A kiállítás szervezői örülhettek, mert a zord időjárás miatt a legjobb családi program a hétvégére az Autó Motor Tuning Show látogatása volt a benzinnel fertőzötteknek. Idén már teljes egészében kivonult a szervezésből a Hungexpo, csak a helyszínt biztosította a
kiállítóknak. A szokásos vasúti és egyéb kedvezmények is elköszöntek a váltással, ettől függetlenül pénteken is volt érdeklődő, szombaton pedig már sokan látogattak ki a vásár
városba.
A hideg idő miatt a kültéri programok nem voltak vonzóak, talán a stunt bajnokság fordulója az egyetlen kivétel. A szokásos szereposztás szerint, ismét külön csarnokban kaptak helyet az autósok és motorosok.
A forgatókönyv a tavalyira épült, a főbejárattól jobbra található G pavilon adott otthont a motoroknak, és a vele egybeépített másik csarnokban voltak kiállítva az EMAT járművei. Számomra ez a rész a legérdekesebb, az autós dolgokat meghagyom azoknak, akik sokkal többet tudnak arról a részről. A csarnokba belépve a Suzuki kiállítói részén találtuk magunkat, itt az új GSX-R 1000, a C 1500 T is népszerű volt, a divatirányzatokat követő GSR 750 matt színű kiadása a Yoshimura dobbal sem hagyta nyugodni a látogatókat. A kisebb kategóriát a GW 250 képviselte, de a GSX-R árnyékában csak hölgyek és fiatal emberek álltak meg mellette. A kínálati palettán található modellek mellett egy drag motor és quad is helyet kapott a standon.
Szisztematikus sétánkat követve a következő állomás a FullGas BMW standja volt, itt továbbra is az S 1000 RR és a nagy túra motorok voltak népszerűek. Kicsit
mostohán bántak a kiállító tér másik oldalán álló F 700 GS modellel. Az előző évekhez képest nem volt nagy nyüzsgés ezen a részen. A kereskedő további márkái szépen elkülönülve várták az érdeklődőket, a Ducati motorok csőváz állványokon kerültek bemutatásra. Ügyes fogás, az érdeklődők nem fogják összefogdosni, lerúgni az ülést. A KTM-et is a balatonbogláriak hozták el a kiállításra, de inkább csak az utcai modellek kaptak helyet a Touratech sátor mellett. A német, kiegészítőket gyártó cég képviseletét már ők is ellátják. A kínálat bemutatása érdekében több márka utazó motorjai voltak láthatók a sátor mellett. A kiállítói részeket egymástól elválasztó út másik oldalán Honda ruházat és a Safety Hungary várta az érdeklődőket motorkerékpár szimulátorokkal és a képzéshez kapcsolódó információkkal.
A Honda motorok a csarnok közepén kaptak helyet, talán az egyik leglátogatottabb stand volt ez szombaton, a CB 500 F és a CBR 500 R, az új CBR 600 RR és a GL 1800 F6B kiemelt helyen kellették magukat. A CB 1100-as másik újdonság a retro jegyében, egy régi CB 750-es társaságában mutatkozott be. Az 50-es motorok mellett a krossz éra is megjelent az egyik sarokban, ahogy a hagyományoknak megfelelően a Honda klubok külön részen várták az elkötelezett híveket. Az évek során már hozzászoktunk, hogy a Harley-Davidson kisebb részen mutatkozik be, mint évekkel korábban. Idei standjuk a gyár 110 éves fennállásának jegyében épült, a motorok nagy része az évfordulóra készült modellekből állt. Az olasz gyártók legnagyobb képviselője a Piaggio csoport a megszokottnál kisebb területen, de a palettát átfogó kínálattal jelentkezett.
Az Apriliáknál a Biaggi replica 125-ös, és a nagyobb hengerűrtartalmú motorok voltak többségben. A Vespákat néhány ismert modell képviselte, a Moto Guzzik közül az új túra motor volt kiemelt helyen. A Kawasaki most már évről évre nagy területen mutatja be aktuális kínálatát, idén főszerepet a Z 800 változatoknak, a megújult színvilággal érkező W 800-nak, ER 6 sorozatnak, a Ninja 300-nak, és az utcára tervezett ZX 6 R 636 szupersport modelleknek szántak. Ettől függetlenül a ZZR 1400 mellett sem mentek el a látogatók. A történelmet a stand oldalán felsorakozott egykori siker modellek képviselték. A MAMI busza mellett lehetőség volt a KRESZ tudás tesztelésére, míg a másik oldalon a három nap alatt egy motor szét- és összeszerelését követhették nyomon az erre járók.
