A Piaggio MP3, a világ utánozhatatlan első háromkerekű robogójának univerzuma tovább fejlődik. Az új, 400, illetve 530 köbcentiméteres lökettérfogatú „maxi” változatok 2022-es bemutatását követően a Piaggio MP3 310 is megérkezett, a legkönnyebb, legfürgébb jármű harmadik generációja, amely forradalmasította a városi mobilitást, új mércét állítva a kényelem, a biztonság és a vezetési élmény terén!
A Piaggio MP3 310 egy kompakt, sportos, dinamikus jármű, amely megőrzi a nagyobb GT robogókra jellemző magas szintű kényelmet és műszaki tartalmat.
Az új Piaggio MP3 310 azonban mindenki számára elérhetővé teszi ezeket a tulajdonságokat: az exkluzív Piaggio háromkerék technológiának köszönhetően. Az első csuklós négyszögletű felfüggesztési rendszer és a dupla első kerék jellegzetes elemek, amelyek a Piaggio MP3 vezetését teljesen egyedi élménnyé teszik, minden más robogónál nagyobb kanyarstabilitást és kiváló úttartást biztosítva, ami nedves aszfalton érezhető a legjobban. A Piaggio MP3 310 kompakt méretei és kezelhetősége egyaránt értékelhető álló helyzetben történő manőverezés során – így a parkolás rendkívül egyszerű – és mozgás közben is, ahol fokozott agilitással büszkélkedhet.
A Piaggio MP3 310 egy vadonatúj motort kapott, a HPE (High Performance Engine) család legújabb Euro 5+ szabványnak megfelelő, növelt hengerűrtartalommal rendelkezik (310 ccm). A Piaggio MP3 310 megjelenése azonnal megkülönbözteti elődjeitől: jelentős előrelépés az MP3 kompakt változata terén, amely első ízben ugyanazt a prémium stílust vonultatja fel, mint nagyobb „testvérei”. Az első idomot teljesen újratervezték, és most szélesebb és nagyobb védelmet nyújt, új vízszintes első lámpacsoporttal, teljes LED-technológiával. A pajzs közepén egy kisebb, sportosabb légbeömlő található, amelyet háromdimenziós méhsejt-rács fed.
Alatta egy függőleges légterelő található, amely alapos aerodinamikai vizsgálatok eredménye, az új oldalterelőkkel kombinálva nagyobb stabilitást és nagyobb maximális sebességet biztosít. A szélvédő is új, olyan formával, amely maximális védelmet garantál. A jármű az autótervezés legújabb trendjeire is rámutat, a feltűnő, sportos első résztől a sárvédőkig – amelyek karosszériaszínű elemei a Sport változatban – és a felnik, amelyek új, öt osztott küllővel rendelkeznek. A merész első részt egy karcsú, áramvonalas hátsó rész ellensúlyozza, amely elegánsan integrálja a kényelmes utas kapaszkodót, és a modern, teljes LED-es hátsó lámpacsoportot.
A Piaggio MP3 310 egy teljesen új műszerfallal büszkélkedhet, egy 5 hüvelykes LCD-kijelzővel ellátott, nagy méretű kijelzőn minden szükséges információ látható. Középen digitális sebességmérő és a fordulatszámmérő, a teljes és napi kilométer-számláló, a levegő hőmérséklet, a digitális óra, az üzemanyagszint, illetve a hűtőfolyadék hőmérséklet visszajelzők jelennek meg, valamint a jégveszély és a „szerviz” ikon. A panel az utazással kapcsolatos információk széles skáláját jeleníti meg, amelyek a jobb oldali vezérlőblokkon található MODE gombbal választhatók ki. Adatként rendelkezésre áll a legnagyobb sebesség, átlagsebesség, pillanatnyi fogyasztás, átlagfogyasztás, akkumulátor töltöttségi szintje. A figyelmeztető lámpák viszont felügyelnek minden olyan funkciót, mint a „befecskendezés ellenőrzése”, az üzemanyag-tartalék, az olajnyomás, az ABS aktiválása és az indításgátló.
A kormány és a műszerfal kezelőszerveit áthelyezték, így praktikusabbak és funkcionálisabbak. Eközben a műszerfal felett praktikus kesztyűtartó található fiókkal és USB-csatlakozóval, amely ideális okostelefon és bármilyen más eszköz feltöltésére. A felhasználói felület témájánál maradva, a Piaggio MP3 310 kulcsnélküli rendszerrel rendelkezik, amely lehetővé teszi a gyújtás bekapcsolását. A hagyományos kulcs behelyezése egyszerűsíti az összes műveletet, mint például a motor indítása, az ülés és az üzemanyagajtó kinyitása, valamint a kormányoszlop lezárása, és mindezt kényelmesen a zsebében lévő távirányítóval is megteheti. A klasszikus zárral ellátott gyújtáskapcsolót egy praktikus gomb váltja fel: a jármű indításához egyszerűen nyomja meg (ami aktiválja az indítás engedélyező funkciót), és fordítsa ON állásba.
A motor indítása a szokásos módon a jobb oldali vezérlőpulton található gombbal történik. A két különálló szintű nyereg új habszivacs szerkezettel rendelkezik, amelynek tervezése során a kényelemre helyezték a hangsúlyt, és úgy alakították ki, hogy könnyen és biztonságosan elérhető legyen a talaj, és megfelelő deréktámaszt biztosítson a vezető számára. Az utasülés hátradőlt és nyugodt, köszönhetően többek között a praktikus, kihajtható lábtartóknak, amelyek zárva tökéletesen illeszkednek a burkolatba. Az ülés alatti rekesz rendkívül tágas, és könnyen elfér benne egy zárt sisak vagy két nyitott sisak, valamint egyéb tárgyak. A nyerget egy rugó tartja nyitott helyzetben. A praktikus és diszkrét rejtett táskakampó a lábvédő hátlapjába integrálva segíti a poggyász szállítást.
