönhetően a gázreakció pontos és kiszámítható, indulásnál és lassú haladásnál egyaránt – sikerült kiküszöbölni az egyes elektromos robogókra jellemző, váratlan gyorsítást, késlekedést vagy ki-bekapcsolási érzetet.
Választható üzemmódok a különböző vezetési körülményekhez
A körülményeknek és az egyéni preferenciáknak megfelelően két különböző üzemmód közül választhatunk a kormány jobb oldalán található kapcsolóval, és az üzemmódok között menet közben is könnyen válthatunk. Az STD (standard) üzemmód biztosítja a legnagyobb teljesítményt (2,06 kW 40 km/h sebességnél), ideális általános használatra, normál utakon.
Az ECO (gazdaságos) üzemmód célja az akkumulátor fogyasztásának csökkentése, és leginkább hosszabb utakon ideális, ahol a cél a maximális hatótávolság elérése. ECO üzemmódban a maximális teljesítmény 1,58 kW-ra csökken 30 km/h sebességnél, a végsebesség pedig 35 km/h-ra korlátozódik – és a teljes sebességtartományban alacsonyabb a teljesítmény, hogy az akkumulátor üzemideje meghosszabbodjon, így teljes feltöltéssel kb. 38.5km (Yamaha kutatás) hatótáv érhető el. A hatótáv a helyszíntől, vezetési stílustól és az akkumulátor állapotától függően eltérő lehet.
Zökkenőmentes, egyszerű és csendes városi mobilitás
Mivel számos város korlátozza vagy be is tiltja a belső égésű motorok használatát, a zéró kibocsátású járművekre történő átállás egyre nagyobb lendületet vesz. Az elérhető áron kínált és egyszerűen használható új NEO’s bevezetése most mindenki számára lehetőséget kínál az egyszerű és csendes városi közlekedés előnyeinek kihasználására.
A NEO’s nem csak azért ilyen csendes, mert nem belsőégésű motor mozgatja, és nincsenek szívó- és kipufogóhangok. Az új modellben a Yamaha innovatív, közvetlen meghajtású, kefe nélküli kerékagy-motorja működik, ami kiküszöböli a fogaskerekekkel, szíjhajtással és lánccal járó mechanikus zajokat – ez teszi rendkívül csendessé. A Yamaha mérési adatai szerint az új NEO’s hangereje, 7 méterről mérve mindössze 55 dB, míg a belső égésű motorral szerelt kivitelnél 71 dB mérhető – ezzel a NEO’s az egyik legcsendesebb jármű az utakon.
Csatlakoztatás a Yamaha MyRide alkalmazáson keresztül
Az újgenerációs NEO’s vezetése közben is értesülhetünk hívásainkról és üzeneteinkről, ehhez mindössze a Yamaha ingyenes MyRide alkalmazását kell letölteni, és a telefont QR-kód vagy az alvázszám segítségével összepárosítani a robogó kommunikációs vezérlőegységével (CCU).
A robogó LCD-kijelzőjének ikonjai valós idejű értesítést jelenítenek meg a telefonra bejövő hívásokról és üzenetekről, biztosítva, hogy minden NEO’s tulajdonos folyamatosan kapcsolatban maradhasson barátaival, családtagjaival és munkatársaival. A NEO’s tulajdonosok megoszthatják a motorozással kapcsolatos tapasztalataikat más Yamaha MyRide felhasználókkal, exportálhatják az úttal kapcsolatos információkat, és összekapcsolódhatnak más MyRide felhasználókkal, megnézhetik egymás fényképeit és útvonalait, új helyeket fedezhetnek fel. A fentieken túl a MyRide alkalmazással hozzáférhetnek a robogó műszaki és futási adataihoz, például a sebességhez, gyorsuláshoz, a jármű akkumulátorának állapotához, útvonal követéséhez és egyebekhez. A MyRide alkalmazás megjeleníti a töltési állapotot, a felhasználó láthatja a fő és az opcionális, második akkumulátor töltöttségi szintjét.
