Az első Hornet bemutatkozása óta eltelt 25 évben többször is jelentősen átdolgozták a típust. Elvégre a naked motorok szegmense egyre nagyobbá és összetettebbé vált, a vásárlói elvárások pedig soha nem látott szintre emelkedtek, sok-sok új, különleges követelményt támasztva a motorokkal és a gyártókkal szemben. Az új Hornet érkezésének időzítése tökéletes: egy új motorkerékpár a motorosok új generációjának. Hatalmas kereslet van az efféle gépekre, de komoly konkurenciával kell megküzdeniük, és ezzel természetesen a Honda fejlesztőmérnökei is tisztában vannak. A különleges körülmények különleges motorkerékpárt hívtak életre: a vadonatúj, középkategóriás CB750 Hornetet, amit a múltban elért sikerek inspiráltak, de kétségtelenül a jövőt hozza el. Elképesztő izgalmakat és sok-sok adrenalint ígér a bukósisakosok következő nemzedékének.
Stílusát és formavilágát a Honda római kutatási és fejlesztési központjának szakemberei álmodták meg, méghozzá azzal a céllal, hogy alternatívát nyújtsanak a komolyabb motorra átülni szándékozó, fiatal motorosoknak.
Ebben a szellemiségben fogant a vadonatúj, soros, kéthengeres erőforrás is, amit nemcsak a kimagasló teljesítmény és nyomaték tesz vonzóvá, hanem a hozzárendelt elektronikai csomag is. Ugyancsak elismerésre méltó az elsőrangú Showa felfüggesztés, a vadonatúj, kis tömegű, acél hídváz és a gazdag felszereltség – ezek egytől egyig azt szolgálják, hogy élvezetesen és biztonságosan kiaknázható legyen a Hornetben rejlő potenciál.
Minderre a minimalista stílusban fogant, jellegzetes szögek és pengeéles vonalak meghatározta streetfighter stílus, valamint a kategóriaelső teljesítmény/tömeg arány teszi fel a koronát.
A Hornet vadonatúj, soros, kéthengeres motorja tulajdonképpen nem más, mint a Honda mérnöki tudásának összegzése a lehető legtömörebb formában. Képességeiről már a száraz adatok is sokat elárulnak: 755 cm3, 91,8 LE (67,5 kW), 75 Nm. Ehhez rendkívül kicsi, mindössze 190 kg-os tömeg társul, így a tömeg/teljesítmény arány is megdöbbentő: minden egyes kilogrammra 0,48 LE (kb. 0,36 kW) jut.
Ha megfordítjuk a számítást, még impozánsabb az érték, hiszen 1 LE-nek csupán 3,8 kg-ot kell mozgatnia. A CRF-versenymotorból érkező, nyolcszelepes, Unicam rendszerű hengerfejben esőáramú szívócsatornákat alakítottak ki, melyekbe ún. Örvénykeltő Levegőcsövön (Vortex Flow Duct) át érkezik az oxigén. A 270˚-os főtengely-elékelés egészen különleges karakterrel ruházza fel az erőforrást, zavaró rezgések azonban nincsenek, ugyanis kiegyensúlyozó tengely simítja ki a motor járását. Ez a – kuplungasszisztenssel és nyomatékhatárolós tengelykapcsolóval felszerelt – váltó nyeles tengelyéről kapja a hajtást, nincs külön fogaskerék-áttétele.
A menetbiztonságról és a könnyű kezelhetőségről három menetüzemmódot felkínáló, elektronikus gázmarkolat (Throttle By Wire, TBW), egykerekezés-gátlóval kiegészített, háromfokozatú Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control, HSTC) és szintén háromfokozatú motorfék-, illetve teljesítményszabályozó gondoskodik. Hogy a pilóta teljesen kiaknázhassa a Hornet képességeit, vadonatúj, optimalizált falvastagságú és merevségű, extrém könnyű hídvázat kapott a modell, amelyhez pontos visszajelzéseket adó, kiváló minőségű Showa futóművet rendeltek a hamamatsui mérnökök.
Elöl fordított, nagy dugattyús, szeparált működésű, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű Showa SFF-BPTM villa dolgozik, míg hátul Pro-Link himbarendszerre ültetett központi rugóstag simítja ki az úthibákat. A négydugattyús, radiálisan rögzített első féknyergek ugyancsak a legmagasabb színvonalat képviselik, miként a 120 mm-es első és a 160 mm-es hátsó abroncs is. A gondosan kiválasztott köpenyek irányíthatóság és tapadás terén is a maximumot nyújtják, így még biztonságosabb és élvezetesebb a Hornet használata. A gazdag felszereltség ékköve kétségtelenül az 5”-os, színes, folyadékkristályos kijelző, ami éles, egyszersmind élénk képernyőn jeleníti meg a különféle adatokat, s arra is lehetőséget ad, hogy a felhasználók csatlakoztassák Android- vagy iOS-alapú okostelefonjukat.