Az új Piaggio MP3 310 két különböző változatban érhető el: a Piaggio MP3 310 és a Piaggio MP3 310 Sport, utóbbit még sportosabb felületek és részletek jellemzik. A Piaggio MP3 310 városi elegancia ikonja, két színben kapható: fehér (Bianco Luna) és a vadonatúj szürke (Grigio Grafite). Mindkettő új, metál szaténszürke bevonattal van kombinálva. A nyereg speciális új textúrákkal és kontrasztos szürke varrással készült, hogy illeszkedjen a felületekhez. A Piaggio MP3 310 Sport még hevesebb karakterrel büszkélkedhet, amelyet ezeknek a modelleknek a dedikált színei erősítenek meg: a matt metál árnyalatú fekete (Nero Meteora) mellett választható vadonatúj szürke (Grigio Mercurio) és matt kék (Blu Zaffiro) árnyalat is.
A Sport változatot kék díszítések teszik teljessé, mint például a nyereg kontrasztos varrása és a fekete felnik matricái. A felületek fényes és matt fekete színben váltakoznak, tovább erősítve a jármű elegáns vonalait. A hullámprofilú első féktárcsák és az alumínium betétes lábtartó alapfelszereltség része, csakúgy, mint a Piaggio MIA csatlakozási rendszer. Az új Piaggio MP3 310 új, folyadékhűtéses, 4 ütemű, 4 szelepes, egyhengeres, elektronikus befecskendezéssel ellátott motorja a HPE vagy High Performance Motors családjának legújabb tagja – egy nagyon specifikus tervezési filozófián alapul. Kiváló menetkényelem, jobb vezethetőség, kevesebb zaj és még alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás. Mindez a teljesítményben érezhető javulással jár. Ezeket a célokat úgy sikerült elérni, hogy a korábbi 300-as motor 278 köbcentiméteréről ennél a változatnál 310 cm3-re növelték a motor lökettérfogatát. Ezt a furat méret fenntartásával és a löket növelésével érték el.
Ez kevésbé „éles” motort eredményezett – vagy más szóval egy olyan motort, amely jobban összpontosít a vezethetőségre, mint a lehető legmagasabb maximális teljesítmény elérésére. Ennek ellenére még mindig lenyűgöző, 19,4 kW-ot (26,4 LE) teljesítményt nyújt 7500-as fordulatszámon. A maximális nyomaték 27,3 Nm, ez pedig 6000-es fordulatszámon érhető el. A maximális sebesség is nagyobb, részben a jármű aerodinamikája révén: a korábbi 120 km/órás sebességet túl szárnyalva, az új motorral 129 km/órás sebességre képes a jármű. Az új motor magasabb maximális teljesítmény- és nyomatékértékekkel büszkélkedhet, amelyek alacsonyabb fordulatszámon érhetők el, ez az úgynevezett lassítás eredménye, ami jelentős javulást eredményez a teljesítményben és a vezethetőségben, valamint általános hatékonyságban és kényelemben, a vibráció és a zaj jelentős csökkenésével.
A motor átfogó felújítása, beleértve a forgattyúházat is, lehetővé tette az egyhengeres architektúra jelentős változtatásait, például a dugattyú eltolását. Ez a megoldás, amely eltolja a dugattyú munkatengelyét a főtengelyhez képest, csökkenti a dugattyú és a henger közötti súrlódást a legkritikusabb hajtási fázisban, ami a súrlódás általános csökkenéséhez vezet, ami pozitív hatással van az üzemanyag-fogyasztásra. Ezek az értékek alacsonyabbak, mint az előd modellnél, 3,1 liter/100 km WMTC mérés alapján. A sebességváltó osztott forgattyúházának kialakítását is felülvizsgálták, ismét a zajcsökkentés érdekében. A motor egyéb jellemzői változatlanok maradnak, egyetlen felső vezérműtengely, görgős szelepemelőkkel, valamint a legújabb generációs Magneti Marelli MIUG4 vezérlőegységen keresztüli motorvezérléssel segít a hatékonyság javításában.
A 310-es motor a modern, nagy teljesítményű erőforrások megbízhatósági szintjével büszkélkedhet, 10 000 km-enként ütemezett karbantartással. A Piaggio MP3 310 termékcsalád mindkét modellje ASR-kipörgésgátlóval (Acceleration Slip Regulation) integrált ABS blokkolásgátló fékrendszerrel készül. Az ASR (elsőként a Piaggio robogókhoz hozta) könnyen leválasztható, és garantálja a biztonságot azáltal, hogy megakadályozza a hátsó kerék megcsúszását csúszós felületeken. A Continentallal együttműködésben kifejlesztett háromcsatornás ABS rendszer maximalizálja az aktív biztonságot, megakadályozza a kerekek megállását fékezéskor, és mindenkor teljes uralmat biztosít a jármű felett. A Piaggio MP3 tárcsás fékrendszert alkalmaz a három keréken, a tárcsa átmérője elöl 258 mm, hátul pedig 240 mm. Nagyobb biztonságot és még simább vezetést biztosítanak a nagy, 13 hüvelykes átmérőjű első kerekek.
A Piaggio MP3 sikerét az exkluzív szabadalmaztatott Piaggio technológiának is köszönheti a kettős független, dönthető első kerekekhez, amelyeket egyedülálló négyrudas felfüggesztés szabályoz. Az első felfüggesztés blokkoló mechanizmusa, amely a háromkerekű olasz robogó megkülönböztető jellemzője.
Szöveg: Buny
Kép: Piaggio