Yamaha XSR900 GP

A Sport Heritage termékcsalád a Yamaha eseménydús történelmének néhány ikonikus motorkerékpárja előtt tiszteleg a nosztalgikus dizájn és a legmodernebb nagy teljesítményű motor- és váztechnológia ötvözésével. Az XSR modellek a Yamaha 68 éves történelmének legjelentősebb motorjaitól merítenek ihletet és dizájnelemeket, ugyanakkor a modern kori teljesítmény terén nem ismernek kompromisszumot, mivel eme időtlen szépséget a legmodernebb motorozási technológiával ötvözik. A versenyzés a Yamaha génjeiben van.

A Yamaha Motor Company megalakulása óta versenyez és nyer motorversenyeken – az ember és a gép határait feszegetve. A Yamaha első motorkerékpárja, az YA-1 1955-ben, nem sokkal a vállalat megalapítása után megnyerte a Fuji-hegy meghódítását célzó versenyt.

Yamaha XSR900 GP


Azóta a Yamaha számtalan győzelmet gyűjtött be a helyi amatőr versenyzéstől a Grand Prix első osztályáig minden szinten. Az először 2016-ban megjelent XSR900 már régóta hordoz magában finom utalásokat a Yamaha versenyzői eredetére, és 2021-ben a legújabb generációs XSR900 még egy lépéssel tovább ment az 1980-as és 1990-es évek versenygépeitől átvett egyértelmű dizájnelemekkel, miközben megtartotta a hagyományőrző roadster pozícióját. 2024-ben a Yamaha versenyzői hagyományai előtt tisztelgő új XSR900 GP bemutatásával egy újabb ugrás következik, amely a Yamaha dicső múltjának leghíresebb versenygépei előtt tiszteleg, méghozzá olyan módon, ahogyan azt a Sports Heritage termékcsaládban még soha nem láthattuk. Az XSR900 GP az 1980-as évek nagydíjaira emlékeztető nosztalgiát a legmodernebb technológiával kombinálja, beleértve az ikonikus, nyomatékban gazdag 890 cm³-es CP3 motort, az R1-ből származó hattengelyes IMU-t és a dőlésérzékeny vezetői segédeszközöket, így a Yamaha versenyzői múltját meg anélkül testesíti meg, hogy feláldozná a modernkori teljesítményt. A Yamaha először a Francia Grand Prix-n indult közúti világbajnoki versenyen.
Az első bajnoki címet a Yamaha szerezte meg az 1970-es években Giacomo Agostini révén, majd az évtized későbbi szakaszában további bajnoki címek következtek.

Yamaha XSR900 GP

Azonban az 1980-as években a Yamaha bebiztosította örökségét a Grand Prix versenyzés „aranykoraként” emlegetett időszakban. Kenny Roberts, a „Király” 1980-ban az YZR500-as motorjával zsinórban harmadszor is bajnoki címet szerzett, de ezt a sikert követően a Yamaha néhány nehéz szezont élt át, amikor a riválisokkal küzdött a fölényért. Ez a megközelítés újragondolásához vezetett, a hangsúlyt a versenymotorok fejlesztésére helyezték át, és a versenyző géppel való viszonyát helyezték előtérbe. Az új stratégia nemcsak a további Grand Prix sikerek alapjait teremtette meg (a Yamaha 1984 és 1992 között hat 500 cm³-es Grand Prix győzelmet szerzett), de az ebben az időszakban kifejlesztett technológia a mai napig meghatározza a sorozatgyártású sportmotorok jövőjét. Miután 1982-ben egy vékonyabb V4-es motorra tértek át, a Yamaha mérnökei egy olyan váz kifejlesztését kezdték meg, amelyben ez az erőforrás helyet kaphat. Az elképzelés az volt, hogy a V4-es motorral azonos szélességű vázat készítsenek, amely egyfajta ketrecként körülveszi azt. Ez jelentette az ikonikus Deltabox váz születését, amely először az 1982-es YZR500 OW61 Grand Prix-gépen szerepelt. A kiemelkedő merevséget és visszajelzést kínáló Deltabox, éppen ott, ahol a motorosnak a legnagyobb szüksége volt rá, olyan jelentős előrelépést jelentett, hogy mindössze három évvel később a Yamaha először vezette be egy sorozatgyártású modellben, a TZR250-ben, amely az YZR gyári versenygép jellemzőit hozta el az utcára. És most, 40 év elteltével a Deltabox-stílusú váz továbbra is számos Yamaha motorkerékpár, köztük az új XSR900 GP alapja. A „Manners Maketh Man” (Az embert a viselkedése alapján ítélik meg) angol közmondás abból az általános felfogásból ered, hogy az udvariasság, a jó modor és a tisztelet alapvető fontosságú a jó emberi érintkezés és az emberi kapcsolatok megőrzéséhez.

