Nincs nagyobb vagy ritkább luxus, mint az utazás, felfedezés és tapasztalatok teljes szabadsága korlátok szabása nélkül. Az MV Agusta ezt a koncepciót valósította meg a világ első luxus terepmotorjának, az LXP Oriolival. A korlátozott, mindössze 500 példányban gyártott új modell az olasz motoros legenda, Edi Orioli előtt tiszteleg, aki a Lucky Explorer ikonikus zöld, piros és fehér színeit viselve az 1990-es években a kalandlovaglás szimbólumává vált, uralva a világot.
A számozáson túl minden legyártott motorkerékpárt Edi Orioli személyesen írt alá, így mindegyik egyedi. Az LXP Orioli felszereltsége, műszaki jellemzői, anyagválasztása és a részletek miatt a luxus motorkerékpárok szegmensében helyezkedik el, így a legnagyobb kényelmet és első osztályú teljesítményt biztosítja.
A motor az új, 931 köbcentis háromhengeres, nyomatékban gazdag, sokoldalú és különösen könnyű, mindössze 57 kg tömegű. Alapkivitelben 124 LE-t ad le 10 000-es fordulatszámon és 102 Nm nyomatékot szolgáltat 7000 ford./percnél, ennek 85%-a már 3000-es fordulatszámon elérhető. A forgattyúház, valamint a kenő- és hűtőrendszer teljesen új, ugyanakkor jelentős változások történtek a forgattyús hajtóműben, a gyújtás részen és a kivehető sebességváltóban.
A dupla vezérműtengelyek DLC-bevonatot kaptak,, a főtengely ellentétes irányban forog, a kategóriájában egyedülálló műszaki megoldás, amelyre az MV Agusta háromhengeresek mindig is kitűntek, az első 675 köbcentis modell bemutatása óta. Ez csökkenti a tehetetlenséget és megkönnyíti az irányváltást. A rezgést tovább csökkentették az ellenkező irányban forgó tengellyel, míg a hidraulikus tengelykapcsoló extrém vezetési körülmények között is egyenletes működést biztosít. A kipufogórendszer optimalizálja a 950-es motor teljesítményét és fokozza az agresszív hangzást.
Az LXP Orioli egy különösen fejlett, 6 tengelyes inerciális platformra épül, amely a fedélzeti elektronikán keresztül kapcsolódik, és amely a motorvezérlő egységet és nagyfrekvenciás processzort tartalmazza. Az elektronikus gázkar nyomatékkezelése a rendelkezésre álló térképek alapján változik (Urban, Touring, Off-Road és Custom All-Terrain). A letiltható kipörgésgátló öt beavatkozási fokozattal büszkélkedhet közúti használathoz, kettő terepre, valamint egy eső üzemmóddal, amely még kedvezőtlen vezetési körülmények között is maximális biztonságot garantál. A motorfék két üzemmódja a kiválasztott vezetési módtól függetlenül állítható: az 1. fokozat csökkentett motorfékkel, a 2. fokozat teljes motorfékkel üzemel.
A kanyar ABS a biztonság magas szintjén túlmenően magában foglalja az RLM-t (Rear Wheel Lift-Up Mitigation) a kategóriájában egyedülálló, valamint egyéb terepspecifikus funkciókatkínál, mint a lehetőség, hogy teljesen vagy csak a hátsó keréken kapcsolja ki. Az ABS rendszert kifejezetten úgy fejlesztették, hogy hatékonyan működjön mind a terep, mind a közúti abroncsokkal. A sebességtartó automatika zökkenőmentes működéséhez hozzájárul, hogy a változás egyszerre 1 km/h vagy 5 km/h sebességnöveléssel vagy -csökkentéssel állítható be. A kulcs nélküli indítás pedig ebben a szegmensben már elengedhetetlen.
A műszer egységet a prémium autók világa ihlette, széleskörű Bluetooth és Wi-Fi csatlakozási lehetőséggel, a 7”-es színes TFT kijelző HD felbontással és állítható fényerővel rendelkezik. Két grafika közül lehet választani, személyes preferenciáktól függően. Az egész termékcsaládra jellemző, hogy az MV Ride alkalmazás lehetővé teszi a vezető számára, hogy okostelefont csatlakoztasson, részletes navigációt állítson be, útvonalakat és egyéb adatokat mentsen el, és megossza ezeket az adatokat a közösség többi felhasználójával. Az MV Ride alkalmazás még azt is lehetővé teszi, hogy a felhasználó beprogramozza LXP Orioliját okostelefonon, mielőtt elindítaná a motort.