A parkolóhely mentése funkció segít megtalálni a robogót, és az alkalmazásban hibajelzés figyelmezteti a felhasználót az esetlegesen fellépő műszaki problémákról. A MyRide segítségével tehát a NEO’s vezetője folyamatosan kapcsolatban maradhat, így az új elektromos robogó ideális megoldás mindenki számára a városi közlekedéshez, függetlenül attól, hogy korábban már ült-e robogón.
Kompakt és jól leolvasható LCD kijelző – Smart Key kulcsnélküli rendszer
A sebesség, a teljes futásteljesítmény, a napi kilométer-számláló és az óra mellett, az új, kompakt LCD kijelzőn az elsődleges és a második, opcionális akkumulátor töltöttségi szintje, az STD vagy ECO üzemmód beállítása, továbbá az okostelefon-alkalmazáshoz való csatlakozás, a nem fogadott hívások és e-mail értesítések is láthatók.
A töltés állapota látható magán az akkumulátoron, az akkumulátor töltésekor a mérőműszeren, de az LCD kijelző is mutatja, hogy az akkumulátor töltés alatt van. A kijelzőn látható még a korlátozott teljesítményre utaló teknős ikon, az intelligens kulcs ellenőrzőlámpája, és a menetkész állapotot mutató „RUN” jelző. A NEO’s esetében minden a kényelemről és az egyszerű használatról szól – így a kulcs nélküli, Smart Key rendszer lehetővé teszi a motoros számára, hogy a robogóval azonnal induljon, ha nála van a Smart Key.
Kényelmes, szórakoztató és egyszerűen használható
A 795 mm-es ülésmagasságnak, tágas lábtérnek, és a természetes, egyenes üléspozíciónak köszönhetően a NEO’s kényelmes és pihentető utazást biztosít gyakorlatilag mindenkinek, testalkattól függetlenül. A Yamaha tervezőcsapata az akkumulátort nem a lábtartó, hanem az ülés alatt helyezte el, így az új NEO’s nagy lábtérrel rendelkezik, és a motorosok – testmérettől függetlenül – szabadon választhatják meg a számukra legmegfelelőbb üléspozíciót.
A kényelmesen párnázott ülés, és a gondosan megtervezett ülés-kormány-lábtartó háromszög ergonomikus vezetési pozíciót és optimális kényelmet biztosít, a magabiztos elindulás és megállás érdekében a lábak könnyen elérik a talajt.
Újonnan tervezett, nagy szilárdságú váz
A Yamaha tervezői teljesen új vázszerkezetet fejlesztettek ki az elektromos NEO’s számára, amely nagy szilárdságú vázra épül, és különböző tartozékok, például csomagtartó, lábvédő kötény, okostelefon-tartó és egyéb kiegészítők felszerelésére is alkalmas. Az első futóműnél a korrózióállóság érdekében nikkelezett becsúszószárú KYB-villa gondoskodik a csillapításról. Az időtálló műszaki jellemzőknek köszönhetően a NEO’s ideális választás városi ingázók számára, akik egyszerű, megbízható és könnyű közlekedési módot keresnek.
Új tervezésű, öntött keréktárcsák, és speciális, alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok
Az esztétikus megjelenésű, 10 küllős, fényes feketére fújt, könnyű, 13 hüvelyk átmérőjű első keréktárcsán 110-es szélességű gumiabroncs található a könnyű kormányzás és jó kanyarstabilitás érdekében. A NEO’s hátsó futóművénél új tervezésű, alacsony nyomású, közvetlenül a kerékagy-motorhoz csavarozott, öntött keréktárcsa és egyoldali lengővilla található. A jó tapadás és kanyarstabilitás érdekében hátulra 130-as szélességű gumiabroncs került. Az első és a hátsó gumiabroncsok is kifejezetten az új NEO’s-hoz készültek, alacsony gördülési ellenállású gumikeverék és mintázat használatával, csökkentve az akkumulátor energiafelhasználását az optimális teljesítmény és hatótávolság érdekében.
Ülés alatti tároló
Egy akkumulátorral szerelve a NEO’s ülés alatti rekeszében egy jet-sisak is elfér – és az opcionális, második akkumulátorral felszerelve is van hely esőruha vagy más kisebb tárgyak szállítására.
Szöveg és kép: Yamaha