Egy belépő szintű 125 köbcentis motorkerékpárnak felettébb sokoldalúnak kell lennie. Egyrészt alacsony fogyasztás és fenntartási költség mellett kell elszállítania tulajdonosát A-ból B-be, másrészt könnyen kezelhetőnek kell lennie, hogy a vezető gyorsan, biztonságosan és gondmentesen elérhesse úticélját. A 125-ös géposztályban keresgélő kezdő motorosok többsége kompakt és kezes járművet szeretne, mindazonáltal alapvető elvárás, hogy a kiszemelt modell nagymotoros benyomást keltsen.
Ezért aztán a kategória szereplőinek mindent tudnia kell, amit a nagyoknak, beleértve a
kényelmet, az élvezetes vezethetőséget és persze a végtelen szabadságot, amit a kétkerekűek nyújtanak.
Mindemellett elengedhetetlen a – tanulási folyamatot megkönnyítő – felhasználóbarát viselkedés, az elsőrangú minőség, a trendi megjelenés és a pozitív összhatás, ami a hétköznapi közlekedést is örömtelivé varázsolja. Ezeket figyelembe véve minden gyártónak, illetve márkának rendkívül fontos, hogy új, sikeres modelleket kínáljon a kategória vásárlóinak. Ha az adott típus beváltja a hozzáfűzött reményeket, és tökéletesen kiszolgálja gazdáját, szinte biztos, hogy a vezető egy életen át hű marad a márkához, s nagyobb motorjait is az adott cég palettájáról választja, ha motoros tudása fejlődik. A Honda CBF125 igazán kiforrott, simulékony motorkerékpár, így tökéletes választás a kezdők számára. Legújabb változata az elődmodell legjobb tulajdonságait mentette át a jelenbe, egyszersmind még szebbé és könnyebben használhatóvá vált.
Nyergében gyorsan és egyszerűen elérheti úti célját, s biztos, hogy egy életre beleszeret a motorozásba.
Stílus, váz és futómű
A naked motorkerékpárok iránti kereslet évről évre növekszik Európában, ez hívta életre az utcai stílust képviselő, jó kiállású, erőteljes megjelenésű CB125F-et. Szögletes
oldalelemei és markáns, elvékonyodó hátsó idomjai tetszetős, lendületes képet rajzolnak elénk, s minimálisra csökkentik a magasságkülönbséget a vezető és az utas között. A színtelen, átlátszó búra alá rejtett, narancssárga izzóval készülő irányjelzők még stílusosabb megjelenést kölcsönöznek a CB125F-nek, és javítják a láthatóságot. A
motor, a leömlő, a kipufogódob, a teleszkópszárak és a kerekek fekete fényezést kaptak, ezzel is kiemelve a motor trendi vonalvezetését, valamint az idomok csodálatos színét.
Ráadásként a hátsó futómű rugói pirosak, s a Honda logó felkerült a forgattyúházra is. Kitűnő adottságainak köszönhetően a CB125F könnyedén megbirkózik a szeszélyes európai időjárással, lehengerlő stílusa, összeszerelési minősége és igényes fényezése pedig igazán büszkévé teheti a tulajdonost. Ez a motor kiváló eszköz a hétköznapi ingázáshoz, nyergében gyorsan és biztonságosan juthatunk el az iskolába, munkahelyre. Egyedülálló hangulata végleg és visszavonhatatlanul rabul ejti a pilótát, ablakot nyitva a motorozás csodálatos világára. A felegyenesedett, kényelmes üléspozíció, a kissé előre helyezett lábtartó és a széles, hátra húzott, végállástól végállásig kilencvenfokos szögben elfordítható kormány gyerekjátékká teszi az irányítást, s magabiztossá a vezetőt. A 775 milliméter magasra helyezett ülésből remekül belátni a CB125F előtti útszakaszt, ami szintén hozzájárul a hatékony, balesetmentes közlekedéshez.
Maga a motor az integrált acélváz erős gerincén függeszkedik, méghozzá úgy elhelyezve, hogy a modell súlyelosztása a lehető legjobb legyen. A vázgeometria hasonlóképpen átgondolt, kialakításánál a kiváló menetkomfort és egyenesfutás volt a cél, persze amellett, hogy könnyű legyen a kormányzás és a motor sportos érzetet nyújtson a kanyarokban. A villaszög 26 fok, az utánfutás 97 mm, a tengelytáv 1295 mm, a menetkész tömeg pedig csupán 128 kg. A hátsó futóműnél alkalmazott rugóstagok előfeszítése lépcsőben változtatható, az első teleszkópok pedig 120 milliméteres rugóúttal járulnak hozzá a kiváló úttartáshoz. Munkájukat hatágú, 18 colos alumíniumfelnik, valamint 80/100 és 90/90 méretű gumiabroncsok teszik hatékonyabbá, így rossz minőségű útburkolaton is kényelemben haladhatnak a CB125F utasai. Elöl 240 milliméter átmérőjű, kétdugattyús nyereggel társított tárcsa, hátul 130
milliméteres dobfék felel a lassításért.
A CB125F négy színben lesz elérhető: Pearl Twinkle Yellow (sárga), Onyx Blue Metallic (metálkék), Pearl Sunbeam White (gyöngyházfehér), Candy Blazing Red (piros).
Erőforrás
A CB125F léghűtéses, injektoros, OHC vezérlésű, kétszelepes, egyhengeres, 124,7 köbcentis motorja igazán kiforrott darab, hatékonyság és megbízhatóság terén egyaránt a legmagasabb színvonalat képviseli. Furata 52,4, lökete 57,8 milliméter, míg sűrítési viszonya 9,2:1. A 2015-ös évre új hengerfejet kapott a modell, méghozzá kiegyensúlyozó tengellyel kiegészítve, ami hatékonyan szűri ki a motor rezgéseit. Hála a modern konstrukciónak, a CB125F 10,6 lóerőt ad le (7,8 kW) 7750-es percenkénti főtengely fordulatnál, forgatónyomatéka pedig – 6250-es fordulatnál – eléri a 10,2 Nm-t.
Az erőátvitelt ötfokozatú váltóval oldották meg a mérnökök, melynek áttételeit annak megfelelően határozták meg, hogy városban és hosszabb távokon is széles fordulatszám tartományokban motorozhasson a pilóta. Persze a számok csak a történet felét mesélik el, az összkép a gyakorlati tapasztalatokkal válik teljessé. Már pedig a CB125F ebben igazán nagy, minden egyes porcikáját a barátságos viselkedés és a hatékony
helyváltoztatás jegyében alkották meg a szakemberek. Motorja arra született, hogy valós, hétköznapi közlekedési problémákat oldjon meg, ezért kifejezetten nyomatékos az alsó és középső fordulatszám tartományban, vehemensen gyorsít álló helyzetből,
s ugrik minden gázparancsra.
Érezhetően erősebb és kifinomultabb lett, s vezetési élmény terén is felülmúlja régi önmagát. Mindezek dacára üzemanyag-fogyasztása mindössze 1,95 l/100 km (WMTC szabvány szerint), így a 13 literes benzintartállyal akár 600 kilométert (!) is megtehet a pilóta. A PGM-FI üzemanyag befecskendező működését a legmodernebb mágnesszelepek teszik hatékonyabbá, ezáltal szélsőséges időjárásban is mindig könnyen indítható a motor.
Szöveg és kép: Honda Hungary