A 2014-es modellév olyan új típusokat hoz magával, melyek minden bizonnyal a legfontosabbak a Yamaha utóbbi éveinek történelmében. Amellett, hogy a sportos modellek új irányvonalát nyitja meg, ez az új motor mindazon erők újraéledéséből született, melyek annak idején létrehozták az MT modellek első generációját. Az MT-09 ugyanannak a mérnökcsapatnak keze alól került ki, akik annak idején az eredeti R1-es megalkotásával örökre megváltoztatták a szupersport kategóriát.
Ez a háromhengeres, 850 cm3-es, csupasz szupermotó stílusú motor egy új állatfajta a kétkerekűek dzsungelében. A forradalmian új 3 hengeres motor nemcsak nagyon nyomatékos, de kategória első teljesítménnyel is bír, aminek köszönhetően az MT-09 súly-lóerő aránya a legjobb a kategóriájában, amihez az is nagyban hozzájárul, hogy a súlya kevesebb, mint a Yamaha R6-nak. Az MT-09 érkezése nemcsak egy új fejezet a Yamaha történelmében. Ez az új háromhengeres csupasz szupermotó izgalmas új alternatívát kínál mindazoknak, akik értik, hogy mit jelent a nyomatékgörbe.
Az európai motorpiacon a sportos motorok adják az eladások 40%-át, amely ez által a legnagyobb szegmensnek számít, és a gazdasági visszaesés ellenére is jól teljesít. A Yamaha várakozásai szerint ez a trend a jövőben is megmarad, különösen a 700-999 cm3 közötti kategóriában.
A 850 cm3-es háromhengeres blokk teljesítménye 115 LE, és annak érdekében, hogy a lineáris nyomaték leadását minél jobban ki lehessen használni, új, kompakt méretű sebességváltót fejlesztettek hozzá. Az alacsony fogyasztás is fontos célkitűzése volt a mérnököknek, a 14 literes tankkal akár 240 km feletti hatótáv érhető el. Az R szériából átvett YCC-T elektronikus gáz is hozzájárul, hogy a motor a lehető leggyorsabban reagáljon a vezető csuklómozdulataira.
A motor felszereltségének a része a Yamaha D-MODE kapcsoló, mellyel három különböző üzemmódot választhatunk. STD a normál körülménykehez, az A mód a maximum adrenalin-szint eléréséhez kiváló, míg a B mód a könnyű kezelhetőséget biztosítja városi használatkor vagy rossz időjárási körülmények között. A kipufogó rendszer 3 az 1-ben rendszerű, a motor alatt helyezkedik el, ezzel is hozzájárulva a tömeg központosításhoz a könnyebb kezelhetőség érdekében, és nagyszerű hangot biztosítva azáltal, hogy az egyes csövek összekötő csövekkel kapcsolódnak egymáshoz. Speciális olajteknő kialakítás tette lehetővé hogy a kipufogó csövek szorosan a blokk körül fussanak, így a motor dönthetősége eléri az 51 fokot, mely szupersport magasságokba emeli az MT-09 kanyarodási képességeit.
Annak érdekében, hogy az új, nagy nyomatékű háromhengeres blokk képességeit minél jobban ki lehessen használni, az MT-09-hez egy új, kompakt, könnyű alumínium vázat terveztek. Az első és hátsó futómű is állítható, elöl új fordított első villát találunk 41 mm belsőcső átmérővel, hátul Monocross felfüggesztést egy csaknem teljesen vízszintesen elhelyezett lengéscsillapítóval. A lengéscsillapító elhelyezkedése nemcsak a tömegközpontosításhoz járul hozzá, hanem karcsúbb kialakítást is lehetővé tesz, és az ülés alatti elhelyezés védelmet nyújt a rugóstag számára a por és kosz ellen, melynek így az élettartamát is jelentősen növeli.
Dupla 298 mm-es úszóágyazású radiális első fékek 4 munkahengerrel, melyek meggyőző és folyamatos fékezési teljesítményt nyújtanak. Újak az alumínium küllős kerekek is, első gumiméret: 120/70ZR17, míg a hátsó 180/55ZR17, mely kiváló kezelhetőséget és tapadást kínál. Az új tank 14 literes és az üléshez közeledve nagyon elkeskenyedik, így biztosítva még kényelmesebb üléspozíciót.
Ősztől 2.389.000,- Forintért vásárolható meg a kereskedésekben, az ABS-szel szerelt változat 2014 tavaszán jelenik meg 2.548.000,- Ft körüli összegért. Rendelhető színek: deep armor (lila), blazing orange (narancs), matt grey (mattszürke), race blue (szürke-kék).
Szöveg és kép: Yamaha Motor Magyarországi Fióktelepe