Ha a készülék csatlakozott a műszeregységhez, a Honda Smartphone Voice Controlt kihasználva hangutasítássokkal is vezérelheti a rendszert a vezető. Ultramodern motorkerékpárról lévén szó, a világítási rendszer természetesen minden elemében LED, és az önműködően kikapcsoló irányjelző, valamint az Automatikus Vészvillogó (ESS) is szériatartozék. Az extraként rendelhető Eredeti Honda Kiegészítők listája szintén bőséges, egyebek mellett gyorsváltó, motoros táska, bukókeret és megannyi díszítőelem is vásárolható a modellhez. A teljes választékot a 4. fejezet ismereti. A 2023-as modellévű CB750 Hornet az alábbi színekben lesz elérhető:
Pearl Glare White (gyöngyházfehér) fényezés Metallic Red Flame színű vázzal és pirosra eloxált teleszkópokkal, Graphite Black (grafitfekete) fényezés Metallic Red Flame színű vázzal és pirosra eloxált teleszkópokkal, Matt Iridium Grey Metallic (metálszürke), Matt Goldfinch Yellow (sárga).
Egy vadonatúj Honda-erőforrás leleplezése mindig nagy pillanat a márka életében, az pedig, hogy a vadonatúj Hornetben mutatkozik be, sokat elárul a modell jelentőségéről. A világ legnagyobb motorgyártójaként ismert Honda ezúttal is kitett magáért: a soros, kéthengeres motor páratlanul hatékony és erős.
Nemcsak a felső fordulatszám-tartományban jelentkező, lenyűgöző teljesítmény okán elragadó, hanem az alsó és középső régióban kihasználható erő miatt is. Ez a karakterisztika tökéletes a kevésbé tapasztalt motorosoknak, ugyanakkor még élvezetesebbé és könnyebbé teszi a mindennapos városi használatot. Maga a konstrukció soros, kéthengeres, nyolcszelepes, a vezérlés pedig Unicam rendszerű. A fejlett építésmód eredményeként a – 9500-as percenkénti főtengelyfordulatnál jelentkező – csúcsteljesítmény 91,8 LE, míg a 7250 f./percnél tetőző forgatónyomaték 75 Nm. A furat és a löket 87, illetve 63,5 mm, a sűrítési viszony pedig 11,0:1.
A kompakt, kis tömegű Unicam hengerfej egyenesen a motokrossz-versenyekre fejlesztett CRF450R-ből érkezett. Szívóoldali, 35,5 mm átmérőjű szelepeit közvetlenül a vezérműtengely bütykei mozgatják, míg a 29 mm-es kipufogószelepek szárait himbák nyomják le. Előbbieknél 9,3 mm, utóbbiaknál 8,2 mm a szelepemelés mértéke. Hogy a lehető leggyorsabbak legyenek a gázreakciók, a Honda mérnökei kidolgozták az úgynevezett Örvénykeltő Levegőcsövet (Vortex Air Flow Duct). A szabadalmaztatott rendszer célja, hogy az oldalsó nyílásokon beáramló levegő minél egyenletesebben oszoljon el a levegőszűrőházban, s így folytassa útját a 46 mm-es fojtószelepek, illetve a hengerfej esőáramú szívócsatornái felé.
A 270º-os főtengely-elékelésből és a szokatlan gyújtássorrendből fakadóan egészen különleges a motorkarakterisztika – a kéthengeres erőforrás összetéveszthetetlen hangon, magával ragadóan pulzál. Hogy a motor a lehető legkisebb lehessen, nincs külön fogaskerék-áttétele a kiegyensúlyozó tengelynek, a szakemberek a váltó nyelestengelyére bízták forgatását. A hűtőfolyadék-szivattyúját a motor bal oldalára, közvetlenül a burkolat alá helyezték, s annyira hatékonnyá tették a kenési rendszert, hogy nincs szükség folyadékhűtésű olajhűtőre. Maguk a dugattyúk nikkel-szilíciumkarbid (Ni-SiC, nikasil) bevonatot kapnak, miként a CBR1000RR-R Fireblade és CRF450R esetében.
A kuplungasszisztenssel kiegészített, nyomatékhatárolós tengelykapcsoló segít megőrizni a hátsó kerék tapadását a gyors visszakapcsolások során, egyszersmind csökkenti a kuplungkar behúzásához szükséges erőt. A modern műszaki megoldások hozadékaként az erőforrás fogyasztása csupán 4,35 l/100 km (WMTC szabvány szerint), tehát – a 15,2 literes üzemanyagtartályt figyelembe véve – 340 kilométernél is nagyobb hatótávolsággal büszkélkedhet a típus. A modell természetesen A2-es jogosítvánnyal vezethető változatban is elérhető lesz.
