Tizenöt évvel a múlt század fordulóját követően a Husqvarna bemutatta első oldalkocsis modelljeit. Több mint két évtizeden át gyártották a háromkerekűeket, mielőtt leállították volna a gártást. Íme a Huskvarna-i gyár egyik története, amely állami és verseny célok mellett a hétköznapi embereknek is kínált járműveket.
Számos dokumentum bizonyítja, hogy a Husqvarna már 1914-ben elkészítette első oldalkocsis járművét. A gyár mérnökei két modellt mutattak be a koncepció részeként, amit a 70A és a 75A modellekhez szereltek.
Az új fejlesztésű „Standard” és „London” oldalkocsik akkoriban 300, illetve 400 svéd koronába kerültek. A 496 köbcentis 70A modellből körülbelül 40 darabot gyártottak két év alatt, de nem tudni, hogy ezek közül mennyit szereltek oldalkocsival. A 75A három évig maradt gyártásban, és ebből minden bizonnyal sokkal több oldalkocsis jármű készült.
Az 1917. év elején került a céghez Gustav Göthe mérnök, aki egy magazin interjújában így nyilatkozott: Az első feladatom a szóló és oldalkocsis motorok fejlesztése volt, hogy ezen a téren feladjuk a külföldtől való függőségünket, és svéd terméket állítsunk elő. Az új körülmények miatt arra kényszerültünk, hogy olyan motorkerékpárokat készítsünk, amelyeket könnyebben és költséghatékonyabban lehet oldalkocsikkal felszerelni.
Amikor a 160-as modellhez kapcsolták az oldalkocsit, az már erős konstrukció volt, közlekedésre, ingázásra és versenyzésre is alkalmas volt. 1922-ben a 6 napost Svájcban rendezték meg, és Pelle Svanbeck a Husqvarna főmérnökével, Gyllenram-mal indult az oldalkocsissal a versenyen, de váltóhiba miatt feladni kényszerültek a viadalt. A következő évben azonban a Husqvarna csapata nyert hazai pályán. 1923-ban az első Novemberkåsannak külön oldalkocsis kategóriája is, amit J A Byland nyert meg!
A neves „Svensk Motorsport” autós magazin egész oldalas hirdetésében jelentették be, hogy a Husqvarna fegyvergyár 43 darabot szállított a 600-as oldalkocsis motorjukból a svéd hadseregnek. 1926 májusában az összes legyártott jármű a gyár előtt sorakozott fel, amelyről lenyűgöző fotó készült. A 600-as modell utcai változatát is elkészítették, amiből becslések szerint mintegy 200 gépet gyártottak oldalkocsival – ez volt a teljes modellgyártás körülbelül egyharmada.
Ezt követően az eredeti 600-as utcai változatát gyártották már csak, a 610-es modellből összesen 200 oldalkocsis készült. Karl-Axel Hjelm Västeråsban, Stockholmtól nyugatra, Södermanland tartományban rendelte meg Husqvarna oldalkocsis gépét 1928 elején. A járműve 1927 tavaszán készült, mielőtt május 14-én átszállították volna a „Husqvarna Generaldepot”-ba Stockholmban.
Ebben a raktárban állt egy évig, mielőtt április 24-én átvették az exkluzív 610-es modellt regisztrációra. Karl-Axel Hjelmnek nem kellett a fővárosba mennie, hogy átvegye új gépét, a „Västerås Cykelaffär” helyi kerékpárüzletben a vadonatúj Husqvarna ára 2200 svéd korona volt (kb. 450 USD).
Ennek a járműnek a gyári száma 10 x 267 volt, és egy hatékonyan világító Bosch lámpát is kapott. Karl-Axel 1625 koronát fizetett készpénzben, a többit pedig az 575 koronás értékű, szintén oldalkocsival felszerelt, használt „Excelsior”-jának beszámításával rendezték.
A következő tizenkét évben Karl-Axel motorkerékpárját csak a barátaihoz és a rokonaihoz tett látogatásia alkalmával használta, soha nem járt vele munkába. Olyan városokban és helyeken járt, mint Mora, Uppsala, Gävle és Enköping. A 30-as évek elején az egyenetlen utakon a keréknyomok több mint 30 centiméter mélyek is voltak, meglazult a kipufogódob és szétrepedt.
Karl-Axel ekkor az otthonától néhány mérföldre volt csak. Az eltört hangtompítót a Göteborg felé vezető nyugati autópálya mentén csere helyett ideiglenesen megjavították, ami a háború kitöréséig kitartott. 1939 után kivonták a forgalomból, pihenni hagyva a háborús időszak benzin- és gumihiánya miatt. De 1945-ben a 610-es modell ismét aktív volt a svéd utakon.
Sajnos az eredeti abroncsok gyártása megszűnt, ezért a motorkerékpárt 19 colos kerekekkel kellett felszerelni. Végül Karl-Axel fia, Olle Hjelm vette át a jármű üzemeltetését. Nemcsak a hangtompítókat javította meg, hanem a 610-es Husqvarna gép alapos felújításába is befektetett.
Olle-nak 20 évbe telt, mire szét- és összeszerelte, hogy eredeti állapotát visszaállítsa. A 30-as években az oldalkocsi koncepció népszerű volt a vásárlók körében.
A Husqvarna új verseny járművekkel és felszerelésekkel fejlesztette tovább koncepcióját, de ez már egy másik történet.
Szöveg: Buny
Kép: Husqvarna