Yamaha XSR900 GP

Ez a koncepció képezte az XSR900 GP tervezésének kiindulópontját, összhangban a Faster Sons filozófiájával, amely szerint tisztelni kell az eredetet, tanulni a múltból, és jobb gépet kell létrehozni a modern kor motorosai számára. A cél az volt, hogy ne egy másolatot készítsenek, hanem egy olyan modellt adjanak ki, amely a legnagyobb tisztelettel adózik a múltnak, miközben megállja a helyét a legújabb teljesítmény és technológia terén. Ez az XSR900 GP. Esztétikailag a nagydíj-motorkerékpárok jelentős előrelépést tettek az 1980-as években, az 1970-es évek íves karosszériájától a 80-as évek közepétől látható „dobozosabb” kialakítás felé mozdultak el. Ezek a szögletesebb burkolatok a következő évtizedben nemcsak a Grand Prix szintjén, hanem a szériamotoroknál is meghatározzák a trendet. Az XSR900 GP felső burkolata erre a korszakra emlékeztet, nemcsak az 1980-as évek YZR Grand Prix motorkerékpárjainak egyértelmű hatásával, hanem az 1980-as évek végének és az 1990-es évek elejének FZR és TZR sorozatgyártású sportmotorjainak jegyeivel is. A versenymotoros megjelenés fenntartása érdekében az XSR900 kerek LED-es fényszóróját egy kompakt lencsemodul váltja fel, amely szépen el van rejtve az első motorházfedélben, így az egység érzetét kelti az első burkolattal együtt, miközben kiváló megvilágítást biztosít. A karosszéria nem csak megjelenésében jelképezi a múltat, de a rögzítés módját is az 1980-as évek ihlette: a motorháztetőt a vázzal összekötő csöves szerkezet és a műszerfalat tartó egyenes konzolok valódi aranykor-érzetet keltő kilátást biztosítanak a motoros számára.

Yamaha XSR900 GP

A klasszikus műszerpult-érzet hangsúlyozása érdekében a felső burkolati merevítőt az eredeti TZ250-hez hasonló anyaszerkezet támasztja alá. Az igazi versenyzői stílushoz hozzátartozik, hogy a szerkezetet sasszeggel rögzítették, és ez az első alkalom, hogy a Yamaha ilyen rögzítést alkalmazott egy sorozatgyártású, közúton használatos modellnél. Az 1970-es évek íves motorházfedeleiről az 1980-as évek szögletesebb stílusára való áttérés mögött az aerodinamikai hatékonyság javítása és a motoros védelme volt a nagyobb teljesítményből eredő széltől; és ez az XSR900 GP esetében sincs másképp. Bár a szélvédő és az egyes kézfejvédők az 1980-as évek ízét idézik, ez nem kizárólag a külsőségekről szól. A 890 cm³-es CP3 motor teljesítménye és áttételezése megegyezik az XSR900-éval, ugyanakkor az XSR900 GP elülső motorháztető szerkezete javítja a gyorsulást és a végsebességet, míg az oldalsó paneleken lévő csatornák hatékonyan elvezetik a hűtőről a hőt a hűtés maximalizálása érdekében.

