A 2014-es CBR650F egy vadonatúj motorkerékpár. A csupasz, streetfighter stílusú CB650F-re alapozott modellt egy fiatal mérnökökből álló csapat tervezte egészen az alapoktól kiindulva. Céljuk egy olyan sportos jármű létrehozása volt, ami a motoros felkészültségétől függetlenül bármilyen környezetben jól és élvezettel használható, akár dolgos városi, akár nyílt, kanyargós vidéki utakon is rójuk az utakat.
Erőforrás
A CBR650F folyadékhűtésű erőforrása különleges konstrukció alapján épül fel, hatfokozatú váltója, önindítója és
tengelykapcsolója kompakt egységet alkot a harmincfokos szögben előredöntött négyhengeres blokkal. A DOHC rendszerű vezérlés tengelyei közvetlenül mozgatják a 16 szelepet, ezáltal négyezres percenkénti főtengely fordulat alatt is tekintélyes nyomatékkal gazdálkodhat a pilóta, s alacsony tempónál is gondtalanul
manőverezhet.
Az erőforrás furat-löket értékei 67, illetve 46 milliméterben lettek meghatározva, a dugattyúk oldalára ható erők pedig a hajtókarhosszok optimalizálásával csökkentek nagy mértékben. A fordulatszám emelkedésével együtt növekvő pumpálási veszteségek mérséklése érdekében a főtengelycsapágyak közötti
blokköntvényben „szellőző nyílásokat” alakítottak ki, hogy a henger és a dugattyú között fellépő súrlódási
erőket minimalizálják, a dugattyúk aszimmetrikus szoknyáit a legkorszerűbb számítógépes eljárásokkal tervezték. A henger hüvelyek külső felületén kialakított vastartalmú tüskék növelik a hőelvezetés hatékonyságát, ezáltal csökkenhet a súrlódásból adódó olaj fogyasztás. További fontos fejlesztés, hogy a CBR650F vezérműtengelyeit csendes működésű lánc hajtja, melynek csapjai vanádium bevonatot kaptak az alacsonyabb belső súrlódás érdekében. Az innovatív műszaki megoldásoknak hála a CBR650F motorja 11 ezres
percenkénti főtengely fordulatnál 87 lóerőt teljesít, nyolcezernél pedig 63 Nm-es forgatónyomatékot ad le. Mindehhez végtelenül kifinomult járás kultúra társul a teljes fordulatszám tartományban, anélkül, hogy a négyhengeres hajtóművekre jellemző karakteres viselkedésről, és kellemes rezgésről le kéne mondania a tulajdonosnak.
A hűtőfolyadék keringtetését az erőforráson belül oldották meg a Honda mérnökei, így az
elegáns hajtómű formai egységét nem törik meg kívül elhelyezett csövek. Szintén ez a cél lebegett a
szakemberek előtt a motorolaj cirkulációjára vonatkozólag, ezért a kenőanyag szűrője a hajtómű mögött, hűtője pedig a motor bal elején kapott helyet, s az olajcsatornák a blokkon belül futnak. Ez a megoldás nem csak esztétikai szempontból fontos, hanem azt is lehetővé tette, hogy a 4-2-1 rendszerű kipufogórendszer a motor jobb oldalára kerülhessen. A PGM-FI kódjelű elektronikus befecskendezés esőáramú légszűrőházon és keskeny, 30 milliméter átmérőjű, fokozott áramlási sebességű szívócsatornákon jut el az égéstérbe, az
áramlás útvonala tehát a lehető legegyenesebb. A rendszer hatékonyságát növeli, hogy a 32 milliméter átmérőjű fojtószelepházakban négy különálló szenzor gyűjti az információkat a vezérlőegység számára, ezzel is elősegítve a határozott és pontos gázreakciókat, míg a CB650F-ben alkalmazott Denso befecskendező szelepeket Keihin KN7SJ injektorok helyettesítik a CBR-ben. A fojtószelepházak pozíciója és szöge keskeny váz
alkalmazását teszi lehetővé, így még könnyebben irányítható a motorkerékpár. Kiemelkedő teljesítménye ellenére a CBR650F kifejezetten takarékos jármű, üzemanyag fogyasztása csupán 4,76 l/100 km (WMTC szabvány szerint), hatótávolsága pedig 350 km.