Az elektronikus gázmarkolat (Throttle By Wire, TBW) alkalmazásával minden helyzetben precízen és biztonságosan aknázható ki a motor ereje, már csak azért is, mert üzemmódkapcsolóval egészítette ki a Honda. A teljesítményleadást a TFT-kijelzőn választhatja ki, illetve állíthatja be a vezető, maga a kapcsoló pedig a kormány bal oldalára került. A teljesítmény (EP), a motorfék intenzitása (EB), valamint az – egykerekezés-gátlóval kiegészített – kipörgésgátló (HSTC) működése három fokozatban szabályozható, sőt utóbbi ki is kapcsolható. A három gyári menetprogram az alábbi beállításokkal segíti a vezetőt. SPORT üzemmódban maximális a teljesítmény (3. szint), minimális a motorfék (1. szint), és a teljesítmény 100 százalékát kiélvezheti a pilóta. A HSTC csak a legszélsőségesebb esetben avatkozik be. STANDARD programnál a teljesítmény, a motorfék és a HSTC egyaránt közepes, azaz 2. szinten áll. RAIN üzemmódban visszafogott a motorerő (1. szint), közepes a motorfék (2. szint) és szigorú a kipörgésgátló (3. szint). A USER (Felhasználó) üzemmód révén a vezető maga határozhatja meg – három lépcsőben – a teljesítmény-leadás jellegét, valamint a motorfék és a kipörgésgátló intenzitását. Beállításait természetesen el is mentheti, és a programot később bármikor aktiválhatja.
A Honda római K+F központjában dolgozó szakemberek alaposan megvizsgálták a korábbi, nagy-nagy tiszteletet érdemlő Horneteket, majd átgondolták, miként tárhatnák kortárs stílusban a nagyközönség elé azt a technikai szépséget, amit a típus képvisel. Különösen nagy hangsúlyt fektettek a sziluettre és a vonalvezetésre, hogy kompakt, elegáns formában születhessen újra a Hornet. A Hornet legjellegzetesebb pontja kétségtelenül az üzemanyagtartály, amit a lódarazsak szárnya ihletett, de – a sportos karakterhez illően – igencsak egyedi és agresszív a többi részegység is, beleértve az előredöntött, markáns fejidomot és a farrészt is. A formatervezők természetesen a használhatóságot is szem előtt tartották, méghozzá arra törekedve, hogy a motorosok minél szélesebb táborának legyen ideális a konstrukció.
Az ülésmagasság csupán 795 mm, a lábtartót pedig kissé hátrébb helyezték, hogy a pilóta felegyenesedett testtartásban, könnyedén és ösztönösen irányíthassa a motort. A széles, jó fogású kormányra 5”-os, színes, könnyen leolvasható TFT-kijelző került, ami négyféle módon (óramutatós vagy csíkszerű formában) képes megjeleníteni a sebességet és a fordulatszámot, s természetesen a pillanatnyi fogyasztást, az üzemanyagszintet, a menetüzemmódot, a motoradatokat és az aktuális sebességfokozatot is mutatja, sőt akkor is figyelmezteti a pilótát, ha ideje felváltania.
Az érintőképernyős műszer nemcsak tapintással kezelhető, hanem a kormány bal oldalán elhelyezett kapcsolóval is. A fedélzeti rendszer szerves része a Honda Smartphone Voice Control (HSVC), ami lehetőséget ad a vezetőnek, hogy csatlakoztassa és hangutasításokkal vezérelje okostelefonját. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a kormány elengedése nélkül kezelheti hívásait, zenéit, üzeneteit és a navigációs rendszert. A HSVC történetében először – az Android- mellett – iOS-alapú készülékekkel is kompatibilis. A Honda Smartphone Voice Control System használatához sisakba épített fülhallgatóra van szükség, de a kormány bal oldalán található gombokkal is vezérelhető: a telefon jelzései, üzenetei a műszeregységen jelennek meg.
Hogy az elektronikai rendszer is minél kisebb és egyszerűbb legyen, a Hornetet CAN rendszerrel (Controller Area Network, CAN) és másodlagos vezérlőegységgel (Body Control Unit, BCU) látták el. Utóbbi az ülés alatt bújik meg, és olyan jeleket dolgoz föl – ABS-modulátor, a TFT kijelző és a váltó irányából kapott – melyeket nem az ECU kezel a CAN rendszerben. A hátsó irányjelzők Automatikus Vészvillogóként (Emergency Stop Signal, ESS) is hozzájárulnak a menetbiztonsághoz. A funkció 56 km/óra felett kapcsol be, s akkor kezdi – a többi közlekedő figyelmeztetése végett – szabályos időközönként fel-le kapcsolgatni az izzókat, ha legalább 6,0 m/s2-es lassulást érzékel. Bekapcsolt ABS, valamint nedves útburkolat esetén a határérték jóval alacsonyabb, mindössze 2,5 m/s2.
