Újratöltve – Honda CB 1300

A Honda nehézbombázója új fegyverzetet kapott 2008-ra. A CB1300 megújulásának elsődleges oka az életbe lépő Euro3-as szabályok voltak, így a szükséges változtatást
kihasználva egyéb részleteiben is megújította óriás naked bike-ját a japán gyár. Régi szabály, hogy a jó dolgokat nem kell megbolygatni, így a CB1300 klasszikus formáját
érintetlenül hagyták a mérnökök.

A CB1300 már öt éve a Honda CB-sorozatának királya 1300 köbcentiméteres, soros négyhengeres folyadékhűtéses blokkjával. Az indusztriális külsejű, PGM-FI üzemanyag-befecskendezővel szerelt erőmű legnagyobb újdonsága a vadonatúj, rozsdamentes acélból készült kipufogórendszer, mely problémamentesen teljesíti az érvényben lévő, szigorú károsanyag kibocsátási normákat. A négy a kettőbe, az egybe rendszerű
kipufogó jóval sportosabb formát kapott, és nem hiányzik belőle a Honda legfejlettebb, HECS3 oxigénszenzoros, háromutas katalizátora sem.

Az impozáns, 1284 cm3-es blokk kimeríthetetlen erőtartalékokkal rendelkezik, 6000-es percenkénti fordulaton jelentkező 116 Nm-es nyomatékcsúcsa a tapasztalt motorosoknak is meglepő lehet. Idei újdonság, hogy a kézi szívatókart automata IACV-szelep (elektronikus légbeömlő-szabályozó) váltotta fel, ez amellett, hogy egyszerűsíti a hidegindítást, lágyabb gázreakciót eredményez a kisebb gázkar mozdulatoknál, valamint a nyomatékreakció sem jelentkezik annyira durván. A motort a középtartományra hangolták, hogy hétköznapi használat során is a legnagyobb élvezetet nyújtsa pilótájának. A blokk matt fekete színt kapott, ez egyrészt kecsesebbé teszi a gépet, másrészt kiemeli a  kapcsolódó alkatrészek szépségét.

A hatalmas soros négyhengerest acél dupla bölcsőváz öleli körbe. Könnyű és kecses felépítése révén szinte sportmotoros érzés járja át a CB1300 pilótáját. A blokk által keltett vibrációkat gumiágyazású motorfelfüggesztés nyeli el, míg az út egyenetlenségeit elöl 43 mm-es belsőcső átmérőjű hidraulikus első teleszkópvilla, hátul a masszív, két klasszikus rugós taggal szerelt alumínium lengővilla simítja ki. A komfortos közlekedés érdekében az első teleszkópok 11 mm-rel nagyobb rugóutat kaptak, a tengelytáv pedig 5 mm-rel rövidebb lett. Bár a CB1300 valóban hatalmas egyéniség, mégis meglepően könnyedén vezethető.

Ebben a kategóriájában szokatlanul alacsony, 790 mm-es ülésmagasság és a rövid tengelytáv van segítségünkre. A sportos, U-keresztmetszetű, ötküllős, 17 colos alumíniumöntvény kerekek lassítását a CB1300 háromtárcsás fékrendszere felügyeli. Elöl két hatalmas, 310 mm-es úszó tárcsát fékeznek a csúcstechnológiájú négy dugattyús féknyergek. A kritikus szakaszokon fémhálós fékcsöveket kapott a rendszer a hatékony, biztonságos megállás érdekében, míg hátul új, kompakt, egy dugattyús féknyerget kapott a motor. A CB1300S-hez, illetve a CB1300 Deluxe változatához a még nagyobb biztonságot adó ABS is jár. A kompakt és igen könnyű berendezés egyenletes és azonnali fékerőt biztosít lényegében mindenféle úton, mindenféle időjárási viszonyok között.