Az integrált földrajzi helymeghatározással rendelkező Mobisat lopásgátló eszköz pedig az LXP Orioli alapfelszereltsége. Az LXP Orioli teljes LED-es első és hátsó világítást kapott a tökéletes láthatóság érdekében. A felhasználói élmény további javítása érdekében, a kormány kezelőszervei LED megvilágítást kaptak.
Az LXP Orioli is az ikonikus vázzal készül, amely a vastagság optimalizálásának köszönhetően könnyebb és eltávolítható hátsó segédváz kapcsolódik hozzá.
Az optimalizált merevségi értékekkel rendelkező, zárt dupla bölcsős kialakítás ideális egyensúlyt kínál különböző helyzetekben, legyen szó túráról vagy terepjárásról. A Sachs villa húzó- és nyomófokozata állítható, 210 mm-es csillapítási úttal rendelkezik, míg az állítható Sachs mono hátsó lengéscsillapító 210 mm-es úthosszt garantál, és progresszív lengéscsillapító rendszerrel kapcsolódik a felfüggesztéshez. Az ülés magassága két pozícióban (850 mm és 870 mm) állítható, így alkalmazkodik a különböző helyzetekhez és vezetőkhöz. A párnázás formáját és anyagát is úgy alakították ki, hogy biztosítsák a kényelmet és a tartást közúton és terepen egyaránt.
A fejlett gyártási technikáknak köszönhetően a külső burkolat kényelmet garantál a legszélsőségesebb vezetési körülmények között is. A 230 mm-es hasmagasság segít a motorosnak leküzdeni a terep rejtett veszélyeit. A tengelytáv 1610 mm, míg a kerékátmérők egy terephivatású enduro kerékpárra jellemzőek, elöl 21, hátul 18 hüvelyk az átmérőjük. A Bridgestone abroncsok közúton és terepen is megállják a helyüket. A fékeket a Brembo szállítja, 320 mm-es tárcsákon Stylema első féknyereg, hátul pedig kétdugattyús féknyereg 265 mm-es tárcsával gondoskodik a megfelelő lassításról.
Az aerodinamikai kutatások lehetővé tették egy „nyugodt zóna” kialakítását a motoros és az utas körül, amely megvéd minden zavaró turbulenciától a még kényelmesebb utazás érdekében. Az LXP projektnél az ergonómia már a kezdetektől prioritást kapott, az érintkezési pontokat (lábtartó, kormány és ülés) tanulmányozták, hogy biztosítsák mindazt a kényelmet, amelyet a vezető és az utas a hosszú távú utazások során elvár, akár csomagokkal is.
Az újdonság bukócsővel, alumínium motorvédővel és kiegészítő lámpáival tűnik ki, amelyek jelentős hozzáadott értéket képviselnek a mindennapi használat során. A terepre Bridgestone Battlax AX41 abroncsok, míg közútra Bridgestone Battlax A41 abroncsok ajánlottak.
Az LXP Orioli átfogó választékát kínálja az MV Agusta márkájú kiegészítőknek, ilyen a merev alumínium oldaldobozok. A 39 l-es és 32 l-es (kipufogó oldali) űrtartalommal rendelkező dobozok gyors kioldó rendszerrel rendelkeznek. A homologizált titán kipufogót az MV Agusta és a Termignoni közösen fejlesztették, amelyhez szénszálas zárókupak és hőpajzs társul a több mint 4 kg össztömeg megtakarítás érdekében. A speciális dobozban bemutatott készlet tartalmazza a motorkerékpár burkolatát és az eredetiségigazolást is. Az LXP Orioli az MV Agusta székhelyén és San Marinóban született, ahol a szektor legjobb tervezői évtizedek óta a világ legszebb motorkerékpárjait rajzolják.
Az LXP Orioli az elegáns fehér (Pearl White) színével tűnik ki, amely a burkolatokat és az első sárvédőt díszíti, míg egyes részletek a történelmi szponzor árnyalataiban dominálnak. Az LXP Orioli 500 darabos szériája 2024 első negyedévének végétől kaphatják meg az ügyfelek.
Szöveg: Buny
Kép: MV Agusta