A Triumph forgalmazó minden újdonságot kiállított, nagy nyüzsgés volt a kiállítói részen. Az új Street Triple, a Tiger Sport, a megváltozott színekben megjelenő Bonneville sorozat is vonzotta a tekinteteket. A Yamaha idén importőri szinten képviselte a márkát, a „versenykék” szín megjelenése mostantól minden típuson látható lesz. Az egyedi motorokat a Sapka Művek által készített motorkerékpár, illetve a robogóból átépített „verseny motor” képviselte. Állt a standon egy fehér színű robogó, mellette semmi nem hirdette melyik típusról van szó. Érdeklődésre természetesen közölték a kék ingesek, hogy az idei évben számíthatunk majd erre a modellre, de addig nem árulnak el bővebbet róla, mit ahogy az új három hengeres motorokkal szerelt gépekről sem. A gyorsaság szerelmesei keresték az R6 és R1 motorokat, de ezek helyett a hétköznapi közlekedésre alkalmasabb Blackmax, azaz egyedi Tmax modell, illetve a MOMO Design-os Xmax robogó csábították a látogatókat. Az ígéretek szerint a Neo’s „lebutított” változata is piacra kerül még az idén. A csarnok másik felében a kiegészítőket forgalmazó cégek voltak.
Az EuroMotor, Motoroázis, Shox, Fokt, RMC, SuperZone már régi szereplői a kiállító térnek. Az általuk adott kedvezmények révén leginkább sisak dobozok voltak a sétáló látogatók
kezében. A Tomracing csapat tagjai csinos hölgyek társaságában várták a versenysport szépsége iránt érdeklődő közönséget. A motorkerékpár gumiabroncsokat két helyen lehetett megtalálni, a Continental és Bridgestone márkákat képviselték. Egy elkülönített sarokban külön kiállításként a „Magyarok a világ járműgyártásában” címmel tekinthettünk meg autókat, s egy buszt, amelyekre méltán büszkék lehetünk. Kisebb standokon mutatkoztak be vendéglátó egységek, szerszám, akkumulátor kereskedő és motoros honlapok.
A vezetéstechnikai tréningeket a RILI Club képviselte még, a többi hasonló profilú cég nem volt jelen. A közvetlen mellettük helyet foglaló Motonica ruházati termékek
itt mutatkoztak be először a nagy közönségnek, ott jártamkor nem sokat tudtam beszélni a Tonicafashion cég képviselőjével, talán majd egy hosszabb lélegzetvételű másik cikkben kitérünk még erre. Az EMAT egy kisebb szárnyban idén is elfért, a körben elhelyezett tetováló stúdiók előtt, kordonnal elzárt területen mutatták be a gépkocsikat és motorkerékpárokat az építők. Idén sokkal több befejezett jármű volt látható, külön érdekesség volt a Pannóniák felsorakoztatása. A több kategóriában meghirdetett versenyre szép számmal érkeztek nevezések, a közönség szavazatai alapján dőlt el, melyik motor
készítője viheti haza a győztesnek járó Zodiac utalványt. Az átépítéshez alkatrészeket kínáló holland cég standja magáért beszélt, de újdonság volt, hogy nevet szerzett építők külön részeket kaptak, ahol bemutathatták eddigi munkáikat.
A kiállításon folytatott beszélgetésekben, arra a következtetésre jutottunk beszélgető partnereimmel, hogy a tavalyi mélypont után, az idén halvány elmozdulás érezhető már most. Az optimista nézőpont remélem ragadós, és kitart egész évben, hogy a motorkerékpár forgalmazáshoz kapcsolódó összes vállalkozás ebből szépen profitálhasson. A kiállításon készült további képek a Galériában láthatók.
Szöveg és kép: Buny