Az automatikus vészvillogást követően önműködően leáll a rendszer, amit nem egyszerű „időkapcsoló” vezérel, hanem összetett elektronika, ami az első és a hátsó kerék fordulatszáma alapján kalkulálja ki, hogy mikor fejezze be a villogást. A Hornet strapabíró, acél hídváza megdöbbentően könnyű, mindössze 16,6 kg (összehasonlításképpen: a CB650R váza 18,5 kg-ot nyom). Tervezése és gyártása során a legmodernebb technológiákat alkalmazták a Honda mérnökei. Bár a főnyúlványok és az alsó merevítő falvastagságát egyaránt csökkentették, a merevség számottevően nőtt, amiben az optimalizált geometria mellett az is közrejátszik, hogy a hátsó villa bekötési pontjait minden eddiginél jobban megerősítették.
Az új szerkezetnek hála maximálisan kihasználható a motorban szunnyadó erő és hihetetlenül precízen irányítható a Hornet. A villaszög 25°, az utánfutás 99 mm, a tengelytáv 1420 mm, a menetkész tömeg pedig csupán 190 kg. A sportosság és az elsőosztályú kezelhetőség érdekében vadonatúj, 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, szeparált funkciójú, nagy dugattyús, erőteljes fékezésnél is stabil. A kompakt, kis tömegű Unicam hengerfej egyenesen a motokrossz-versenyekre fejlesztett CRF450R-ből érkezik és SFF-BPTM fordított villát, valamit új, típusspecifikus alsó és felső villahidat alkalmaztak. A 130 mm-es rugóúttal felvértezett villában különválasztották a funkciókat: az egyik szár a rugózásért, a – nagy dugattyúval felszerelt – másik a csillapításért felel.
A fejlesztés eredményeként hirtelen változó útfelületen is kiszámítható a Hornet, és úgy általánosságban is kiváló menetkomfort jellemzi. A 150 mm-es úton mozgó központi hátsó rugóstag Pro-Link himbarendszer közbeiktatásával kapcsolódik az acél lengővillához. Előnye, hogy gyors, kifinomult válaszokat ad a változó útviszonyokra, és optimalizált hőháztartásának köszönhetően extrém helyzetekben sem melegszik túl. Rugó-előfeszítése öt fokozatban állítható, gyári hangolása pedig tökéletesen illik az új első villáéhoz, hogy minél harmonikusabb legyen a motor viselkedése.
A 296 mm-es tárcsákhoz rendelt, radiálisan rögzített, négydugattyús Nissin első nyergek kimagasló, precízen adagolható, progresszívan felépülő fékerővel segítik a biztos motorozást, s pontos visszajelzést ad maga a fékkar is. Tovább fokozzák a kezelhetőséget és a menetkomfortot a 3,5”, illetve 4,5” széles, Y-küllős kerekek, melyeken 120/70-ZR17 és160/60-ZR17 abroncsok feszülnek.
Az Eredeti Honda Kiegészítőkkel minden vásárló saját ízlésére és igényeire szabhatja a CB750 Hornetet.Az agresszívabb, sportosabb motorozásokhoz és a gondtalan túrákhoz egyaránt érdemes megrendelni a gyorsváltót, ami kuplungolás nélküli teligázas felkapcsolásokat és visszaváltásokat tesz lehetővé, sőt utóbbiaknál automatikusan gázfröccsöt is ad.
A kuplungkar érzékenysége három lépcsőben állítható.
A hátsó üléstakaró-idom még sportosabb megjelenést szavatol, míg a szintén feláras, vadonatúj, két színű, szürke-fekete varrott vezetőülés a minőségérzetet és a kényelmet fokozza. Szintén újdonság az alumínium kormányvég, lábtartó, a kormánybefogó, a műanyag szélvédő, valamint a felnicsík (matrica).
Nem merült feledésbe a praktikum sem. A puhafalú tank- és üléstáska éppoly hasznos lehet, mint a modellhez kínált keményfalú oldaldobozszett és a hatékony markolatfűtés. Az egyes elemek külön-külön is megvásárolhatóak, illetve 3 előre összeállított csomag közül választhatnak a az új Hornet tulajdonosok:
SPORT FELSZERELTSÉGI CSOMAG
Többek között gyorsváltó, szélvédő, hátsóülés-takaró és alumínium első lábtartó a része.
STYLE CSOMAG
Alumínium kormányvég, kormánybefogó, üzemanyagtartály-védő matrica, felnicsík és védőburkolat tartozik a csomagba.
TOURING CSOMAG
Hátsó doboz, tank- és nyeregtáska teszi kényelmesebbé a túrát.
Szöveg és kép: Honda