Yamaha XSR900 GP

A színben illeszkedő üléshuzat az utasülés fölé illeszkedik, hogy a versenyzői megjelenés teljes legyen, az 1980-as évek ihlette dobozos stílusú hátsó rész pedig elrejti a hátsó lámpát, míg az ülésburkolat tetején lévő ülésrögzítő a gyorsulás érzetét fokozva tartja a versenyzőt a helyén. Minden idők egyik legikonikusabb Yamaha Grand Prix-színeiben pompázik az XSR900 GP, amely az 1980-as években és az 1990-es évek elején többszörös 500 köbcentis Grand Prix világbajnokságot nyert versenyzők, például Wayne Rainey által vezetett gépek ihlette örökségi fényezésben kapható, hiteles sárga számtáblákkal az első és a hátsó motorháztetőn. A Deltabox stílusú váz és lengőkar ezüst színű, hogy jobban idézze az 1980-as évek prototípusainak korszakát, és hangsúlyozza a Deltabox stílusú váz karakterét. A különálló, „felpattintható” kormány a versenyzői stílusú műszerpultot egészíti ki, és sportosabb vezetési élményt nyújt. Az átdolgozott kormány drasztikusan megváltoztatja a vezetési pozíciót az XSR900-hoz képest, a versenyzőt előrébb helyezi a gépen egy sportosabb vezetési pozícióba, növelve az elülső terhelést, hogy a versenygépektől elvárt precízebb érzést nyújtsa. Mivel azonban a modell nem pusztán a versenyzésre vagy a pályás motorozásra összpontosít, gondosan ügyeltek arra, hogy a vezetési pozíció ne dőljön túlságosan előre, hanem olyan egyensúlyt nyújtson, amelyet a közúton is lehet élvezni kényelmetlenség nélkül. A kényelmet a vastagabb, jobban alátámasztó ülés teszi teljesebbé. Az öntött alumínium lábtartók két különböző pozícióban állíthatóak, de gyárilag a felső pozícióban vannak, hogy a sportosabb üléspozíciót hangsúlyozzák. A gép elejére nehezedő, az előretolt üléspozícióból adódó többletterhelés miatt az XSR900 GP vázat körülvevő területeit úgy hangolták, hogy optimalizálják a kanyarban való stabilitást.

Yamaha XSR900 GP

A segédvázkeretet is megerősítették az XSR900-as modellhez képest. Hogy még inkább megfeleljen a vezetési stílusnak, az XSR900 az egyetlen olyan CP3 modell, amely alumínium kormányszárral rendelkezik, amely behangolja a kormánykerék merevségét, hogy jobban kiegyensúlyozza a könnyedség és a stabilitás gyakran ellentétes érzését irányváltáskor vagy gyors lassításkor.  A könnyű Spinforged kerekekkel és az új Bridgestone Battlax Hypersport S23 abroncsokkal együtt a motoros pontosan oda helyezheti az XSR900 GP-t, ahová szeretné. A tegnapi stílusa és a modern technológia ötvözésének mantrájához híven az XSR900 GP a legújabb felfüggesztési és fékezési komponensekkel büszkélkedhet. A fejjel lefelé álló első KYB villák teljesen állíthatóak az előfeszítés és a kompressziós csillapítás, valamint a lengéscsillapítás tekintetében, így ideálisan beállítható a gép elülső része által nyújtott érzet. A lengőkaros hátsó felfüggesztés egy előre dőlő, teljesen állítható KYB lengéscsillapítót működtet, amely gyakorlatilag a szem elől elrejtve tartja fenn a karcsú és sportos hátsó teljesítményt.

Yamaha XSR900 GP

Az előfeszítés távvezérléssel történő beállítása egyszerűvé teszi a rugózás testreszabását. A Brembo radiális első főfékhenger kiemeli a motor élvonalbeli specifikációját és támogatja a sportos potenciált, míg a féktömlőket úgy optimalizálták, hogy a sportosabb vezetés során, különösen keményebb fékezési erőknél javuljon a fékvezérlés. A nosztalgikus stílus és a legújabb, nagy teljesítményű technológia keverékét fenntartva az XSR900 GP versenyzői a Yamaha Ride Control (YRC) segítségével testre szabhatják vezetési élményüket. Az egyszerűbb használat érdekében a motor teljesítményjellemzői és a vezetői segédrendszerek integrálva vannak, hogy a vezető preferenciáitól és az útviszonyoktól függően gyorsan változtatni lehessen az elektronikus beavatkozás szintjét.
Három előre beállított integrált vezetési mód, a „SPORT”, az „UTCAI” és az „ESŐ” gyári beállítások különböző beavatkozási szintekkel rendelkezik a különböző körülményekhez igazodva.