A CB1300-at vezetni sokkal könnyebb, mint azt első látásra gondolnánk. A kényelmes, széles ülés formáját úgy alakították ki tervezői, hogy az alacsonyabb motorosoknak se okozzon problémát a biztonságos lábletétel, viszont hosszú távon is komfortos érzést
nyújt. Ennek megfelelően alakították ki az ülés alatti idomokat is, a keskeny elemeknek
köszönhetően karcsú maradt középtájékon a motor. Az ülés alatt 12,4 literes tárolórekeszt találunk, ide az U-lakaton kívül beépíttethetjük a gyári extraként megvásárolható Averto riasztórendszert, és még marad hely egy-két apróság tárolására is. A sportosra vágott ülésidom alatt ragyogó fényerővel világító LED-es hátsó lámpát találunk. A retro hatást a tradicionális, mutatós órákból álló műszerfal hozza, a teljesen
elektronikus műszerfal a CB1300 esetében sárgásan, az S változatnál kékesen világít. Ugyanitt megjelenik a modern technika is: LCD kijelzőről olvashatók le a fedélzeti komputer adatai, mint a levegő hőmérséklete, a megtett és még az üzemanyagtank tartalmával megtehető út hossza, vagy a pontos idő. A 21 literes tank sokáig kitart, így akár túragépnek is remekül helytáll a CB1300.

Sokan a teljesen mezítelen formákra esküsznek, nekik készül az alapváltozat, akik viszont igénylik a szélvédelmet, ami hosszú távú túrázás, tartós autópályázás esetén már valóban lényeges, válasszák inkább a kompakt, áramvonalas fejidommal szerelt S változatot, de a csupasz variánst is kiegészíthetjük gyári szélvédővel. A 2008-as fekete blokk agresszívebbé teszi a fehér-vörös színben kapható csupasz változatot (CB1300). A fél idomzattal ellátott CB1300S ugyanebben a fehér-vörös, illetve fekete-metál színben kapható.

Műszaki adatok

  • Motor: folyadékhűtéses, négyütemű, 16-szelepes DOHC vezérlésű, soros négyhengeres
  • Lökettérfogat: 1284 cm3
  • Furat x löket: 78 x 67,2 mm
  • Kompresszióviszony: 9,6 : 1
  • Max. teljesítmény: 84 kW 7750 1/min-nél
  • Max. nyomaték: 116 Nm 6000 1/min-nél
  • Üzemanyag-ellátás: PGM-FI elektronikus üzemanyag befecskendező
  • Gyújtás: számítógép vezérelt, digitális, elektronikus
  • Kuplung: hidraulikus működtetésű olajfürdős, többtárcsás
  • Váltó: ötfokozatú
  • Váz: dupla bölcső acélcső
  • Első futómű: 43 mm-es teleszkópvilla állítható húzó- és nyomócsillapítással és 120 mm-es rugóúttal
  • Hátsó futómű: kettő hagyományos rugóstag, 5 lépésben állítható rugó-előfeszítéssel és 116 mm rugóúttal
  • Kerekek: U-keresztmetszetű ötküllős alumíniumöntvény
  • Fékek: elöl 310 x 4,5 mm-es dupla tárcsafék négy dugattyús féknyergekkel (*ABS),
    hátul 256 x 6 mm-es tárcsafék egy dugattyús féknyereggel (*ABS)
  • Méretek (HxSzxM): 2220 x 790 x 1120 mm
  • Tengelytáv: 1515 mm
  • Villaszög: 25°
  • Utánfutás: 99 mm
  • Ülésmagasság: 790 mm
  • Szabadmagasság: 135 mm
  • Üzemanyagtank térfogata: 21 liter (4,5 liter tartalékkal)
  • Menetkész tömeg: 258 kg (*263 kg)

*CB1300 ABS

Kép és szöveg: Honda Hungary

Nem lehet hozzászólni a hírhez!

Powered by WordPress | Compare the Best Free WordPress Themes Online. | Thanks to WordPress 4 Themes, Home Based Companies and Free Premium WordPress Themes