A gazdaságos üzemben közrejátszik, hogy a vezérlőegység folyamatosan figyeli a gázállást, és ha úgy érzékeli, hogy tartósan egy fordulaton utazik a pilóta (pl. hosszabb túrákon), változtat a gyújtástérképen.
Váz
Az acélból készülő, gyémánt alakú perimeter váz 64×40 milliméteres, elliptikus oldal elemekből épül fel, anyag tulajdonságai részegységenként eltérőek. Míg a váznyak környékén kifejezetten merev a szerkezet, az oldal elemek valamelyest rugalmasak, így egyszerre garantált a kiváló útfekvés, a precíz irányíthatóság és a közvetlen visszajelzés. A villaszög 25,5°, az utánfutás 101 mm, a tengelytáv 1450 mm, a CBR650F menetkész tömege pedig 211 kg. Az átlagon felüli stabilitás érdekében a lengőkar tengelyének végeihez kapcsolódó lemezeket először kovácsolják, s csak azt követően hegesztik, és a présöntéssel készülő alumínium lengőkar különleges formai kialakítása is ezt a célt szolgálja.
Magáról a csillapításról hátul hét fokozatban állítható, közvetlenül a lengőkarhoz kapcsolódó központi rugóstag és 41 milliméter csúszószár átmérőjű teleszkópokból összeállított, 120 milliméteres rugóúttal büszkélkedő első villa gondoskodik. Az első és hátsó felfüggesztés hangolásánál arra törekedtek a Honda mérnökei, hogy a rugózó elemek egységet alkossanak a vázzal, s összehangolt működéssel garantáljanak biztos, stabil úttartást minden helyzetben. A CB650F-hez viszonyítva a rugóállandó magasabb, a csillapítás pedig feszesebb, így a futómű jobban illik az idomos CBR650F sportos jelleméhez. Persze a kiváló tapadás is elengedhetetlen, ezért a CBR650F ötküllős, öntött alumíniumfelniket kapott, melyeken 120/70 R17, illetve 180/55 R17 méretű radiál gumi abroncsok feszülnek. A hullámos féktárcsák azonos technológiával készülnek, mint a kéthengeres NC750-széria esetében: a 240 mm-es hátsó egységet a 320 milliméter átmérőjű első tárcsából vágják ki, ezzel anyagot és pénzt spórolva meg a vásárló számára. A megfelelő fékhatás érdekében előre két kétdugattyús, hátra egy dugattyús féknyereg került, s alapfelszereltség a két csatornás blokkolásgátló, ami időjárási és útviszonyoktól függetlenül mindig biztos lassítást garantál.
A CBR650F-re jellemző, hangsúlyos frontrészre épülő formavilág egy agresszív, ugyanakkor kellemes összhatású motorkerékpárt vetít elénk. A benzintank dinamikus vonalvezetése, a részletgazdag idomzat és a tömzsi faridom erős, céltudatos jellemre utal, miközben a szervizelés megkönnyítése érdekében az üzemanyag tartály hátsó része zsanéros, így a hengerfej még könnyebben elérhető. A láthatóságot LED-es első és hátsó helyzetjelzők növelik. A pilóta üléspozíciója a lehető legkényelmesebb irányból közelíti meg a sportosságot, míg az utas számára egy kellemesen tágas ülőhely és kapaszkodópánt került a CBR650F-re. Az ülőlap magassága csupán 810 milliméter, de még kevesebbnek tűnik, ugyanis keskeny formájának köszönhetően az alacsonyabb termetűek lába is könnyedén eléri a talajt. A műszeregységet két fehér háttérvilágítású digitális kijelző alkotja.
A bal oldalin a fordulatszám- és sebességmérő adatai jelennek meg, míg a jobboldalin az üzemanyagszint-mérő, az óra, a kilométer-számláló és a figyelmeztető lámpák kaptak helyet. Annak érdekében, hogy ne törhessen el az indítókulcs, a nyelv wave jellegű kialakítást kapott.
A CBR650F az alábbi színekben lesz elérhető: Pearl Metalloid White (trikolor), Pearl Metalloid White (fehér), Graphite Black (fekete), Sword Silver Metallic (ezüstmetál).
Szöveg és kép: Honda Hungary