Yamaha XSR900 GP

Ezeket két egyedi beállítás egészíti ki, amelyek lehetővé teszik a motoros számára, hogy manuálisan válassza ki saját teljesítmény- és beavatkozási beállításait a különböző elektronikusan vezérelt, dőlésérzékeny vezetőtámogatási rendszerekhez – amelyek mindegyike okostelefonon keresztül állítható be a MyRide alkalmazásban.
A retro stílusú műszerpulton egy új, öt hüvelykes, színes TFT kijelző kapott helyet. Míg a motorosok a különböző gondolkodásmódokhoz illő, négy különböző téma közül választhatnak, a hagyományos analóg stílusú fordulatszámmérőt tartalmazó téma, amelyet a múltbéli versenymotorok ihlettek, valóban fokozza a korabeli motorozás élményét. A teljesebb vezetési élmény érdekében az XSR900 GP alapfelszereltségéhez tartozik az okostelefon-csatlakoztathatóság a beépített kommunikációs vezérlőegységen (CCU) keresztül, amely biztosítja, hogy a motorosok vezetés közben is kapcsolatban maradhassanak, ha az ingyenes MyRide Link alkalmazáson keresztül összekapcsolják okostelefonjukat a gépükkel.

Yamaha XSR900 GP

Az 5″-os TFT kijelzőn megjelenő hívás- és üzenetértesítések mellett a Bluetooth-fejhallgatón keresztül történő hívásfogadás és zenehallgatás lehetősége új dimenziót ad az utazásnak. A csatlakoztatás után a motorosok a beépített Garmin StreetCross navigációs rendszert is használhatják, amely lépésről lépésre típusú navigációt jeleníti meg az 5″-os TFT műszerfalon. A műszerfal közelében található új C-típusú USB aljzaton keresztül lehetőség van külső eszközök töltésére is. Az új, integrált kormánykapcsoló-egységek lehetővé teszik a motoros számára, hogy az új XSR900 GP funkcióinak szélesebb körét kezelje, beleértve az okostelefon-csatlakoztatást, a navigációt és a vezetési módokat, valamint a különböző menüpontok lekérdezését. Letisztult, logikus és egyszerű kialakítással – a gombok formáját, mozgását és ergonomikus elrendezését az intuitív mozgást szem előtt tartva tervezték, ami azt jelenti, hogy a motorosok könnyedén lépegethetnek a különböző funkciók között.

Yamaha XSR900 GP

A forgalmas útviszonyok közötti navigáció megkönnyítése érdekében az irányjelző kapcsoló lágy kattanása mellett az irányjelzők háromszor villannak fel sávváltáskor, vagy amikor csak rövid jelzésre van szükség. A kapcsoló teljes megnyomása folyamatos villogást eredményez 15 másodperc elteltéig, illetve ha a gép több mint 150 métert megtett. Az új vészfékező funkció (ESS) hirtelen fékezésre reagálva bekapcsolja a vészvillogót, hogy figyelmeztesse a mögötte haladó úthasználókat, ha a jármű vészhelyzetben megáll.

Yamaha XSR900 GP

Az XSR900 GP csúcstechnológiás hattengelyes IMU-ja, amelyet közvetlenül az R1 elektronikus rendszereiből fejlesztettek ki, folyamatosan méri a gyorsulást előre-hátra, fel-le és balra-jobbra irányban, valamint a gép dőlési, gördülési és fordulási irányában mért szögsebességet. A hattengelyes IMU valós időben képes adatokat küldeni az ECU-nak, amely vezérli az elektronikus segédrendszereket, beleértve a dőlésérzékeny kipörgésgátló rendszert (TCS), a csúszásgátló rendszert (SCS), valamint az első kerék emelésvezérlő rendszert (LIF) és a fékvezérlő rendszert (BC). Az XSR900 GP lesz az első olyan Sport Heritage modell, amelyet a harmadik generációs gyorsváltó rendszerrel szereltek fel, amely az alapfunkció mellett a kuplung nélküli visszaváltást gyorsításkor és a kuplung nélküli felkapcsolást lassításkor is lehetővé teszi.

Szöveg és kép: Yamaha

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes